Jump to content

LUPUS

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    3062
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    130

LUPUS last won the day on September 7

LUPUS had the most liked content!

Reputation

497 Excellent

1 Follower

Contact Methods

  • Skype
    supersonett

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    T#bias B#rndtson
  • Ort
    Gr#storp
  • Locost-status
    Har byggt locost

Recent Profile Visitors

19678 profile views
  1. LUPUS

    92 E

    prov satt lite mera i går och med kap våld på pilarna går det att hitta 4 cm uppåt men precis som du gissar åker då punkten frammåt minst 2cm . Blir nästan sämre faktiskt. Så skall snida ihop ett tillfälligt 30 x30 vinkel järn som ligger på baksidan stolpen och använder orginal två bultar , då går det nog att svetsa på ett öra på baksidan och flytta det enbart uppåt 4 cm utan allt för mycket synlighet i rutan Att bälte skall va så krångligt
  2. LUPUS

    92 E

    Det där är en tanke som kan fungera , hade upp ett vinkel järn och måtta lite i går , man kunde lagt mot bak sidan av stolpen där det inte syns så mycket , den ser ganska rak ut orginal , kanske går att försänka svetsmuttern i både plattjärn och stolpe.
  3. LUPUS

    92 E

    Stolen lutar redan "en m12 mutter" i framkant 🙂 och det känns ganska bra för kör ställningen. Sedan är ju ett annat grund problemet att batteriet + minimalt med stols fäste gör att jag inte kan sänka det mera. ( syns inte men batteriet går upp lite i mitten) . Ta bort juster railen kan köpa 1.5 cm men då blir det ju fasta positioner så inte heller det optimalt. Och intressant är ju då att stols ytan ändå är lägre än i en orginal bil ( vad jag mätt mig till ) de va små förr 🙂. Bild kommer när jag hittar någon mer i verkstan
  4. LUPUS

    92 E

    Små fixar med bälten Nu när allt sitter som det skall i sätet och även bältet prövades in känner jag den kanske sitter lite lågt i stolpen ? Hålet som används är för ett original saab92 eftermonterat fäste och inne i stolpen ligger en grovt järn. Jag är 193 och sitter även lite längre bak kanske är det därför inte originalets plats är optimal 🤔 Och tyvärr går det inte höja järnet i stolpen då blinkers pilarna sedan tar över hela platsen. Det duger åt normal längd men man vill ju att det fungerar. Ska man börja svetsa i stolpen ( inte något jag vill ) Midje bälte känns som fel approach
  5. Jag tror nog lite på rakt då du om jag fattat rätt är lite ute efter ”bomulids” rod utseende och inga skärmar ( eller?) en svepande linje kan då passa . Men tejp och papper ger nog svaret
  6. LUPUS

    92 E

    Pär ! en väldigt off topic är ju energi delen och i går fick jag äntligen tummen ur och gjort det sista på taket för sol elen så energi bolaget godkände mig för utleverans. 3.6KW teoretiskt i princip 2 mil "gratis" per timme :- )
  7. LUPUS

    92 E

    Ibland känns det som utvecklingen går bakåt 😫 när man uppgraderar en bil som inte ens är klar . En 2018 150hp motor hittades och anlände till garaget härom dagen och tror du inte xxxxx den är liiite högre och plattare i locket då Inverter och PDM är lite annorlunda. Hoppas detta blir värt 40hp och 40Nm mer 😎
  8. LUPUS

    92 E

    nissan är väl ensamma i världen att inte kyla sina batteri och det har väl inneburit en del problem oxå. Samma batteri låda på 24kwh som på 40 Kwh och nästan samma plåt låda på 62 kwh. 10 års utveckling i samma box. Sök på "nissan rapid gate" så ser man de speciellt har problem varma marknader och DC laddning. Men fördelen är det blir enkelt för mig
  9. LUPUS

