Jump to content

therealpinto

Forumdeltagare
  • Content Count

    1967
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    11

therealpinto last won the day on September 19

therealpinto had the most liked content!

Community Reputation

36 Excellent

About therealpinto

  • Rank
    SFRO-Guru

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Kåge

Profile Fields

  • Namn
    Gustaf Ulander
  • Ort
    Skellefteå
  • Locost-status
    Locost-intresserad

Recent Profile Visitors

10071 profile views
  1. Jag skulle inte uttrycka det riktigt så, baserat på texten i föreskriften om enskilt godkännande; https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS 2010_4k.pdf Några utdrag; 2 § Det organ som utför provningen ska kontrollera att fordonet uppfyller kraven på beskaffenhet och utrustning. Kontrollen kan ske genom granskning av lämnad dokumentation eller genom undersökning av fordonet. Med granskning av dokumentationen menas kontroll av att den uppfyller kraven i 4 kap. och visar att fordonet uppfyller föreskrivna krav i fråga om beskaffenhet och utrustning. (TSFS 2011:44) Allmänna råd Vid provningen kan det vara befogat att göra en kontroll av att ett visst system eller komponent fungerar eller har möjlighet att fungera. 10 § För amatörbyggda fordon kan utlåtande från organisation för amatörbyggen vara underlag för kontroll av att krav i fråga om beskaffenhet och utrustning är uppfyllda samt underlag för fastställande av fordonsuppgifter, för de delar av fordonet som organisationen kontrollerat under uppbyggnadsprocessen. Jag tycker förstås att besiktningsorganen i första hand ska använda protokollet från SFRO och inte "överpröva" en massa saker i onödan, och de flesta av mina kunder upplever att det fungerar ungefär så. Men jag är också ödmjuk inför faktumet att SFRO kan missa saker, och att besiktningsorganen enligt föreskriften har rätt att göra djupare kontroller där det anses befogat. Det kan vara bra att veta när man pratar med sitt besiktningsorgan. Gustaf
  2. therealpinto

    Glassätar Zero med Pinto EFI

    Måtten för placering är till "närmaste kan av lysande ytan" dvs i höjdled ska det vara minst 350 mm till underkant av glaset. Gustaf
  3. therealpinto

    Esther Seven #31

    Ingen egen erfarenhet men jag har hört andra som varit nöjda. Jag har kört Megasquirt själv i alla år men jag är ju lite intresserad av elektronik vilket underlättar. Det jag har lärt mig är att det är i tändkurvan som det mesta av motorns körbarhet och effekt sitter, så jag skulle rekommendera en lösning som ger dig möjlighet att programmera/justera en tändkurva (inte bara förskjuta den), helst också med vakuumreglering. Men samtidigt kan du ju ta det som en utveckling senare om du vill, och bara starta upp bilen med en vanlig förgasarfördelare. Då kan du ta investeringen senare. Gustaf
  4. therealpinto

    Esther Seven #31

    Ja, det där är en stum fördelare av typen som satt på Pinto EFI. Kanske även på en del sena förgasarbilar. Den behöver en styrbox och tändförstärkare för att fungera. Antingen Fords egna grejer eller ett programmerbart system som MegaJolt eller liknande. Annars kan du leta rätt på en klassisk fördelare från Sierra med förgasare också. Det finns lite fler lösningar (123 Ignition till exempel) men de blir rätt dyra. Gustaf
  5. therealpinto

    Esther Seven #31

    Det finns lite olika brytarlösa system, har du det med styrbox eller vakuum- och centrifugalförställning? Jag har alltid plockat sånt på skroten men det är 15 år sedan jag höll på med de grejerna 😉 Eftermarknadsdelar funkar säkert också bara det är till rätt tändsystem. Gustaf
  6. therealpinto

    Esther Seven #31

    Ska du köra förgasare? Vad har du för tändsystem/fördelare? Generellt sett är min erfarenhet att om man använder något av Fords egna tändsystem utan brytarspetsar så funkar det bäst med en original tändspole till ett sådant system. Använder man en gammal klassisk fördelare från en förgasarbil så går det bra med vilken gammal tillbehörsspole som helst. Har du en stel fördelare från EFI-motor (utan centrifugal- och vakuumförställning) så behöver du en tändförstärkare och styrning som lägger rätt tändkurva - men en standardspole från Sierra/Scorpio EFI fungerar bra. Gustaf
  7. therealpinto

