Jump to content

bexander

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    194
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    7

bexander last won the day on May 9

bexander had the most liked content!

Community Reputation

26 Excellent

About bexander

  • Rank
    Forum Adicted
  • Birthday 05/16/1983

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Björn Bexander
  • Ort
    Göteborg
  • Locost-status
    Övrigt

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. 700Nm, låter väldigt lite på en drivaxelfläns för en V8 bil? Tänker du möjligen på vad du har för vridmoment på vevaxeln?Multiplicera det med den totala utväxlingen på ettans växel och du får vridmomentet på drivaxelflänsen. Alltså 700Nm x slutväxeln x ettans växel. Borde vara typ 700Nm x 3 x 3 = 6300Nm. Eller tänker jag helt fel?
  2. Funkar det att låta matoljan ligga på en stund? Vad för olja testade du? Har du olivolja så testa det. Den är bra men kostar mest av de vanliga matoljorna. Dock kanske inte priset är avgörande i detta fallet. Jag brukar tvätta händerna i jordnötsolja efter mek, bara för att den var gratis.
  3. Gällande önskemål om BMW M30 2.8 så är det den stora raka sexan på 2.8L från 70-80-talet. Går säkert att få i den i en sjua men du lär behöva dimmensionera upp ramen då det är en rätt tung och vridstark motor. Förmodligen enklare och billigare att leta upp en mer lämplig motor, om du nu inte väldigt gärna vill använda just en stor rak sexa.
  4. Matolja? Funkar bra att tvätta händerna med efter bilmeck. Sedan tvål eller diskmedel.
  5. Ja, det var rätt dålig historik för Shorai. Lite märkligt att det inte sitter något djupurladdningsskydd. Borde finnas i ett Litiumbatteri av denna sort kan jag tycka. Låter som att minst en cell är dålig i batteri 5. Vore intressant att mäta cellspänningen i varje cell för sig, helst under lite belastning. Hoppas ditt nya batteri funkar bättre.
  6. Några bilder och info här: https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/12775-20t-volvo-locost/&tab=comments#comment-145567
  7. Välkommen till forumet! Jag tror att en M90 låda från en 960/S90/V90 med raka sexan passar på den motorn.
  8. Jag använder själv detta motorkontrollkort till min egen elektriska parkeringsbroms. https://www.pololu.com/product/1212 Jag har den kopplad till en Arduino men det bör vara möjligt att använda den med diskreta kringkomponenter också. Den ger en spänningssignal ut (pin FB) som är proportionell mot motorströmmen så koppla den till en komparator med justerbar referens så får du ett justerbart maxströmsstop. En knapp, kopplad till pin INV, så du kan växla riktning. Om det är intressant så kan jag titta på det mer i detalj hur det skall kopplas? Risken med en justerbar (vi
  9. I tjänstevikten ingår förare (75kg) och full tank bränsle så det är väl inte orimligt med ett påslag på 100kg om bilen vägdes tom?
  10. Jag tror denna fortfarande finns kvar till salu!? @steel? https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/13376-super-v8/
  11. Vad är den blå, närmast i bild, för bil? Var kan jag hitta lite mer info om den?
  12. Lithium? Bättre vikt/effekt än bly.
  13. Ett sätt att göra övergång mellan olika kabelareor eller för den delen bara dela upp en kabel i flera ledare hyffsat kompakt är att sätta på ringkabelskor på alla kablar och sedan bulta ihop dem. Funkar smidigt upp till totalt fyra kablar. Bra att använda konisk spännbricka i skruvförbandet. Klippt fjäderbricka är inte alls lika bra. Sedan isolering utanpå. Går förstås med fler än fyra kablar också men då börjar det spreta och blir inte alls lika kompakt. (Skruven på bilden blev väldigt liten mot vad det blir i normalfallet men jag hoppas principen framkommer)
  14. Över lag ser det bra ut, tycker jag. Några mindre detaljer: Oftast är "klämma 30", alltså konstant plus, dragen med röd kabel och "klämma 15", alltså efter tändningslås, dragen med gul kabel. Undvik 4-vägskorsningar i schemat, bättre med två stycken 3-vägskorsningar för tydlighet. Efter (pin 87) K1 (ECU kontaktron) heter signalen fortfarande +12V, kanske borde heta ACC eller "15" eller liknande eftersom den styrs av den signalen och får då den funktionen. Bromsljuslampan saknar jordanslutning. Det finns två relän som heter K7. Beroende på vilka switchar du planerar att använda
  15. Eftersom den postade koden inte är komplett blir det kanske en dum fråga men varför sätter du ett värde på "value" för att sedan använda map()? Är det inte enklare att sätta värdet du vill ha på "val" direkt eller till och med myservo.write(värdet du vill ha) ex (myservo.write(40) för sista "else if". (250/1023 * 165 = 40) Tänk också på att delay() låser processorn så att du inte kan göra något annat samtidigt. Kika gärna på exemplet "blink without delay" Arduinos IDE för att istället använda millis(). När jag tittar på koden igen dyker frågan upp, varför har du diskreta lägen på se
×
×
  • Create New...