Jump to content

Projekt SuperFive


Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Foto-26.02.21-15-52-48.jpgVäxellådan fick lite ny olja innan den lyftes tillbaka i bilen.

Foto-27.02.21-17-33-40.jpgMotor och låda tillbaka, lite krångligare nu när man inte ville slå emot de målade ytorna men med mycket vinkel så går lådan ner perfekt i tunneln och sen får man stötta den med domkraften medans motorn glider ner på plats. 

Foto-22.02.21-07-35-28.jpg

Värmepaketet, fläkten kommer sitta ovanpå och ge lite värme till fötterna på båda sidor genom de 3D printade utblåsen.

Foto-22.02.21-07-35-28-1.jpg

Printade tre versioner av utblås innan jag blev nöjd, detta är nummer två. 🙂

Foto-02.03.21-18-20-37.jpg

Har monterat alla bussningar utom dom till främre övre länkarmarna för jag hade tydligen räknat fel och beställt fyra bussningar för lite. Dom är dock på väg över från England nu.

Jag vill dock inte montera allt komplett för jag vill få iväg diffen på renovering men det är lite ebb i kassan just nu så det får vänta ett tag.

Foto-02.03.21-18-20-21-scaled.jpg

Har beställt Volvos flytande trågpackning och måste komplettera skruvarna till oljetråget....typiskt nog har dom valt M7 skruv till oljetråget....för det har man ju hemma (eller inte alls) men förhoppningsvis kommer det på plats i nästa vecka. Måste kapa av 20 mm på 850 GLT oljestickan med för att den ska matcha 960:ns oljesticka vilket är det oljetråget jag använder. 🙂

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

post-4711-0-48579800-1472670420_thumb.jpg

On 2020-12-09 at 19:28, Mats Karlsson sade:

Mats-Home-Build-v6.jpg

Jag har fått lite hjälp av en bekant att börja skissa lite på karossformen. Fick denna bild i mailen i måndags, vilken energiboost det var mitt i allt gråväder!

 

Skarmklipp.jpg

Jag fick även en skalmodell så jag kan leka lite i cadden själv med den.  🙂

 

On 2020-12-09 at 19:28, Mats Karlsson sade:

Mats-Home-Build-v6.jpg

Jag har fått lite hjälp av en bekant att börja skissa lite på karossformen. Fick denna bild i mailen i måndags, vilken energiboost det var mitt i allt gråväder!

 

Skarmklipp.jpg

Jag fick även en skalmodell så jag kan leka lite i cadden själv med den.  🙂

Titta också på Ulfs bil så blev det inte färdig ännu. 

Edited by fotograf2
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Foto-14.08.21-10-29-43.jpg

 

Dags att köra vidare med de bakre plåtarna, grundformen görs likadant som plåtarna framför.

Foto-14.08.21-10-57-04.jpg

Sen lite trimning och en rullad fläns på det så närmar det sig provmontering.

Foto-14.08.21-11-15-55.jpg

Lite inpassning och sen är det cleco dags !

Foto-14.08.21-11-16-00.jpg

Jag gjorde ett försök på högerpanelen med men den sket sig i falsningen så den gick i skrotbingen. Surt men så blir det ibland. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Inte mer än denna ganska enkla layout. Jag tänker en ganska ren bakre plåt med ett eller två runda bakljus per sida.

Lamporna ska sitta något försänkta i plåten så dom är lodräta i rideheight. Även regskylten har jag tänkt ska vara nersänkt i en grund ficka mitt i plåten och ganska högt upp för att den ska kunna monteras utan att tanken är i vägen.

Blinkers längst ut och position/broms innanför eller alla tre funktionerna i samma lampa.

Tankpåfyllningen kommer fällas in i ovansidan av karossen på vänster sida.

bakre plåt.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tänk på att det är du som konstruktör som bestämmer storleken på infällning för reg plåten, och skulle den bli så det bara passar in en liten skylt i den infällnimgen så måste ju besiktningsmannen ge dig en liten skylt.
Bara ett litet tips från en som gjort så.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 2021-03-05 at 19:57, Mats Karlsson sade:

Foto-26.02.21-15-52-48.jpgVäxellådan fick lite ny olja innan den lyftes tillbaka i bilen.

Foto-27.02.21-17-33-40.jpgMotor och låda tillbaka, lite krångligare nu när man inte ville slå emot de målade ytorna men med mycket vinkel så går lådan ner perfekt i tunneln och sen får man stötta den med domkraften medans motorn glider ner på plats. 

