bexander Posted April 30, 2019 Posted April 30, 2019 (edited) Som också nämns tidigare spelar det stor roll hur bra jordkontakt du har. Vid 500A behövs det bara 2milliohm för att det skall bli 1V spänningsdropp så kolla att alla övergångar och jordskruvar är ordentligt dragna och har bra kontakt. Edited April 30, 2019 by bexander Quote
bexander Posted April 30, 2019 Posted April 30, 2019 Jag kollade igenom tråden och det känns spontant om du har en väldigt lite reduktion på startmotorn till diffen. I en "vanlig" bil så går det i regel att flytta bilen med startmotorn dock med 1:an eller backväxeln vald. Då blir utväxlingen startmotor till kronhjul, sedan växellådan, sedan slutväxel. I ditt fall blir det bara startmotor till kronhjul och inget mer. Det skiljer då storleksordningen en faktor 10 i reduktion. Dock är det väl så det brukar vara i bilar med elektrisk back? Det bör gå men ställer högre krav på batteri och kabelanslutningar eftersom strömmen blir mycket högre. Quote
Rikard Larsson Posted April 30, 2019 Posted April 30, 2019 Jag hade mätt spänningen direkt på batteriet vid test också. Då får du svar på var spänningsfallet är. Quote
sorin Posted April 30, 2019 Author Posted April 30, 2019 3 minuter sedan, Rikard Larsson sade: Jag hade mätt spänningen direkt på batteriet vid test också. Då får du svar på var spänningsfallet är. Har gjort det @Rikard Larsson .Det går ner till 6-7 V . Quote
sorin Posted April 30, 2019 Author Posted April 30, 2019 50 minuter sedan, bexander sade: Jag kollade igenom tråden och det känns spontant om du har en väldigt lite reduktion på startmotorn till diffen. I en "vanlig" bil så går det i regel att flytta bilen med startmotorn dock med 1:an eller backväxeln vald. Då blir utväxlingen startmotor till kronhjul, sedan växellådan, sedan slutväxel. I ditt fall blir det bara startmotor till kronhjul och inget mer. Det skiljer då storleksordningen en faktor 10 i reduktion. Dock är det väl så det brukar vara i bilar med elektrisk back? Det bör gå men ställer högre krav på batteri och kabelanslutningar eftersom strömmen blir mycket högre. @bexanderStart motorn och backväxel säljs som ett kitt som ska passa med varandra . Köpte det just för att slipa bekymmer 😞 😞 . Har ett litet film som kanske förklarar mer . kommer snart . // Sorin Quote
bexander Posted April 30, 2019 Posted April 30, 2019 Med 6-7V vid batteriet så kan det inte vara så mycket annat än att det inte orkar med. Möjligen då att det är något fel på startmotorn men osannolikt. Jag kikade snabbt på ett 19Ah Varta Gelbatteri bara för att jämföra med något och det hade ett CCA på 160A. Om man då drar 500A så orkar batteriet inte leverera, spänningen sjunker, och då gissar jag att ECU:n inte gillar den låga matningsspänningen och stänger av och motorn stannar. Dessutom så bör generatorn försöka ladda så mycket den orkar så kanske bra med en viss försiktighet så att den inte brinner upp. Du behöver ett bättre batteri. Enklast är att testa med ett vanligt startbatteri till bil på runt 60-80Ah. De brukar ha CCA runt 5-600A. Om det löser problemet är det bara en fråga om pris kontra vikt kontra prestanda. Litiumbatteri ger massor av ström och väger lite men kostar mycket! Ett Optima RedTop 44Ah kan ge 1000A och kostar inte lika mycket som ett litiumbatteri men är åndå inte billigt samt väger 15kg. Quote
