Jump to content

therealpinto

Forumdeltagare
  • Content Count

    2111
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    23

therealpinto last won the day on June 30

therealpinto had the most liked content!

Community Reputation

87 Excellent

About therealpinto

  • Rank
    SFRO-Guru

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Kåge

Profile Fields

  • Namn
    Gustaf Ulander
  • Ort
    Skellefteå
  • Locost-status
    Locost-intresserad

Recent Profile Visitors

10944 profile views
  1. Jörgen, om du har drag, och det är 750 kg som är angivet som max släpvagnsvikt så gäller det förstås. Jag citerade fel förut, det var Vedde som skrev om de teoretiska totalvikterna. Men för att förtydliga, de vikterna handlar om vad körkortsbehörigheterna tillåter i form av totalvikter. I ditt fall, "släpets maximala totalvikt vid b behörighet är 2250kg" så betyder det i kombination med max 750 kg släpvagnsvikt, att du med sjuan får dra ett släp som har totalvikt 2250 kg MEN det får inte väga mer än 750 kg när du drar det. Ett exempel kan vara ett biltransportsläp som kanske har säg 2000 kg totalvikt och 650 kg tjänstevikt. Det får du dra med sjuan (på B-kort), om du lastar max 100 kg på släpet. Praktiskt om man har behov av att flytta ett tomt släp till exempel. Gustaf
  2. Jag vill ändå med bestämdhet hävda att det inte är "standard" att sätta 750 kg i max släpvagnsvikt för bilar reggade utan drag. Det kanske var så tidigare men kolla till exempel en Westfield reggad utan drag, ZLA241: Vikterna där är bara teoretiska totalvikter som Jörgen skriver, de är inte relevanta. Gustaf
  3. Det går säkert att använda en S-type som donator om man verkligen vill. Framvagnen har dubbla A-armar men en modern hög spindel så det blir lite svårt på en Locost. Bakvagnen har lite trixig geometri men det går säkert att jobba med komponenterna från den. Hittar du en manuell S-type 3.0 så har den en ganska trevlig växellåda för bakhjulsdrift, bara det gör den till en mycket bättre donator än Mondeo. Gustaf
  4. Det är ju faktiskt så att enligt föreskrifterna måste inte en motorcykel ha assymetriskt halvljus, men det är krav på bil från och med 1967 års modell. Så det är inte så konstigt att den säljs för MC - märkningen anger ju tyvärr inte om den är symmetrisk eller assymetrisk. Gustaf
  5. Vi sätter ju bara en vikt om bilen har drag monterat vid SFRO-besiktningen och det fältet fanns inte på gamla pappersblanketterna. Uppgifterna från TS låter lite märkliga eller kanske gamla. Eller så är det en sammanblandning av olika saker. Max 750 kg är ett lätt släp och får alltid köras på B-kort, när man ser till körkortsbehörighet. Men det är inte samma sak som att alla bilar får dra ett sådant släp. Förutsättningen är dels att bilen har ett godkännande för släpvagn alls, dels att typgodkännandet medger 750 kg totalvikt (i vissa fall är det lägre). Ett vanligt amatörbygge utan dragkrok får normalt sett inget godkännande för släpvagn, dvs det har inga uppgifter om max släpvagnsvikt. Sedan finns det förstås alltid olika regbesiktare som tar egna initiativ också. 🙂 Gustaf
  6. Under belastning kan man ju ligga på 800 grader i avgastemp utan att det är så märkligt, 500-600 grader nånstans brukar betraktas som helt säkert. Men det är ju själva avgasströmmen... Blir det varmt är det alltid bra att dubbelkolla tändläge så man inte jagar problem på fel ställen. Men bra avskärmning och hyfsat luftflöde brukar också behövas. Gustaf
  7. Kolla tändläget också, låg tändning bygger mer värme på avgassidan. Det är inte helt ovanligt att värmeproblem kommer av att man har för låg tändning på tomgång/låglast (vakuumförställning är ju ett bra sätt att fixa till det...). Gustaf
