Jump to content

therealpinto

Forumdeltagare
  • Content Count

    1974
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    11

therealpinto last won the day on September 19

therealpinto had the most liked content!

Community Reputation

36 Excellent

About therealpinto

  • Rank
    SFRO-Guru

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Kåge

Profile Fields

  • Namn
    Gustaf Ulander
  • Ort
    Skellefteå
  • Locost-status
    Locost-intresserad

Recent Profile Visitors

10176 profile views
  1. therealpinto

    Esther Seven #31

    Kardanfångare är ett kärt ämne 🙂 Tävlingsreglementen kan ställa lite hårdare krav men helt klart bör den vara så nära röret som möjligt, helst cirkulär och så ska den ju sitta så den fångar kardanen, och inte knuten. Lite svårt att se på bildernas perspektiv men den ser ju ut som att det går att förbättra en del. Min grundrekommendation är ju också att triangulera kardantunneln (gör underverk för styvheten i en sevenram) och gör man det så skyddar man också mot följderna av ett kardanbrott. Som tur är kan man fixa till detta relativt enkelt så det är väl bra att resonera om det vid en förnyad byggbesiktning. Gustaf
  2. therealpinto

    Fördelare

    Inte direkta tips, det handlar ju om att gänga in en vakuumanslutning i varje runner i insuget, sedan dra dessa fyra slangar till en gemensam liten kammare och från den en slang till fördelarens vakuumklocka. Som strypning kan man använda till exempel munstycken/trådledare till migsvets. Vill man köpa en fördelningskammare så säljer en del tuningsiter något de kallar "vakuumstation", kan funka, alternativt så kan man också hitta förgreningsblock till pneumatik på till exempel Ebay ganska billigt. Sedan håller jag med om att ett tändsystem där man kan programmera en kurva är det bästa, men även det bör ha en vakuumsignal för att ge riktigt bra körbarhet och ekonomi. Gustaf
  3. therealpinto

    Fördelare

    Grejen med vakuumsignal på motorer med separata spjäll (som dubbla förgasare) är att signalen från en enskild runner kan bli rätt ojämn. Lösningen kan vara att ta vakuumsignal från flera runners, ibland med en liten utjämningskammare emellan, kanske också med en strypning i ledningen till fördelarens vakuumklocka som gör vakuumet jämnare dit. Det brukar vara värt att prova om man vill ha bra körbarhet i bilen. Ska den bara gå bra på maxlast (tävlingsbil) spelar det mindre roll. Gustaf
  4. therealpinto

    Fördelare

    Jag rekommenderar denna site; http://www.s262612653.websitehome.co.uk/DVAndrews/timing.htm Jag tycker det är en bra förklaring av varför man kan vilja justera tändkurvan. Personligen föredrar jag att ha vakuumförställningen aktiv om det är möjligt, det brukar vara bra för körbarheten. Gustaf
  5. therealpinto

    Esther Seven #31

    Jo, det finns olika åsikter och en standardmotor fungerar oftast ändå. Men cirkulationen baktill blir inte bra om man inte tar ut vatten där. I mer extrema Pinto tar man gärna och använder en plugg i blocket på avgassidan också för att dra ut vatten från motorns baksida. I en Locost som ofta har lite låg volym i kylsystemet och kanske sämre flöde genom kylaren är det ju onödigt att chansa. Gustaf
  6. therealpinto

    Esther Seven #31

    En bild först för att illustrera lite: Det är visserligen utan expansionskärl men beskriver flödet. Vattenpumpen (den klena anslutningen) ska suga vatten från toppen (insugssidan), genom värmepaketet. Där måste man ha cirkulation hela tiden, annars kokar vattnet i toppen. Expansionskärlet kopplas normalt sett med grova anslutningen från kärlet till nedre kylarslangen, den klena anslutningen från expansionskärlet går till övre kylarslangen. Angående vajerlås till parkeringsbromsen - det kan fungera om du har haft tur att hitta vajerlås som ger tillräcklig friktion, jag har kört med den längre varianten av lås där man kan dra vajern mer som i en "ögla" och det fungerar hyfsat i min bil. Gustaf
  7. therealpinto