sorin Posted April 30, 2019 Author Posted April 30, 2019 Tack alla för tips och råd . Jag ska prova imorgon med sambos bruksbils batteri . Tror den är på 65Ah . @bexander är det nåt speciell litiumbatteri du tänker på ? Det kanske kostar en del men samtidigt vill jag inte släppa på 10-15 kg i onödan . Sen är det platsen också , lite svårt att placera ett stort batteri . Väldigt tacksam för all hjälp // Sorin Quote
Johan Lekås Posted April 30, 2019 Posted April 30, 2019 (edited) Hej! Jag kör med ett Biltema LiFePo4 batteri art nr 80-176 till min backväxel. Det ska ge max 290A och ca 90A under 5 sek (se databladet nedan). Kostar 1200 kr och väger ca 1kg. Det batteriet är isolerat från resten av bilens elsystem som har ett eget batteri. Laddning ska bli via "dual battery relay" som jag skrev i tråden nedan https://www.biltema.se/BiltemaDocuments/TechnicalDataSheets/80176_TDS.pdf Edited April 30, 2019 by Johan Lekås Quote
bexander Posted April 30, 2019 Posted April 30, 2019 @sorin Nej, egentligen inte men ex här finns några, välj då med startström upp mot 1000A så är du på den säkra sidan. Det är också möjligt att parallellkoppla två batterier. Kan prismässigt vara en fördel, ex detta. Quote
bexander Posted April 30, 2019 Posted April 30, 2019 Ett till förslag här. Att ha två olika batterier som @Johan Lekås kör kommer hindra att motorn stannar pga spänningsdropp. Dock kommer det ändå att krävas ett rätt kraftigt batteri till el-backen. Med rätt batteri borde det inte behövas. Quote
sorin Posted April 30, 2019 Author Posted April 30, 2019 @Johan Lekås tanken var att jag skulle köra med två batterier som du gör och jag köpte en sådan dual battery relay men pga plats brist hade varit bra om jag kan ha bara ett batteri Quote
sorin Posted May 1, 2019 Author Posted May 1, 2019 Testade idag med ett vanligt startbatteri 65Ah / 620A . De gick att backa 3-4 gånger några meter . Skulle ta fram kamera och göra en liten film med då vill den inte funka längre . Batteriet orkade inte mer 😞 😞 . Generator orkade inte ladda ? ? Testade med två separata batterier och en dual battery relay mellan dem . Det funkade utan problem . Hittade en kille på Rejsa som säljer Lithium batterier . http://topend.se/index.php?route=product/product&path=59&product_id=53 . Nån som har erfarenhet av de batterierna ? @bexander skulle hans 12Ah racingbatteri funka tror du ? Priset är ok jämför med andra batterier // Sorin Quote
bexander Posted May 1, 2019 Posted May 1, 2019 @sorin Det batteriet är specat 700 Rca där Rca är den ström batteriet kan lämna under 15 sekunder vid +20 grader när det belastas ner till 9 volt. Det kan funka men jag tror du behöver något som kan ge upp mot 1000A för att ha lite marginal. Jag har ingen praktisk erfarenhet av elback men jag vet att startmotorer är duktiga på att dra mycket ström! Litiumbatterier är bättre på att hålla spänningen uppe under belastning men jag kan fortfarande inte garantera att det kommer funka med enbart ett batteri. Det kan också hjälpa med en kondensatorbank och en diod som hjälper till att hålla spänningen uppe för ECU:n. Dock kanske det är fler funktioner som behöver hållas vid liv, bränslepump, relän m.m.? Jag vet inte vad du har för generator men antag att du drar 500A i 10 sekunder när du backar. Om då generatorn laddar med 50A utöver bilens övriga förbrukning tar det väldigt teoretiskt och förenklat 100 sekunder att ladda batteriet. I praktiken mycket längre än så, särskilt för ett blybatteri. Kan tänka mig det tar kanske 600 sekunder att ladda och det är 10 minuter. Quote