    92 E

    Problemet faktiskt löst , det var i paniken dagen innan besiktning som det lades in TVÅ strypningar i sw . EN motor varv baserad per växel och en fordons hastighet och bränsle, och de började störa varandra när de rampa in och ut. Nu finns bara hastighet / bränsle kvar och den gör exakt 31 kph och kanske någon mera kph i nedförsbacke för den bryter mjukt , men det skall va ok med 30kph +/- 10% .
  10. LUPUS

    92 E

    Då jag backat lite till nästan en komplett LEaf drivlina så är ju Batteriet inte kylt utan endast värmt på vintern ( inget vatten ) Tror...? .. orginal funktionen med PTC värmare i batteriet kommer fungera automatiskt annars får jag kolla på extern aktivering av de reläna ( värmer endast till ca nollan ändå) Kyl mässigt finns det bara en Pump och en vatten slinga så den skall styras initiellt med en PWM styrd vatten pump från en Vw GTE . Troligen full fart i början och sedan en liten aurdino krets baserat på CAN läst temp för att spara energi
  11. Har du någon uppdaterad skiss på bakdelen ?
  12. det är kul med blanka grejer 🙂 Men var är kompressorn , fast hos postnord fortfarande 😉
  13. LUPUS

    92 E

    Dax att gå tillbaka till ämmnet 🙂 Styrväxeln är skarvad, alu- svetsad , ny gängad mm . Prov monterades i går och ser ut att fungera perfekt , minimalt med bump med tanke på möjligt plats, bara helsvets av fästen kvar. Nästa steg är att göra om alla motor fäste, rattstångs infästningar + broms som tur är man ju van vid sånt här sedan sjuan så det mesta var bara fast loppat och borde gå att flytta på en kväll . Men kanske viktigare en annan stor pussel bit föll på plats idag då det externa styrsystemet beställdes. - Plan A var ju att pilla ihop en massa befintlig aurdino kod jag rotat reda på under året , mest för att få full koll på allt , men sånt tar ju tid och då EJ använda Leaf laddaren utan större externa. Men som bilderna ovan avslöjar är laddaren på väg in igen --> -Plan B blir nu att jobba med en svensk firma Resolve som tagit fram en styrlåda som skall vara plugg & play. Full BMS, full AC laddning, full dc/dc 12v och full HV DC laddning ( chademo då nissan fortfarande inte bytt ) Men funkar allt som det skall borde grejerna tro att det forfarande sitter i en LEAF , lämpliga CAN medelande skickas, liten display visar det viktigaste datan och fram back + gaspedal som input. https://www.resolve-ev.com/ Allt starta med ett Porsche bygge som nu rullat ett tag , följ länken 92e bilen har oxå fått två kusiner , i jönköping och Borås byggs två OG 900 med exact samma koncept , dessa är redan Sfro1 klara med beröm av Bosse bildoktorn planen i PaintCAD Resultatet
  14. LUPUS

    92 E

    Cruise , Faktiskt 40 kph enable gräns orginal där i sw. Sedan kollades just det väldigt noga vid regbesiktning Men visst flyttar man kalibreringar och klipper man kablar och gömmer bluetooth relän så går allt att lura. Tror man här får gå mer på att verktygen för att göra ändringen är svår att få tag på och kunskapen ännu svårare. Med visst med en gömd aurdino can bus fejk ABS nod någonstans kan man lura precis vem som helst . Nästan omöjligt hitta . Det är väl insatsen att nå dit som är begränsningen för 99% av alla byggen Tycker besiktningen var väldigt seriös med sin koll. Rycker du komplett ABS handske tar du de mesta enkla grejerna. ( jag lägger 20 Nm på den fel koden ,räcker till ca 20 kph på plan väg ) Vet några som går just snabbare i Cruise men då har nog regg bes fallerat , tror det oxå är äldre bilat när reglerna var nya och ingen hade koll.
×
×
  • Create New...