Jump to content

bexander

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    162
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

bexander last won the day on December 6 2018

bexander had the most liked content!

Community Reputation

16 Good

About bexander

  • Rank
    Forum Adicted
  • Birthday 05/16/1983

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Björn Bexander
  • Ort
    Göteborg
  • Locost-status
    Övrigt

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Se där! Det verkade smidigt.
  2. Vad kommer det sig att du kör med skruvbara batterihållare? Har punktsvetsen lagt av?
  3. bexander

    Bultutragare?

    Det funkar inte att sätta på en mutter och svetsa inuti mutern ner i bulten och sedan dra ut det hela? Min erfarenhet av bultutdragare är att de brukar gå av och sedan är det omöjligt att borra ut.
  4. Dalhems i Vessigebro säljer mycket prylar från Summit Racing. De kanske kan ta hem det kitet?
  5. Verkar som att C står för "computer". Verkar skulla gå till motorstyrningen. Det är inte så att C skall kopplas till antingen +12V eller chassiejord för att den skall ladda? Tänker att det är signalen från motorstyr när motorn går.
  6. Kan detta också orsakat att motorn var lite mer trögstartad? Tänker på startbatteriproblemen från tidigare.
  7. Jag har inget tips på var du kan få tag på en vakuumpump men jag kan varmt rekommendera Partille Air Con Service KB, Bordalsvägen 1, Partille, 031-44 85 50 om du vill få hjälp med att serva. Han som har firman har koll på läget och har väldigt humana priser.
  8. Är du säker på att batteriet är bra? Testa med ett annat batteri. Inte via startkablar utan ta bort det gamla batteriet och koppla in ett nytt. Det låter som att du har en ordentlig kortslutning någonstans efter tändningslåset. Är allt avsäkrat i bilen? Testa att rycka ur alla säkringar, framförallt de som matas via tändningsspänning. Kvarstår felet? Om nej, testa att sätta tillbaka en säkring i taget och kolla om felet kommer tillbaka eller inte. Om ja, vilka förbrukare matas direkt från tändninsspänning utan säkring? Testa att koppla bort dessa, helst en i taget och kolla om felet kvarstår. Kolla också visuellt allt kabalge du kommer åt. Något som ser konstigt ut? Med tändningen tillslagen borde det bli rätt varmt någonstans. Försök att känna lite försiktigt på kablarna och förbrukarna, det kan också ge en inikation var felet är någonstans. Vad har du för verktyg att tillgå? Multimeter? Tångamperemeter?
  9. Jag håller absolut med att ett batteri är att föredra men om det kräver ombyggnad av bilen så tycker jag andra alternativ bör övervägas, särskilt tillfälligt.
  10. Om du måste bygga om så mycket för att få in ett annat batteri kan ett alternativ vara att köra med dubbla batterier. Ett förslag på lämplig koppling: Batteri 1 är alltså ditt nuvarande batteri. Batteri 2 är ett litet (<2Ah eller så) extrabatteri som normalt är anslutet via ett relä som öppnar när du crankar. Detta batteri försörjer då det som är viktigt för start av motorn. Borde funka med 12V 1,2Ah blyackumulator från Biltema, kostar 109:-. Går att köra litium här också men onödigt kostsamt för att testa.
  11. Så är har jag det i min "vanliga" bil som godkänts vid reg.besiktning(ändrat fordon) hos Fordonsprovarna. Detta är en budgetvariant från ebay av linjärmotor och som den ser ut invändigt så vill jag ha den tryckandes då det kändes som den inte skulle tåla lika mycket dragandes. Den har en specad kraft om 1500N samt en hastighet på 5,7mm/s. "Gungbrädan" är bilens original, Renault Clio av första generation. Bromsarna är Clio:ns original trumbromsar. Styr gör en Arduio via ett Pololu MC33926 motordrivkort. Jag slår till en strömbrytare och motorn går tills dess att en viss ström är uppnådd. Funkar bra men är i långsammaste laget samt låter lite mycket vid aktivering. Kan vara värt lite extra pengar för en motor av bättre kvalitet.
  12. @jake Vad behöver du bygga om för att stoppa i ett vanligt batteri? Oddesy som Christer föreslår bör väl också funka, det är bly men mycket mindre än ett red top.
  13. Ja, något knas med batteriet måste det vara. Bäst är att cykla batteriet med låg ström och mäta ur/iladdad kapacitet (Ah). Då bör man kunna se om det är ok. Oavsett är det nog läge att försöka reklamera det. Strömmen är nog inte konstant utan varierar ganska mycket varje gång motorn skall komprimera en cylinder men det syns inte på digitala instrument utan då behövs oscilloscope för att se topparna. Det kan göra att spänningen sjunker mycket mer kortvarigt och relät släpper.
×
×
  • Create New...