Jump to content

Mats Karlsson

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    76
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    7

Mats Karlsson last won the day on October 15

Mats Karlsson had the most liked content!

Community Reputation

57 Excellent

About Mats Karlsson

  • Rank
    Advanced Member

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.matsgarage.com

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Mats Karlson
  • Ort
    Vargön
  • Locost-status
    Locost-intresserad

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Dags att börja bygga lite övre främre länkarmar. Lite bockade rör och länkhuvuden och svetsändar är ingredienserna. Mät 14 gånger, grovkapa först och mät sedan lite till innan slutgiltig kapning görs. Nervöst ! Slipa, slipa slipa tills alting passar. Sedan avputsning med scotchbriterondell och sedan avtorkning med aceton. Uppnäst och sedan var svetsgasen nästan slut men jag kunde inte hålla mig från att provmontera lite..... 🙂 Förhoppningsvis kan det bli en tur ner till Martin snart och lämna tillbaka alla fixturerna.
  2. Här har det inte hänt så mycket sen augusti. Mestadels för att jag varit beroende på extern hjälp med vissa delar som rörbockning och svarvning. En annan anledning är en ny fyrbent familjemedlem. Förra veckan fick jag dock tillbaka lite rör från rörbock och annat så arbetet kan fortsätta. Helt still har det dock inte stått, det har handlats en del saker under downtiden. 4st fälg+däck Stötdämpare + fjädrar Drivaxlar Sick&fals maskin Bromsbooster och huvudcylinder Målet är att ramen ska stå på egna hjul innan jul så att julledigheten kan spenderas med att bygga motor och växellådsfästen. https://youtu.be/m-5AiYcLI8s
  3. https://www.diyautotune.com/product/microsquirt-engine-management-system-ecu-only/
  4. Ska vara den lilla varianten med dia ~180 mm Skicka ett PM om ni har nåt liggande.
  5. Gick du med i forumet bara för att skriva den posten på ett 8 år gammalt inlägg? Du får gärna förklara varför man inte ska dela på ett ok när du har en så bestämd åsikt.
  6. Kan man köpa lösa packboxar till hjullager nånstans? lagren är ok men har ett par packboxar som behöver bytas.
  7. Är det samma diameter på navtappen (den som pressas in i hjullagren) på bilar med trumbroms som på bilar med skivbroms? Orsaken till frågan är att jag har navhållare med nya lager, nav och bromsar från en bil med skivor bak men min diff och drivaxlar är av push in typen så drivaxelns splines passar inte mot de nav jag har. Om det är samma diameter skulle det räcka med nav från en trumbromsbil för att lösa interface problemet annars måste jag skaffa annan diff och drivaxlar vilket skulle kosta betydligt mer.
  8. Det kan ha det, en lysdiod är ju just en diod och släpper bara ström åt ena hållet. Har sett att folk får problem när dom uppdaterar gamla bilars instrumentlampor till lysdioder just för att på laddningslampan måste strömmen kunna gå åt båda hållen. (när generatorn inte laddar så flyter strömmen genom lampan och den lyser, när generatorn laddar har lampan +12v på båda sidor och lyser därmed inte......)
  9. Har du en lysdiod i instrumentlampan eller vanlig glödlampa?
  10. Apple racing brukar vara bra grejer. Hade det på en av mina tidigare bilar och det funkade bra.
