Jump to content

therealpinto

Forumdeltagare
  • Posts

    2288
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    41

therealpinto last won the day on July 20

therealpinto had the most liked content!

Reputation

169 Excellent

About therealpinto

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Kåge

Profile Fields

  • Namn
    Gustaf Ulander
  • Ort
    Skellefteå
  • Locost-status
    Locost-intresserad

Recent Profile Visitors

12490 profile views
  1. Det finns ingen "färdig" kommunikation som är direkt riktad till oss inom SFRO men då jag delvis jobbar med denna typ av frågor dagligen, i mitt vanliga arbete, så har jag lite tankar. När man pratar om "stopp" för fossila drivmedel så är det nästan alltid nyregistrering av serietillverkade fordon som avses. Frågan om enstycksgodkännanden och liknande berörs nästan aldrig av de personer/organisationer som driver fram denna typ av förslag. Hittills har det varit möjligt att fortsätta tillåta undantag för små serier och enstycksgodkännanden (som amatörbyggen är). Om det fortsätter så eller inte? Tja... E85 räknas av de flesta som tillräckligt fossilfritt men det är något vi måste fortsätta jobba för. Personligen tycker jag att E85 är det enklaste sättet att se till att det går att fortsätta köra äldre fordon som hobbyfordon och därför är det viktigt att hålla fram det. Alternativen annars är ju någon form av alkylatbensin som är betydligt dyrare. Generellt sett kan man också säga att jag upplever att MP och andra som driver denna typ av frågor behöver utbildas mer i fördelarna med E85 men framförallt skillnaden mellan brukstrafik och hobbyfordon. Jag tycker också att man ska försöka se möjligheter - stopp för fossila bränslen är ju inte samma sak som stopp för förbränningsmotorer i hobbyfordon. Gustaf
  2. Med dagens regler finns inget fast om siktfält (eller högsta höjd på vindavvisare). Eftersom det inte finns specifika regler får man försöka tillämpa 3 paragrafen i TSFS 2013:63 (den som styr mer än man kanske inser vid första läsningen); 3 § Ombyggt eller amatörbyggt fordon ska vara trafiksäkert och vad avser material, konstruktion och utförande vara byggt på ett sätt som ger godtagbar trafiksäkerhet. Vad är då godtagbar trafiksäkerhet? Skissen från boken ovan ger en vägledning men en enklare tumregel är den som besiktningsorganen ofta använt - ett liggande A4 på ratten - det man ser genom den ytan är minsta godtagbara siktfält. Men det är en tumregel, beroende på bilens konstruktion kan man behöva större siktfält. Något som är viktigt på bilar med låga tak är att jobba med sittställningen - ska man kunna se vettigt gäller det att placera och vinkla stolen så man får bästa möjliga förutsättningar. Oftast betyder det en ganska tillbakalutad ställning så ögonen kommer ned en bit från taket. Gustaf
  3. Det är lite semesterkänsla här så sent svar - men jag har dålig erfarenhet av att försöka klämma vajergrejer. Tidigare hade Swedol hyfsat utbud gasfjädrar men det har minskat... Gustaf
  4. Ja, precis, det är så man brukar mäta momentet den bromsar med. För att axeln i mitten ska ge tryck på ramperna så måste ju plattorna vridas åt varsitt håll av friktionen mellan plattor och drev. Det kanske ger visst tryck men inte som i en ramplamelldiff. Men, det finns ju original diffbromsar som funkar på samma sätt, och det är ju mycket billigare och enklare än en "riktig" diffbroms så värt att prova. Funkar det för det man ska ha det till så är det ju bra 🙂 Gustaf
  5. Det blir intressant att se hur du uppfattar det där kittet. Det ligger/låg ett ute på Rejsa också. Den uppenbara nackdelen är ju att bromsmomentet bara styrs av fjäderkraften så det är konstant (minus eventuellt slitage) men i en lätt bil kan det ju räcka. Har du möjlighet att mäta hur mycket moment den håller emot? Det funkar säkert utmärkt med en plugg där du visar. Gustaf
  6. Härligt! Jag hade tänkt fråga om kryssekern skulle få stanna. Det är en fälgtyp jag är riktigt svag för. Gustaf
  7. Trevligt, ta gärna lite bra referensmått om du hinner så kan vi andra jämföra mot typ 9 och MT-75 🙂 Gustaf
  8. Om jag får tid i vårstädningen kan jag gräva fram nån av mina lådor för att bedöma skicket på dem. Det förutsätter att du är villig att vara med om att lösa någon fraktlösning från Norrland 😉 Gustaf
  9. Personligen skulle jag absolut överväga en Miatalåda, i alla fall om det är en bil där det är hyfsat med plats. Typ 9 börjar det vara tunt med. Sedan är ju frågan vad du har för ambitionsnivå, jag har väl någon låda kvar som är ett ämne för renovering, både någon HD (V6-låda omgjord för fyra) med ett rasat drev och en standardlåda som förmodligen behöver huset svetsat och nya lager. Sierra/Scorpio och Granada-grupperna på Facebook är nog annars bästa jaktmarkerna, det finns folk som nosar upp de här bilarna och slaktar för reservdelar. Men man får ju inte en fräsch låda för 500 kr som när jag började använda dem 😉 Gustaf
  10. Som du säger kan man se av konstruktionen att övre delen är gjord för att kunna glida framåt i bilen, exakt konstruktion är ju svår att veta utan att ta isär men "alla" moderna rattstänger är gjorda på det sättet - slår man i ratten ska översta delen tryckas ihop. Har du en teleskopdel längre ned också som kan tryckas ihop bör det vara helt OK. Gustaf
  11. Jag har svårt att tro att man klarar att byta pinjonglager utan att shimsa om. Man ska nog ha en hel del tur då... Gustaf
  12. Jo, det är en relevant kommentar. Men det är angivet att denna är godkänd enligt R112 som är direktivet för just LED. Så den bör vara OK. Gustaf
  13. Precis, så är det, max 40 cm från bilens ytterkant till lysande yta på strålkastaren och minst 60 cm mellan dem. Gustaf
  14. Om jag tyder bilden rätt, så är glaset märkt "HCR" vilket i så fall är korrekt märkning. Tänk på att du behöver separat parkeringsljus/positionsljus (märkt "A") eftersom det inte finns i den insatsen ovan. Gustaf
  15. Jag byggde ett verktyg till kronmuttrarna, det är egentligen bara en U-profil som passar i "taggarna". Om diffen legat ute eller gått i mycket salt och sånt kan de sitta riktigt hårt. På en av mina diffar fick jag värma ganska rejält för att få dem att släppa. Koncenterar man värmen på ytterdelen av huset går det rätt bra men eftersom det är så mycket massa och mycket kylflänsar får man hålla på ett tag. Innan du lossar dem är det smart att mäta deras läge (hur långt inskruvade de är) så är det lättare att hitta rätt sidoposition på diffen och förspänning på lagren sedan. Gustaf
×
×
  • Create New...