Jump to content

Rikard Larsson

Forumdeltagare
  • Content Count

    3705
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    27

Rikard Larsson last won the day on May 19

Rikard Larsson had the most liked content!

Community Reputation

93 Excellent

About Rikard Larsson

  • Rank
    Är det kul med turbo?
  • Birthday 07/30/1981

Contact Methods

  • Website URL
    http://seven.no-ip.info

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Rikard Larsson
  • Ort
    Malmö

Recent Profile Visitors

16375 profile views
  1. Håller tummarna. Vet själv hur frustrerande det kan vara att leta svårhittade fel i motorn. Men lika skönt är det när det löser sig!
  2. Jag behöver täppa till en 8 mm, oanvänd slanganslutning i expansionskärlet (i plast). Kan ju göra det med en slangstump och en plugg, men jag vill göra det med en gummihatt eller vad det kallas. Typ denna: https://www.do88.se/sv/artiklar/silikonhatt-8mm-svart.html Någon som har tips på var det kan finnas på skroten?
  3. Den drar inte mer än max 18 A vid 5 bars bränsletryck. Så det är helt ok. Har inte mätt vad det drar på "lågvarv" när jag sänker den till 8 V. Men antagligen under 15 A i alla fall. PWM-styrningen jag hittade var som sagt på 20 A och det verkar funka fint. Kommer att köra två lägen. Under 1 bars laddtryck blir det PWM ner till 8 V. Över 1 bar blir det förbikoppling av PWM-styrningen med ett relä och full sprutt. Kommer även att kunna koppla förbi PWM-styrningen manuellt om den pajjar när jag kör.
  4. Nu blir kanske Steel besviken, men jag drev pumpen med nätaggregat 😉 14 V mätt vid pumpen. 3,2 bar bränsletryck. 6 mm innerdiameter på både tryck och retur.
  5. Jag driver ju bränslepumpen på batteri 😁
  6. Ja, den flödar som f-n. Jag har labbat lite med 044-kopior och 2-liters pet-flaskor för att mäta flödet när jag hade extern pump. Det var rätt lugnt. Med denna är det lite mer hysteriskt 🙂 Teoretiskt flödar den ca det dubbla mot en 044. Ska försöka filma returen, ganska coolt.
  7. Hittade en 20 A pwm-styrning i gömmorna. Hoppades att det skulle gå att få tillräckligt flöde på pumpen för att maxa spridarna utan att bottna btr. Men det gick inte. Spridarna är 875 cc och kräver 210 liter/timme som max. Kom upp i ca 150 liter/timme innan btr hade svårt att hålla bränsletrycket nere på tomgång. Så det får bli en tvåstegs reglering av bränslepumpen. Men 150 liter/timme räcker till 300 hk, så det går att köra ändå 😉
  8. Tänkte borra upp returhålet i bränsletrycksregulatorn. Öppnade upp en för att se så man inte borrade i något viktigt om jag borrade för långt. Inga problem, en metallplatta i botten på hålet (längst ner till höger på bild). Desto större problem var det att borra. Måste vara något dundermaterial. Testade lite olika borr och hastigheter och hade såklart smörja. Kom max. 2-3 mm och då skulle jag bara borra upp från 3,5 till 4,5 mm hål. Insåg att det inte går med mina borr och gav upp. Testade med variabelt spänningsaggregat på bränslepumpen. Var tvungen att komma ner i 6 V innan bränsletrycket började bli hanterbart för bränsletrycksregulatorn. Har svårt att tro att en borrad btr hade löst det. Så jag måste fixa en PWM-styrning av pumpen.
  9. Tanken återmonterad och t.o.m. isoleringshatt över pluspolen! Ena öppna anslutningen på tanken ska pluggas och den andra användas till avluftning. Har en tanke på att ha en solenoid som öppnar avluftningen bara när pumpen går, för att minska lukten i garaget. Någon som har erfarenhet eller åsikter om det? Ett 8 mm hål gör kanske varken från eller till på lukten i garaget?
  10. Stiligt. Den där bromsljuskontakten tror jag kommer funka fint.
  11. Har för mig att vanliga bilrelän drar vid 8-9 V och släpper vid lite lägre spänning. 10,693 V är absolut tillräckligt för att det ska aktiveras.
  12. Tack för info, vill göra samma sak. Hur bokade du T12BF? Antar att det inte går att göra via webben?
  13. Manometern visar rätt, har jämfört med en riktigt bra. Verkar vanligt med för klen BTR på saabar med lite kralligare pumpar. Vissa mappar bort det, vissa lever med det och hoppas att adaptionen tar hand om det och vissa rättar till problemet... Jag tillhör de sistnämnda. Antagligen börjar jag med att borra upp original BTR. Räcker inte det får det bli nån pwm-styrning på bränslepumpen.
  14. Första starten med nya pumpen avklarad. Lite för gamla kopparbrickor bara 🙂 Enligt manometern har jag för högt bränsletryck. 2,8 bar på tomgång, 3,2 bar utan vakuumslang till bränsletrycksregulatorn (ska vara 3,0 bar). Vet inte om det är fel på mätaren eller för klen retur/bränsletrycksregulator. Men den går fint för första gången på några år...
×
×
  • Create New...