Jump to content

therealpinto

Forumdeltagare
  • Posts

    2,529
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    61

therealpinto last won the day on April 26

therealpinto had the most liked content!

Reputation

310 Excellent

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Kåge

Profile Fields

  • Namn
    Gustaf Ulander
  • Ort
    SFRO-besiktningsman Skellefteå
  • Locost-status
    Övrigt

Recent Profile Visitors

14,485 profile views
  1. Det stämmer, sedan kan man nog tro att 5,5" inte är idealiskt för 195/50-15, speciellt inte ett "sportigare" däck som kanske ligger i överkant på bredd. Men det kommer inte vara farligt på något sätt.
  2. Ja, det där är värt att ta en vända med besiktningsmannen och/eller stationschefen. Du får hänvisa till TSFS 2013:63, kapitel 41, §49. Det har varit en del problem med att kontrollplanen för kontrollbesiktning inte alltid har med undantagen för amatörbyggt fordon. Ett litet "men" - om din bil är reggad innan den generella avgasdispensen kom så kan den vara reggad med katalysator osv. och ska då uppfylla vanliga avgaskrav. Men en MK Indy borde vara för ny för det? Gustaf
  3. Fina spindlar och bromsar 🙂 Ett tips är att många bilar av detta slag som har jämn viktfördelning ofta vill ha ungefär lika stora bromsar bak som fram om man verkligen ska kunna nyttja dem. När det gäller konor i spindlar så är min erfarenhet att det är svårt att till 100% lita på angivna mått, eftersom toleranserna skiljer på mätningarna. Det viktigaste är att stigningen (vinkeln) på konan är rätt och att diametrarna matchar så att man får dit muttern tillräckligt långt men utan att tappen kommer för djupt i spindeln. Men det finns fall där man med rätt stigning ändå kan få det att funka med största/minsta diameter som skiljer en del. Jag har kommit fram till att det säkraste sättet är att köpa spindelleder och prova med. För det syftet kan man köpa ganska billiga delar...dvs Biltema, Autodoc mm är helt OK för mockups. Gustaf
  4. Om vi börjar med det enkla; Skruvade delar kan man absolut ha i ramen, man får förstås tänka på att göra skruvförband som har rätt funktion med tanke på krafterna men annars inget konstigt. Böjda fyrkantsprofiler kan också fungera men även där, beroende på var de sitter, hur de deformeras vid bockning och vilka krafter det handlar om. Generellt sett är ju raka rör alltid starkare...
  5. Mitt svar skulle vara att det finns inget formellt krav på tätt golv men att det verkar extremt opraktiskt med nät eller galler. Vill man absolut ha det skulle jag kräva ett relativt tätt och kraftigt galler (tänk kraftig sträckmetall) så bara små stenar osv. kan tänkas komma in. Men risken för skador av små objekt (antennspröt, "pinnar" och liknande ) skulle man behöva bedöma.
  6. Jag tycker absolut att det ser okej ut! Bra jobbat.
  7. Absolut, det går inte att bygga (bra) infästningar för bälten utan att ha rätt stol, och förutsättningar i övrigt för att prova ut placeringen (dvs pedaler, ratt, växelspak).
  8. Jadå, inga problem om det bara ligger an mot kroppen på rätt sätt utan att nöta mot stolen eller liknande.
  9. Första bilden i tråden är nog en Westfield men det var ju inte så enkelt att se detaljer på den...och jag verkar inte ha bra foton heller. Detta var nog det bästa.
  10. Det funkar nog också men kolla gärna på hur Westfield har gjort, deras lösning är rätt enkel.
  11. Dimensionering av övre fästpunkten beror helt på hur den ser ut. På en "normal" Locost brukar man klara sig med en rätt kort "stubbe" på tvärröret bakom stolarna, det brukar kunna fungera att använda ett rör eller kuts med cirka 20-25 mm diameter (som ramröret). Behöver fästet vara högre kan det krävas trianguleringar.
  12. Formellt sett får man ha fasta bälten men jag skulle aldrig någonsin, nånstans, rekommendera det för gatbruk. Jag använder själv Securon-bälten med längdjusterbart band på hondelen, det är enormt praktiskt för att kunna få till en montering som blir bra. Likaså vill jag förstärka att montering "inifrån och ut" som på bilen ovan oftast fungerar mycket bra utan att det ser konstigt ut. Det gäller både Sevenbilar, Hotrods och Cobra. Rullen "inne i kupén" eller utanför beror mer på hur mycket plats man har.
  13. Det är inget krav med dagens regler. I de nya föreskrifterna som togs fram till 2010 och finns i SFRO röda bygghandbok (men som TS sedan drog tillbaka) fanns en text om bogseröglor. Men även då dög det med att det finns ett ramrör, bärarm eller liknande som är rimligt lätt att komma åt.
  14. Det finns inget fast värde. I slutänden beror det på hur bilen fungerar. Om du får det "rakt" med normalt laserpass så skulle jag säga att du ska ha mycket otur för att det inte ska fungera. Toleransen på produktionsbilar är knappast bättre.
×
×
  • Create New...