Jump to content

ulwe

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    70
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

ulwe last won the day on November 16 2017

ulwe had the most liked content!

Community Reputation

7 Neutral

About ulwe

  • Rank
    Advanced Member

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Ulf Westberg
  • Ort
    Älvängen

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. ulwe

    Instrumentpanel

    Tack för tipset, speedhut 2 combo gauge med alla givare verkar ju prisvärt.
  2. ulwe

    Remote bromsservo?

    Har fått till en gaspedal som fungerar, ska göra en till utan sidoförflyttning. Kopplingen, måste beställa en cylinder nu, lutar åt Tilton 74 serie paket med flera behållare. Handlar om borrning vs slaglängd. Urtrampningslagret finns redan, också Tilton. Nu tänker jag en mellanaxel precis under rattstången, för bromsflytt av servoburken till ytterkant ramen. På den axeln ska kopplingspedalen hänga lagrad, med en mindre flyttning av cylindern åt rattstången till, så den i sin tur går fri från vaacumklockan. Nackdelen är ju at när man väl svetsat bromspedalen till axeln, så har man ingen chans att korrigera kopplingspedalen............ Med påfyllningsburken horisontell upptäckte jag att övre torpedfäggen är parallell med infästningen av klocka/cylinder, absolut ingen tanke bakom det men ibland händer sånt!
  3. ulwe

    Remote bromsservo?

    Ha ha, nä det enda lätta nätta på denna är helalu-motorn med 8 burkar i V-konfiguration. Men simulerat i datorn har ramen 8kN/grad i vridning och en vikt på 240 kg. Så motor/låda/ram är cirka 500kg.
  4. ulwe

    Remote bromsservo?

    Ja, framskivorna är 304 mm, årsmodellen är tidig -94. När det blir lite varmare igen, ska jag kolla mera på detta med mellanaxel + var kopplingspedalen hamnar också.. Ja, har också läst att Micra har liten klocka.
  5. ulwe

    Remote bromsservo?

    Det var ett kul system, Bexander! Speciellt som jag har elektrisk styrservopump, skulle bli ett fullmatat hydraulikskåp bakom vänster framhjul. Sitter tydligen på E28 med större motorer, alla 518 / 520 på bildelsbasen är vaacum. Själva accumulatorklockan satt tydligen på Audi quattro oxå.
  6. ulwe

    Remote bromsservo?

    Aha, inte bara eftermarknad alltså, OK. Efter mera googlande hittade jag 90-graders och 180-graders montering mha mellanaxel och länkar, ökar upp frihetsgraden. Såg nåt från SFRO med 100 kg pedalkraft, det blir då 500 - 600 kg på länkarna. Och en BMW fjärrmonterad med lååång tryckstång, M3?
  7. ulwe

    Remote bromsservo?

    Kärran hamnar på 1200 kg klar, donatorn väger 1800 kg, så den 50%iga (eller 33%?????) förbättringen i bromsprestanda vill jag ta med mig hela vägen. Youtube hittade en "hydroboost" där man kopplar in sig på styrservopumpen, mer kompakt än vaacumklocka men.... känns inte helt rätt.
  8. ulwe

    Remote bromsservo?

    Har börjat rigga stol, ratt, och pedaler. Upptäcker att bromsservoklockan är jättestor (26 cm dia), dessutom är den monterad 10 grader uppåt/framåt vilket gör att den tittar upp ovanför ramen och kolliderar med ett genomtänkt förstärkande ramrör som jag inte vill såga i. Planen är att ha hela bromssystemet från donatorn, Lexus LS400. Någon som har använt separat bromsklocka? På www ser det ut som att man måste ha 2 stycken för att få 2-krets! Är detta en vettig väg att gå? Hur gör man?
  9. ulwe

    Flyttbart "byggbord"

    GT40, kul! Till donatorbilen använder jag Biltemas hjuldolly i plåt, 2 par för 1000SEK, med 16 hjul blir det lättrullat. Sätter man ihop dom med 2x4 till bra höjd och en stadig plywood på toppen så blir det nog stabilt. Pga fall på mitt garagegolv, shimsade jag upp dom individuellt och låste dom med ett byggbeslag, för att behålla donatorn i våg.
  10. ulwe

    Placering av kuggstång

    Oavsett var kuggstången hamnar, kolla bumpsteer och att du får vettig ackerman. 5 grader framåt låter bra, men kolla, kolla, kolla.
  11. Svetsade klart mittendelen på ramen, innan jag fortsatte med fram o bakdel. På så sätt var ju mitten redan färdigslagen.....
  12. DET vill jag också ha svar på! Har svetsat det mesta, bara rundrören i huvudhöjd återstår. Har diagonalmätt mycket + hjälp med en rundstrålelaser PLL360 som är riktigt bra värde för pengarna. Sen händer det ju grejer när man helsvetsar, hade som mål att svetsa symmetriskt, så det åtminstone blir lika fel både vänster o höger sida.....
  13. ulwe

    P3000E

    Kul att se, följer detta! Hade också en idé om P1800 innan jag tog egen-design-spåret. Kan inget om BMW-axlarna, finns många teorier på nätet om 40/60, 50/50 eller 60/40, själv tycker jag det vore bra med mer än 50% droop så man inte lyfter innerhjulen helt vid kurvtagning, fast kränghämmare tar ju detta oxå. Vad tror du om att bredda karossen i mitten ca 15 cm, och behålla axlarna intakta??
  14. ulwe

    Huvudsäkring?

    Hmm, du borde ha pump och fläkt på varsitt relä, och separat säkring på varje sån större last. Om det redan är så, kan det ju vara en intermittent dålig jord nånstans??
  15. ulwe

    Tube roller.

    Hmm, det kunde man ju gjort! Hittade i morse hur en dyna skall se ut för fyrkantsrör, skall va en upphöjning i mitten på "drivande hjulet" (insidan av böjen) så att det kollapsar lite inåt. Som jag gjort, expanderar röret på insidan o krymper på utsidan. Så insiderollern hade bredden 20.2 från början, efter ett rör är den nu cirka 21 mm. Det gick tungt! Men det är fortfarande fyrkantigt dock.
×