ulwe Posted May 2, 2019 Posted May 2, 2019 På din video låter det illa när du backar! Är det så att när spänningen sjunker så drar inte solenoiden längre, och det kuggar ur?? Har du kollat / filmat medan du backar? Quote
sorin Posted May 2, 2019 Author Posted May 2, 2019 @ulwe Här har jag bilen på pallbockar . Provat med Odyssy 15Ah / 160 cca direkt till startmotor/backväxel . Jag ska försöka filma med den ner på marken . 1 Quote
sorin Posted September 19, 2019 Author Posted September 19, 2019 Går lite trögt med Maxi bygget men det händer lite då och då . Nu när jag känner mig klar med alla uppdateringar på Westfielden för denna säsong ska jag lägga lite mer tid på Maxi . Jag har satt på karossen och monterad dörrarna för att se hur de passar . Passagerar sidan passar dörren perfekt men förar sidan kommer att ge mig huvudvärk . Det blir lite jobb för att få allt som det ska . Jag är nästan klar med kedjesträckaren , en hylsa i rammen som ska svetsas klar . 1 Quote
zwenzzon Posted September 25, 2019 Posted September 25, 2019 Riktigt fränt bygge !👍 Vart kommer ljuddämparen ifrån? Quote
sorin Posted September 25, 2019 Author Posted September 25, 2019 Tack @zwenzzon Ljuddämparen kommer från AB Performance Quote
treevee72 Posted September 27, 2019 Posted September 27, 2019 Hej, Snyggt bygge! Litet inlägg med koppling (!) till ditt problem med elbacken. Har mekaniskt backslag på min TreeBee trehjuling så jag har inte dina problem. Däremot en Honda CB1000R motor med en generator som enligt verkstadshandboken ger 350 W vid 5000 rpm. Med dubbla H4 strålkastare och elfläkt räcker inte energibalansen vid de motorvarv jag använder mest utan batteriet töms efter hand tills spänningen sjunker under 9 V när man kör startmotorn. Och då lägger motorstyr av. Satte först in ett extrabatteri på 4 Ah med ett relä som drog medan startmotorn aktiverades (klämma 50 på tändningslåset) och försörjde fordonet med 12 V från extrabatteriet och lät huvudbatteriet driva startmotorn. Två problem med det dock: - Energibalansen blev ju inte bättre - Reläet synkroniserade antagligen inte med startmotorsolenoiden (magnetisk remanens?) utan startmotorström drogs från extrabatteriet genom Hondaelsystemets 30 A huvudsäkring tillräckligt länge för att lösa ut den. Vilket inte märktes pga att motorn fick ström direkt från generatorn så fort den startat. Däremot bröts laddningsförbindelsen till batteriet. Min lösning blev att inte använda H4 strålkastarna mer än absolut nödvändigt utan istället att bygga en LED-ramp med 24 x 1 W dioder som varselljus. Kan vara bra med så mycket ljus som möjligt på ett fordon med så liten frontarea. /P-G Quote
sorin Posted September 27, 2019 Author Posted September 27, 2019 Tack @treevee72 Nånting att tänka på . Just nu försöker jag inte tänka på just det problemet och komma vidare med annat .Lösningen kanske blir ett extra batteri . Vill göra SFRO 1 så fort som möjligt . // Sorin Quote
sorin Posted October 26, 2019 Author Posted October 26, 2019 (edited) SFRO 1 klart idag . Väldigt nöjd bara två enkla anmärkningar . Uniballs saknar skydd i fram och bakvagnen och extra stag till motorfästet , saker som var ändå på min "att göra listan" . Har redan börjat med demonteringen . Imorgon ska jag banka in identifieringsnumret i ramen och skicka bild till SFRO mannen sen bara resten kvar 🙂 Edited October 26, 2019 by sorin 6 1 Quote
Tomas Posted October 27, 2019 Posted October 27, 2019 Så galet tuff liten bil! Har du någon aning om hur mycket den väger? Quote
