Jump to content

therealpinto

Forumdeltagare
  • Content Count

    1981
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    11

therealpinto last won the day on September 19

therealpinto had the most liked content!

Community Reputation

38 Excellent

About therealpinto

  • Rank
    SFRO-Guru

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Kåge

Profile Fields

  • Namn
    Gustaf Ulander
  • Ort
    Skellefteå
  • Locost-status
    Locost-intresserad

Recent Profile Visitors

10230 profile views
  1. therealpinto

    Elmotor till back

    Jo, precis så har jag sagt. Alla har varit för klena, för långsamma och med för inexakt styrning (av/på) för att fungera "bra". De flesta har varit acceptabla dock men inget som jag skulle vilja leva med. Tänk också på att med vridna hjul bromsar det (Ackerman är sällan 100%). Man måste ju också kunna ta sig över en trottoarkant, ut ur en grop... Gustaf
  2. therealpinto

    Esther Seven #31

    Jag ser nu att skruven som håller remskivan på veven ser konstig ut, skallen är väldigt låg (eller ser låg ut). Har du testat om den går att lossa? Kanske bra att göra det innan du bygger för långt, så du vet att den går att ta loss. Ska du byta kamrem behöver du ta bort remskivan. Gustaf
  3. therealpinto

    Styrknut och kolapsbar rattstång

    Det finns massor med sätt att lösa kollapsbarheten, beroende på budget, utrymme och liknande. Jag brukar tipsa om att en teleskopisk dubbel D rattaxel kan vara en mycket smidig lösning, speciellt eftersom teleskopfunktionen också gör den enkel att montera. Flera leverantörer säljer sådana axlar, till exempel Dalhems och Moon; https://dalhems.com/sv/p/6c22c27f591f49be9750a33100f255db/styraxel-34-DD-stal-53-69cm-lang http://mooneyessweden.tictail.com/product/borgeson-kollarpsbar-styraxel Det finns ju också knutar som konverterar från dubbel D till andra splines. Carbuildersolutions i England har också en rattaxelbit med kollapsfunktion och konverteringsknutar. När det gäller frågan om max vinkel på knutarna så varierar det mellan olika tillverkare/modeller. De mest seriösa eftermarknadsbitarna har angivna maxvinklar, finns inte det får man prova och se så att det inte finns risk att knuten kärvar eller låser. Gustaf
  4. therealpinto

    Glassätar Zero med Pinto EFI

    Det finns lite olika tankar om placering av oljetempgivare, men de flesta sätter den ändå i oljetråget. Har man en "donut" för externt oljefilter så kan en placering i kanalen som går in till motorn vara bra för att veta vilken temperatur oljan in har. Men i de flesta fall skulle jag säga att det inte har så stor betydelse. Gustaf
  5. therealpinto

    Placering av kuggstång

    Det är just Ackermann som påverkas (mest, eller i huvudsak) av förskjutning framåt/bakåt. Jag håller med Ulf om att styrväxel lite bakom styrlederna oftast blir bra, i alla fall när styrväxeln sitter framför hjulcentrum. Men det är en väldigt bra idé att göra en mockup så man kan testa bump steer och Ackermann innan man permanentar saker. Det går utmärkt att göra testbärarmar i trä, VP-rör eller liknande för att prova ut geometrierna. Gustaf
  6. Bra, en leverantör som faktiskt skriver ut den E-märkning som är av vikt (i alla fall i sektionen för amatörbyggt och import)! Snyggt jobbat. Gustaf
  7. therealpinto

    Fördelare

    Hur mycket undertryck motorn skapar beror ju på kamaxel och annat men generellt sett ska fördelaren "se" allt undertryck för att kunna reglera tändningen baserat på belastning. Sedan reglerar man tändläget i förhållande till ett visst insugstryck med fjädern i vakuumklockan och stoppen för vakuumförställningen i fördelare/klocka. Gustaf
  8. therealpinto

    Esther Seven #31

    Kardanfångare är ett kärt ämne 🙂 Tävlingsreglementen kan ställa lite hårdare krav men helt klart bör den vara så nära röret som möjligt, helst cirkulär och så ska den ju sitta så den fångar kardanen, och inte knuten. Lite svårt att se på bildernas perspektiv men den ser ju ut som att det går att förbättra en del. Min grundrekommendation är ju också att triangulera kardantunneln (gör underverk för styvheten i en sevenram) och gör man det så skyddar man också mot följderna av ett kardanbrott. Som tur är kan man fixa till detta relativt enkelt så det är väl bra att resonera om det vid en förnyad byggbesiktning. Gustaf
  9. therealpinto