  11. Coolt, eftersom jag hade alla delar lösa (mer eller mindre) så höftade jag fram lite mått + tog dom som fanns i Haynes Roadster boken och matade in dom. Resultatet finns på denna länken. http://vsusp.com/#0.8%26project_name%3AHaynes Roadster%26trim{body_roll_angle%3A0|front.left_bump%3A0|rear.left_bump%3A0|front.right_bump%3A0|rear.right_bump%3A0}%26front{frame.susp_type%3A0|frame.bottom_y%3A12000|frame.center_to_upper_mount_x%3A33500|frame.bottom_to_upper_mount_y%3A23700|frame.center_to_lower_mount_x%3A24700|frame.bottom_to_lower_mount_y%3A5500|control_arms.upper_length%3A28800|control_arms.lower_length%3A41500|knuckles.hub_to_upper_x%3A14300|knuckles.hub_to_lower_x%3A9800|knuckles.hub_to_lower_y%3A10000|knuckles.hub_to_upper_y%3A12500|knuckles.hub_to_strut_axis%3A14000|knuckles.strut_incl%3A8000|steering.active%3A0|steering.hub_to_outer_tie_rod_x%3A8000|steering.hub_to_outer_tie_rod_y%3A4300|wheels.offset%3A4000|wheels.diameter%3A1700|wheels.diameter_expl%3A35000|tires.size_convention%3A0|tires.section_width%3A20500|tires.aspect_ratio%3A5500|tires.diameter_expl%3A50000|tires.width_expl%3A7620|tires.compression%3A500}%26rear{frame.susp_type%3A0|frame.bottom_y%3A9200|frame.center_to_upper_mount_x%3A28500|frame.bottom_to_upper_mount_y%3A24000|frame.center_to_lower_mount_x%3A17000|frame.bottom_to_lower_mount_y%3A2400|control_arms.upper_length%3A24800|control_arms.lower_length%3A37500|knuckles.hub_to_upper_x%3A15000|knuckles.hub_to_lower_x%3A13000|knuckles.hub_to_lower_y%3A13000|knuckles.hub_to_upper_y%3A13000|knuckles.hub_to_strut_axis%3A14000|knuckles.strut_incl%3A8000|steering.active%3A0|steering.hub_to_outer_tie_rod_x%3A7620|steering.hub_to_outer_tie_rod_y%3A7620|wheels.offset%3A4000|wheels.diameter%3A1500|wheels.diameter_expl%3A35000|tires.size_convention%3A0|tires.section_width%3A19500|tires.aspect_ratio%3A4500|tires.diameter_expl%3A50000|tires.width_expl%3A7620|tires.compression%3A0}%26pref{diag1.px_per_mm%3A200|diag1.front_or_rear%3Afront|tab.active%3A0|units%3A1|show.f%3A1|show.ca%3A1|show.k%3A1|show.st%3A1|show.stl%3A1|show.w%3A1|show.t%3A1|show.rc%3A1|show.rcl%3A1|show.ic%3A1|show.icl%3A1|show.fvsa%3A0|show.tl%3A1|show.kpil%3A1|redraw_during_drag%3A1|chart.x_axis_center%3A0|chart.x_axis_window%3A10|chart.x_axis_num_steps%3A21|chart.x_axis_field%3Atrim.body_roll_angle|chart.y_axis_fields%3A[FR].general.roll_center.y}
  12. Inte för att vara den som saltar på löken men det känns som ditt bakre ljuddämparfäste kommer ha begränsad livslängd. Värmen från avgassystemet kommer få den övre gängade biten att släppa från gummit. Kan vara bra att ha en reserv med i bilen. Annars är det ett kalasbygge. :)
  13. Ett litet tips på spårval kommer här gällande TV krönet. Jag stod flaggvakt där mellan 9-12 och såg detta bland flera förare. I bild ett innan krönet bör man ligga en eller två bilbredder längre till höger och sedan svänga över mer åt vänster och gå över krönet medans man tangerar curbsen på vänster sida av banan. Gör man detta så hamnar man automatiskt längre till vänster i bild två och har då rätt position för att kunna ta högerkurvan in på depårakan. Ligger man för långt till höger över krönet eller går snett över är det lätt att man blir överraskad inför instyrningen till den kommande högersvängen och då har man en bil som fortfarande inte "satt sig" efter krönet och det är lätt att man snurrar på en plats där efterföljande bilar inte kan se vad som hänt.
  14. Jo hela idén med denna vagnen är en rolig bil att köra och njuta av, inte nödvändigt snabb runt bana. Bromsvåg kommer jag försöka undvika, har haft det på tidigare byggen och jag vill ha nåt som mer känns "OEM" och som inte tar så mycket benkraft. Tanken är att även frugan ska kunna köra denna bilen utan knot.
  15. 2 st Sierra 240 mm ventilerade bromsskivor.
×
×
  • Create New...