sorin Posted November 15, 2019 Author Posted November 15, 2019 Två och ett halv år senare är man tillbaka där en gång startade 🙂 . Nu är alla fäste på plats , ny styrväxel inpassad och ramen rensat och nerplockat . Garage kompisen ska gå över alla svetsar för en säkerhetskontroll 🙂 sen är det i väg för lite make up .Få se vilken färg den kommer tillbaka . Konstaterade att italienaren jag har köpt den ifrån har kört på devisen " Man tager vad man haver" . 90% av alla skruvar och bultar han har använt är kapade till " rätt " längd 😞 😞 2 Quote
steel Posted November 15, 2019 Posted November 15, 2019 Härligt, vad snyggt det är med riktiga ramar fräna karosser !! Enda felet är att det är fossillt Mvh Pär Quote
sorin Posted November 15, 2019 Author Posted November 15, 2019 @steel lovar att nästa projekt blir eldriven 🙂 🙂 . Problemet är att jag får kortslutning bara jag tänker på el . Väntar tills du har utvecklat ett DYI system som är tillräckligt enkelt så till om med en som jag kan hantera det 🙂 🙂 Har kollat en hel del på Paul Crisp Smart EV conversion på Youtube . Det mekaniska verkar relativ simpelt men sen är det det med elen 🙂 Har redan börjat samla delar 🙂 🙂 Quote
steel Posted November 16, 2019 Posted November 16, 2019 Ha, ha !! Perfekt 😀 Har missat Paul Crisp, får kolla in det. Finns typ "plug and play" upp mot 144 V och 60 kW. Sedan är ju frågan om det räcker. Ska du har mer kräm är det Nissan Leaf som gäller, kolla LUPUS 😀👍 Leafs controller tål tydligen mycket kräm, ska bli kul att se. Därefter Tesla.... Mvh Pär Quote
LUPUS Posted November 16, 2019 Posted November 16, 2019 (edited) Kanske fel tråd , men sorry , trots det tok coola bygget 👍 så öppna du sorin dörren till lite filosoferande på nästa bygge... Tesla är oslagbar i ren teori , de över dimensionera ju från start ( de måste ) , De andra kör ju fortfarande med lite logik , typ ge inte bort pengar i hw 🤔 mao , de andra lägger sig under gränsen de vill tjäna pengar, leaf motorn klarar jätte kortvarigt 300 HP sedan dör den magnet döden. 😫 Tesla motorn är däremot en squirell motor = inga magneter att pajja = tortera lite mera , om inte det smälter i rotorn kör vidare . Kostnaden är sämre verkningsgrad men överdimensionerar man batteri oxå 😝 Men ska man va samsad är det i slutändan kylning av allt som jag tror är hemligheten. Min gissning är att nästa steg vi ser på oem sida är högre kontinuerlig effekt = autobahn= konkurrera riktiga bilar , och då tror jag våra hemma byggda bilar helt plötsligt blir mer rätt . Kullen med en leaf tar dig två varv sedan fika 40 min Just nu är det lite teknik nörderi på hemma bygge fronten , om två-tre år är det på riktigt, och dagens tekniken finns på skroten om 5 ... Exempel , den drivlinan ca 2014 jag skruvar i på 120hp och kanske 10 -15 mil körning kan med 2019 och dagens prylar ( samma motorfäste samma batteri skal) ge 200 HP och 30 mil ) Vi följer nästan dator lagen x 2.5 på batteri kwh . Hur många företag har missat den dator lagen . ( de finns inte längre) 5 år halva priset på batteri och det ser ut att öka. Räkna på vad det innebär. Vad tror ni kostar pengar i en tesla att tillverka ? Hm läste detta nu igen , kanske borde flytta detta till elfundamentalist tråden 😉 Om den finns För övrigt syggt bygge Sorin , jädrigt väl planerat Edited November 16, 2019 by LUPUS 1 Quote
