Jump to content

Projekt SuperFive


Recommended Posts

Här har det inte hänt så mycket sen augusti. Mestadels för att jag varit beroende på extern hjälp med vissa delar som rörbockning och svarvning.  En annan anledning är en ny fyrbent familjemedlem. Förra veckan fick jag dock tillbaka lite rör från rörbock och annat så arbetet kan fortsätta. Helt still har det dock inte stått, det har handlats en del saker under downtiden.

4st fälg+däck

Stötdämpare + fjädrar

Drivaxlar

Sick&fals maskin

Bromsbooster och huvudcylinder

Målet är att ramen ska stå på egna hjul innan jul så att julledigheten kan spenderas med att bygga motor och växellådsfästen.

 

20191013_084243.jpg

 

https://youtu.be/m-5AiYcLI8s

Edited by Mats Karlsson
Link to comment
Share on other sites

Dags att börja bygga lite övre främre länkarmar. Lite bockade rör och länkhuvuden och svetsändar är ingredienserna. 

20191109_074425-e1573497640769.jpg

20191109_081845-e1573497711128.jpg

Mät 14 gånger, grovkapa först och mät sedan lite till innan slutgiltig kapning görs.  Nervöst !

20191110_094802-e1573497813758.jpg

Slipa, slipa slipa tills alting passar. Sedan avputsning med scotchbriterondell och sedan avtorkning med aceton.

20191110_102801-e1573498191843.jpg

Uppnäst och sedan var svetsgasen nästan slut men jag kunde inte hålla mig från att provmontera lite..... 🙂

20191110_102733-e1573498294711.jpg

 

Förhoppningsvis kan det bli en tur ner till Martin snart och lämna tillbaka alla fixturerna. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

20191123_165700-e1574536477657.jpg

Idag har det monterats lite bakvagn och fettats in hjullager och målats lite bakre nav  m.m.

 

20191123_165634-e1574536491184.jpg

Skar fram ett par stag som har samma längd som stötdämparna med slaget delat på hälften så 50 mm kompression och 50 mm utfjädring för att ha nåt att utgå ifrån.

Link to comment
Share on other sites

Kan du röra drivaxlarna fram o tebax? Jag gjorde fel vid byggandet och hade inget spel - alla knutarna gick sönder. Fick ta ett beslut; bygga om, köpa korta drivaxlar eller korta drivaxlarna. Jag kortade drivaxlarna. Nu funkar det.
/bengt
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja man måste vara väldigt uppmärksam när man läser haynes boken! 

På sida 64 i boken finns en bra ritning som är korrekt på bakre bärarm. Där anges det att CC mellan bussningarna ska vara 391mm

På sida 65 beskrivs det hur man skall konstruera jiggen. Jiggens totala längd är 465mm minus 50mm i fyrkants rören som används som stoppar och minus radien på bussningarna. 465-50-33.7=381mm! Så bygger du efter jiggen på sida 65 blir dom 1cm för korta.

Tur att Mats har byggt sina i en jigg där dom bör bli 391mm 🙂

/Martin 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

20191207_094806-e1575909079537.jpg

Lite framsteg gjordes i helgen. Första gången på egna fötter. 🙂

N u måste jag dock bestämma mig för vad jag ska ha för stolar. Jag vill ju helst ha stolar ganska låg rygg och avtagbart nackstöd. Anledningen är iofs en petitess men jag vill inte att nackstöden ska sticka ovanför konturen av karossen. Nackstöd är dock skönt vid längre turer så då ska man kunna sätta dit dom. Nån som har tips på smala stolar som kan passa en seven och som har avtagbara nackstöd?

Edited by Mats Karlsson
guldfiskminne
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lite framsteg gjordes igår men inget som direkt syns. Har nån timmes jobb kvar innan jag kan ställa den med alla stötdämpare på plats.

För att komma vidare har jag även beställt stolar, blev en budgetkompromiss utan nackstöd för att ha lite att göra under julledigheten.

20191215_183547.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 2019-11-24 at 13:43, postmanpat sade:

Kan du röra drivaxlarna fram o tebax? Jag gjorde fel vid byggandet och hade inget spel - alla knutarna gick sönder. Fick ta ett beslut; bygga om, köpa korta drivaxlar eller korta drivaxlarna. Jag kortade drivaxlarna. Nu funkar det.
/bengt
 

När jag byggde om min se7en, bytte från 7" till 7-1/2" diff så blev det en hel del pysslande.... stora drivknutarna på diffen och små ute vid hjulen. Blev en hel del svarvande av adaptrar, då det var lilla knutarna på ena axeln och stora på den andra drivaxeln. Jag försökte anpassa längden så att det var i mitten på rörelsen på drivknutarna, har några 100 mil efter ombyggnaden😀

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 months later...

