Jump to content

ulwe

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    211
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    17

ulwe last won the day on April 21

ulwe had the most liked content!

Reputation

118 Excellent

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Ulf Westberg
  • Ort
    Älvängen

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. ulwe

    Wingnut

    Avgasrör klart! Dags för Jaguaren. Fördel: Ingen rostskyddsbehandling, lätt att preparera för svets... Nackdel: Ingen rostskyddsbehandling, saknas plåt.
  2. ulwe

    Wingnut

    Andra sidans grenrör caddat, fräste provmallar under påsken och fick hem 4 långböjar idag + M10x1.25 muttrar för flänsarna. Distraheras lite av nyinköpt Jaguars reparationsbehov, besiktade u.a. men rosten döljs under plastkåporna undertill.... ser fram emot en månads rostlagning, ha ha.
  3. Hmmm, är dom i högre hållfasthet? Kan ju bli vätesprödhet, så dom inte håller 10.9 eller 12.9 då.
  4. ulwe

    Wingnut

    Ena grenröret klart, CAD-kartan stämde inte riktigt med verkligheten men blev ganska likt, cylinder 5 blev lite kort men ja ja.... 26 delar i det här så mycket kapande blev det. Gott att det räckte med att ta bort ett rör för att komma åt överallt. Hur planar man bäst flänsen? Stor bandslip? Gigantisk fräs? Blir aktuellt när den andra är klar, har inte börjat rita på den ens.
  5. ulwe

    Wingnut

    Började med att svarva 4 träpluggar att stoppa i flänsens hål, som en hjälp att centrera första röret mot flänsen. Om jag sen lägger 2 krökar plant, ände mot ände, ritsar dom tillsammans och sätter en rits på krök 2 med vinkel/avstånd som jag behöver så blir det antagligen tillräckligt nära. Diametern skiljer mest på de 180 graders bockar jag hade liggande, tunt gods på utsidan av dom också. Ja, det var kul att se slutresultatet av den träkoppen. Börja serieproducera kåsor nu då? Högt styckpris!
  6. ulwe

    Wingnut

    Kapat klart, nu kommer det kluriga, att hänga dit allt i rätt vinklar.
  7. ulwe

    Wingnut

    Tack Arto! Har gjort fler förberedelser, börjar kapa rör imorrn. Bilder på skumklossar för att kolla rördragningen i praktiken, och en träfixtur att hålla kollektorn i ett fast läge medan man punktar.
  8. ulwe

    Wingnut

    Mycket Ukraina och caddande i helgen. När jag gav upp tanken på lika längd för grenrörspiporna blev det enklare, finns en chans att kunna byta packning t.ex. utan att riva bort exakt allting.
  9. ulwe

    NeoForty

    Oops, så det kan gå. Hoppas ni båda, säljare / köpare hittar rätt i inspirationsträsket nu då.
  10. ulwe

    Wingnut

    Kardan är beställd, mitten på avgasrör klart. Många små rörstumpar blir det 😁
  11. ulwe

    Wingnut

    Avgasbygge fortsatte men stoppade snabbt när jag såg hur trångt det blir vid pinjongen. Fick låna en medbringare av kardantillverkarn för att få ihop adaptermåtten. Mycket svarvning, samborrning av hål och CNCfräsning som inkluderade en datorkrasch (har bara fräst plast o trä förut, nu kom det alu-spån i tangentbordet.....) så passar allt nu så himla bra, riktig sugpassning. Stolt och lycklig!! Så i veckan blir det en tripp o beställa kardan med ny längd 57.5 cm, originalet är 145 cm, säger en del om hur långt bak motorn är nu 😃 Inser att det är felskrivet på aluklumpen, 7075 T6, aj aj aj....
  12. Skinn! Såg den här filmen för några år sen, verkar omöjligt men det går!
  13. Bra synpunkter! Ja, det är flexrör med svetsanslutning som skaffats, dom främre här kändes dock lite billigare med interlockrör innerst, sedan bälg och ytterst rostfri strumpa. https://www.mrtuning.se/universal/avgassystem-tillbehor/flexror/flexror-interlock/flexror-interlock-med-svetsanslutning-64-x-150mm/ De bakre har strumpa innerst också, får se hur det funkar sen. Katalysatorvärme, hmmm, jag borde se till att få dom så långt bort från fotutrymmet som möjligt då!!!
  14. Funderar på avgassystemet och då framförallt hur nära grenröret som katalysatorn kan sitta? Eller om man kan ha en flexslang först? Nu ser det ut så här: Topplocksfläns - 42.4 grenrör - 4 till 1 kollektor - 2.5" 45 graders böj - 2.5" flex 150 mm lång - 2.5" 180 graders böj - katalysator - övergång till 2" - resten av 2" piporna. Tål en flexslang likaväl mycket värme som katalysatorn?
  15. H-pipa funkar nog, ha med en bra lång flexdel på mitten av den. På Cobran led jag av ljudet men blev bättre med resonator på varje sida, 2 - 4 liters burk, större är bättre. Den låter pulserna svälla upp så det blir ett jämnare flöde i själva ljuddämpardelen så att den kan fungera som just en ljuddämpare. Hade inte plats för någon H-pipa. Blev klart bättre i motorvägsfart.
×
×
  • Create New...