Jump to content

therealpinto

Forumdeltagare
  • Content Count

    1992
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    11

therealpinto last won the day on September 19 2018

therealpinto had the most liked content!

Community Reputation

42 Excellent

About therealpinto

  • Rank
    SFRO-Guru

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Kåge

Profile Fields

  • Namn
    Gustaf Ulander
  • Ort
    Skellefteå
  • Locost-status
    Locost-intresserad

Recent Profile Visitors

10309 profile views
  1. therealpinto

    GM 262

    Generellt sett...om bilen/ramen är byggd för en Zetec är den oftast olämplig för en V8. 262 är inte speciellt mycket lättare (om den är lättare alls) än en 305-350, det är ju främst borr och slag som skiljer men i övrigt ser motorn likadan ut (med små skillnader). Ska man bygga en V8-Locost behöver ramen anpassas för det från början, alla jag besiktat har haft större och grövre ramar (oftast 30x30x3 mm i huvudramen). Är du trött på Omex finns det ju en uppsjö av styrsystem att välja mellan... 😉 Gustaf
  2. therealpinto

    Esther Seven #31

    Ja, det är blinkers (grön) och helljus (blå) som är krav när det gäller indikeringar. Jag har kört 20-talet olika lösningar på blinkers tror jag, och en "riktig" spak med självåtergång är svårslaget. Jag tycker ändå att en lång vippa på panelen, som man når från ratten, är rätt OK, i alla fall om den monteras så man sköter den som en blinkersspak (uppåt = höger, nedåt = vänster, med vippan monterad till vänster om ratten). Det finns ju några MC-system nu med "smart" självåtergång som känner av andra saker, det kan vara en mellanväg för den som är sugen på mer teknik. Gustaf
  3. therealpinto

    Esther Seven #31

    Ford har "aldrig" haft banjoanslutning av oken, det har antingen varit en bit bromsrör från oket till spindel/bärarm eller en slang som gängats rakt in i oket. Så där finns inte behovet av att låsa en banjo på samma sätt. Gustaf
  4. therealpinto

    Esther Seven #31

    Ja, det är ju vridningen av själva banjon som man vill hindra, det är där slangen för in en vridande kraft (som ju också påverkar skruven). Eftersom slangen är "lång" får man ju ett hyfsat moment där, speciellt om det är en lite styvare slang. För tydlighetens skull, en bild (om det funkar): Gustaf
  5. therealpinto

    Esther Seven #31

    Jag är inte säker på att skissen på låsning verkligen förhindrar banjon att vrida skruven? Reservation då för att jag kanske inte förstår konstruktionen 🙂 Gustaf
  6. therealpinto

    Låsning på bromsslangens banjoanslutning

    Precis, det är banjon och inte skruven som i första hand ska låsas. Alla bilar jag sett med med banjo på bromsoken original har en fasning eller "pigg" som håller banjon i läge, så den inte kan vridas loss när man svänger eller när det fjädrar. Sedan ett antal år tillbaka så gör SFRO en granskning redan på genomförd byggbesiktning, vilket gör att vi kanske gemensamt ser saker som inte alltid uppmärksammats tidigare. Då återkopplar vi till både byggare och besiktningsman, så man kan justera. Det är ju just det som byggbesiktningen är till för, att hitta saker som kan bli bättre, i tid, innan det är jobbigt att åtgärda. En anmärkning av detta slag på en byggbesiktning är ju inte heller något som kräver en ombesiktning eller som saktar ned processen, det är jobbigare när man hittar saker i granskning av slutbesiktningen - som tur är, händer det ganska sällan. Gustaf
  7. therealpinto

    Esther Seven #31

    Det där ser helt okej ut. Beroende på hur ok och slang sitter kan fjädringsrörelsen bak ge samma fenomen, så jag skulle gärna låsa där också. Gustaf
  8. therealpinto

    Esther Seven #31

    Det du vill förhindra är att slangen vrider loss banjon när man svänger, så ett plåtbleck från skruven som håller oket mot spindeln till exempel kan fungera. I stort sett alla produktionsbilar med banjo på oken har en fast låspigg eller liknande som håller fast banjon. Gustaf
  9. therealpinto

