Jump to content

bexander

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    148
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

bexander last won the day on December 6 2018

bexander had the most liked content!

Community Reputation

13 Good

About bexander

  • Rank
    Forum Adicted
  • Birthday 05/16/1983

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Björn Bexander
  • Ort
    Göteborg
  • Locost-status
    Övrigt

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ja, något knas med batteriet måste det vara. Bäst är att cykla batteriet med låg ström och mäta ur/iladdad kapacitet (Ah). Då bör man kunna se om det är ok. Oavsett är det nog läge att försöka reklamera det. Strömmen är nog inte konstant utan varierar ganska mycket varje gång motorn skall komprimera en cylinder men det syns inte på digitala instrument utan då behövs oscilloscope för att se topparna. Det kan göra att spänningen sjunker mycket mer kortvarigt och relät släpper.
  2. Lite märkligt att batteriet inte håller spänningen bättre vid enbart 140A men framförallt är det konstigt att relät till styrenheten står och slår. Kan tycka att fordonsrelän skall klara av att hålla kvar vid en betydligt lägre spänning. Har du dubbelkollat den kopplingbryggan som skall finnas på ditt batteri, så att den är dragen ordentligt? Den som kallas "series bar" i manualen och sitter under ett plastlock på ovansidan. Om du kopplar förbi relät, alltså kortsluter kontakten, startar bilen som den ska då? Kan det vara något skumt med det relät? Testa, om möjligt, med ett annat relä på den platsen.
  3. bexander

