Jump to content

Rikard Larsson

Forumdeltagare
  • Content Count

    3630
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    22

Rikard Larsson last won the day on December 10 2018

Rikard Larsson had the most liked content!

Community Reputation

74 Excellent

About Rikard Larsson

  • Rank
    Är det kul med turbo?
  • Birthday 07/30/1981

Contact Methods

  • Website URL
    http://seven.no-ip.info

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Rikard Larsson
  • Ort
    Malmö

Recent Profile Visitors

16223 profile views
  1. Rikard Larsson

    Dessa j-a bruksbilar (Renault Clio)

    Oups. Får bli till att köra hem försiktigt och fixa i helgen.
  2. Rikard Larsson

    Dessa j-a bruksbilar (Renault Clio)

    Ingen Hollywoodproduktion menar du? 🙂 Kolla precis vi 5-7 sekunder så syns det att det viker sig mellan ytter- och innerrör. Fjärderbensfästet är också lite slitet, men framför allt är fjäderbenet kass.
  3. Rikard Larsson

    Dessa j-a bruksbilar (Renault Clio)

    Köpte en billig bruksbil för att testa om vi behövde två bilar efter flytt till annan ort. Det gjorde vi... Det är en Clio från 2002. Besiktigade den för första gången igår och fick nedslag på glappig spindelled. Inget allvarligt tänkte jag. Men idag i 80 km/h började hela bilen vibrera så mycket att jag fick sakta ner och rulla in mot kanten. Det slutade vibrera och jag kunde köra i 80 igen. Kollade lite snabbt och kunde konstatera att hela fjäderbenet vill knäckas på mitten när man rycker i däcket. Är ingen expert på McPherson, men inte ska det vara så? Har egentligen två frågor. Hur kunde besiktningen missa det och vågar man köra överhuvud taget? EDIT. Filmen blev i konstigt format 🙂
  4. Rikard Larsson

    Tips på Spjällhus

    Aj 😮 Det bara släppte? Hoppas du är ok och bilen inte är för tillknycklad.
  5. Kul uppdateringar som vanligt 🙂 Jag har en Bosch färgspruta av liknande typ. Köpte största modellen eftersom jag hade mycket i huset som skulle målas. Har målar allt från tegelvägg och innertak till foder och lister. Är jättenöjd och den presterar bra. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/malarverktyg/elektriska-fargsprutor/fargspruta-059040/ Men den kräver maskering. Mycket maskering. Mer än man tror... Kanske inte så mycket dimma, men små färgpartiklar flyger rätt långt.
  6. Rikard Larsson

    Kopplingsproblem

    Vilket svänghjul har du? Vill minnas att det finns två tjocklekar på saabs svänghjul.
  7. Rikard Larsson

    Mitt Bygge Med Saab-motor...

    Detta var vad som krävdes för att få loss slangen. Slangen började ge med sig innan kopplingen lossnade. För att få loss vanliga gummislangar från kopplingar testade jag gipsexpandertång. Vet att det finns speciella tänger, men det funkade faktiskt bra. Köpte lite kopplingar på Swedol för att göra egen tankarmatur. Provtryckte även fuelrailen. 8 bar kändes lite onödigt, men det höll.
  8. Rikard Larsson

    Elmotor till back

    Är det inte Therealpinto som sagt att han aldrig besiktigat en bil med bra elback? 😉
  9. Rikard Larsson

    Mitt Bygge Med Saab-motor...

    Det är vanlig nylonslang för tryckluft. Har läst att den funkar till allt och den känns som originalslang i t.ex. saabs tankarmaturer. Nylon är ju mer som plast än gummi och det är gummi som brukar vara problem. Men jag ska slänga i en bit i en burk med E85.
  10. Rikard Larsson

    Ombyggnad av oljetråg

    Invändigt hade jag inte målat. Oljan ser till att det inte rostar. Utvändigt funkar väl de flesta färger. Bara det är riktigt rent innan målning. Oljan blir ju rätt varm, så billigaste färgen går kanske bort.
  11. Rikard Larsson

    Mitt Bygge Med Saab-motor...

    Jag har tröttnat på gummislang som spricker och ska byta allt mot nylonslang. Köpte 8x1 mm slang på Ebay. Testade 1/4" kopplingar från Swedol. Satt som en smäck. Testade även med en saab originalbanjo. Fullt tryck från kompressorn, och sen slet och drog jag. Funderade på en liten slangklämma för säkerhets skull. Men det kändes överflödigt efter testet. Skulle väl vara p.g.a. värme och mjuknande slang.
  12. Rikard Larsson

    Hårdlöda

    Det gav att man skulle vara noga med att ta bort rester av flussmedlet och använda silverlod.Check på båda 🙂 Jag fick lodet att väta jättebra. Gjorde både delarna separat. Ställde sedan nippeln på fuelrailen med en bult som lite tyngd. Värmde tills allt smälte ihop och nippeln sjönk ner. Kändes stabilt.
  13. Rikard Larsson

    Hårdlöda

    Rostfri fuelrail och vanlig stålkoppling.
  14. Rikard Larsson

    Hårdlöda

    Jag tänkte löda på en nippel på min fuelrail. Är det dumt att först se till att lodet fäster ordentligt på båda delarna och sedan smälta ihop dem? Eller ska man fixera, löda och låta kapillärkraften dra in lodet i skarven? Det är en helt plan yta som möter en plan nippel.
  15. Rikard Larsson

    Brotch.....

    Är det 1:8 eller 1:10 som är intressant?
×