Jump to content

bexander

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    186
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    7

bexander last won the day on May 9

bexander had the most liked content!

Community Reputation

25 Excellent

About bexander

  • Rank
    Forum Adicted
  • Birthday 05/16/1983

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Björn Bexander
  • Ort
    Göteborg
  • Locost-status
    Övrigt

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. I tjänstevikten ingår förare (75kg) och full tank bränsle så det är väl inte orimligt med ett påslag på 100kg om bilen vägdes tom?
  2. Jag tror denna fortfarande finns kvar till salu!? @steel? https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/13376-super-v8/
  3. Vad är den blå, närmast i bild, för bil? Var kan jag hitta lite mer info om den?
  4. Lithium? Bättre vikt/effekt än bly.
  5. Ett sätt att göra övergång mellan olika kabelareor eller för den delen bara dela upp en kabel i flera ledare hyffsat kompakt är att sätta på ringkabelskor på alla kablar och sedan bulta ihop dem. Funkar smidigt upp till totalt fyra kablar. Bra att använda konisk spännbricka i skruvförbandet. Klippt fjäderbricka är inte alls lika bra. Sedan isolering utanpå. Går förstås med fler än fyra kablar också men då börjar det spreta och blir inte alls lika kompakt. (Skruven på bilden blev väldigt liten mot vad det blir i normalfallet men jag hoppas principen framkommer)
  6. Över lag ser det bra ut, tycker jag. Några mindre detaljer: Oftast är "klämma 30", alltså konstant plus, dragen med röd kabel och "klämma 15", alltså efter tändningslås, dragen med gul kabel. Undvik 4-vägskorsningar i schemat, bättre med två stycken 3-vägskorsningar för tydlighet. Efter (pin 87) K1 (ECU kontaktron) heter signalen fortfarande +12V, kanske borde heta ACC eller "15" eller liknande eftersom den styrs av den signalen och får då den funktionen. Bromsljuslampan saknar jordanslutning. Det finns två relän som heter K7. Beroende på vilka switchar du planerar att använda på instrumentpanelen kanske du inte behöver alla relän, tänker på K6-K9. Om det är långt mellan batteri, huvudbrytare och startmotor kanske det är bra med lite mer kabelarea.
  7. Eftersom den postade koden inte är komplett blir det kanske en dum fråga men varför sätter du ett värde på "value" för att sedan använda map()? Är det inte enklare att sätta värdet du vill ha på "val" direkt eller till och med myservo.write(värdet du vill ha) ex (myservo.write(40) för sista "else if". (250/1023 * 165 = 40) Tänk också på att delay() låser processorn så att du inte kan göra något annat samtidigt. Kika gärna på exemplet "blink without delay" Arduinos IDE för att istället använda millis(). När jag tittar på koden igen dyker frågan upp, varför har du diskreta lägen på servot? Är det inte enklare att skippa alla "else if" och istället köra en ekvation som löser det du vill. Typ myservo.write(abs(X_out) * 82); Detta bör lösa allt du gör med alla "if:s". abs() gör att du bara får det positiva talet (absolutbeloppet) , alltså (abs(-2) => 2).
  8. Nja, det beror förstås på... Om du vill kunna löpande ändra justeringhastigheten så låter det vettigt med PWM. Om du istället bara vill kunna ändra åt ena eller andra hållet så kan du göra det med enbart på eller av men du behöver några relän för att få till omväxlingen mellan upp/ner. Allt beror på vilken justeringshastighet du behöver samt motorn/servots hastighet. Jag tror det var detta som @LUPUS menade. Dock är det i princip lika enkelt att skaffa ett motordrivkort med H-brygga för fram/back av motorn och då har du möjlig att PWM:a i framtiden om du vill utveckla lite mer. Arudino standard PWM frekvensen är rätt låg 500/1000Hz beroende på pin om vi snackar 328P processorn (UNO, mini etc.). Kan vara ide att kolla på hur du ändrar upp den genom att sätta rätt register för att komma upp i 16kHz eller mer så slipper du höra frekvensljud från motorn/styrning när den körs.
  9. Jag har lyckats hitta ett examensarbete gällande styvhet i "seven" ram. Chassie_Thesis.doc
  10. Besök nedan sida och följ instruktionerna för att få en kod till CASIM. http://www.superseven.se/Casim/casim_top_page.htm
  11. bexander

    Elektrisk Snöskoter

    Ja, de där två andra fordonen längre in på sista bilden, behöver inte de lite uppmärksamhet?
  12. Det går att använda relän på många olika sätt. Det vanligaste i en bil är nog att man avnänder ett slutande relä när man önskar funktionen till-från. Det är också det enklaste relät. En bild på en vanlig inkoppling: Om jag förstår ditt schema korrekt så är det precis så du tänkt ansluta reläna. Nog finns det hopp för dig!! :)
  13. Jag brukar handla sådant på ebay. Oftast hittar jag det du nämner från Tyskland.
  14. Jag tycker det är enklast att använda ex ebay för detaljer av detta slag i mindre förpackningar. Jag har själv köpt försänkt nitmutter där för länge sedan. Sök på exempelvis "m6 rivet nut countersunk". Vanligtsvis är nitmuttrar i aluminium men finns i andra material så som stål och rostfritt stål. Aluminium funkar bra om de används någon gång då och då men för bra hållbara gängor är stål bättre, typ demonteras/monteras en gång i veckan eller så... Dock är stål och RF mycket svårare att nita och det är tveksamt om en tång från ex biltema klarar att nita dessa i M6.
×
×
  • Create New...