Jump to content

Projekt SuperFive


Recommended Posts

Problemet med bara två stag är att det uppstår en linje där de båda stagen övergår i skärm. Genom denna tänkta linje kommer skärmen att vibrera och vrida sig, vilket ofta leder till utmattning i materialet.

Jag kör med tre massiva 10 mm stag, vilket vibrerar mindre, men i stället leder till tryck och drag i stängerna.(vilket också leder till utmattning 🙂)
Fördelen är att även när ett stag gått av så sitter skärmen kvar och man kan åka vidare.

När jag bytte till Wilwood ok så hamnade det horisontella staget, som går rakt bakåt precis där bromsslangen sitter, vilket är orsaken till den skumma bågen på bilden.

/Bengt

IMGP7270.JPG

IMGP7360.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Dags att uppdatera lite här igen. 

IMG_9072.thumb.jpg.3354cde00b1892e4f0952526cf69cf77.jpg

Stång är alldeles för oeffektivt viktmässigt för min smak så jag körde på med min plan med 16x2 rör och binder ihop dom med ett par 15x3 plattjärn. 3D printade ett par distanser för att hålla rören på rätt avstånd från däcken innan jag näste fast rören i de gamla 20x1,5 rören som jag tidigare kapat av.  Igår kväll helsvetsades allt och nu återstår bara att tillverka 8 st "muttrar2 som ska pluggsvetsats fast i rören för att kunna skruva skärmen mot. 

Skönt att snart kunna bocka av detta jobbet i listan och få lite energi för att köra andra mindre jobb. 🙂

Edited by Mats Karlsson
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Foto19_02.24174727.thumb.jpg.868bba9201c700a240f15472fce46d83.jpg

Jag har stört mig på denna onödiga 180 graders sväng på slangen pga att orginal vattenröret pekar frammåt när expansionskärlet sitter bakåt. I går blev det tömning av kylsystemet och bort med värmesköldar och grenrör för att fixa detta.

Foto19_02.24183549.thumb.jpg.34afb65ae148d9cbdff51b576e9f323f.jpg

Lite vinkelslip och lite svets löste problemet. Väntar in en ny packning innan det kan återmonteras och för att lyxa lite extra tog jag med det till jobbet och fick svetsen penetrantprovad bara för att vara på säkra sidan. Den fick godkänt på täthet men utseendet var väl bara 3 av 10. 🙂

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Original röret är endast hård lödat ihop, så fick ta fram svetsen och löda om det på mitt projekt gick bra. Med lite hjälp ifrån en snäll fru som fick agera rör hållare hmm!

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Foto24_02.24190235.thumb.jpg.9f87d7ddd6dec61ce1ed568d0b04a4c5.jpg

Skärmstagen är nu helt klara och vilken skillnad den blev. Nu skallrar dom inte så fort man kör över ett litet gupp. 🙂

 

Foto23_02.24162856.thumb.jpg.245ea280c5f1a65d4f26688a7eb6d96b.jpg

De gamle hålen är igensvetsade och de yttre ändarna på rören har fått 3D printade pluggar.

Foto24_02.24190506.thumb.jpg.e447ddcde0a9e78908dacd7ba2affb20.jpg

Ett annat vinterprojekt var att få denna loggan jag ritat målad av Robert på Magic Line pinstriping.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Foto01_03.24143951.thumb.jpg.475fcb24ccef600a5610476b3ab777cc.jpg

Idag vart det premiärtur på riktigt, ett par mil och lite färsk soppa i tanken gjorde starten på helgen härlig trots att det bara var 8 grader varmt. De nya skärmstagen funkar kanon, så skönt när det inte skramlar vid vägskarvar och liknande.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Idag löstes ett gammalt men lågprioriterat problem med att bränslepumpsrelät ligger och drar tjuvström bara batteriet är inkopplat. Jag vet inte riktigt varför det gör så men nån feltolkning nånstans när jag gjorde om elsystemet till motorn troligtvis.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Faktiskt inte farligt kallt men så var jag ju bara ute 20 minuter. Skidhandskarna håller händerna varma och mössa+luvan på jackan gör att vinddraget stoppas lite som en mopedstrut. Tänkte köra idag med men åka till tippen och hugga ved hade högre prioritet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det kvittrar från kopplingen när man kör och det försvinner när man trycker ner kopplingspedalen.

Lamell och urtrampningslager var nytt för 250 mil sedan så antingen är det mismatch av delar eller nåt annat som är problemet. Det har ju funkat i 250 mil så jag vet dock inte riktigt var jag ska börja felsöka.

