Jump to content

Göran Nilsson

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    780
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    129

Göran Nilsson last won the day on December 5

Göran Nilsson had the most liked content!

Reputation

886 Excellent

About Göran Nilsson

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Göran Nilsson
  • Ort
    Killeberg
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

6,066 profile views
  1. Det är alltid lika spännande att ta ur gjutningen ur formen - ska den släppa lätt ur formen , hur kommer den se ut ? Det gick bra och blev bra denna gången också, så det är bara att sätta igång och förbereda nästa framskärm.
  2. Gjutningen gick bra dessutom var påsen tät på första försöket vilket hör till ovanligheterna, tidigare har jag behövt trycka och klämma på klisterremsan ett par gånger runt om. Injeceringen av epoxin tog 5 minuter men jag brukar vänta med att stänga/klämma slangarna till epoxin och vacuum, denna gången väntade jag 10 minuter extra. Nu är det bara att vänta till epoxin har härdat, jag brukar inte ta detaljen ur formen förren efter 3 dygn.
  3. Det tog hela söndagen att klippa all kolfiber, peelply och flödesnät och monterade dem i formen. Monterade också slangar till epoxi och vacuum. Total tid 6h.
  4. Denna veckan blir det inte mycket gjort men jag hann iallafall klippa några förstärkningsremsor till skärmarna. Det är 6 olika storlekar till 3 infästningspunkter i varje skärm, det blir 18 remsor i varje skärm. Jag klippte till några lager kolfiber också, jag klipper väven utbredd i 45grades vinkel då blir det mycket lättare att drapera väven i formen. Det blir en hel del spill men slutresultatet blir blir bra. Om jag är pigg och rask på söndag så kan jag börja lägga väv i formen 😀.
  5. Nu är gjutformen slipad och polerad, det var trögt att göra jobbet på gjutformen men nu är det gjort. Nu måste jag bestämma var jag ska placera förstärkningarna till infästningarna i skärmen. Jag tog vinklarna ur CADen och ritade en pappskiva med de vinklarna och monterade den på spindeln för att verifiera att skärmstagen inte kommer i konflikt med något i framvagnen. Sedan kan jag överföra och markera positionerna i gjutformen där jag ska lägga förstärkningarna. Så har jag också börjat på att tillverka den slutliga versionen av bakre vingen. 3D printade sidorna, 4st x 35h, limmade ihop över och underdel. Nästa steg är att klä in sidorna med 3 lager kolfiberväv, det kommer bli lika starkt som julbrännvin 😀.
  6. Rör är bra 👍🏻
  7. Bilbälte är konstruerade för att töja sig, en kvalificerad gissning är det 10% på hela längden dessutom så rullar det ut en stäcka bara för att bältet i rullen dras åt. Plana plåtar är kass att ta upp tryckande krafter men jättebra att ta upp dragande krafter. Stödet till övre 4-kants röret bör absolut ligga rakt under bältesinfästningen.
  8. Det ser bättre ut ! Finns det möjlighet att sätta något stöd till den övre 4-kant profilen med ett rör rakt ner?
  9. Nu har jag slipat i formen på de skadade ställena , gelcoaten fyllde jag i före F1 kvalet idag. Sedan har jag slipat och slipat resten av denna dagen, pust pust. För att få rätt radie skrev jag ut ett par slipklotsar och limmade på slippapper på dem. Imorgon kanske jag tar ett par varv med finare slippapper innan jag polerar ytorna. Sedan ska formen vara klar för släppvax.
  10. Hej, efter att ha krockprovat produkter i testanläggningar har jag stor respekt för de krafterna som skapar deformationer vid krock typ 25G. Jag skulle inte gå under 45x2,5mm sömlöst kalldraget till infästning av bälte. Eller trianguleringen vid infästningar vid mindre rördimensioner.
  11. Bara för att jag tyckte det var roligt så klickade jag hem ett bakljuse av racingmodell och jag tände upp den direkt när jag fick hem den. Den passar bra nu inför julen med sin röda färg 😀🎅.
  12. Nu har jag gjutit formen till framskärmarna , det med ambitionen att göra de bästa finaste formen till detta projektet. Tog lång tid på mig, var extra noggrann när jag la på släppmedel och gelcoat och la bara ett lager glasfiberväv per dygn. Allt för att polyestern inte skulle bli för varm och påverka PLA filamentet i pluggen och att formen skulle slå sig så lite som möjligt. Tyvärr blev det inte så bra som jag hoppades på, jag blir så trött. Gelcoaten kryllade sig på två ställen, som jag måste laga. Orsaken till det är säkert att jag väntade för länge innan jag la på första lagret glasfiber på gelcoat, så polyester löste upp gelcoat. Kan också va ett för tunt lager gelcoat på de ställen.Tidigare har jag alltid lagt på första lagret på gelcoat när den inte klibbar fast på fingret. Grymt tråkigt att reparera detta misslyckande.
  13. Jag har för tillfället låg motivation men jag hoppas att jag får tillbaka entusiasmen. Men har ändå knåpat ihop fäste till bakskärmarna. Fästet i mitten tillverkade jag av två 2mm plåtar och 8mm distanser i ytterkanterna runt om som jag svetsade fast.
  14. Jag har en begränsning programmerat i min MaxECU så att jag inte får fullt laddtryck förren 3000rpm i 3:ans växel. Dessutom har jag en generell begränsning på tre olika nivåer på laddtrycket som är valbart via Mdash.
  15. Jag tycker också det är intressant, det du håller på med. Vad har du använt gör material till formen? Formen verkar väldigt djup till en ratt !?
×
×
  • Create New...