Jump to content

Mats Karlsson

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    60
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

Mats Karlsson last won the day on May 30

Mats Karlsson had the most liked content!

Community Reputation

44 Excellent

About Mats Karlsson

  • Rank
    Advanced Member

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.matsgarage.com

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Mats Karlson
  • Ort
    Vargön
  • Locost-status
    Locost-intresserad

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag och pojken kommer och tittar på lördagen och kan stå flaggvakt nån timme eller så om det behövs. 🙂
  2. Ja troligtvis odelad kardan, den blir ju inte mer än ca 5-600 mm lång. Vet inte ännu, har inte kommit så långt än. Vill försöka göra klart länkarmarna så mycket som det går. Du hade gjort om dina främre över armar kommer jag ihåg men vad var anledningen? Kan du lägga upp en bild på dom? 🙂
  3. Ramen i våg. Vinkel på diff fläns. @martin_ts
  4. Lite semesterarbete, svetsade ihop fästena till diffen och hängde den på plats i ramen. Kändes genast mer som en bil än bara en rörhög. 🙂 Fick kapat till lite mer 25x25 rör till början på kardantunneln också. När diffen kommit på plats vart motorn lite avis så bort med insug och grenrör och så rullades den på plats mest för att prova lite. Sen låg ju alla delarna till bakre naven och väntade på sin tur så dom punktades ihop lite snabbt dom med. Kul att jobba med delar med bra passform och bra fixturer. Måste också passa på att tacka Martin för möjligheten att hyra byggbord och jiggar. Klart värd den lilla slanten det kostade och jag kan verkligen rekommendera andra framtida Haynes byggare att göra detsamma. Idag har det spenderats ett gäng timmar i garaget. Mestadels filande på rören för att få ihop den första bakre länkarmen. Här ligger den och svalnar efter punktning i sin fixtur.
  5. Död cell i batteriet, det ger säkert 12v obelastat men när du lägger på last så får du säkert bara ut 8-9 volt. Prova med ett annat batteri så funkar det säkert.
  6. Har du separata tändspolar? I så fall kan det funka bättre att ta signalen från + kabeln till spolen istället för själva tändkabeln.....
  7. Förstärkte upp de främre övre fästena med en plåtbit, gillade inte riktigt uthänget som inte hade nåt stöd. Medans resten av Sverige vaknade i lördags med lite trötthet efter midsommarafton så ställde jag mig för första gången på 20 år oövervakad vid supportsvarven och började experimentera med lite dimensioner på bussningarna. Tog fram fungerande mallar och gjorde en ritning på dom slutgiltiga dimensionerna. De rostfria innerhylsorna hade jag redan kapat till längd så de skulle bara borras upp invändigt. Efter det ska dom trumlas för att få bort grader och få bort den betade råytan. Med de första ytterhylsorna klara var det bara att börja slipa in passningen på hydraulrören och slipa rent och tvätta alla delarna innan dom sattes upp i Martins fina jiggar och nästes ihop. Dessa ska sen en av svetsarna på jobbet helsvetsa åt mig så det blir lite snyggare än vad jag presterar på egen hand. Nu blir det lite paus i bygget för semester men regnar det så kan det nog blir garagetid, har laddat upp med arbete att göra "just in case"
  8. Du måste ta den på kärra till besiktningen, hem kan man nog köra förutsatt att regbes och vanlig bes är ok men polisen kan bötfälla dig i värsta fall för körning utan reg skylt.
  9. Jag skulle nog säga gör om, du bör hålla dig inom +/- 1 till 2 grader annars får du jättestora gap mellan rören
  10. Senaste veckan eller så har ägnats åt länkarmsfästena- Har gått supersmidigt att använda Martins fixturer för att få dom på rätt plats. Idag passade jag på medans det var fint väder att rulla ut garagekompisen några timmar så jag kunde lyfta ner ramen från bordet och vända den fram och tillbaka på golvet för att komma åt och svetsa fästena runt om. Har lite kvar att göra i fram men det är ca 90% klart. Lite svetsbilder också, inte så vackert men de blir bättre och bättre.
×
×
  • Create New...