    Rattlås

    Rattlås är inte krav, men det måste finnas ett stöldskydd. 26 § Stöldskydd ska finnas och utgöras av låsanordning som verkar på styrning, växlingsanordning eller transmission eller som förhindrar start av motor. Ett vanligt tändningslås räcker alltså förutsatt att det har riktiga nycklar (inte bara huvudbrytare). Tar man bort rattlåset kan det vara viktigt att kolla så att man verkligen tar bort det, så det inte finns risk att det låser sig när man kör. Gustaf
  8. Jag skulle inte uttrycka det riktigt så, baserat på texten i föreskriften om enskilt godkännande; https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS 2010_4k.pdf Några utdrag; 2 § Det organ som utför provningen ska kontrollera att fordonet uppfyller kraven på beskaffenhet och utrustning. Kontrollen kan ske genom granskning av lämnad dokumentation eller genom undersökning av fordonet. Med granskning av dokumentationen menas kontroll av att den uppfyller kraven i 4 kap. och visar att fordonet uppfyller föreskrivna krav i fråga om beskaffenhet och utrustning. (TSFS 2011:44) Allmänna råd Vid provningen kan det vara befogat att göra en kontroll av att ett visst system eller komponent fungerar eller har möjlighet att fungera. 10 § För amatörbyggda fordon kan utlåtande från organisation för amatörbyggen vara underlag för kontroll av att krav i fråga om beskaffenhet och utrustning är uppfyllda samt underlag för fastställande av fordonsuppgifter, för de delar av fordonet som organisationen kontrollerat under uppbyggnadsprocessen. Jag tycker förstås att besiktningsorganen i första hand ska använda protokollet från SFRO och inte "överpröva" en massa saker i onödan, och de flesta av mina kunder upplever att det fungerar ungefär så. Men jag är också ödmjuk inför faktumet att SFRO kan missa saker, och att besiktningsorganen enligt föreskriften har rätt att göra djupare kontroller där det anses befogat. Det kan vara bra att veta när man pratar med sitt besiktningsorgan. Gustaf
  9. therealpinto

    Glassätar Zero med Pinto EFI

    Måtten för placering är till "närmaste kan av lysande ytan" dvs i höjdled ska det vara minst 350 mm till underkant av glaset. Gustaf
  10. therealpinto

    Esther Seven #31

    Ingen egen erfarenhet men jag har hört andra som varit nöjda. Jag har kört Megasquirt själv i alla år men jag är ju lite intresserad av elektronik vilket underlättar. Det jag har lärt mig är att det är i tändkurvan som det mesta av motorns körbarhet och effekt sitter, så jag skulle rekommendera en lösning som ger dig möjlighet att programmera/justera en tändkurva (inte bara förskjuta den), helst också med vakuumreglering. Men samtidigt kan du ju ta det som en utveckling senare om du vill, och bara starta upp bilen med en vanlig förgasarfördelare. Då kan du ta investeringen senare. Gustaf
  11. therealpinto

    Esther Seven #31

    Ja, det där är en stum fördelare av typen som satt på Pinto EFI. Kanske även på en del sena förgasarbilar. Den behöver en styrbox och tändförstärkare för att fungera. Antingen Fords egna grejer eller ett programmerbart system som MegaJolt eller liknande. Annars kan du leta rätt på en klassisk fördelare från Sierra med förgasare också. Det finns lite fler lösningar (123 Ignition till exempel) men de blir rätt dyra. Gustaf
  12. therealpinto

    Esther Seven #31

    Det finns lite olika brytarlösa system, har du det med styrbox eller vakuum- och centrifugalförställning? Jag har alltid plockat sånt på skroten men det är 15 år sedan jag höll på med de grejerna 😉 Eftermarknadsdelar funkar säkert också bara det är till rätt tändsystem. Gustaf
  13. therealpinto

    Esther Seven #31

    Ska du köra förgasare? Vad har du för tändsystem/fördelare? Generellt sett är min erfarenhet att om man använder något av Fords egna tändsystem utan brytarspetsar så funkar det bäst med en original tändspole till ett sådant system. Använder man en gammal klassisk fördelare från en förgasarbil så går det bra med vilken gammal tillbehörsspole som helst. Har du en stel fördelare från EFI-motor (utan centrifugal- och vakuumförställning) så behöver du en tändförstärkare och styrning som lägger rätt tändkurva - men en standardspole från Sierra/Scorpio EFI fungerar bra. Gustaf
  14. therealpinto

    Esther Seven #31

    Om du har en (eller två) varmluftspistoler så kan man ibland använda den för att få upp temperaturen i den stora biten, då kanske gasolbrännaren räcker. Men annars är ju syrgas och acetylen oslagbart. Gustaf
  15. therealpinto

    Esther Seven #31

    En helt rakskuren låda är riktigt sportig, i alla fall låter den väldigt sportigt 🙂 Som sagt, jag skulle inte sälja av något innan provkörning. Gustaf
×