Jump to content

zwenzzon

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    22
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

zwenzzon last won the day on October 6 2019

zwenzzon had the most liked content!

Reputation

10 Good

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Anton Svensson
  • Ort
    Kalmar
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

677 profile views
  1. Duratec 1.8 (Ford , Mazda, Volvo) med allt som behövs för att para den med den medföljande 6-växlade BMW växellådan (zf). Komplett koppling , svänghjul, adapter. Detta är ett proffsigt kit från en seriös leverantör. Passar Duratec 1,8 - 2,5 (4 cylindriga) 15 000
  2. Okej , tack så mycket för svar! Det låter ju lovande! Jag var lite rädd för att man skulle hamna i ett knivigt läge där man byggt runt en motor (på mer än 15 kw/100 kg) men sen blir nekad sent i processen utan chans att förbättra/motivera.
  3. Försöker lyfta detta ämne men en liten annan vinkling. Är det någon som vet när i processen man kan/ska ansöka om dispensen? För mig handlar det just nu inte om ett amatörbyggt fordon utan ett ombyggt fordon. Väl mött!
  4. Där missförstod du mig , det var snarare en kärleksfull pik till Rasmus som funderat länge på sina lösningar och vi är nu många som ser fram emot att det blir verklighet av dom. Därför vill vi inte att han ska tänka om där han har bra lösningar. tvärtom, feedback är vad vi har detta forum till? 🙏🏻 Dock så visste jag inte att det var så att man kunde generalisera och säga att det är en lösning som är ”bättre” för alla bilar.
  5. Nu har ju såklart alla sina egna referenser på vad en säsong innebär 😊... De erfarenheter som vi har ifrån dessa lösningar baserat på återkommande empiriska försök (kombinerat med Esther chassin) är att vi absolut inte behöver byta ut ledlager med den intervallen du nämner. Den enda gången vi har behövt byta ett ledlager (bortsett från när en bil blivit krockad..🙄) var när det hade monterats ett lager som uppskattningsvis hade en 50% tunnare lagerdel än dom som vanligtvis monterades på en Esther i Kalmar trakten. Hade man behövt byta med den frekvensen du nämner skulle jag också avråda alla glada amatörer som oss själva att använda en sådan lösning, det är inte hållbart. Men i detta fallet där rätt prylar kommer användas så tror jag inte vi behöver vara oroliga för varken nuvarande eller en potentiell nästkommande ägare. Fotnot: snälla be inte huvudpersonen här att tänka om, det har han gjort i många många år redan och nu äntligen händer det mycket och det går snabbt 😉👌 Vi ser fram emot shakedown 2021!
  6. Grattis! Snyggt jobbat, din nivå på byggandet får oss andra att pusha oss lite mer. (Och skämmas😝)
  7. Efter att livet bjudit på ett riktigt mardröms år så är nu motivationen och orken tillbaka. Just nu pågår flytt av fuelrail från toppen till spjällhusen Nya bromsok köptes lokalt, mer om det senare ny batteri/ellåda växer fram Fast road kammar med hårdare Ventilfjädrar från Kent cams är installerade Stack Dashen håller på att bytas ut i förmån för ersättare med dataloggning mm. vet ni någon som är intresserad av en Stack street dash i fint skick med härva och lite givare? Nytt svänghjul från DLI teknik ersätter det tunga, tråkiga original hjulet. Fantastiskt hjälpsamt företag som jag varmt kan rekommendera. Jag står nu inför ett val som jag hoppas att någon här kan komma med input inför. Vid svänghjulet kan man se att min adapter med nållager sticker ut. Där i styr ju axeln från växellådan sen. Är det någon som har erfarenhet av ett fett/smörjmedel som lämpar sig för sådana applikationer? Har haft problem med att få dom att överleva tidigare. Har fått tips om lite olika produkter som kan passa men tänkte höra om någon sitter inne på ett framgångsrecept eller har erfarenheter av någon av produkterna nedan.
  8. Oanvänd med packning . 500 kr eller högstbjudande.
  9. Är det långt kvar till uppstart? När polestar hade haft bilen så var den ställd med toe-out fram. Bilen var då inte särskilt trevlig och eftersom det gick emot Esther racings tidigare preferenser så ställdes bilen om. Om detta beror på konstruktionen på bilen och andra inställningar eller endast på körstilen (som kan skilja markant mellan proffs förare/teori och glada amatörer) det vet jag inte. Nu är bilen otroligt välbalanserad och förmodligen den särklass bästa Esthern (chassi mässigt) som någon av oss här i Kalmar har tävlat med genom åren. Personligen har jag en rättså aggressiv körstil och att då kunna ha en bil som man trivs med, litar på och som dessutom sliter däck på ett bra sätt känns otroligt lyxigt. Skickat från min iPhone med Tapatalk
  10. Vad är det för ljuddämpare du har där? Är det någon du kört med tidigare? Letar själv en passande ljuddämpare som klarar dB kraven på svenska banor. Hastigheten innan/under bron är antagligen för dålig då jag inte blivit riktigt nervös någon gång. (Förutom i regn) Men tyvärr har jag varit usel på att logga hastigheter och annat, tar gärna tips på en bra lättarbetad setup för detta.. Filmer finns, möjligtvis inte från kullen. Men även där har jag inte lyckats nå hela vägen fram så jag har inte redigerat eller laddat upp dom någonstans. Tar gärna emot tips på vad man kan använda för mjukvaror för hantering av GoPro filmer? Vågar inte svära på vilken utväxling jag har på quafie drevsatsen i lådan men bakaxeln är en lamelldiff med utv. 3.91:1 med låg förspänning. Framvagnen är ställd med 1,5 mm toe in och 2,5 mm camber. Inga krängare. Sen har jag också åkt runt med en rättså hög totalvikt ca 720-730 kg. Cambern har varit i minsta laget tidigare så får se om denna grund setup blir reviderad nästa år när det blir lite mer effekt och kladdigare däck. Skickat från min iPhone med Tapatalk
  11. Lite syskonkärlek i garaget gör att motivationen ökar ytterligare inför nästa år
  12. I somras införskaffades en torrsump ifrån Raceline och äntligen har den blivit monterad! En mycket fin finish och en kompakt och enkel lösning som passar mig perfekt. Dock hade det inte skadat om dom skickat med en kort instruktion för montaget. Men efter rådfrågning här på forumet och lite ”trial and error” så fick även jag ihop den rätt. Nästa steg är nu att mäta in och eventuellt justera kammarna. Detta tycker jag är en bökig procedur på Duratec (när man inte har fräst in kil i veven) Någon som har tips på ett smidigt tillvägagångsätt?
  13. Riktigt fränt bygge !👍 Vart kommer ljuddämparen ifrån?
  14. Spännande! [emoji106] hur gick det med flippfronten? Skickat från min iPhone med Tapatalk
×
×
  • Create New...