therealpinto
Forumdeltagare-
Posts
2,566 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
63
therealpinto last won the day on November 6
therealpinto had the most liked content!
Reputation
328 ExcellentProfile Information
-
Kön
Kille
-
Plats
Kåge
Profile Fields
-
Namn
Gustaf Ulander
-
Ort
SFRO-besiktningsman Skellefteå
-
Locost-status
Övrigt
-
Mina uppgifter säger 670-680 mm för Volvo 240. 740 är bredare. Har du verkligen 580 mm mellan ledpunkterna skulle jag absolut försöka få fatt på en Escort MkI/II styrväxel, helst en Ford original, att mäta på i alla fall. Alternativt en eftermarknadsstyrväxel som du kortar, det är rätt enkelt på dem. Det måste ju vara en av de styrväxlar som är enklast att hitta som pirat. Opel Ascona/Manta A är också en kandidat, jag saknar mått på dem men eftersom den "fungerar" med 140 framvagn bör den vara smalare än 240 i alla fall. Gustaf
-
Att bara byta till en 944-styrväxel utan servo brukar anses som för liten ändring, samma sak med 924 om den är "likadan" som 944 (kräver den andra infästningar är det lättare att motivera).
-
Det jag tänker på när jag ser bilderna, är att det inte verkar finnas så mycket som hindrar att det övre tvärgående röret trycks framåt/nedåt. Om jag jämför med en Westfieldram, så har den rullen lite förskjuten i sidled så det går att ha en stötta snett framåt under infästningen:
-
Registrera gammal banbil
therealpinto replied to Tomas m's topic in Regler (SFRO, myndigheter, besiktning) & Försäkringar
"Det beror på"...en hel del saker. Till att börja med är det bra att veta när och hur den är avregistrerad, det kan spela roll. Likaså hur stora ändringarna är - känner man igen grundkonstruktionen eller är det så omfattande bur och andra ändringar att det kan tänkas vara ett amatörbyggt fordon? Jag behöver mer fakta och foton för att kunna hjälpa bättre. Det man kan säga är att om bilen är skrotad på bilskrot efter 1 juni 2007, så går det inte att få in den identiteten i registret igen. Det har ju förekommit att racebilar fått papperen skrotade på det sättet men det var nog vanligare tidigare. -
FIDEL inte Castro en packnings studie ( just nu)
therealpinto replied to LUPUS's topic in Våra Övriga Bilar
Jag tänkte mest att man vill kanske ha fjäderben som inte bygger så mycket på höjden... VW T3 (alltså buss/pickup, 1980-1990 typ) har en variant som är rätt populär: https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/Sök/Bildelar/s1/VW/VW-TRANSP&CARAVELLE-T3/1980_1990/Framvagn-&-Fjädring-&-Styrning/Styrväxel-&-Snäcka-Mekanisk/_/ID-54856947/C251419025 -
FIDEL inte Castro en packnings studie ( just nu)
therealpinto replied to LUPUS's topic in Våra Övriga Bilar
Det finns inget som direkt hindrar att föraren sitter i mitten men det gäller ju att passagerarplatserna är anpassade till det och att man ser till att speglar mm fungerar. Styrningen löser man nog enklast med vinkelväxel från någon annan bil med liknande layout (det finns flera). Spontant känns det som att fjäderben/framvagn från en bil med relativt låga skärmar är vettigt, jag tänker närmast på saker som BMW e36-e46 - men samtidigt kan du vara hjälpt av styrväxeln bakom framhjulen (så Nissan S13-S14 till exempel). En spindel med lösa styrarmar är kanske att föredra om man vill anpassa Ackermann. -
Det kanske är så (mer killgissning än fakta) att det skiljer på lager för hydraulisk koppling och med vajer/stag? MT-75 har ju mekanik fram till 1995 är det väl, sena Scorpio har i alla fall hydraulik. Så en variant är ju att byta till en nyare låda och bygga om till hydraulisk koppling...
-
Det brukar vara en pil eller liknande. Går det att gräva fram underlagen för E-märkningen bör det framgå där också.