Foto-22.02.21-07-35-28.jpg

Värmepaketet, fläkten kommer sitta ovanpå och ge lite värme till fötterna på båda sidor genom de 3D printade utblåsen.

Foto-22.02.21-07-35-28-1.jpg

Printade tre versioner av utblås innan jag blev nöjd, detta är nummer två. 🙂

Foto-02.03.21-18-20-37.jpg

Har monterat alla bussningar utom dom till främre övre länkarmarna för jag hade tydligen räknat fel och beställt fyra bussningar för lite. Dom är dock på väg över från England nu.

Jag vill dock inte montera allt komplett för jag vill få iväg diffen på renovering men det är lite ebb i kassan just nu så det får vänta ett tag.

Foto-02.03.21-18-20-21-scaled.jpg

Har beställt Volvos flytande trågpackning och måste komplettera skruvarna till oljetråget....typiskt nog har dom valt M7 skruv till oljetråget....för det har man ju hemma (eller inte alls) men förhoppningsvis kommer det på plats i nästa vecka. Måste kapa av 20 mm på 850 GLT oljestickan med för att den ska matcha 960:ns oljesticka vilket är det oljetråget jag använder. 🙂

Varför detta oljetråg. Funkar jättebra med originalet 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Foto-11.09.21-09-59-19-scaled.jpg

Jag var inte riktigt nöjd med passformen på fyrkantsröret jag gjort som ram till instrumentbrädan så det hamnade i skrothögen och jag började om från början. 20x3 mm plattjärn formades till efter en utfräst plywood mall.

Foto-17.09.21-16-18-31-scaled.jpg

Ditpunktat och mycket bättre passform än tidigare. 🙂

Foto-17.09.21-16-18-35-scaled.jpg

Tanken är sen att skära fram en aluminumpanel som skruvas fast mot ramen med M5 skruvar mot 7 st nitmuttrar som ska sitta i 3 mm bleck som svetsas fast i ramen.

Foto-17.09.21-16-37-11-scaled.jpg

Nu börjar vi komma fram där jag skulle vilja ha lite synpunkter från er andra.

Foto-17.09.21-16-43-26-scaled.jpg

Jag klurar på om jag ska ha en rak sidoprofil vid sittbrunnen som den övre bilden eller en vinklad som den nedre.

Jag ser för och nackdelar med båda.

Plus för rad sida: Enkelt att bygga, högre sida bör ge mindre stensprut och turbulens.

Minus för rak sida: Högre insteg, ser kanske lite "simpelt" ut

Den vinklade sidan har motsatt för och nackdelar. Kan ni komma på fler för och nackdelar?

Link to comment
Share on other sites

Jag är konservativ, försök att hålla dig så mycket till "orginal" som möjligt det blir alltid rätt.... Under årens lopp har många försökt med alternativ till "orginalet" och det har inte blivit bra

Link to comment
Share on other sites

Jag tror nog lite på rakt då du om jag fattat rätt är lite ute efter ”bomulids” rod utseende och inga skärmar ( eller?) 

en svepande linje kan då passa .

Men tejp och papper ger nog svaret 

Link to comment
Share on other sites

Våra kroppar och våra lådbilar är inte gjorda för varann, detta kollade jag under säsongens kanske sista åktur. Vänster armbåge är hela tiden ca. 10 cm utanför karossidan. Om jag vill ha armen innanför så måste ratten flyttas längre åt centrum eller att jag får sitta med del av arslet på kardantunneln. Kan även funka med att korsa armarna på rattkringlan men då funkar det inte att styra. Din lösning måste bli att göra bula för armbågen om du vill ha höjd sidoprofil, har sett detta på Caterham´s dörrar. 

Link to comment
Share on other sites

Nej orginal likt blir det inte då jag inte gillar det stora urtaget vid sittbrunnen på en standard seven. 

Jag satt och klurade en stund i morse innan jag skred till verket, det blir den höga raka sidolinjen. Min kaross kommer vara ca 25 mm bredare än vad ramen är på varje sida så det blir ju lite extra plats för armbågen samt att jag inte är så stor heller. Det blev ganska mysigt när jag sen provhängde lite plåtar. Skulle det senare behövas en bula så är det inget större problem att ordna det. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

IMG-3371-scaled.jpg

Nu har det gjort lite framsteg i helgen. Förra veckan fick jag instrumentpanelen laserskuren. Den ska kompletteras med hål för instrument m.m. men det kan göras senare. 

