Jump to content

bexander

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    210
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    9

bexander last won the day on April 24

bexander had the most liked content!

Reputation

31 Excellent

About bexander

  • Birthday 05/16/1983

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Björn Bexander
  • Ort
    Göteborg
  • Locost-status
    Övrigt

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. 1. Ja, när det gäller Tesla så brukar motorn och invertern (motorstyrningen) sitta ihop. 2. Ja, det är invertern som sköter detta. Den behöver alltså få signaler, vanligtsvis via CAN, från gaspedal, växelväljare etc. 3. Funktionen för 12V batteriet är i grunden att dra kontaktorerna för det stora batteriet. Sedan har man vanligtvis en DC/DC omvandlare som laddar 12V batteriet så snart högspänningsbatteriet är i drift, motsvarande en generator i en ICE-bil. 4. BMS är i princip ett måste för att skydda ett litiumbatteri från över- och underladdning. Håller även koll på batteritemperatur. Kan gå att använda OEM grejerna då det finns mycket "hackat" där. 5. Ingen kommentar. Sedan är det inte en massa andra saker som behövs men kylsystem är en halvstor grej. Behövs till motor/inverter men kan också behövas till batteriet. På detta forum finns en hel del information kring "hackade" OEM-grejer för ändamålet. https://openinverter.org/forum/ Inget som säger att man måste ta grejer från samma tillverkare, eller samma modell ens men vissa saker blir enklare om man gör det. Dock är det mycket enklare om man använder motor och inverter från samma bil då de är anpassade för varandra, framför allt gällande kabel/sensoranslutningar men även prestanda.
  2. När det gäller arbete med batterier är mitt tips, ta det lugnt och arbeta metodiskt när du är pigg och fräch. Jag ser fram emot den dagen man kan få avstängningsbara batterier så man slipper greja med spänningen på... 🙂 Det faktum att du postar i denna tråden tolkar jag som att du grejar med elviton och det tycker jag är bra!
  3. Var hittade du dessa lampor? Eller vad har de för artikelnummer?
  4. Absolut, mer eldrivna byggen! Lite information om du vill komma lindrigt undan med elkomponenterna är att kika ex här: https://openinverter.org/forum/ med tillhörande wiki openinverter.org wiki. Där finns mycket info om vad som är enkelt eller lite svårare att återanvända från befintliga el- och hybridbilar.
  5. En hjullagerkasett fram från en tidig (-92 och -93) volvo 850 har 4x108 med invändig spline för drivaxel. (SKF VKBA 3401) Dock verkar navcentreringen på Volvo vara 65,1 och på Ford 63,4 så en lite putsning i en svarv krävs för att få på Fordfälgar.
  6. @steel Det är upp till dig. Jag har hemmabyggt BMS och laddare som bör funka för upp till 42S Li eller 48S LiFe. Dock bra med lite Arduino kunskaper för att kunna konfigurera detta.
  7. Aha, jag missförstod. Jag har en series DC motor liggandes, som jag nämnt tidigare, men för högre spänning (144V). Tänker om du ändå skall skaffa en ny controller. Den motorn kan bli väldigt billig om du är intresserad??
  8. Du kan inte låna kontrollern från Fox:en för regbesiktningen och sedan byta till den du har nu? Cert:et kollas bara vid regbesiktningen, vad jag vet.
  9. Gällande back: Det finns inget skydd i controllern för att bara tillåta växeländring under vissa varvtal? Eller har du back via separata kontaktorer? Borde räcka med en mekanisk spärr, typ lock över brytaren för backen eller liknande så att det krävs två moment för att få i den. Är ju så det är i många manuella bilar, spärr att lyfta eller trycka ner för att kunna lägga i backen. Typ nått sådant: https://www.conrad.se/p/vippstroembrytare-kippschalter-mit-led-12-v-r-1-st-645981?gclid=EAIaIQobChMIrYqozJDk7QIV5gZ7Ch3LfwVaEAQYAiABEgLCHPD_BwE&gclsrc=aw.ds&vat=tr
  10. Vanliga elektrolytkondensatorer har en del läckström så om de konstant sitter parallellt med ett litet batteri finns risk att de sakta tömmer batteriet. Går förstås att gå förbi om man har en brytare/relä så man kan koppla till kondensatorn innan uppstart och sedan koppla ifrån efter men blir lite omständigt om det inte görs automatiskt och kommer väga en del med relän etc då det måste klara rätt mycket ström, om än under kort tid.
  11. Ja, då är det förmodligen 1/8 på den leden jag har också. Jag lyckades uppenbarligen inte få tillräcklig noggrannhet i min mätning av koningen.
  12. Gällande övre led på miata. Jag mätte på mina ES2074R leder och får konan till 1/10 med 12,8mm diameter på lilla ändan och M12 gänga. Borde då vara nära det som gäller på miatan.
  13. Jag tänkt använda miata spindlar i ett av mina planerade byggen som inte blev av. Jag köpte då hem två stycken ES2074R styrleder. Dess kona passa mycket riktigt perfekt i spindeln men dessa leder är inte "permanentsmorda" utan skall fettas in via smörjnippel. Jag tycker inte de är särskillt kraftiga heller så jag är tveksam till att de kommer fungera som övre spindelled. Bäst är nog att kolla med din besiktningsman om du vill gå den vägen. Jag hade försökt hitta något bättre. Transitstyrleden som används ibland är klart kraftigare än ES2074R.
  14. Kan det var så att du råkat växla cellkablarna mellan den höga och låga batterimodulen? Då kan det blir stora strömmar i några cellkablar. Vet du vad max balanseringsström är för ditt BMS? Eller vilka balanseringsmotstånd som används?
×
×
  • Create New...