Jump to content

therealpinto

Forumdeltagare
  • Content Count

    2223
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    37

therealpinto last won the day on December 19 2020

therealpinto had the most liked content!

Community Reputation

151 Excellent

About therealpinto

  • Rank
    SFRO-Guru

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Kåge

Profile Fields

  • Namn
    Gustaf Ulander
  • Ort
    Skellefteå
  • Locost-status
    Locost-intresserad

Recent Profile Visitors

11799 profile views
  1. När det gäller utstickande delar så är det skrivningen i TSFS som formellt gäller; "27 § Förbudet i 16 kap. 7 § om farligt utformade anordningar gäller även ombyggda och amatörbyggda fordon." Det är en lång text i 16 kap men runt spinners står det; 4. Vingmuttrar och vingmutterliknande anordningar på hjul och navkapslar på fordon av 1968 eller senare års modell. Förbudet gäller dock inte vingmuttrar och vingmutterliknande anordningar som befinner sig innanför ett vertikalt plan som tangerar däckets sida, eller befinner sig innanför den yta som bildas av horisontella räta
  2. Okej, då är det ju en McPhersonled, tyvärr. Det är nog värt att offra en genom att kapa upp den och se hur den är uppbyggd. Om kulan och tappen är istoppad underifrån, med ett stort smitt lagerläge uppåt, så är den troligen okej. Men om den är gjort som en del andra McPhersonleder, att lagerläget uppåt bildas av att man viker in kanterna är det mer tveksamt. Jag klipper in lite text ur vår provning av leder; När vi sågade isär lederna så kunde det konstateras en markant skillnad i godsmängd på "ovansidan" kulan. Volvos hade "vikit runt" (smitt) åtminstone 5 mm in över kulan med
  3. Snyggt! Splicehylsorna borde jag skaffa ett gäng av. Gustaf
  4. Visst, är det bara "kosmetiska" delar så funkar det materialet. Val av material och dimensioner beror väldigt mycket på tankens form och hur man sammanfogar. Att löda 0,7 mm brukar inte vara några problem, att svetsa så det blir tätt är klurigare. En tank som på bilden i början, som har få plana ytor blir ju stabil även med klenare gods. Personligen skulle jag föredra minst 1 mm oavsett material. Men prata med din besiktningsman, det är klokt. Gustaf
  5. En lödd tank är absolut okej, förutsatt att den är tät förstås och att lödningarna inte riskerar att spricka. Förfarandet på bild ser klockrent ut. Ett praktiskt tips är att ett ganska stort lock/lucka är bra, så man kan komma in i tanken för framtida justeringar. Man kanske vill montera skvalpskott eller in-tankpump nån gång... Gustaf
  6. Spindeln i sig kan nog vara vettig. Men som den sitter original så tar väl lederna bara vridning, inte fjädring? Dvs har de möjlighet att vinklas när det ska fjädra? Dessa lösningar med vridbara spindlar på fjäderben (flera andra har ju liknande varianter, Ford på Focus RS till exempel) brukar ju bygga på att spindeln sitter fast på ett "fjäderben" som är det som hanterar fjädringsrörelsen. Gustaf
  7. Tillägg, det är nog inte Austin Maxi heller, den sitter ju med två skruvar. Leverantören borde veta vad det är för grejer, om du inte kollat redan så är det nog bra att göra det. Oftast är pressade leder som den där gjorda för att ta belastningen så det kanske är ett icke-problem ändå. Gustaf
  8. Tack! Det bästa är att du pratar med din besiktningsman (Peder om du bor i Halmstad, om du inte hellre tar dig till Ludde i Alingsås). I våra egna riktlinjer skriver vi cirka 500 kg, ocv cirka är väl just det...cirka 🙂 Har du vägarna förbi Kåge, hör av dig så kan jag bjuda på kaffe (och kanske tunnbröd) 🙂 Gustaf
  9. Snyggt, sedan kan det vara bra att veta att dina spindelleder inte är Cortina Mk3/4/5 eller Taunus 1971-82. De bilarna har en led med stor plåt som skruvas i bärarmen. Det är kanske värt att kolla vad det egentligen är du fått? Engelska kits brukar vara konstruerade för Austin Maxi. Använder man den leden med belastad nedre bärarm (dvs då leden ska bära framvagnens vikt) är vår bedömning från SFRO att man ska hålla sig till max 500 kg axeltryck. Detta då denna led vid våra dragprovningar visat ge med sig vid i storleksordningen 1/4-1/2 lasten som led konstruerad för den belastningen (Volvo 140
  10. Det finns metoder med badrumsvågar och hävarm. Själv skulle jag satsa på en enkel husvagnsvåg, som denna; https://www.obelink.de/reich-caravanwaage.html Det är så billigt att det knappast är värt att kladda med badrumsvågar. Även om den väger ett hjul i taget så summerar den säkert tillräckligt exakt. När det gäller att ändra viktfördelning får man tänka på att det är enkelt (ganska) om man kan *flytta* vikt från en ände till en annan. Men lägger man till vikt så ökar man ju vikten vilket gör att den procentuella ändringen blir mindre. Jag tänkte inte på det när vi började
  11. Jag har tidigare tipsat Kellermann. Kellermann har numera också ett bak/bromsljus med rätt E-märkning för bil (R1, S1), det heter Bullet 1000 RB. I samma serie finns blinkers (Bullet 1000 Extreme). Båda dessa är 39 mm i diameter så de är väldigt kompakta. Observera att det är bara den modellen av bakljus som har position och bromsljus som har rätt märkning. Det finns en variant som har blinkers i samma men den är bara märkt för motorcykel. Skulle man behöva separat positionsljus/parkeringsljus (E-märkt A) finns även det, Atto WL. Länkar till Kellermann;
  12. Jag kanske var otydlig, det brukar behövas en form av SFRO-besiktning men är det bara karossen som ändrats blir det ju inte en hel besiktning. Så det blir inte så stor insats. Gustaf
  13. Generellt sett är 2.9 en bättre motor, skönt med hydrauliska lyftare, kylsystemet brukar fungera bättre och det är bättre flöde i topparna vilket gör motorn mer effektiv (även om den inte är specad till högre effekt). Kamdrivningen med kedja är också säkrare. Som du märkt lider 2.9 från 1992/93 ungefär av dålig kvalitet på kablaget, speciellt den delen som ligger i motorns "V" där det blir varmt. Det är dock ett enkelt elsystem och det finns bra tillgång till Fords egna elscheman så att reparera härvan är sällan speciellt svårt. 2.9 har också en motorstyrning utan luftmängdmätare som är s
  14. Helt OK, skulle jag säga. Gustaf
  15. Formellt sett får man räkna med en ny registreringsbesiktning och då brukar besiktningsorganen vilja ha ett underlag från SFRO också. Man förändrar ju till exempel belysningen. Gustaf
×
×
  • Create New...