    Fördelare

    Inte direkta tips, det handlar ju om att gänga in en vakuumanslutning i varje runner i insuget, sedan dra dessa fyra slangar till en gemensam liten kammare och från den en slang till fördelarens vakuumklocka. Som strypning kan man använda till exempel munstycken/trådledare till migsvets. Vill man köpa en fördelningskammare så säljer en del tuningsiter något de kallar "vakuumstation", kan funka, alternativt så kan man också hitta förgreningsblock till pneumatik på till exempel Ebay ganska billigt. Sedan håller jag med om att ett tändsystem där man kan programmera en kurva är det bästa, men även det bör ha en vakuumsignal för att ge riktigt bra körbarhet och ekonomi. Gustaf
  10. therealpinto

    Fördelare

    Grejen med vakuumsignal på motorer med separata spjäll (som dubbla förgasare) är att signalen från en enskild runner kan bli rätt ojämn. Lösningen kan vara att ta vakuumsignal från flera runners, ibland med en liten utjämningskammare emellan, kanske också med en strypning i ledningen till fördelarens vakuumklocka som gör vakuumet jämnare dit. Det brukar vara värt att prova om man vill ha bra körbarhet i bilen. Ska den bara gå bra på maxlast (tävlingsbil) spelar det mindre roll. Gustaf
  11. therealpinto

    Fördelare

    Jag rekommenderar denna site; http://www.s262612653.websitehome.co.uk/DVAndrews/timing.htm Jag tycker det är en bra förklaring av varför man kan vilja justera tändkurvan. Personligen föredrar jag att ha vakuumförställningen aktiv om det är möjligt, det brukar vara bra för körbarheten. Gustaf
  12. therealpinto

    Esther Seven #31

    Jo, det finns olika åsikter och en standardmotor fungerar oftast ändå. Men cirkulationen baktill blir inte bra om man inte tar ut vatten där. I mer extrema Pinto tar man gärna och använder en plugg i blocket på avgassidan också för att dra ut vatten från motorns baksida. I en Locost som ofta har lite låg volym i kylsystemet och kanske sämre flöde genom kylaren är det ju onödigt att chansa. Gustaf
  13. therealpinto

    Esther Seven #31

    En bild först för att illustrera lite: Det är visserligen utan expansionskärl men beskriver flödet. Vattenpumpen (den klena anslutningen) ska suga vatten från toppen (insugssidan), genom värmepaketet. Där måste man ha cirkulation hela tiden, annars kokar vattnet i toppen. Expansionskärlet kopplas normalt sett med grova anslutningen från kärlet till nedre kylarslangen, den klena anslutningen från expansionskärlet går till övre kylarslangen. Angående vajerlås till parkeringsbromsen - det kan fungera om du har haft tur att hitta vajerlås som ger tillräcklig friktion, jag har kört med den längre varianten av lås där man kan dra vajern mer som i en "ögla" och det fungerar hyfsat i min bil. Gustaf
  14. therealpinto

    Rattlås

    Rattlås är inte krav, men det måste finnas ett stöldskydd. 26 § Stöldskydd ska finnas och utgöras av låsanordning som verkar på styrning, växlingsanordning eller transmission eller som förhindrar start av motor. Ett vanligt tändningslås räcker alltså förutsatt att det har riktiga nycklar (inte bara huvudbrytare). Tar man bort rattlåset kan det vara viktigt att kolla så att man verkligen tar bort det, så det inte finns risk att det låser sig när man kör. Gustaf
  15. Jag skulle inte uttrycka det riktigt så, baserat på texten i föreskriften om enskilt godkännande; https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS 2010_4k.pdf Några utdrag; 2 § Det organ som utför provningen ska kontrollera att fordonet uppfyller kraven på beskaffenhet och utrustning. Kontrollen kan ske genom granskning av lämnad dokumentation eller genom undersökning av fordonet. Med granskning av dokumentationen menas kontroll av att den uppfyller kraven i 4 kap. och visar att fordonet uppfyller föreskrivna krav i fråga om beskaffenhet och utrustning. (TSFS 2011:44) Allmänna råd Vid provningen kan det vara befogat att göra en kontroll av att ett visst system eller komponent fungerar eller har möjlighet att fungera. 10 § För amatörbyggda fordon kan utlåtande från organisation för amatörbyggen vara underlag för kontroll av att krav i fråga om beskaffenhet och utrustning är uppfyllda samt underlag för fastställande av fordonsuppgifter, för de delar av fordonet som organisationen kontrollerat under uppbyggnadsprocessen. Jag tycker förstås att besiktningsorganen i första hand ska använda protokollet från SFRO och inte "överpröva" en massa saker i onödan, och de flesta av mina kunder upplever att det fungerar ungefär så. Men jag är också ödmjuk inför faktumet att SFRO kan missa saker, och att besiktningsorganen enligt föreskriften har rätt att göra djupare kontroller där det anses befogat. Det kan vara bra att veta när man pratar med sitt besiktningsorgan. Gustaf
×