Jump to content

Fjonkalicious

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    173
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Fjonkalicious last won the day on June 3 2019

Fjonkalicious had the most liked content!

Community Reputation

25 Excellent

About Fjonkalicious

  • Rank
    Forum Adicted

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Filip
  • Ort
    Skåne
  • Locost-status
    Har köpt färdig locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Har lyft ur en motor och är inte helt nöjd med lösningen som fanns i bilen. Enklast hade varit att hitta några med samma höjd osv. I dagsläget sitter det med tallrik och totalhöjd på 43 mm, med en tallriksdiameter på 115 mm. Tycker att dom är tunga och klumpiga Vad kan jag ersätta detta med? Alla tips är välkomna.
  2. Med V6:a så hade man haft en lite lättare ekvation. Fanns väl ngn som byggde med Ford Duratec v6(samma som Jaguar)? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=19405
  3. Såg en gul westfield köra igenom Helsingborg igår runt 13:30-14:00-tiden. Någon här ifrån?
  4. Här är något som någon här kanske är sugen på att plocka delar från eller bygga ngt skoj av: https://m.facebook.com/marketplace/item/695814621247282/
  5. Härligt, avundsjuk på dina mekarmöjligheter.
  6. Verkar som säljaren har slut på maskiner. Har ni något annat tips eller bra länk?
  7. Passa på att köra lite kring söderåsen, där är flera trevliga vägar.
  8. Njaa, utan att gå in på det för mycket i detalj så handlar det om riktning, absorbering och diffusering. Tänk er att insugstratten är en trumpet så brölar. Vad vill man då göra för att bli av med ljudet? Man vill rikta ljudet från trumpeten från örat och även i vissa fall från mätmikrofonen(dvs när man mäter ljudet inför godkännande). Ett sätt är att rikta trumpeten åt annat håll och företrädesvis där ingen har sitt öra, därav mitt förslag om att rikta den ner mot marken. Visst, ljudet kan reflekteras i asfalten men sprisningsvinklarna blir gynsamma och underlaget diffuserande. Likaså gäller för avgassystem(att rikta det nedåt istället för mot mikrofon vi mättillfället). Olika typer av mattor i t.ex. en plåtlåda ger olika egenskaper och fördelar. För det första så kan(säger inte att den gör det) själva plåtlådan generera mer ljud än den skapar, då den har flera plana ytor i plåt som kan resonera och förstärka ljudet, beroende på ljudfrekvens. Att bara ta ett krökt rör istället för låda kan alltså vara en vinst. Tunga mattor, t.ex. släta asfaltmattor, blymattor etc är bra om att ta bort resonanta beteenden då de förhindrar plana ytor med plåt att självsvänga i samma utsträckning. Utöver detta så kan de absorbera vissa lågfrekventa ljud(vilket troligen inte är fallet här). Mattor med slät sida, t.ex. alufolie, som klistras med släta sidan mot ljudalstrande källa, har mycket liten effekt. Där är det bättre att vända på mattan så att den porösa sidan kan svälja ljudvågorna. Här kan det vara intressant att veta mattornas egenskaper för att få resultat. Man kan tänka sig att lägga två lager med olika mattor om det yttre lagret är helt genomabsorberande. Viktigt här att tänka på att detta skapar sämre flöde för luften att röra sig, varpå omriktning är den åtgärd som har bäst effekt. En annan viktig sak är att titta på absorberande material som fungerar för applikationen, dvs tålighet för bensin, brand osv. Tyvärr brukar inte egenskaperna för bilapplikation rimma bra med material med bra akustiska egenskaper. För att komma med lite mer konkreta tips om hur problemet kan lösas så behövs det fler bilder, där man kan se möjliga omdragningar av insugsrör. Man vill ju utöver ljudet ha så kall luft som löjligt.
  9. Tack för tipset! Sett alla avsnitt på tuben nu, svinbra!
  10. Det går inte att ta fel på det leendet Sorin! 😁
  11. Jag hade dragit ett rör långt bort från förarplatsen och med riktning från föraren. Kanske neråt om det finns plats?
  12. Tack för kloka svar. Bra att veta när man fnular på andra grejor på egen kammare! Det boir supertjusigt Sorin!
  13. En fråga som kanske någon kan svara på: om man gör så många hål i störtbågen för att fästa en ruta, påverkar man inte hållfastheten kraftigt för densamma? Den blir ju svag på 6-8 punkter och vid en belastning borde den ha tydliga brottanvisningar?
×
×
  • Create New...