Jump to content

bexander

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    201
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

bexander last won the day on December 5 2020

bexander had the most liked content!

Community Reputation

28 Excellent

About bexander

  • Rank
    Forum Adicted
  • Birthday 05/16/1983

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Björn Bexander
  • Ort
    Göteborg
  • Locost-status
    Övrigt

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Gällande back: Det finns inget skydd i controllern för att bara tillåta växeländring under vissa varvtal? Eller har du back via separata kontaktorer? Borde räcka med en mekanisk spärr, typ lock över brytaren för backen eller liknande så att det krävs två moment för att få i den. Är ju så det är i många manuella bilar, spärr att lyfta eller trycka ner för att kunna lägga i backen. Typ nått sådant: https://www.conrad.se/p/vippstroembrytare-kippschalter-mit-led-12-v-r-1-st-645981?gclid=EAIaIQobChMIrYqozJDk7QIV5gZ7Ch3LfwVaEAQYAiABEgLCHPD_BwE&gclsrc=aw.ds&vat=tr
  2. Vanliga elektrolytkondensatorer har en del läckström så om de konstant sitter parallellt med ett litet batteri finns risk att de sakta tömmer batteriet. Går förstås att gå förbi om man har en brytare/relä så man kan koppla till kondensatorn innan uppstart och sedan koppla ifrån efter men blir lite omständigt om det inte görs automatiskt och kommer väga en del med relän etc då det måste klara rätt mycket ström, om än under kort tid.
  3. Ja, då är det förmodligen 1/8 på den leden jag har också. Jag lyckades uppenbarligen inte få tillräcklig noggrannhet i min mätning av koningen.
  4. Gällande övre led på miata. Jag mätte på mina ES2074R leder och får konan till 1/10 med 12,8mm diameter på lilla ändan och M12 gänga. Borde då vara nära det som gäller på miatan.
  5. Jag tänkt använda miata spindlar i ett av mina planerade byggen som inte blev av. Jag köpte då hem två stycken ES2074R styrleder. Dess kona passa mycket riktigt perfekt i spindeln men dessa leder är inte "permanentsmorda" utan skall fettas in via smörjnippel. Jag tycker inte de är särskillt kraftiga heller så jag är tveksam till att de kommer fungera som övre spindelled. Bäst är nog att kolla med din besiktningsman om du vill gå den vägen. Jag hade försökt hitta något bättre. Transitstyrleden som används ibland är klart kraftigare än ES2074R.
  6. Kan det var så att du råkat växla cellkablarna mellan den höga och låga batterimodulen? Då kan det blir stora strömmar i några cellkablar. Vet du vad max balanseringsström är för ditt BMS? Eller vilka balanseringsmotstånd som används?
  7. Denna sida brukar vara bra för att söka efter bromsskivor. https://www.bremboparts.com/europe/en Går att söka efter bil eller att söka efter dimension.
  8. 700Nm, låter väldigt lite på en drivaxelfläns för en V8 bil? Tänker du möjligen på vad du har för vridmoment på vevaxeln?Multiplicera det med den totala utväxlingen på ettans växel och du får vridmomentet på drivaxelflänsen. Alltså 700Nm x slutväxeln x ettans växel. Borde vara typ 700Nm x 3 x 3 = 6300Nm. Eller tänker jag helt fel?
  9. Funkar det att låta matoljan ligga på en stund? Vad för olja testade du? Har du olivolja så testa det. Den är bra men kostar mest av de vanliga matoljorna. Dock kanske inte priset är avgörande i detta fallet. Jag brukar tvätta händerna i jordnötsolja efter mek, bara för att den var gratis.
  10. Gällande önskemål om BMW M30 2.8 så är det den stora raka sexan på 2.8L från 70-80-talet. Går säkert att få i den i en sjua men du lär behöva dimmensionera upp ramen då det är en rätt tung och vridstark motor. Förmodligen enklare och billigare att leta upp en mer lämplig motor, om du nu inte väldigt gärna vill använda just en stor rak sexa.
  11. Matolja? Funkar bra att tvätta händerna med efter bilmeck. Sedan tvål eller diskmedel.
  12. Ja, det var rätt dålig historik för Shorai. Lite märkligt att det inte sitter något djupurladdningsskydd. Borde finnas i ett Litiumbatteri av denna sort kan jag tycka. Låter som att minst en cell är dålig i batteri 5. Vore intressant att mäta cellspänningen i varje cell för sig, helst under lite belastning. Hoppas ditt nya batteri funkar bättre.
  13. Några bilder och info här: https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/12775-20t-volvo-locost/&tab=comments#comment-145567
  14. Välkommen till forumet! Jag tror att en M90 låda från en 960/S90/V90 med raka sexan passar på den motorn.
  15. Jag använder själv detta motorkontrollkort till min egen elektriska parkeringsbroms. https://www.pololu.com/product/1212 Jag har den kopplad till en Arduino men det bör vara möjligt att använda den med diskreta kringkomponenter också. Den ger en spänningssignal ut (pin FB) som är proportionell mot motorströmmen så koppla den till en komparator med justerbar referens så får du ett justerbart maxströmsstop. En knapp, kopplad till pin INV, så du kan växla riktning. Om det är intressant så kan jag titta på det mer i detalj hur det skall kopplas? Risken med en justerbar (vi
×
×
  • Create New...