Link to comment
Share on other sites

På Ford typ 9 lådor finns det en liten gummi/plast bussning till kopplingsgaffeln när den är utsliten börjar den kopplingen skallra

/T

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 2024-04-15 at 08:24, tpau sade:

På Ford typ 9 lådor finns det en liten gummi/plast bussning till kopplingsgaffeln när den är utsliten börjar den kopplingen skallra

/T

Det var intressant.

Link to comment
Share on other sites

Det är den svarta rörstumpen här, håller fast kopplingsgaffeln.
https://www.retroford.co.uk/product/rs2000-type9-release-arm-pivot-pin-and-anti-rattle-sleeve-drt030/

Min kopplingsgaffel skallrar, blir tyst när jag antingen ansätter kopplingen lätt eller lyfter pedalen med foten, och jag hoppas det är den som är boven.

/T

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Foto28_04.24170044_edit.thumb.jpg.055eed7d560b59b2671eaafec28d2a6e.jpg

Förra helgen monterades en ny (bättre begagnad) stödhylsa till urtramningslagret, nytt lager, kopplingsarm och stödkula på plats och sen lyftes motor och låda tillbaka på plats (tog i princip hela lördagen av få motor och låda på plats och kardanen fastskruvad igen. Söndagen ägnades åt alla kringdelar och en kort provtur gjordes och nu var kopplingen tyst igen. Ett annat litet problem upptäcktes dock och det var att med växel i och kopplingen nertryckt så fanns det en tendens till kryp i bilen, dvs den kopplar inte ur till 100%

Lite forskande har gjorts men till slut blev lösningen att helt ta bort den skruv och mutter jag haft som pedalstopp för kopplingen och även kapa av 5 mm av pedalplåten. Detta ökade slaget på slavcylindern från 15 till 20 mm och det räckte för att lösa problemet. 

Foto28_04.24193039.thumb.jpg.7b29895b4a36619208152b09d5d2073e.jpg

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

I går blev det en tur till Uddevalla för årets första Fjordträff. Mycket bilar men jag fotade inte så mycket men denna samlingen med Non-stop färgade bilar var lite rolig.

IMG_9541.thumb.jpg.4cc012e36e609cb9a597498f6de5f9ae.jpg

IMG_9545.thumb.jpg.02d1f194920617919c41ab92e257e1c1.jpgIMG_9547.thumb.jpg.349fec04b6d64712d5958946648c4921.jpgIMG_9542.thumb.jpg.458c8e1b49b125dd84b7fb46cb4fc765.jpg

Specialtema med gamla Volvos denna kväll så många amazoner lite blandat annat. 🙂

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Foto26_06.24190254.thumb.jpg.d610bcfc89eb17da4e14130533b8d626.jpg

Förra veckans sommarväder gjorde att det blev bilträffar både tisdag, onsdag och torsdag.  På onsdagen blev det slussarna i Trollhättan där lite andra lokala sevens infann sig med.

Foto27_06.24190308.thumb.jpg.f30f04180fa0985df6d2dc1dd579c2d6.jpg

På torsdagen åkte vi till Gräfsnäs och där var det verkligen mycket bilar och folk. Måste ha varit minst 200 bilar och nåt hundratal motorcyklar/mopeder.  Vid infarten så blev det 10-15 minuter kökörning vilket gav kylsystemet en genomkörare men Spalfläkten gjorde sitt jobb och höll tempen under kontroll.

Foto27_06.24191627.thumb.jpg.2b72d98e53d7e40d57abd2b70f78f0d0.jpg

På vägen hem var det en sån där perfekt svensk sommarkväll. Bilen bara skar genom den varma luften och man känner dofter, både goda och mindre goda. Varje gång man kommer in i skuggan så känner man hur temperaturen minskar ett par grader och alla sinnen får sin belöning för alla garagetimmar. 

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Foto20_07.24194634.thumb.jpg.e8ae5f89e43e0f290cf2f63aee5882eb.jpg

Idag blev det en timmes körning ner till Göteborg för lite pop the hood meet på Bäckebol. Riksväg 45 mellan Trollhättan och Göteborg är inte riktigt där den här bilen kommer till sin rätt men det är effektiv förflyttning och runt 2000 varv på femmans växel trivs bilen riktigt bra i ca 95 km/h. Det bara tuggar på och blåser inte farligt mycket även om det brusar lite i vänster örat.  Många uppskattande kommentarer och ett par tummar upp från passerande bilar gör körningen lite roligare. 🙂

Foto20_07.24195829.thumb.jpg.5346a3c67fccebf11a7b122aee3a9380.jpg

 

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...