sorin Posted November 17, 2019 Author Posted November 17, 2019 @LUPUS helt rätt i det du skriver . Precis så jag tänker , utvecklingen av EV konvertering går snabbt framåt och priserna förhoppningsvis nedåt . @steel här är det om du inte har redan kollat En 356 Speedster för att glida runt i på Skånska små vägar i lugnt tempo är planen . Men först får Maxin bli ferdig . 1 Quote
steel Posted November 17, 2019 Posted November 17, 2019 (edited) Tack @sorin ! Ska kolla ! Mvh Pär Edited November 17, 2019 by steel Quote
sorin Posted November 17, 2019 Author Posted November 17, 2019 (edited) Så där ja . Henric har gått igenom alla svetsar idag och snyggat till det som inte var som det ska vara . Nu är ramen 100 % klar för pulverlack . Imorgon eller tisdag ska den lämnas till Ahnelöv . De har två veckor leverans så det blir två långa veckor . Edited November 18, 2019 by sorin 4 Quote
Jörgen Posted November 19, 2019 Posted November 19, 2019 On 2019-11-17 at 00:14, LUPUS sade: Kanske fel tråd , men sorry , trots det tok coola bygget 👍 så öppna du sorin dörren till lite filosoferande på nästa bygge... Tesla är oslagbar i ren teori , de över dimensionera ju från start ( de måste ) , De andra kör ju fortfarande med lite logik , typ ge inte bort pengar i hw 🤔 mao , de andra lägger sig under gränsen de vill tjäna pengar, leaf motorn klarar jätte kortvarigt 300 HP sedan dör den magnet döden. 😫 Tesla motorn är däremot en squirell motor = inga magneter att pajja = tortera lite mera , om inte det smälter i rotorn kör vidare . Kostnaden är sämre verkningsgrad men överdimensionerar man batteri oxå 😝 Men ska man va samsad är det i slutändan kylning av allt som jag tror är hemligheten. Min gissning är att nästa steg vi ser på oem sida är högre kontinuerlig effekt = autobahn= konkurrera riktiga bilar , och då tror jag våra hemma byggda bilar helt plötsligt blir mer rätt . Kullen med en leaf tar dig två varv sedan fika 40 min Just nu är det lite teknik nörderi på hemma bygge fronten , om två-tre år är det på riktigt, och dagens tekniken finns på skroten om 5 ... Exempel , den drivlinan ca 2014 jag skruvar i på 120hp och kanske 10 -15 mil körning kan med 2019 och dagens prylar ( samma motorfäste samma batteri skal) ge 200 HP och 30 mil ) Vi följer nästan dator lagen x 2.5 på batteri kwh . Hur många företag har missat den dator lagen . ( de finns inte längre) 5 år halva priset på batteri och det ser ut att öka. Räkna på vad det innebär. Vad tror ni kostar pengar i en tesla att tillverka ? Hm läste detta nu igen , kanske borde flytta detta till elfundamentalist tråden 😉 Om den finns För övrigt syggt bygge Sorin , jädrigt väl planerat men sänkning med 50% på batteripriset vid tillverkning slår inte ut till kund ,det mesta vinsten tar företagen själva vid halvering men kanske 20% kan vara möjligt till kund då. Quote
LUPUS Posted November 19, 2019 Posted November 19, 2019 (edited) 6 timmar sedan, Jörgen sade: men sänkning med 50% på batteripriset vid tillverkning slår inte ut till kund ,det mesta vinsten tar företagen själva vid halvering men kanske 20% kan vara möjligt till kund då. Är nog inte så många som tjänat pengar fram till idag på elbilar. Men det är ju på G face liftade e-up har dubbelt så stort batteri nu 2020 och liiiite ägre pris än förra gen ( om man kompenserar utrustnings paket . Det tycker jag är lägre pris . Men fortfarande dyrare än en liten bensin motor Edited November 19, 2019 by LUPUS Quote
sorin Posted December 4, 2019 Author Posted December 4, 2019 I väntan på att ramen ska komma tillbaka från pulverlack har jag fixat lite med motorn . Oljesumpen och skvalpplåt klar monterad med Hylomar , nya uppgraderade koppling fjädrar och det mekaniska vatten pumpen pluggat . Ska köra med elektrisk pump . Imorgon eller fredag hoppas jag får ramen tillbaka så jag kan börja monteringen . 4 Quote