    Electric Rockcrawler

    Går BMS:et att laga eller blev det fullständigt popcorn?
  4. Lite märkligt att Shorai säger att det inte skall laddas ur under 13V. Om den informationen jag hittat stämmer skall det vara LiFePO4 celler i och då bör det vara 4st i serie för att bli lagom, alltså 3,25V/cell vilket är nominell spänning för denna typ av celler. Det vanliga för denna celltyp med urladdning ner till 2,0V/cell vilket kan förklara varför du får så lite kapacitet. Jag vet inte varför Shorai specat så restriktivt. Kanske för att få bättre livslängd.? Enligt deras användarmanual skall det finnas en "series bar" på batteriet. Har du kollat att den är rätt monterad och har bra kontakt? Om tångamperemetern kan mäta upp till 500A så testa och mät strömmen med den samt spänningen på batteripolerna (inte på kabelskorna som sitter på polern utan direkt på polerna om du kan komma åt) när du kör startmotorn. Kan vara lite svårt att få bra mätvärden på ett så kort förlopp men det bör ge en indikation i alla fall. Det du mätt tidigare "u15", var är det? Är det spänningen vid startmotorn till chassie? Jag försöker förstå var spänningsfallet blir och om det kan vara dålig kontakt någonstans
  5. @jake Hm, när jag kollar i specen för batteriet så är den angivna kapaciteten på 36Ah inte den riktiga kapaciteten utan en ekvivalent motsvarande ett blybatteri. Jag hittade lite mer info här som säger att den faktiskta kapaciteten är 1/3 av den angivna PbEq så det bör alltså vara 12Ah celler i ditt batteri. Du bör ändå kunna köra startern över 1min rent kapacitetsmässigt. Dock gillar nog inte batteriet att lämna den strömmen mer än kortvarigt... Ett sätt att kolla är att ladda och sedan ladda ur och samtidigt mäta kapaciteten. Görs enklast med en laddare som används inom radiostyrda hobbys så känner du någon som håller på med sådant kan du säkert låna och testa. Jag har men bor tyvärr inte nästgårds. Vad använder du för laddare när du laddar? Det verkar som att laddporten innehåller alla cellers spänningar så det vore väldigt intressant att mäta dem när batteriet är fulladdat och sedan under belastning. Jag misstänker att minst en av cellerna är skadad. Jag tror att ditt nya batteri är defekt så kanske en garantifråga?
  6. Har du någon spec på ditt nuvarande batteri? Eller märke och modell? Litiumbatterier eller blybatterier för den delen gillar inte att bli helt urladdade annars vet jag inte vad som gjort att det blivit dåligt på så kort tid. Måndagsexemplar...? @Christer J Gällande Odyssey så verkar de mest göra blybatterier? Jag hittade ett 40Ah litiumbatteri men det var specat 400A CCA.
  7. Har du gjort några ändringar på motorn sedan förra året som gör att den går trögare? Ja, när man crankar brukar spänningen sjunka rejält. Jag gissar att du har ett blybatteri? Du får satsa på ett litiumbatteri istället, väger mindre och håller spänningen bättre under belastning. Men tyvärr kostar det mer också... Det går kanske att hitta relän som klarar av att hålla kvar vid en lägre spänning, särskillt relän till ECU samt bränslepump? Det kan också gå att sätta in lite elektronik som håller uppe spänningen till relän och dyligt vid start. Dock borde det inte behövas om batteriet orkar med att lämna den ström det skall.
  8. Vad händer om du skruvar loss pluspolen igen från generatorn? Startar den då? Med generatorn inkopplad och du försöker starta, går motorn runt men startar inte eller går motorn inte runt alls och det bara klickar i reläna? Har du ett ganska litet batteri som är på gränsen för att starta motorn? Jag tänker att när generatorn är inkopplad så försöker den ladda samtidigt som du kör startmotorn och då ger extra motstånd, plötsligt är du över gränsen för vad systemet klarar och bilen orkar inte starta? Känns lite långsökt... Hur är jordningen av generator och startmotorn? Via blocket? Är jordflätan mellan motor och chassie ordentligt dragen och har bra kontakt?
  9. @sorin Det batteriet är specat 700 Rca där Rca är den ström batteriet kan lämna under 15 sekunder vid +20 grader när det belastas ner till 9 volt. Det kan funka men jag tror du behöver något som kan ge upp mot 1000A för att ha lite marginal. Jag har ingen praktisk erfarenhet av elback men jag vet att startmotorer är duktiga på att dra mycket ström! Litiumbatterier är bättre på att hålla spänningen uppe under belastning men jag kan fortfarande inte garantera att det kommer funka med enbart ett batteri. Det kan också hjälpa med en kondensatorbank och en diod som hjälper till att hålla spänningen uppe för ECU:n. Dock kanske det är fler funktioner som behöver hållas vid liv, bränslepump, relän m.m.? Jag vet inte vad du har för generator men antag att du drar 500A i 10 sekunder när du backar. Om då generatorn laddar med 50A utöver bilens övriga förbrukning tar det väldigt teoretiskt och förenklat 100 sekunder att ladda batteriet. I praktiken mycket längre än så, särskilt för ett blybatteri. Kan tänka mig det tar kanske 600 sekunder att ladda och det är 10 minuter.
  10. Ett till förslag här. Att ha två olika batterier som @Johan Lekås kör kommer hindra att motorn stannar pga spänningsdropp. Dock kommer det ändå att krävas ett rätt kraftigt batteri till el-backen. Med rätt batteri borde det inte behövas.
  11. @sorin Nej, egentligen inte men ex här finns några, välj då med startström upp mot 1000A så är du på den säkra sidan. Det är också möjligt att parallellkoppla två batterier. Kan prismässigt vara en fördel, ex detta.
  12. Med 6-7V vid batteriet så kan det inte vara så mycket annat än att det inte orkar med. Möjligen då att det är något fel på startmotorn men osannolikt. Jag kikade snabbt på ett 19Ah Varta Gelbatteri bara för att jämföra med något och det hade ett CCA på 160A. Om man då drar 500A så orkar batteriet inte leverera, spänningen sjunker, och då gissar jag att ECU:n inte gillar den låga matningsspänningen och stänger av och motorn stannar. Dessutom så bör generatorn försöka ladda så mycket den orkar så kanske bra med en viss försiktighet så att den inte brinner upp. Du behöver ett bättre batteri. Enklast är att testa med ett vanligt startbatteri till bil på runt 60-80Ah. De brukar ha CCA runt 5-600A. Om det löser problemet är det bara en fråga om pris kontra vikt kontra prestanda. Litiumbatteri ger massor av ström och väger lite men kostar mycket! Ett Optima RedTop 44Ah kan ge 1000A och kostar inte lika mycket som ett litiumbatteri men är åndå inte billigt samt väger 15kg.
  13. Jag kollade igenom tråden och det känns spontant om du har en väldigt lite reduktion på startmotorn till diffen. I en "vanlig" bil så går det i regel att flytta bilen med startmotorn dock med 1:an eller backväxeln vald. Då blir utväxlingen startmotor till kronhjul, sedan växellådan, sedan slutväxel. I ditt fall blir det bara startmotor till kronhjul och inget mer. Det skiljer då storleksordningen en faktor 10 i reduktion. Dock är det väl så det brukar vara i bilar med elektrisk back? Det bör gå men ställer högre krav på batteri och kabelanslutningar eftersom strömmen blir mycket högre.
  14. Som också nämns tidigare spelar det stor roll hur bra jordkontakt du har. Vid 500A behövs det bara 2milliohm för att det skall bli 1V spänningsdropp så kolla att alla övergångar och jordskruvar är ordentligt dragna och har bra kontakt.
  15. Batteriets kapacitet (Ah) skall inte spela någon roll utan det är hur mycket ström det kan lämna under en kort stund som blir avgörande. Hur mycket ström ett startbatteri kan ge kallas normalt "CCA" (Cold Cranking Amps). Om startmotorn är specad till 2kW så kan den ge bra mycket mer än så under en kort stund. Normalt blir det en ordentlig strömtopp precis när den skall börja rotera. Om den skulle förbruka 2kW vid 12V blir det 167A men jag skulle tro att du är närmare 6kW eller mer och vid 12V blir det då 500A. Effekten i W delat på spänningen i V ger strömmen i A, alltså P/U=I. Vid 500A så blir det knappt 1V spänningsfall i kablarna vilket nog kan fungera men är åt det klena hållet. Jag tror att det är batteriet som är begränsande, det orkar inte leverera den strömmen som startmotorn vill ha och därför sjunker spänningen. Utväxlingen till backen är också avgörande för hur mycket ström startmotorn förbrukar men börja med att mekaniskt frikoppla startmotorn och se om den fungerar som den ska i luften, mest för att utesluta att det är något fel i den. Funkar detta, montera tillbaka startmotorn igen. Har du ett vanligt startbatteri till en bil, testa med det. De brukar kunna ge iaf 500A. Fungerar det så vet du att det är batteriet som spökar. Funkar det inte kanske du har för liten nedväxling från motorn till diffen. Om du sedan vill ha ett litet och lätt batteri som ändå kan ge mycket ström så bör du nog titta på ett litiumbatteri istället för bly men då kommer det kosta en del också. Annars låter ett Optima Yellowtop 38Ah som en bra förslag, CCA 575A.
×
×
  • Create New...