    Esther Seven #31

    Om du har en (eller två) varmluftspistoler så kan man ibland använda den för att få upp temperaturen i den stora biten, då kanske gasolbrännaren räcker. Men annars är ju syrgas och acetylen oslagbart. Gustaf
  8. therealpinto

    Esther Seven #31

    En helt rakskuren låda är riktigt sportig, i alla fall låter den väldigt sportigt 🙂 Som sagt, jag skulle inte sälja av något innan provkörning. Gustaf
  9. therealpinto

    Esther Seven #31

    Ah, då förstår jag. Vilken låda du väljer beror kanske lite på syftet med bilen - ska den vara en ren entusiastbil, som ska köras på bana (kanske också rätt korta banor) så behöver en fyrväxlad låda med bra stegning inte alls vara ett tokigt val. Det är en lätt bil så du klarar dig bra med ganska hög etta och hög utväxling i bakaxeln, vilket också gör att det brukar vara helt okej att marscha runt 110 km/h utan en femte växel. Om jag vore du skulle jag nog prova bilen med Quaifelådan först, men se till att du får plats med typ 9 i bilen om du vill prova femväxlat senare. En av de roligaste Locostbilar jag besiktat, var ett lätt bygge med lagom trimmad 1600 X-flow och fyrväxlad låda 🙂 Karaktären i den passade mycket bra i biltypen. Gustaf
  10. therealpinto

    Esther Seven #31

    Ja, tvätta med lite olika grejer, kanske både thinner och lacknafta och sedan kan man smörja med motorolja. Angående lådan - är det den som sitter i bilen på bilderna ovan? Det ser helt klart ut som typ 9, den trebultade växelspaken är en tydlig identifikation, liksom att det (väl?) är som en "mellandel" i aluminium mellan huset i gjutjärn och bakre struten i aluminium. Typ E har en spak som hålls fast av en stor gänga, inga separata skruvar som lådan på bilen ovan har. Det är väl värt att ta av locket och försöka kolla hur den ser ut invändigt. Gustaf
  11. therealpinto

    Esther Seven #31

    Är det ett fräscht block i övrigt så har det ett visst värde för den som vill bygga Pinto, om inte annat, så skrota är ju onödigt. Visst var motorn standard? Jag skulle nog prova att bara tvätta upp som det står och köra, känn efter så det inte släpper massa rost bara. Men det är en ganska robust motor så tvättar man bort det lösa och byter olja och filter någon extra gång efter uppstart är den nog brukbar. Gustaf
  12. therealpinto

    Esther Seven #31

    Spacers för att korrigera ET behöver inte vara fel, speciellt om man väljer måttbeställda spacers med riktig navstyrning. Det är ju lite enklare med samma fälg fram och bak så jag tror det är värt att undersöka det. Gustaf
  13. therealpinto

    Esther Seven #31

    Har du bygghandboken? Det finns en del matnyttigt där om det du funderar på gällande hjulupphängningarna. Generellt sett kan man säga att bilen bör vara bredast där den är tyngst, och att man får man mer sidogrepp där bilen är bred. En frontmotorbil brukar man rekommendera 1-5% smalare spårvidd bak än fram, men en Locost blir ofta mer jämn i viktfördelningen, eller tyngre bak. Så lika spårvidd eller lite bredare bak kan vara en utgångspunkt men det beror också på vilken balans man vill ha. Med bredare spårvidd bak kan bilen upplevas understyrd. Ett tips på fälgar, Focus MkI (1998-2005) har fälgar med ganska högt ET, kan vara ett sätt att få in hjulen. Även med original Taunus ET blir styrradien rätt stor. Gustaf
  14. therealpinto

    Esther Seven #31

    Precis, och sedan är låsskruven säkrad med låsvätska också. Gustaf
  15. therealpinto

    Esther Seven #31

    Jag har nog inget foto, men det är borrat och gängat för en M5 stoppskruv i en av "klackarna" på styrleden. Jag har kontramutter mot förlängaren. Gustaf
×