Jump to content

Projekt SuperFive


Recommended Posts

Foto-06.01.22-12-55-26-scaled.jpg

Japp, noskonen började ta form igår och är i stort sett klar. Lite fintrimmning och igensvetsning av hål och slipning av krympmärken ska göras innan den nitas ihop. Idag har jag byggt ett par nedre fästen till den och den ska få ett par övre fästen med så att den kan sitta kvar stabilt även när man tar bort motorhuven.

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det går sakteliga frammåt. Noskonen är klar för ihopnitning. Nu har jag börjat göra plåtarna som ska styra luften in i kylaren så det pysslas vidare. Jag har även börjat kolla lite på vad jag ska ha för framlampor och det är fasen inte lätt att hitta nåt som ser bra ut och har rätt märkning. 

2022-01-16.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, sorin sade:

I nödfall skulle det nog göra det men jag letar nog helst  efter nåt med metallhus, silverfärgat eller chrome som jag kan matta ner för att matcha karossen lite mer.

Edited by Mats Karlsson
Link to comment
Share on other sites

När det gäller huvudstrålkastare så har ju MC (normalt sett) samma märkning som bil så om du inte redan gjort det, kolla runt på olika MC-firmor.

Exempel;

https://customhoj.se/collections/stralkastare/products/colorado-4-5-hs1-stralkastare-svart-krom

Det är förstås så att man bör dubbelkolla märkningen (det förekommer att MC-strålkastare märkta HR, dvs helljus, säljs som hel/halvhjus). Men det finns ett antal märken och leverantörer som har helt okej prylar.

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 timmar sedan, therealpinto sade:

När det gäller huvudstrålkastare så har ju MC (normalt sett) samma märkning som bil så om du inte redan gjort det, kolla runt på olika MC-firmor.

Exempel;

https://customhoj.se/collections/stralkastare/products/colorado-4-5-hs1-stralkastare-svart-krom

Det är förstås så att man bör dubbelkolla märkningen (det förekommer att MC-strålkastare märkta HR, dvs helljus, säljs som hel/halvhjus). Men det finns ett antal märken och leverantörer som har helt okej prylar.

Gustaf

Jo jag har mailat till några både svenska och tyska och frågat om bilder på märkningen på lamporna jag varit intresserad av.  Av vissa så får man inget svar alls, från tyskar så är ofta svaret "nein dis is onlee for motorbikes" utan bild på märkning eller vad märkningen egentligen är.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så är det tyvärr, de vågar sällan avslöja att de inte har koll på vad de säljer eller vad märkningen innebär.

Det som har funkat för mig är foton där man ser märkningen eller köpa med returrätt. Eller välja en webbshopp med tydliga bilder.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jo jag håller på att kamma igenom många av dom nu och när jag får träff på nåt som är ok kommer jag länka upp det i godkända lampor tråden. Det verkar som många inte har nåt fysiskt lager utan bara dropshippar från leverantörer och därmed inte kan ta egna bilder på produkterna och skicka. 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-01-18 at 07:08, therealpinto sade:

När det gäller huvudstrålkastare så har ju MC (normalt sett) samma märkning som bil så om du inte redan gjort det, kolla runt på olika MC-firmor.

Exempel;

https://customhoj.se/collections/stralkastare/products/colorado-4-5-hs1-stralkastare-svart-krom

Det är förstås så att man bör dubbelkolla märkningen (det förekommer att MC-strålkastare märkta HR, dvs helljus, säljs som hel/halvhjus). Men det finns ett antal märken och leverantörer som har helt okej prylar.

Gustaf

https://www.stylingbutiken.se/search?q=HL-157-TR-AS-c

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

48 minuter sedan, Göran Nilsson sade:

Jag har bett företaget www.hojstyling.se att verifiera hel och halvljusmärkning på följande artikelnummer.

223-390

223-6v.4

223-305

223-454

Jag mailade dom i morse och frågade om de hade några som har H C R + A överhuvudtaget. 

Deras artikelnummer PW223-03 har inte rätt märkning https://www.hojstyling.se/produkt/highsider-klassisk-4-5-framlampa/

"Vi får dessa förfrågningar ganska ofta och denna märkning saknas då de lampor vi säljer med E-märke är typade för tvåhjuliga fordon med 50R-00 märkning. Jag dubbelkollade och övriga siffror är: WC/R-DS PL 16759 J703L-E."