sorin Posted December 5, 2019 Author Posted December 5, 2019 @Fjonkalicious ja det går som en högvarvig japansk motor 🙂 🙂 . Bygg lusten är på top . Tyvärr Ahnelövs blir inte klara som de hade lovat från början 😞 😞 . Ramen blir färdig först måndag eller tisdag så det blir tre veckor inte två . Men men bara det blir bra så är det ok . 1 Quote
sorin Posted December 6, 2019 Author Posted December 6, 2019 Kunde inte låta bli och körde förbi Ahnelövs idag efter jobbet för att kolla statusen på ramen . Kom dit 5 min innan de stängde och blev positiv överraskad . 🙂 🙂 På måndag ska jag hämta hem den . 4 Quote
sorin Posted December 9, 2019 Author Posted December 9, 2019 Idag blev jag glad som ett barn i godisaffären . Tillbaka i garaget efter tre veckor hos lackeraren . Super nöjd med resultatet . Att lite färg kan göra så mycket . Var på Swedol och köpte några tuber Sikaflex 521 för att ha mellan plåtar och ramen . Det blir en del popnitar så jag har fått låna ett tryckluft driven popnittång ,ska bara hämta den sen är det bara köra 🙂 🙂 9 1 Quote
sorin Posted December 13, 2019 Author Posted December 13, 2019 Två kvällar i garaget . Monteringen har börjat . Extra kul nu när allt är rent och finn . 5 Quote
Göran Nilsson Posted December 13, 2019 Posted December 13, 2019 Jäklar va snyggt, rött är helt perfekt färg. Quote
sorin Posted December 13, 2019 Author Posted December 13, 2019 2 minuter sedan, Göran Nilsson sade: Jäklar va snyggt, rött är helt perfekt färg. Tack . Det blir samma kombination som på din V-Storm @Göran Nilsson fast tvärt om 🙂 Quote
Tomas Posted December 14, 2019 Posted December 14, 2019 Riktigt snyggt Sorin! Ös på med bilder. Alltid lika roligt och inspirerande att se andras byggen ta form Quote
vedde Posted December 14, 2019 Posted December 14, 2019 Grymt jobb.Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
sorin Posted December 18, 2019 Author Posted December 18, 2019 (edited) Fick ett samtal idag från min SFRO besiktningsman som bad mig skicka en kopia på ursprungskontrollen . Blev lite förvånad eftersom jag behövde inte göra det på mina andra två bilar jag har byggt . Anledningen var att granskarna tycker att det är för mycket " Kit Car " och att det kan vara problem med besiktningen . Väldigt konstig tycker jag . Westfielden jag byggde innan kunde jag förstå om de hade kommit med det argumentet men inte med den jag bygger nu som är långt ifrån en " kit ". Besiktingsmanen sa till mig att han förstår att det är inget "kit car" och vet att delarna kommer från olika leverantörer från hela världen och det hade han sagt till granskarna men de ville ha kopia på ursprungskontrollen . Lita inte SFRO på sina gubbar ? Är det bara jag som tycker att det konstig eller ? Har gjort kopior på en massa kvitto och ska skicka in det till Transportstyrelsen nu 😞 😞 Kanske @therealpinto kan förklara lite ? Edited December 18, 2019 by sorin Quote
therealpinto Posted December 19, 2019 Posted December 19, 2019 Granskningen är en kvalitetskontroll som lika mycket handlar om att minimera risken för problem vid registreringsbesiktning, som att stämma av att allt annat ser OK ut. Så det handlar inte om att lita på, eller inte lita på besiktningsmännen. Jag återkommer ev. i ett PM. Gustaf Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.