-
Regler runt ombyggt fordon
therealpinto replied to rollexe's topic in Regler (SFRO, myndigheter, besiktning) & Försäkringar
Jag klipper in definitionerna från TSFS 2013:63 igen; följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen 1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts, eller 2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats; följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad 1. styrinrättning med rattaxel utbytts, 2. motor med kraftöverföring utbytts, eller 3. bromssystem utbytts; Sedan är det faktiskt också bra att läsa i början av definitionen, "ändrats av enskild person för eget bruk i sådan omfattning att tidigare egenskaper eller prestanda i större grad förändrats" Alltså, det handlar om att egenskaper och prestanda ska ändras, och att punkterna ovan ska uppfyllas. Alltså måste man byta både rattaxel och styrväxel (den "enkla" vägen brukar vara en manuell styrväxel med elektriskt rattaxelservo). Bromssystemet ska bytas ut, inte "bara" modifieras, dvs att bara byta bromskraftförstärkare är för liten ändring. Jag brukar påminna om att definitionerna skrevs i början av 1980-talet, mest av "byråkrater", i en tid när det mest handlade om att bygga hotrods av bilar med separat ram, stela axlar och snäckstyrning. Då var det väldigt vanligt, och ganska enkelt, att till exempel byta fram- och bakaxel med hjulupphängning (tänk Ford -32 med Jaguar fram- och bakvagn). -
Minns jag rätt är Sierradiffen försedd med en sorts kula som man kan ersätta med en nippel för att fylla. Det går bra att ta isär den i alla fall...
-
Precis, denna typ av diffbroms behöver ingen speciell olja i diffhuset utan viskodiffbromsen är en förseglad enhet.
-
Absolut, man kan ändra bromsverkan med annan olja. Jag skickade en diff till Gearboxman i England som fixade saken åt mig, den fungerade riktigt bra efter den översynen. Jag tror att även Natanael på MaxxEcu experimenterat en del med viskodiffbromsar (men för Opel, principen är ju samma). Har du två begagnade diffar är det som du skriver, enklast att mäta momentet och välja den som bromsar mest. Vätska verkar finnas här till exempel: https://thefewh22crew.com/products/compitition-rt4wd-honda-viscous-fluid-vcf-c
-
Jag har handlat skyddsbur av dem vid flera tillfällen och de gör fina grejer och har aldrig varit oseriösa eller givit mig problem. Gustaf
-
Det fanns ju bara viskodiffbroms som originalmonterades på Sierra, och såvitt jag vet har alla samma sättning när det gäller bromsverkan. Manualen för DOHC 4x4 anger att man ska testa diffen genom att vrida och då är det 70 +/- 30 Nm som ska uppnås. Det är inte angivet exakt vad "specifikationen" är men värdet innebär att ned till 40 Nm är acceptabelt och att så mycket som 110 Nm kan uppnås. En viskodiffbroms har ju inte en "fast" bromsverkan och inte heller "förspänning" på samma sätt som en ramplamelldiff eller en lamelldiff med fast förspänning, bromsverkan påverkas av temperatur och hastighetsskillnaden mellan axlarna också. Bromsverkan avtar med ålder också och en diff som gått kanske 15000 eller 20000 mil har ofta rätt lite bromsverkan kvar. Min egen erfarenhet är att en frisk viskodiffbroms fungerar rätt bra speciellt i en relativt lätt bil och om den mest ska användas för att öka drivgreppet. Ska man köra drifting eller dragracing så kan den kännas lite klen i bromsverkan.
-
Regler runt ombyggt fordon
therealpinto replied to rollexe's topic in Regler (SFRO, myndigheter, besiktning) & Försäkringar
Tveksamt, det faller lite mellan definitionerna. Tidigare har man menat att ändring av motorplacering från frontmotor till mittmotor har resulterat i att det direkt blir amatörbyggt fordon men det är ju baserat på ändringarna som krävs när man jobbar med förbränningsmotor. Elmotor blir en annan sak. SFRO hade fått acceptans för tolkningen att elkonverteringen i sig räcker för ombyggt fordon, men det var någon byggare som inte gillade det och överklagade ett sådant beslut. Överklagan gick igenom vilket betyder att de flesta elkonverteringar nu åter kräver byte av mer saker än vad som kanske egentligen tekniskt sett behövs. Den som överklagade hade rimligen ett bygge som gick att godkänna utan att det gick som ombyggt fordon (dvs gammal bil, låg effektökning) men resultatet ger ju konsekvenser för andra byggare.