Jump to content

therealpinto

Forumdeltagare
  • Posts

    2,536
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    62

therealpinto last won the day on July 22

therealpinto had the most liked content!

Reputation

315 Excellent

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Kåge

Profile Fields

  • Namn
    Gustaf Ulander
  • Ort
    SFRO-besiktningsman Skellefteå
  • Locost-status
    Övrigt

Recent Profile Visitors

14,672 profile views
  1. Med delad bakaxel så har pinjongvinkel ingen direkt "funktion" utan mitt råd skulle vara någon grad (samma vinkel i främre och bakre knut men gärna åt motsatt håll så att säga) så man är säker på att lagren i knutarna roterar lite. Drivaxlarnas vinkel är knappast heller speciellt kritisk, det är ju inte så lång fjädringsväg att knutarna riskerar bottna. Normalt sett har man axeln lätt sluttande nedåt mot hjulet obelastad/med tom bil så den är så rak som möjligt när bilen eventuellt "sätter sig" under acceleration.
  2. Utan pilar, och om det inte står "top" nånstans skulle jag tolka det som att den får roteras.
  3. Jag tror inte Ridderstolpe är så aktiv här men min uppfattning är att det är BI som anger utrymme för skylt vid regbes. Men det är ju som Vedde säger också, idag finns bara enradiga skyltar för bil (stor eller liten).
  4. De krav som finns är hur mycket man ska se bakom bilen ungefär, och det är väl beskrivet i bygghandboken. Det finns inga specifika krav på antal speglar på amatörbyggen. Vissa bilar kan klara sig med bara en bred mittspegel till exempel. GT40 är som du säger "svår" och min erfarenhet är att det är viktigt att arbeta med ytterspeglarnas form och placering så de fungerar för att hålla koll på trafiken. En kamera i mitten är framförallt bra vid backning, ska den fungera som bra "spegel" krävs det rätt dyra och bra grejer. De jag provat har ofta haft lite lagg men framförallt brister de ofta i djup och perspektiv.
  5. Många, eller de flesta, lyktor/insatser/etc. har pilar som visar monteringsriktning. Pilen ska då peka framåt om det är sidoblinkers eller utåt om det är fram/bak. De på bilden (sidoblinkers och ev. positionsljus) är väl avsedda för "liggande" montering men har de inga pilar (eller annan märkning som "top") finns det inga formella begränsningar. Förutsättningen är förstås att man uppfyller övriga krav på siktvinklar och höjder mm.
  6. Nej, det finns ingen formell gräns. Börjar det gå "lång" tid är det förstås möjligt att besiktningsorganet ifrågasätter saken, och kanske vill kolla en sväng med SFRO om bilen verkar ha ändrats mellan slutbesiktning och regbesiktning. Vad som är "lång" tid är nog personberoende men jag har haft kunder där vi gjort slutbesiktning på hösten ett år, och regbes dröjt till sommaren efter utan problem. Gustaf
  7. Min erfarenhet är att det beror mycket på hur bilen och släpet ser ut. Har du inget känsligt som sticker utanför däcksidorna (och hyfsad svulst på däcken så inte fälgarna tar i), och lämmarna är "snälla" utan öglor, skruvar eller liknande som det hakar i så kan det absolut fungera med bara 2 cm marginal, speciellt för en bil där man ser hjulen när man lastar. Samtidigt kräver det precision vid lastning, speciellt kanske att få bakhjulen rätt. En av anledningarna till att jag bytte trailer var just bredden. När jag gick från 185 cm invändig bredd till 200 cm blev det otroligt mycket enklare att lasta. Caprin är runt 180-183 cm bred bak beroende på däck. Jag lastade den nästan alltid med vinsch på smala släpet men nu är det "bara" att köra upp. Med det som bakgrund skulle jag rekommendera ett bredare släp men det beror förstås på andra förutsättningar också. Den Mini Wenus jag bytte bort var för övrigt rätt prisvärd även om det är ett enkelt släp, men till en Locost kan det funka bra.
  8. Det stämmer, sedan kan man nog tro att 5,5" inte är idealiskt för 195/50-15, speciellt inte ett "sportigare" däck som kanske ligger i överkant på bredd. Men det kommer inte vara farligt på något sätt.
  9. Ja, det där är värt att ta en vända med besiktningsmannen och/eller stationschefen. Du får hänvisa till TSFS 2013:63, kapitel 41, §49. Det har varit en del problem med att kontrollplanen för kontrollbesiktning inte alltid har med undantagen för amatörbyggt fordon. Ett litet "men" - om din bil är reggad innan den generella avgasdispensen kom så kan den vara reggad med katalysator osv. och ska då uppfylla vanliga avgaskrav. Men en MK Indy borde vara för ny för det? Gustaf
  10. Fina spindlar och bromsar 🙂 Ett tips är att många bilar av detta slag som har jämn viktfördelning ofta vill ha ungefär lika stora bromsar bak som fram om man verkligen ska kunna nyttja dem. När det gäller konor i spindlar så är min erfarenhet att det är svårt att till 100% lita på angivna mått, eftersom toleranserna skiljer på mätningarna. Det viktigaste är att stigningen (vinkeln) på konan är rätt och att diametrarna matchar så att man får dit muttern tillräckligt långt men utan att tappen kommer för djupt i spindeln. Men det finns fall där man med rätt stigning ändå kan få det att funka med största/minsta diameter som skiljer en del. Jag har kommit fram till att det säkraste sättet är att köpa spindelleder och prova med. För det syftet kan man köpa ganska billiga delar...dvs Biltema, Autodoc mm är helt OK för mockups. Gustaf
  11. Om vi börjar med det enkla; Skruvade delar kan man absolut ha i ramen, man får förstås tänka på att göra skruvförband som har rätt funktion med tanke på krafterna men annars inget konstigt. Böjda fyrkantsprofiler kan också fungera men även där, beroende på var de sitter, hur de deformeras vid bockning och vilka krafter det handlar om. Generellt sett är ju raka rör alltid starkare...
  12. Mitt svar skulle vara att det finns inget formellt krav på tätt golv men att det verkar extremt opraktiskt med nät eller galler. Vill man absolut ha det skulle jag kräva ett relativt tätt och kraftigt galler (tänk kraftig sträckmetall) så bara små stenar osv. kan tänkas komma in. Men risken för skador av små objekt (antennspröt, "pinnar" och liknande ) skulle man behöva bedöma.
  13. Jag tycker absolut att det ser okej ut! Bra jobbat.
  14. Absolut, det går inte att bygga (bra) infästningar för bälten utan att ha rätt stol, och förutsättningar i övrigt för att prova ut placeringen (dvs pedaler, ratt, växelspak).
×
×
  • Create New...