  8. Jag har ju haft förmånen att besikta och köra rätt många olika Locost/Sevenbilar. En del av dem har haft större motorer (BMW rak sexa, BMW V8, Ford 302 V8, Chevrolet 305 till exempel). Gemensamt för alla dessa med större motorer är att man fått bredda och förlänga ramar för att få till det samt förstås förstärka dem. En del har valt att gå upp i materialdimension. Ett av de senare exemplen är en bil med Ford 302, den vägde 967 kg på mina vågar (utan förare), 48% fram. Så bakmonterad växellåda anser jag helt onödigt. De större bilarna med tyngre motor blir mindre "Seven" och mer "hotrod" i sitt uppförande men det är inte nödvändigtvis någon nackdel. De har varit trevliga att köra. Något man ibland får påminna om är att den ökade vikten gör att alla komponenter behöver vara kraftigare, jämfört med en lätt Locost. Inte bara ram utan även bromsar, kanske spindlar och bärarmsrör med mera. När det gäller dragvikter, så är det formellt så att du som byggare bör ange vad du konstruerat ditt fordon för att kunna dra. SFRO gör en rimlighetsbedömning av din konstruktion och din angivna dragvikt. Detta bekräftas/accepteras sedan av ett besiktningsorgan. Transportstyrelsen har egentligen ingenting med den bedömningen att göra. I de flesta fall brukar jag rekommendera att man inte sätter en dragvikt/max släpvagnsvikt som är så mycket över tjänstevikten, eller i alla fall inte över totalvikten. Då har man oftast marginaler som räcker och blir över. Men det är upp till byggaren att argumentera för högre nivåer om man vill 🙂 Gustaf
  9. Jag har kapat i mina också. Jag kan tänka mig att nyckelgreppet är bra om man vill kunna lossa eller dra åt muttern utan att hålla fast pinjongen via kronhjulet eller kardanflänsen - men jag vet inte varför man skulle behöva göra det... Gustaf
  10. Generellt sett rekommenderar jag standard bältesskruv, 7/16 UNF, men M12 är också acceptabelt. Gängad hylsa är oftast också OK om den är ordentligt svetsad och sitter i en stadig del av ramen. Det gäller dock att skruven sitter "åt rätt håll" så fästet drar i den på rätt sätt. Svårt att förklara...men normalt sett ska skruvarna till höftbanden vara horisontella. Olika varianter finns förstås. Gustaf
  11. Det var länge sedan jag laddade ned en sådan app själv (jag har ju analogt instrument) men egentligen vilken som helst som mäter G brukar vara ok. Gärna en med stora siffror, så kan någon se vad man kommer upp i. Provkörning är lite av ett bekymmer, det gäller att välja plats, tid och beteende på bra sätt. Kan man hitta ett inhägnat område att låna är det förstås bäst. Min erfarenhet är att frågar man snällt med ett seriöst bilbygge om att få göra lite bromsprov så brukar ställen som halkbanor, större industritomter och liknande kunna vara rätt tillmötesgående. Gustaf
  12. Ok, jag kom aldrig dit när jag kollade. Jag anser det helt OK att lägga igen två hål och borra upp nya om du vill göra det. Tipset om styrning är också bra. Gustaf
  13. Har du kollat om Volvokardanen matchar de oborrade hålen i Sierradiffen? Det mönstret ska stämma med vissa Volvo ("stora" Volvo som är en Spicer standard bultdelning). Gustaf
  14. När det gäller bromsarna handlar det både om att klara retardationskraven och att systemet ska "fungera". Når man säg 0,9 G är det oftast inga problem även om det bromsar lite bak. Min erfarenhet är att en Seven behöver rätt mycket bakbroms, den är ju ofta baktung med förare i. Testa med app för att mäta G-krafter så får du en bättre föraning. Gustaf
  15. Autorod 12.51 funkar bra till det. Gustaf
×
×
  • Create New...