Jump to content

Göran Nilsson

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    97
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    13

Göran Nilsson last won the day on October 24

Göran Nilsson had the most liked content!

Community Reputation

63 Excellent

About Göran Nilsson

  • Rank
    Advanced Member
  • Birthday 06/27/1957

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Göran Nilsson
  • Ort
    Killeberg
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

659 profile views
  1. Jag är också på jakt efter en sittbrunskapell och kollade på båtkapelltyg men det skulle kosta flera tusen så jag släppte det. Biltema har helbilskapell med ett material som består av någon form av plast på utsidan och någon sorts mjuk filt på insidan men jag har inte hittat något liknande material på löpmeter.
  2. För att göra bilen lite sportigare tänkte jag göra ett par vingar fram. Jag har skissat och omsatt det till en masonitskiva för att se proportioner och frigång till hjul. Vingprofilen blir en modifierad NACA 230XX, det är en relativt tjock profil å det är bra när de är så korta. Konstruktionen av vingen blir med en vingbalk av rör med cellplast som bildar profilen, cellplasten kläs med ett lager av glasfiber-epoxi.
  3. Nu ger jag upp och ställer in i depån, första snöflingorna seglade ner idag. Jag kommer att vara sysselsatt med förbättringar under vintern, har redan minst 10 punkter nerskrivna. Vi ses till våren Göran
  4. Om jag ville färga min PVA skulle jag ta karamellfärg. Testat en liten mängd först bara för att vara säker.
  5. Hur kunde du gissa det 😀. Jo, det är jag definitivt sugen på men jag får sansa mig lite.
  6. Så nu är hjulen inställda korrekt, det som jag själv gjorde var inge vidare. Nu är bilen betydligt mer stabil på vägen och därmed trevligare å mer avslappnad körning blev det.
  7. Idag så gjorde jag en Corner Weight vägning å det var inte så komplicerat som jag trodde. Efter bara två justeringar på coiloverna så var diagonalvikten på ett kilo skillnad. Däremot så tog det dubbelt så lång tid att tillverka fyra stycken ramper enl bild. Imorgon Torsdag ska jag göra fram å bakvagns inställning på en däckfirma. Idag fick jag registreringsbevis och nummerplåtar, men han köra 45 mil på de gula tillfälliga nummerplåtar ( de var i papper)
  8. Hur stor vinge, bredd och höjd över karossen, vågar man ha utan att bli stoppad av polisen ?
  9. Godkänd utan anmärkning. Pga datastrul på TS fick jag inte reg-Nr förren kl 16 å sen kontaktade jag försäkringsbolaget där jag anmälde reg-Nr sedan kunde jag ställa på bilen. På Måndag skall jag gå in på polisstationen å se om jag kan få några tillfälliga regplåtar. Nu skall jag tvätta bort all skit som samlat sig efter resan till besiktningen , totalt blev det 11 mil i regn,
  10. Inspektion enligt Enskilt Godkännande pågår, det ser bra ut änn så länge, inga klagomål eller kommentarer.
  11. Till slut så valde jag dessa mätare
  12. Är dessa framljusen ifrån Biltema ? Om inte var har du köpt dem och vad är det för märkning?
  13. Tackar, jo här kommer en liten sammanfattning av bygget. Jag gillar den öppna karosstypen Exoskelett med få täckande paneler och jag ville bygga hellre än att köpa färdigt. Mitt val föll på DJC Engineering Vstorm, av dem köpte jag ram och en del glasfiberkarossdelar. Delarna levererades precis innan midsommar 2018. Direkt startade jag vinkelslipen och kapade bort golvstrukturen och diverse fästpunkter för rattstång mm. Anledningen var att Vstorm är 3-sitsig med en centralt placerad förare å den konfigurationen gillar inte jag men jag såg potentialen i att bygga om ramen till 2-sits vänsterstyrd. Ny golvstruktur tillverkades med fästpunkter för säten, pedalställ och passagerarstöd. Dessutom så kompletterade jag med en ny balk till rattstång/instrumentbräda/A-stolpar placerad 250mm bakom originalbalken, där placerades också A-stolparna till vindrutan. Vindrutan har sitt egen tråd i detta formidabla forum. Rattstång från Ford Ka och övrigt i styrsystem från JOCAR. Jag använder Ford Ka spakar till belysning, körriktning, vindrutetorkare, spolare. Jag har köpt mycket från UK bla annat Spindlar och Bromsar från Hi-Spec typ Ultralite 4 Classic fram och EPB Ultralite med elektrisk handbroms bak. Fälgar är Team Dynamic 1.2. 17”. Coilover dämpare från PRO-Tech. Pedalställ köpte jag från OBP. Det var mycket från UK men jag har skaffat mycket från Sverige också. Motor, växellåda och drivaxlar kommer från en Subaru Impreza som hade gått 2700 mil när den körde på en Älg, införskaffades från en skrotfirma i Växjö. Motorn har 92Kw med 5-växlad låda. Till motorn har jag en MaxxECU Sport styrsystem, eftermarknads kollektorgrenrör som jag har modifierat för att få bättre markfrigång, ljuddämpare från Raka Rör och diverse rörkrökar för egen tillverkning av avgassystemet. Bränslesystemet på motorn är helt original Subaru dock har jag byggt bränsletanken själv, finns separat tråd på den. Elsystemet är som hos de flesta egenkonstruerat, jag byggde elboxen från ett modulsystem med låda, hållare för relä, säkringar efter eget val. Många ledningar blev det, Pust, pust, jobbigt, jobbigt. Karossdelar, av totalt 17st delar har jag 3st delar som inte är egentillverkade eller modifierade, resten är modifierade från 30% till 70% eller helt egentillverkat. Jag gjorde allt grundarbete men en kamrat (fd billackerare) sprutade på färgen , dock bara den röda kulören och klarlacken, den grå kulören är pulverlack av en lokal firma. Interiören har jag försökt hålla så partanskt som möjligt, 2st racingstolar Sparco Rev2, ett kombinstrument allt i ett, inga mattor eller övrig stoppning. När jag startade detta projektet så tänkte jag att det inte var så mycket jobb så jag skulle nog bli klar i Maj 2019 men insåg i Februari 2019 att det inte skulle gå utan att jag ökade arbetsinsatsen så i ett antal månader så loggade jag 200 timmar eller mer, nu vet jag vad resultatet blev. Men jag är grymt nöjd ändå.
×
×
  • Create New...