Jump to content

bexander

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    205
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

bexander last won the day on December 5 2020

bexander had the most liked content!

Community Reputation

29 Excellent

About bexander

  • Rank
    Forum Adicted
  • Birthday 05/16/1983

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Björn Bexander
  • Ort
    Göteborg
  • Locost-status
    Övrigt

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. En hjullagerkasett fram från en tidig (-92 och -93) volvo 850 har 4x108 med invändig spline för drivaxel. (SKF VKBA 3401) Dock verkar navcentreringen på Volvo vara 65,1 och på Ford 63,4 så en lite putsning i en svarv krävs för att få på Fordfälgar.
  2. @steel Det är upp till dig. Jag har hemmabyggt BMS och laddare som bör funka för upp till 42S Li eller 48S LiFe. Dock bra med lite Arduino kunskaper för att kunna konfigurera detta.
  3. Aha, jag missförstod. Jag har en series DC motor liggandes, som jag nämnt tidigare, men för högre spänning (144V). Tänker om du ändå skall skaffa en ny controller. Den motorn kan bli väldigt billig om du är intresserad??
  4. Du kan inte låna kontrollern från Fox:en för regbesiktningen och sedan byta till den du har nu? Cert:et kollas bara vid regbesiktningen, vad jag vet.
  5. Gällande back: Det finns inget skydd i controllern för att bara tillåta växeländring under vissa varvtal? Eller har du back via separata kontaktorer? Borde räcka med en mekanisk spärr, typ lock över brytaren för backen eller liknande så att det krävs två moment för att få i den. Är ju så det är i många manuella bilar, spärr att lyfta eller trycka ner för att kunna lägga i backen. Typ nått sådant: https://www.conrad.se/p/vippstroembrytare-kippschalter-mit-led-12-v-r-1-st-645981?gclid=EAIaIQobChMIrYqozJDk7QIV5gZ7Ch3LfwVaEAQYAiABEgLCHPD_BwE&gclsrc=aw.ds&vat=tr
  6. Vanliga elektrolytkondensatorer har en del läckström så om de konstant sitter parallellt med ett litet batteri finns risk att de sakta tömmer batteriet. Går förstås att gå förbi om man har en brytare/relä så man kan koppla till kondensatorn innan uppstart och sedan koppla ifrån efter men blir lite omständigt om det inte görs automatiskt och kommer väga en del med relän etc då det måste klara rätt mycket ström, om än under kort tid.
  7. Ja, då är det förmodligen 1/8 på den leden jag har också. Jag lyckades uppenbarligen inte få tillräcklig noggrannhet i min mätning av koningen.
  8. Gällande övre led på miata. Jag mätte på mina ES2074R leder och får konan till 1/10 med 12,8mm diameter på lilla ändan och M12 gänga. Borde då vara nära det som gäller på miatan.
  9. Jag tänkt använda miata spindlar i ett av mina planerade byggen som inte blev av. Jag köpte då hem två stycken ES2074R styrleder. Dess kona passa mycket riktigt perfekt i spindeln men dessa leder är inte "permanentsmorda" utan skall fettas in via smörjnippel. Jag tycker inte de är särskillt kraftiga heller så jag är tveksam till att de kommer fungera som övre spindelled. Bäst är nog att kolla med din besiktningsman om du vill gå den vägen. Jag hade försökt hitta något bättre. Transitstyrleden som används ibland är klart kraftigare än ES2074R.
  10. Kan det var så att du råkat växla cellkablarna mellan den höga och låga batterimodulen? Då kan det blir stora strömmar i några cellkablar. Vet du vad max balanseringsström är för ditt BMS? Eller vilka balanseringsmotstånd som används?
  11. Denna sida brukar vara bra för att söka efter bromsskivor. https://www.bremboparts.com/europe/en Går att söka efter bil eller att söka efter dimension.
  12. 700Nm, låter väldigt lite på en drivaxelfläns för en V8 bil? Tänker du möjligen på vad du har för vridmoment på vevaxeln?Multiplicera det med den totala utväxlingen på ettans växel och du får vridmomentet på drivaxelflänsen. Alltså 700Nm x slutväxeln x ettans växel. Borde vara typ 700Nm x 3 x 3 = 6300Nm. Eller tänker jag helt fel?
  13. Funkar det att låta matoljan ligga på en stund? Vad för olja testade du? Har du olivolja så testa det. Den är bra men kostar mest av de vanliga matoljorna. Dock kanske inte priset är avgörande i detta fallet. Jag brukar tvätta händerna i jordnötsolja efter mek, bara för att den var gratis.
  14. Gällande önskemål om BMW M30 2.8 så är det den stora raka sexan på 2.8L från 70-80-talet. Går säkert att få i den i en sjua men du lär behöva dimmensionera upp ramen då det är en rätt tung och vridstark motor. Förmodligen enklare och billigare att leta upp en mer lämplig motor, om du nu inte väldigt gärna vill använda just en stor rak sexa.
  15. Matolja? Funkar bra att tvätta händerna med efter bilmeck. Sedan tvål eller diskmedel.
×
×
  • Create New...