Jump to content

therealpinto

Forumdeltagare
  • Content Count

    2158
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    32

therealpinto last won the day on September 19

therealpinto had the most liked content!

Community Reputation

112 Excellent

About therealpinto

  • Rank
    SFRO-Guru

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Kåge

Profile Fields

  • Namn
    Gustaf Ulander
  • Ort
    Skellefteå
  • Locost-status
    Locost-intresserad

Recent Profile Visitors

11271 profile views
  1. Länklager eller uniballs rekommenderas normalt sett inte till en "gatbil" men ta upp resonemanget med din besiktningsman. Detsamma gäller val av spindelleder och hur de belastas. Rattaxeln ska vara gjort på ett sätt så man inte riskerar att skadas onödigt mycket. Kollapsbarhet är normalt sett den bästa lösningen men om det är tillräckligt många knutar med tillräckligt stor vinkel så kan det räcka. Det beror ju också lite på var styrväxeln sitter - om den är bakom hjulcentrum så är risken för inträngning mindre än om den sitter längst fram. Gustaf
  2. Det är ju Transportstyrelsen som beviljar dispensen, och de ställer som krav att man ska klara retardation enligt de "nya" reglerna som skulle komma men aldrig blev beslutade, dvs 8,0 m/s2 lastad till totalvikt. När SFRO förordar en dispens så gör vi det baserat på att vi bedömer att bilen kommer att uppfylla det kravet men också att konstruktionen i övrigt motiverar den högre effekten. Precis som Daniel skriver är en väl dimensionerad ram en av komponenterna men även ergonomi, däck och liknande spelar in. Som tur är så är merparten av de svenska byggena redan så bra att man egentlig
  3. Jag tycker att det brukar gå fort att få in uppgifterna så du ska kanske kolla att BI inte missat något eller väntar på något. Senaste reggningen jag gjorde (A-traktor) gick på under ett dygn innan nya uppgifterna fanns i registret. Gustaf
  4. Kul att se! Det verkar vara fina särskoleskjutsar i Borås Stad 😄 Gustaf
  5. Jag tolkade det inte som att du inte respekterade Graham och Onyd, jag tycker din analys verkar rätt balanserad. Är du säker på att motorn i länken kommer från en kattad bil? Det är ju bara 1988 och 1989 med kat som har lägre kompression (egentligen "mellankomp", 8,55:1) än de andra EFI-motorerna på 9.2:1 Kolvar är annars rätt billigt till Pinto men lite bökigt att byta om man ska lyckas pressa ur kolvbultarna. Gustaf
  6. Både Onyd och Graham är duktiga. Onyd pratar ofta om att välja en snällare kam än man tror för att maximera körbarheten, kollar man på hans kunder och deras resultat så har han säkert en poäng i det. Men det handlar ju inte bara om det, utan om upplevelse också, och då kan en vassare kam vara skoj. 220 hk ärliga hästar ur en 2-liters Pinto är ingen lek att nå, så simuleringens namn "wet dream" passar nog bra 🙂 Men man har kul ändå, den budgettrimmade Pinton i mitt konbanesubstitut till Capri har bara FR43-kam, lätt portning, extraktorrör, portat insug och ombestyckad förgasare. Den ger ka
  7. På gata är normalt sett trepunktsbälte (rullbälte) ganska överlägset. Reglerna tillåter visserligen fast bälte men jag kan absolut inte se varför man skulle välja att bygga med det. Vill man köra bana och ha 5/6-punktsbälte monterat, så går det utmärkt att ha dubbla bälten i bilen. 3-punktsbältet använder man på gata och det andra på bana. Det finns mängder av leverantörer av bälten men en av dem som har bra skisser på sina grejer är Securon, http://www.securon.co.uk/ Deras 500/W som har en låstunga som sitter i band med justerbar längd är ofta smidigt. Gustaf
  8. 1. Nej, det ska vara trepunktsbälte vilket är definierat som ett bälte med midje/höftbälte och diagonalband över axeln. 2. Det är svårt att hitta "bättre" bilder för de som finns i bygghandbokens sida 140 är tagna från föreskrifterna. Jag håller med om att de är röriga... Enkelt uttryckt, höftbanden bör sitta snett bakåt från höftkulan, vinkeln på banden bör vara mellan 80 och 45 grader (mätt från en horisontell linje genom höftkulan). I breddled bör de sitta så att banden går rakt ned eller snett utåt. Tänk också på att låset ska sitta tillräckligt långt ned så att diagonalbandet gå
  9. En Locost/Seven är ju en lätt bil så att det saknas lite bottenvrid brukar inte göra så mycket. Se bara till att ventilfjädrarna inte bottnar och att resten av grejerna hänger med till 7500 rpm så blir det kul 🙂 Gustaf
  10. Det ser ju också ut som att glid-delen bakåt mot kardanen är svetsad mot tripoden och det är lite klurigt att få det rakt. Kan man ordna en knut som bultas direkt mot lådans tripod (adapter emellan på runt 6-8 mm plåt funkar) och sedan en kardan med en gliddel till bakre knuten så funkar det troligen bra. Det är en fördel om man kan göra adaptern på tripoden med en styrning mot centrum, om det finns något att styra mot... Gustaf
  11. Fattar jag rätt att det sitter en knut "uppåt" i bild? Växellåda -||-K-----K-diff ? Om det sitter en knut efter de ihopskruvade tripoderna så sitter den rätt långt bakom lagringen för lådans utgående axel i växellådan och då brukar man få vibrationer. Min grundrekommendation i så fall skulle nog vara att hitta ett sätt att göra en längre kardan med knut direkt mot tripoden som kommer ut ur lådan, eller ännu hellre en glidyoke som går in i lådan om det är möjligt. Det går inte att sätta en hardyskiva mellan tripoderna och sedan en knut bakom om man inte har stödlager emella
  12. Hur ser resten av kardanaxeln ut? Det du har på bilden är egentligen en del av en kardan för hardyskiva (gummiskiva, "guibo"), som ska vara skruvad mellan de två tripoderna. Skivan tar både upp ryck och lite vinkeländringar. Att bara ta bort den och bulta ihop sådär brukar inte fungera speciellt bra. Tripoderna brukar inte styra i varandra så det blir gärna obalans och har du bara en knut längst bak på kardanen funkar inte det så bra. Glappet mellan tripoden och splinesen under den gängade hylsan brukar försvinna när man drar åt men som du säger, det kan ha slagits upp. Delarna ser u
  13. Är det en smallblock kan man till viss del se vad gjutnumret säger men det brukar landa i bromsning om det inte finns några märkningar och motorn inte tydligt liknar en produktionsmotor med viss säkerhet. Amerikanska V8 finns ju ofta i massa olika versioner och för ett besiktningsorgan kan en 160-hästarsmotor och en 560-hästarsmotor se ungefär likadana ut... Gustaf
  14. Det låter OK men större ytterdiameter kan vara lättare att svetsa utan att skada gängan. Gustaf
  15. Blecken ser helt OK ut tycker jag. Gustaf
×
×
  • Create New...