    Motorer

    Duratec (dvs Fords fyrcylindriga aluminiummotor som kom 2001 i Mondeo) är en fin maskin, samma användes i senare Miata och det är den växellådan för bakhjulsdrift som finns, och som passar rakt på. Mycket riktigt samma motor som Volvo använde i till exempel 2.0F. Nackdelen med Duratec är att det krävs rätt mycket specialgrejer för att köra den som bakhjulsdriven - allt finns att köpa men det kostar en slant. Men det är som sagt en bra motor, lämnar 145 hk som standard och med lite bättre insug, avgas och motorstyrning brukar man se runt 160-180 hk. Dock behöver man börja byta lite vevstakar och sånt om man ska ta ut ännu mer effekt. Motorn är lätt, man brukar prata om under 100 kg... Gustaf
  10. therealpinto

    Motorer

    Min erfarenhet efter att ha kört hyfsat många Locost/Seven är att karaktär är viktigare än effekt. De roligaste bilarna jag kört totalt sett har varit de med lätt masserade sugmotorer på runt 2 liter, säg 130-160 hk nånstans. Brett register men ändå ganska lätta svänghjul och bra gasrespons. Jag har kört flera turbobilar också, och de som har sansade effektuttag har också varit skoj men det är en annan karaktär och känsla. Opelmotorn du söker är troligen C20XE, den 2-liters 16-ventilare som satt i Kadett GSi 16v, Astra GSi samt en del Calibra och Vectra. Det är en jättefin motor som inte längre är så enkel att få tag på. Men den har precis rätt karaktär, tycker jag. Av de övriga du anger så tycker jag själv att Miata MX5/Miata 1.8 är ett bra val. Stor fördel i att det finns massor av grejer till motorn och att den kommer med en fin växellåda. Du har inte nämnt Ford Zetec, den är också ett bra val tycker jag. Välj en 2.0 (130 hk) från Mondeo eller Focus så är det också en bra bas. Behöver lite mer jobb för att köras rwd jämfört med Miata, men är troligen billigare i inköp. Ett annat alternativ skulle kunna vara Volvo B234F, dvs rödblock 16v. Borde passa bra i din bil om du kört B230 och ger man sjutton i att trimma den så fyller den nog också behoven - inte lika "rapp" som en C20XE men har å andra sidan mer bottenvrid. Den kanske är lite tyngre än modernare alternativ dock. Gustaf
  11. therealpinto

    Rattlås

    Nej, det är inget "lås" som förhindrar att man kan styra. Ett riktigt tändningslås är oftast den absolut enklaste lösningen och det uppfyller ju alla krav, då kan man plocka bort rattlåset helt. Gustaf
  12. therealpinto

    Elmotor till back

    Jo, precis så har jag sagt. Alla har varit för klena, för långsamma och med för inexakt styrning (av/på) för att fungera "bra". De flesta har varit acceptabla dock men inget som jag skulle vilja leva med. Tänk också på att med vridna hjul bromsar det (Ackerman är sällan 100%). Man måste ju också kunna ta sig över en trottoarkant, ut ur en grop... Gustaf
  13. therealpinto

    Esther Seven #31

    Jag ser nu att skruven som håller remskivan på veven ser konstig ut, skallen är väldigt låg (eller ser låg ut). Har du testat om den går att lossa? Kanske bra att göra det innan du bygger för långt, så du vet att den går att ta loss. Ska du byta kamrem behöver du ta bort remskivan. Gustaf
  14. therealpinto

    Styrknut och kolapsbar rattstång

    Det finns massor med sätt att lösa kollapsbarheten, beroende på budget, utrymme och liknande. Jag brukar tipsa om att en teleskopisk dubbel D rattaxel kan vara en mycket smidig lösning, speciellt eftersom teleskopfunktionen också gör den enkel att montera. Flera leverantörer säljer sådana axlar, till exempel Dalhems och Moon; https://dalhems.com/sv/p/6c22c27f591f49be9750a33100f255db/styraxel-34-DD-stal-53-69cm-lang http://mooneyessweden.tictail.com/product/borgeson-kollarpsbar-styraxel Det finns ju också knutar som konverterar från dubbel D till andra splines. Carbuildersolutions i England har också en rattaxelbit med kollapsfunktion och konverteringsknutar. När det gäller frågan om max vinkel på knutarna så varierar det mellan olika tillverkare/modeller. De mest seriösa eftermarknadsbitarna har angivna maxvinklar, finns inte det får man prova och se så att det inte finns risk att knuten kärvar eller låser. Gustaf
  15. therealpinto

    Glassätar Zero med Pinto EFI

    Det finns lite olika tankar om placering av oljetempgivare, men de flesta sätter den ändå i oljetråget. Har man en "donut" för externt oljefilter så kan en placering i kanalen som går in till motorn vara bra för att veta vilken temperatur oljan in har. Men i de flesta fall skulle jag säga att det inte har så stor betydelse. Gustaf
×