Jump to content

therealpinto

Forumdeltagare
  • Content Count

    2267
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    40

therealpinto last won the day on March 20

therealpinto had the most liked content!

Community Reputation

164 Excellent

About therealpinto

  • Rank
    SFRO-Guru

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Kåge

Profile Fields

  • Namn
    Gustaf Ulander
  • Ort
    Skellefteå
  • Locost-status
    Locost-intresserad

Recent Profile Visitors

12164 profile views
  1. Normalt sett är det sällan "fel" med för långt styrstag, dvs om inre ledpunkten för styrningen hamnar innanför ledpunkten för bärarmen (alt. röda linjen) brukar det kunna funka ändå. En annan sak som kan spela in på det är hur spindelns styrarm är gjord för att få ackermann. Har man en spindel för styrväxel bakom hjulcentrum sitter P-änden ofta en bra bit innanför spindelleden vilket också gör att man kan behöva förskjuta inre ledpunkten mer inåt. Saabspindlarna ser ut så på bilden, och visst sitter de på rätt sida, med styrarm bakåt? Gustaf
  2. Eftersom det handlar om att den ska klassas som amatörbyggd (inte ett ombyggt serietillverkat fordon, eftersom den ju inte är registrerad från början) så handlar det mer om att förändra grundkonstruktionen, dvs ram/stomme. Men det beror lite på om G20 fanns som "kitcar" också, då kan det gå att lösa enklare. Jag rekommenderar direktkontakt med din närmste SFRO-besiktningsman (du har ju Ludde i Alingsås) om du vill resonera i detalj, då kan han hjälpa dig med hur det går att hantera saken. Gustaf
  3. Jag tycker mer det ser ut som "IA" (dvs Ingvar Adam), när en blinkers har en bokstav som anger intensitet ska den enligt standarden vara gemen, dvs liten bokstav ("1a"). Jämför med ettan under... SM1 som står under betyder i alla fall att den är E-märkt som sidomarkering. Jag skulle inte rekommendera att man provar den som blinkers. Gustaf
  4. Det är lite svårt att gissa, fjädern bör väl vara ganska rejält hård kan jag tänka mig men det beror nog också på hur det är gjort - "låser" insatsen i gängan eller är det bara fjädern som hindrar den att röra sig bakåt? Gustaf
  5. Angiven (tillåten) effekt är motoreffekt, dvs på svänghjul/vevaxel. Mäter man upp effekten i rullande landsväg eller navdyno så är det upp till den som kör dynon att ha system för att mäta upp förlusterna så man kan räkna ut en motoreffekt. Normalt sett finns det sätt att mäta utrullning eller liknande för att kunna ange förlusterna. Det här brukar inte vara några konstigheter hos vana dynoperatörer, de brukar veta vad som krävs av intygen som levereras. Gustaf
  6. ...men "bara" 231 hk så det är inte givet att det är tillräckligt för att motivera dispensen. RX8 verkar finnas med 302 eller 324 mm skivor fram, är det de mindre så är det tveksamt. Grejen med dispensen är ju lite att bilen ska överträffa de vanliga kraven med råge. Men resonera gärna med din besiktningsman runt detta under byggbesiktningen och be honom gärna synka med andra besiktningsmän också så går det nog att hitta en lösning. Gustaf
  7. Kort sagt ska det vara en riktigt bra bil, bra hjulupphängningar och bromsar osv. I ditt fall kanske man behöver se över bromsarna för att motivera dispensen, men det beror väl lite på om man väljer att maxa den eller inte. 20 kW/100 kg blir ju max vad man får godkänna men SFRO kan ju bedöma att för en viss bil är det en lägre nivå som är acceptabel. Om det är 255-hästarsversionen du har är det väl troligt att det landar runt 16-17 kW/100 kg för din del, är det den kraftigare blir det väl kanske svettigare. Gustaf
  8. Min research säger att gjutnumret pekar på att det är en L31 Vortec 1995-2000 ungefär, en truckmotor som original gav mellan 255 och 350 hk. Sedan vet man ju inte vad som eventuellt ändrats så visst kan effektmätning vara bra för att reda ut aktuell spec. Gustaf
  9. Intressant och kul! Ger din 3D-modell av motor och låda några mått? Jag är lite intresserad av storlek och form på ett sådan motorpaket...för framtida bruk. Gustaf
  10. Japp men man ska inte skrota ST som donator 🙂 (enbart känslomässigt...från ett Ford-hjärta) Mazda av dessa årgångar är ju relativt självförstörande medelst järnoxid (tyvärr för det är trevliga bilar). Gustaf
  11. När jag forskat lite så verkar det som att Mazdavarianterna (Mazda 6 och Mazda 3) med 150 hk (jämfört med Mondeons 145 hk) har några små fördelar men totalt sett verkar skillnaderna vara små om man ändå tänker byta styrsystem, insug osv. Är tanken att köra motorn helt original bör man vara vaksam på "virvelspjällen" som satt i tidiga Mondeo MkIII (2002-2003 i alla fall). De glappade upp och det händer att spjällen brister så motorn försöker tugga i sig dem. Gustaf
  12. Jag tror det funkar att lufta ändå. Men om det är möjligt, bygg så man kan lossa servona och vinkla upp dem vid luftning. Eller hissa upp framänden på bilen när du luftar... Gustaf
  13. Fordonsår är för amatörbyggt fordon det år då bilen registreras första gången. I praktiken kan man säga att det är punkten 3 i det urklipp du lade in som tillämpas. För amatörbyggt fordon och skatt är nyare fordonsår förmånligt eftersom det faktiskt påverkar skatten, ju nyare fordonsår desto lägre blir beräknat CO2-värde. Malus-skatten ska tas ut de första tre åren ett fordon tas i bruk efter 2018, det betyder att även om man skulle få till en gammal årsmodell så ska Malus tas ut de första tre åren bilen på något sätt är påställd. Anledningen till att man gjort så är att biltillverka
  14. Det man kanske kan lägga till är att förändringen som är aviserad till 1 april 2021, är att man justerar nivåerna för vilka CO2-summor som tas ut. Enkelt uttryckt så sänker man nivån för när Malus börjar (från 95 till 90 gram per kilometer), och man sänker nivån där Malus-effekten ökar (från 140 till 130 gram per kilometer). Dessutom höjs beloppen per gram (från 82 kr/g till 107 kr/g för den lägre nivån, och från 107 kr/g till 132 kr/g för den högre nivån). Räknar man på samma GT40 som jag gjorde åt Arto, så skulle den före 1 april landa på cirka 1800 kr/år de första tre åren, så runt 280
×
×
  • Create New...