20200507_200458.jpg

Jahapp, här har det inte hänt så mycket förrän senaste veckorna. Den lilla luftkylda fartranden har tagit all tillgänglig mektid men nu ska det bli ändring på det.

 

20200507_195849-rotated.jpg

Med ramen på hjul och motorn på plats så har slutgiltig motorposition fastställts. Den är aningen förskjuten mot passagerar sidan för att få lite extra frigång vid kopplingsarmen i M90 lådan.

20200509_212221-rotated.jpg

Mycket klurande på pedaler har det blivit. Just nu lutar jag åt att använda orginal Volvo gaspedal som är hängande och sedan stående broms och koppling.

20200515_183308-rotated.jpg

Lite ritande av motor och växellådsfästen har det blivit också.  Även fästplåt för bromsservon och en adapter mellan Volvo kardanen och Sierra diffen har ritats upp på kvällstid medans resten av familjen sitter framför egna skärmar.  🙂

20200516_204312.jpg

Volvo huvudcylinder till kopplingen.

 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Det blev en produktiv långhelg, fyra dagars garagetid med lite avbrott för mat, trädgård och familjeliv.

Båda motorfästena är ihopnästa men inte helsvetsade. Väntar med det tills allt är klart.

20200519_201523-rotated.jpg

 

20200521_093612-rotated.jpg

Växellådsfäste innan uppnästning. Ska på lite förstärkningar sedan också.

20200521_113452.jpg

Torpedplåt till pedalstället klar. Ska svarvas lite distanser som svetsas fast istället för muttrarna sedan men man tar vad man har för stunden. 🙂

Har dock råkade köpa fel årsmodell av huvudbromscylinder. En  tidigare årsmodell med fyra utgångar är på väg hem.

20200523_164228-rotated.jpg

Klurar lite på omlänkning och utväxling från kopplingspedal till kopplingshuvudcylinder.

20200524_115931-rotated.jpg

Började skissa lite på tanken med så att jag kan ha material framme till semestern börjar så man inte råkar bli utan saker att göra. Kommer göra den i 1,5 mm rostfritt material. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det känns som att jag är överallt på bilen just nu och härjar och ingenting blir riktigt färdigt.  😅 Så här kommer lite frågor för att få lite input från er.

Dragning av broms och bränslerör i tunneln, hur gjort ni och varför?

Koppar eller koppar-nickel rör till bromsar?

Kardanfångstringar? antal, placering, materialtjocklek?

Haynes byggare fråga, infästning av bälten mot plåt CP18, har ni bara skruvat bältena direkt i plåten eller använt en 7/16 svetsmutter?

 

 

Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, Mats Karlsson sade:

Dragning av broms och bränslerör i tunneln, hur gjort ni och varför?

Funderat på stålomspunnen slang överallt ?

Det har jag ,  med vår 50%  rabatt på hydroscand så är det  inte jätte dyrt  och mycket  enkelt  ? 

Om du inte redan köpt de andra slangarna förstås ,   jag drog hela vägen ut till hjulen utan skarvar 

 

Edited by LUPUS
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, LUPUS sade:

Funderat på stålomspunnen slang överallt ?

Det har jag ,  med vår 50%  rabatt på hydroscand så är det  inte jätte dyrt  och mycket  enkelt  ? 

Om du inte redan köpt de andra slangarn förstås ,   jag drog hela vägen ut till hjulen utan skarvar 

 

Det kan ju vara ett alternativ. känns lite krångligare att mäta ut längden till dock. Rören kan man ju kapa och dona med hemma bäst man vill.

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Fredrik Svedjefält sade:

Jag tillverkade 2st i aluminium som är del bara och skruvade i tunneln en framåt och en bakåt.

Hur kraftiga gjorde du dom i alu?  Delbara och skruvade är min tanke med så man kan göra "kardan ur" på ett smidigt sätt. 

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Mats Karlsson sade:

Det kan ju vara ett alternativ. känns lite krångligare att mäta ut längden till dock. Rören kan man ju kapa och dona med hemma bäst man vill.

 

Kommer inte ihåg hur jag mätte på sjuan men på 92:an  ( som  inte är klar är )   tog jag först en vanlig el kabel och mätte med och senare tog jag slangen 1 dm för lång och tryckte sista ändan efter en control montering / klippning

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Mats Karlsson sade:

Det kan ju vara ett alternativ. känns lite krångligare att mäta ut längden till dock. Rören kan man ju kapa och dona med hemma bäst man vill.