IMG-3370.jpg

Jag använder en remsa med aluplåt med 20 mm omvik som topp till instrumentpanelen. Den handformades sedan mot stålramen innan en fals gjordes i framkant för nästa plåt att ansluta mot.

IMG-3393-scaled.jpg

Lite hål för clecos borrades upp och sen kunde jag gå vidare och valsa upp plåtarna framför, först vänster...

IMG-3399-scaled.jpg

och sedan höger. Nästa jobb blir att göra plåtarna som ska täcka för vid sittbrunnen, efter det bör man få lite mer bil känsla av det hela! 🙂

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Foto-09.10.21-13-03-59-1.jpg

Förra helgen så gjorde jag klart den vänster "dörrpanel" det blev riktigt bra och vilken energiboost det gav att få på den på ramen och se ytterligare en pusselbit på plats.

Foto-09.10.21-13-03-59-2.jpg

Naturligtvis måste man torrbryta lite när man kan.

Foto-12.10.21-17-32-51.jpg

Inspirerad av framgången så gjordes höger tröskelplåt och bakre avslutningsplåt klara ganska så omgående.

Nu fick jag lägga lite mer tid på att få det rimligt lika mellan vänster och höger sida.

Foto-12.10.21-17-33-13.jpg

Dags att klippa till högerpanelen och börja rull in lite form i den!

Foto-14.10.21-17-12-36.jpg

Dags att plocka fram mera clecos, japp dom börjar ta slut nu så jag skulle gärna ha 30-40 st till. 

Foto-14.10.21-17-12-50.jpg

så här är statusen just nu, känns bra ! 🙂 Kommande veckor är det bara att börja bygga mig framåt innan det är dags för det stora examensprovet att försöka få till en noskon. 

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gjorde en liten timelapse film i helgen när jag rullade till en panel. Tyvärr har ju telefonen inte några inställningar för hur många bilder den ska ta per tidsenhet så filmsnutten blev inte så lång. Får prova med en annan app nästa gång.

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Foto-17.11.21-18-28-49-scaled.jpg

Wheelin' wednesday. Det är dags att börja forma till nästa par paneler, totalt blir det 6 st paneler som nitas ihop för att bli motorhuven. När det är klart så ska en bit av huven sågas bort för att få på ett litet scoop eller bula för att kamdreven på motorn är högre än vad karossen är.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Foto-21.11.21-16-59-01.jpg

Haft en bra helg i garaget med en del justeringar gjorda och ytterligare två paneler klara. 🙂

Ibland så fastnar jag lite i hur jag ska göra vissa saker med plåtformningen men då är det bara att påminna mig själv om att det är bättre att starta och göra fel så jag lär mig än att inte göra nåt alls. Plåten är relativt billig och det finns mer att köpa hos den lokala plåthandlaren.

Foto-21.11.21-11-32-56.jpg

Foto-21.11.21-16-58-45.jpg

Foto-21.11.21-11-32-40.jpg

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Fördelen med att börja är ju att man blir bättre för varje gång. Och det går ju att justera rätt mycket innan plåten är helt utom räddning. Den blir ju tunnare och större, så det man får klippa bort sparar ju vikt 😁

Edited by Christer J
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

IMG-3913.jpg

Efter ett par rundor med grov klipp och finklipp samt slip och fil för att får ner de sista millimetrarna så passar nu höger sidoplåt mot resten av bilen. 

IMG-3915.jpg

Tro det eller ej men skillnaden mellan vänstersidan och högersidan blev inom nån millimeter så det är jag supernöjd med. Jag trodde inte jag skulle lyckas få till det så bra. 🙂

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Foto-25.12.21-09-22-33.jpg

Steg ett är att kapa bort det mesta av plåten.

Foto-25.12.21-10-10-24.jpg

och det mesta av trät i plywood skivan som håller fast plåten.

Foto-25.12.21-10-40-00.jpg

Sen är det bara att börja jobba sig varv på varv runt insidan och börja vika ner innerflänsen.

Foto-25.12.21-10-55-03.jpg

Insidan  var enklare än utsidan mest pga att det bara krävs sträckning av plåten i hörnen.

Foto-25.12.21-11-00-35.jpg

Första försöket, kanske blir ett till senare men detta duger att ha att jobba emot tills vidare.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...