Jump to content

Göran Nilsson

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    453
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    45

Göran Nilsson last won the day on October 2

Göran Nilsson had the most liked content!

Reputation

289 Excellent

About Göran Nilsson

  • Birthday 06/27/1957

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Göran Nilsson
  • Ort
    Killeberg
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

3509 profile views
  1. Jag chansade och skruvade isär och sågade av slangen. Invändigt fanns en liten klämhylsa som jag kunde återanvända. Det tog en timmes tid att fixa ihop första slangen, inklusive analys, tillverkning av dorn, kapning av slang och återmontering av slangkoppling. Följande slangar tog bara 15 minuter att fixa.
  2. Jag skulle vilja korta av slangen mellan oljebehållare och huvudcylindern. Kopplingarna är inte pressade utvändigt och jag kan dela dem men det sitter en hylsa invändigt som kläms och den går inte dra ut. Hur fixar jag detta eller kan Hydroscand fixa ?
  3. Det var en fin sommar och det blev många resor med finbilen, ca 550mil totalt. Dessutom har jag hunnit med att bygga ett växthus tillsammans med sonen, fixat en jordkällare och fixat en massa ved till uppvärmning. Men nu börjar byggsäsongen. Jag byggde om växelspaken så att växelvajrarna får en bättre position. Gaspedalen som jag köpte var avsedd för en gasvajer som var riktad framåt, så jag byggde om geometrin till riktning bakåt till min motor. Med bromsskivorna bak på plats kunde jag tillverka fäste till bromsoken och planera dragningen av handbromsvajrarna. Till handbromsen tänkte jag ha en styck vajer från spaken till en central punkt där vajern delar sig till Vä och Hö sida. Till detta system behöver jag 2st svarvade linhjul m lager, få se hur jag fixar det. Jag fick hem en rostfri plåt som jag ska montera mellan bränsletanken och sätet, det känns bäst att göra så. 🙂
  4. Jag brukar lufta bromssystemet genom att trycka in bromsolja i luftnipplarna och därigenom pressa luften framför sig ända upp till huvudcylinderns oljebehållare.
  5. Jag anlände kl 07:30 då var det en hel del folk/bilar där men inga långa köer, Max 3 personer i kö. När bilkaravanen startade gick det det väldigt sakta på fina små krokiga vägar men jag tröttnade halvvägs och tog en egen väg direkt till Vallåkraträffen. Jag tror att jag kom dit som nr 2 och fick en väldigt fin parkeringsplats. Jag såg ett par 7:or och väldigt många andra bilar och bäst av allt är det ju att prata bilbygge med intresserade. PS. När jag startade hemifrån kl 6 var vägbanan blöt sedan nattens regn dock bara ett par tre mil men det räckte för att skita ner bilen ordentligt, så nu blir det ett par timmar tvättande men det är det värt.
  6. Hej Någon som planerar att delta i Lergökarallyt imorgon, 20/8 ? Vet ni om man kan komma starten när som helst mellan 07:00-09:00 ?
  7. Jag tror säkert att det kommer fungera om du värmebehandlar delen i ugn, sätter metallhylsor i skruvhålen och staga upp insuget så den inte hänger fritt.
  8. Denna epoxin är lättillgänglig i Sverige och här ser du Tg i databladet. http://www.nilsmalmgren.se/Datablad/TDS S NM Laminering 635.pdf Vad använder du för glasfiber till insuget ? Glöm inte sätta metallhylsor i skruvhålen 🙂
  9. Så gjorde jag ett litet stöd för kopplingsfoten men det slutliga utförandet blev inte som jag ritade det, det blev bättre i verkligheten 😀. Fotstödet har samma justerbarhet i djupled som pedalstället, 4 positioner 40mm delning. Dessutom har stolen 3 positioner i djupled.
  10. Nu har jag riggat om och mätt bump-steer totalt 12 ggr och lyckats få ner bump till mindre än 1mm, så jag är rätt nöjd 😄
  11. Det blev jättefint, bra jobbat 👍🏻
  12. Det relät är av typen NO, normaly open, och så har den schotty fly back diod. Dioden är där för att släcka ut störningar som kan påverka annan känslig elektronik. Jag har alltid använt mej av vanliga standard relän utan problem, till pumpar , fläktar och andra elförbrukare i mina fordon. Mina relän styrs av en MaxxECU. Vid ett tillfälle beställde jag högkvalitets relän med fly back diod dock hade jag glömt att det var sådana när jag skulle använd dem och kopplade några fel, dioden var polaritets känslig, så då gick de sönder.
  13. Vanligt standard relä som är NO, (Normaly Open), alltså den sluter kontakterna när relät drar funkar och att den klarar pumpens effektbehov, de flesta bilrelä brukar klara 40Amp. Vad drar din pump? ’För att jag är nyfiken , vad skulle det vara för speciellt med det dedikerade relät vara som inte ett standard relä har ?
  14. Tack vare kontinuerligt regn idag och att jag fick hem den sista svarvade detaljen till styrsystemet, styrstagsförlängarna, så kunde jag jobba lite på bilen. Leveransen tog en del extra tid då jag strulade med ritningen. Men hursomhelst så riggade jag styrväxlen provisoriskt/teoretiskt bara för att få ett första mätvärde på BumpSteer. Inte så illa, avvikelsen från vertikallinjen blev 3,0mm det är detsamma som 0,27 grader och jag tror att det är svårt att ha den precisionen med bara ratten när man kör 🧐. Jag tänker göra ett par nya riggningar och bumpsteermätningar av styrväxlen för att se effekten, det kanske går att förbättra lite. Det var gött att va i verkstaden och meka lite med bilen det har inte blivit mycket av den varan de senaste månaderna då det är så mycket annat jag vill göra och Måste göra, man får ju inte missa att köra mycket med finbilen och köpa glass. Imorgon blir det solsken och då blir det nog en tur till Skummeslöv strand för en glass 🍦.
  15. Jag har god erfarenhet av detta medel. https://www.skruvskemiteknik.se/shop/product/rapid-s-trogflytande-fargbortagare-2-liter?tm=webbshop
×
×
  • Create New...