Har stålomspunnet på 500 Maxi bygget . Jag köpte billigaste plastslangen jag hittade på Biltema  i ungefär samma dimension som bromslangarna och la ut den precis som jag ville längst med ramen . När jag var nöjd klippte jag bitarna och hade de som mall när jag beställde bromsslangarna . Beställde dem på https://auto.helperformance.com/custom-braided-brake-lines

// Sorin 

Link to comment
Share on other sites

Började rita en kardanaxel adapter, tanken är att låta Svea bygga en ny kardan med främre och bakre fläns från min M90 kardan och en inbyggd spline del och låta adaptern ta hand om anpassningen från Volvo flänsen till Sierrans diff. Genomgående skruv och låsmutter från kardanaxeln till adaptern och från adaptern till diffen använder jag diffens befintliga gängade hål. 

Kom gärna med kommentarer ifall jag har tänkt fel nånstans. Jag har aldrig haft en bil med kardanaxel förut så detta är helt nytt för mig. 🙂

Screenshot_20200605-064016_Instagram.jpg

 

PS, jo jag ska svarva adaptern i stål sen...tror inte 3D printad PLA plast håller så länge... 😉

Edited by Mats Karlsson
Link to comment
Share on other sites

Jo tanken har allt varit uppe men jag föredrog upplägget med 100% volvo delar i kardanen och en adapter då det för mig verkade enklare men jag är öppen för motargument. 🙂

Ska jag bygga en med Ford fläns bak måste jag ju köpa en kardan till en Sierra och ta flänsen ifrån. Volvo kardanen följde med när jag köpte växellådan.

Jag har mailat Nortwest tidigare med noll respons så då ska dom inte ha några av mina pengar heller. 

Link to comment
Share on other sites

25 minuter sedan, Mats Karlsson sade:

Jo tanken har allt varit uppe men jag föredrog upplägget med 100% volvo delar i kardanen och en adapter då det för mig verkade enklare men jag är öppen för motargument. 🙂

Ska jag bygga en med Ford fläns bak måste jag ju köpa en kardan till en Sierra och ta flänsen ifrån. Volvo kardanen följde med när jag köpte växellådan.

Jag har mailat Nortwest tidigare med noll respons så då ska dom inte ha några av mina pengar heller. 

Det måste vara pga lockdown. Jag fick riktigt snabb respons och leverans när jag handlade av dem!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Liten varning angående Northwest Propshaft. De har tillverkat två kardanaxlar till mig. Den första var så dålig att bilen gick knappt att köra. Glapp axiellt i yoke och fläns på ca 1mm. Fick en ny på två dagar. Inget glapp i den, men den visade sig kasta 0,82mm i framkant och 0,60mm i bakkant vilket resulterade i höghastighetsvibrationer (över 6000 rpm) och att knutarna tog slut på väldigt kort tid. Provade att få den ombalanserad av kardanaxelservice i Göteborg, men samma resultat efter ett par race. En racingkompis har tyvärr råkat ut för samma missöde med deras kardanaxel. Den jag kör nu, är från Dunning & Fairbank. Ungefär samma pris, samma resons, men lägg på två till tre dagar på leveranstiden. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, therealpinto sade:

Har du kollat om Volvokardanen matchar de oborrade hålen i Sierradiffen? Det mönstret ska stämma med vissa Volvo ("stora" Volvo som är en Spicer standard bultdelning).

Gustaf 

20200608_170819-scaled.jpg

20200608_170830-scaled.jpg

 

Bultcirkeln är samma men håldelningen är 4x90 grader på  Sierradiffen och annorlunda på Volvoflänsen. En lösning skulle ju vara att svetsa igen två av hålen på Sierra flänsen och borra upp nya motsvarande Volvos hålbild. Men jag vet inte om det är en "OK" lösning ur SFRO's synpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Det borde fungera och vara ok så länge du har homogent gods och kan uppnå samma åtdragningsmoment/klämkraft på skruvförbandet. Passa då på att svarva flänsen så du får en bra styrning på bitarna så du slipper onödiga vibrationer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte komma ihåg att den ska ha någon särskild funktion när man plockar isär eller sätter ihop diffen. Jag vet att den blivit kapad förr för att lättare kunna få ut kardanen. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har kapat i mina också. Jag kan tänka mig att nyckelgreppet är bra om man vill kunna lossa eller dra åt muttern utan att hålla fast pinjongen via kronhjulet eller kardanflänsen - men jag vet inte varför man skulle behöva göra det...

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

20200620_111914-rotated-e1594233432111.j

Bensintanken påbörjad, görs i 1,5 mm 1.4301. 

 

20200621_110001-rotated-e1594233423353.j

Pumpmontering samt returledning sitter på samma lock ihop med genomföringar till pumpens elkontakt samt andningsventil från Wiberger.

 

20200704_120359-rotated-e1594233398436.j

 

Tanken fullt ihopnäst och klar för svetsning. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...