Jump to content

therealpinto

Forumdeltagare
  • Posts

    2313
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    41

therealpinto last won the day on July 20

therealpinto had the most liked content!

Reputation

176 Excellent

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Kåge

Profile Fields

  • Namn
    Gustaf Ulander
  • Ort
    Skellefteå
  • Locost-status
    Locost-intresserad

Recent Profile Visitors

12828 profile views
  1. Jo, men på lätta bilar med låg effekt blir det i praktiken ingen Malus att tala om. Med 1200 kg totalvikt behöver man ha över 175 kW ungefär för att det ska börja bli Malus och då är den på 422 kr/år. Det är just faktorn att det är totalvikt som ligger till grund för CO2-beräkningen som gör att lätta, tvåsitsiga amatörbyggen ligger bra till. Kommer man uppåt 1500 kg totalvikt börjar det bli annorlunda. Gustaf
  2. Med 99% säkerhet är den OK, jag tycker mig se HC/R och A på glaset. Gustaf
  3. https://www.hojstyling.se/produkt/bates-6-klassisk-framlampa-till-motorcykel/ För dåliga foton för att se säkert men den bör ha rätt märkningar. HC/R och A är normalt sett det man har på motorcykel också som sagt så strålkastare brukar vara enklare än blinkers. Gustaf
  4. Generellt sett har MC och bil samma märkning när det gäller hel- och halvljus, det är främst blinkers som skiljer. Gustaf
  5. Det är den sidoblinkers jag rekommenderar (klar eller röktonad). Lätt att placera och precis som Kellermann Extreme så syns den ändå bra. Gustaf
  6. Gör det och ett bra tips är också att försöka hitta knutar med dubbel-D, den fattningen är rätt enkel att fräsa till på befintliga delar om det behövs. Är det Sierra rattaxel med trekantsfattning mot första knuten? Gustaf
  7. Grejen är att just Extreme-serien har rätt märkning även för bil. Kellermann är en seriös firma som har ECE-godkännandet utlagt på hemsidan, med angivelse av vilka märkningar den har (1a, 2a). Min forumtagg 🙂 har nog trillat bort i nån uppdatering av forumet men som Peter är inne på, jag är besiktningsman för SFRO. 🙂 Gustaf
  8. Smart! Det kanske finns lagom stora tankar från andra Bi-Fuel (biogas/bensin) som är bra att bygga med. Det är nåt jag ska kolla för framtida projekt. Den där hade bra formfaktor men för liten för mina idéer... Gustaf
  9. Det bästa är att inte svetsa alls, precis som det står i boken. En nytillverkad axel med nya eftermarknadsknutar är ofta en bra lösning. Inte alltid så enkelt men kolla till exempel här: https://www.carbuilder.com/uk/steering-components#/pageSize=20&viewMode=grid&orderBy=15 Det finns en del bra saker att köpa. Gustaf
  10. Har du läst här? Jag tipsar åter om Kellerman 1000 Extreme; https://www.kellermann-online.com/en/bullet-1000-extreme/182100 Den går att bygga in nästan var som helst. Men det MÅSTE vara den som heter Extreme för att det ska bli rätt märkning. Gustaf
  11. Visst kan du göra det om du löser infästningarna mot knutarna på ett bra sätt (korrekta axlar). Men ska det bli "glappfritt" och tillräckligt stadigt behövs hyfsad godstjocklek på fyrkantsrören och rätt bra precision. En "färdig" dubbel-D är ofta en smidig lösning. Gustaf
  12. Visst är det i första hand klämkraften man är ute efter. I de flesta applikationer finns det praktiska begränsningar för hur grova skruvar man kan använda... Jag själv ser ingen anledning att gå upp till 12.9 i normala fall utan 10.9 är oftast ett bra val. Gustaf
  13. Det som SFRO har sagt är minst 10.9 till leder typ uniballs och liknande. Som Henrik säger hittar man i princip aldrig 12.9 mutter vilket gör att den skruven sällan gör nytta i en hjulupphängning. Sedan finns det lastfall, dimensioner och applikationer där 8.8 är helt okej också. Gustaf
  14. Jag misstänkte att något tar emot under. Det kan ju gå att forma om stolarna också... En sak till att ha koll på är om fästet för bältet kommer för långt fram när man flyttar upp det, om stolpen lutar så mycket framåt som den ser ut att göra. Det blir en kompromiss av allt! Ett alternativ som jag sett på en A-Ford Tudor jag besiktade var att ha övre fästet i en "arm" som var fäst i takbalken. Jag tror den kom från någon Mercedes Coupé eller om det var nåt amerikanskt. Den typen av lösning ger mer frihet i placeringen men då får man ju lite grejer som hamnar i sidorutan och syns också. Gustaf
×
×
  • Create New...