 

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, therealpinto sade:

Så är det tyvärr, de vågar sällan avslöja att de inte har koll på vad de säljer eller vad märkningen innebär.

Det som har funkat för mig är foton där man ser märkningen eller köpa med returrätt. Eller välja en webbshopp med tydliga bilder.

Gustaf

En fråga, hur ser SFRO på om jag har en strålkastare för halv/helljus med märkning HCR och ett separat positionsljus märkt A. Det ska ju vara ok. Men om det råkar finnas uttag i strålkastaren för positionsljus men det saknar glödlampa och inte är inkopplat är det fel eller gråzon?

Edited by Mats Karlsson
Link to comment
Share on other sites

Det var ju bra att Hojstyling svarade men lite märkligt svar kanske.

Unece 50 (50R-00) är kraven för postionsljus, bromsljus, blinkers och skyltlyktor men inte huvudstrålkastare.

Jag hittar ingen märkning alls som är WC/R (jag har inte hunnit läsa alla direktiv men den finns i de för MC som jag hittat). Det är inte så enkelt.

Men om de som säljer grejerna lade ut bild på alla märkningar eller angav dem korrekt skulle man ju slippa fråga 😉

 

Men, som svar på sista frågan - jag kan inte tänka mig att vi på SFRO skulle anmärka på det.

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag tog och 3D printade en lampa med lite mått från nätet med en design som jag tycker är snygg. Diametermåttet var 5 3/4" och när den väl var printad kändes den alldeles för stor men väl på plats så känns den helt ok i relation till karossen. 

IMG-4319.jpg

IMG-4320.jpg

Edited by Mats Karlsson
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Mats Karlsson sade:

Jag har gjort lite småjobb i garaget denna helgen och började titta på skärmar och skärmstag igen men usch vad tråkigt det var. Den ser helt enkelt inte alls lika bra ut med skärmar på. 🙁

Kanske kan bygga skärmar som följer hjulets rörelse  i bak? 

Det kanske är snyggare och sätta dom väldigt tajt mot däcket.

Edited by Tomas m
Stavning
Link to comment
Share on other sites

16 timmar sedan, Tomas m sade:

Kanske kan bygga skärmar som följer hjulets rörelse  i bak? 

Det kanske är snyggare och sätta dom väldigt tajt mot däcket.

Jo det har jag tänkte redan från början men det det ser ändå knasigt ut. Ska ta några bilder nästa gång jag är i garaget.

15 timmar sedan, LUPUS sade:

Finns inte möjligheten att slippa skärmar? 
 

Absolut inte praktiskt på någotvis men med ny sopade vägar och  ”törra” däck kan det gå  😝

Helt klart opraktiskt men jag har ju hellre en bil som är godkänd utan skärmar och har skärmar ändå än tvärtom.

Det går ju att få ett bygge utan skärmar godkänt men för att citera SFRO 

"Precis som remissen som kom tidigare indikerade, så kommer det en ändring i reglerna som gör att amatörbyggda bilar vars "utseendemässiga
utformning till huvudsak är byggd i likhet med en årsmodell av 1953 eller tidigare" slipper skärmar."
 
Min bil har ju inte en direkt förebild på det sättet att jag kan säga att det är en replika av Fabrikat X Modell Y Årsmodell Z. 

 

Edited by Mats Karlsson
Link to comment
Share on other sites

nja vilken konstig 40 tals hot rod eller  italiensk  30 tals räcer som helst måste ju gå att jämföra med så med rätt inspiration kanske inte omöjligt men Mr Pinto kan nog reglerna bättre 

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr är det besiktningsorganen som fått ansvaret att avgöra om bilen klassar in under det som är tillräckligt nära "gammalt" för att få vara skärmlös. Vi brukar ibland försöka skriva in vår bedömning i slutbesiktningsprotokollet.

Det som brukar "hjälpa" är att ha ett gammalt stuk ganska rakt igenom, med relativt smala däck osv. Så det blir väl lite av ett avvägande vad man helst vill sikta på.

Personligen skulle jag absolut vilja ha skärmar på en "sjua" men det hänger ihop med att där jag bor kan man inte räkna med någorlunda sopade vägar förrän en bit in i juni...

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jo men jag tror inte 17" med 205 fram och 215 bak ens med suddiga glasögon kan räknas som smalt?

Jo jag misstänker att jag får bygga skärmar och regga med dom och sen fulköra lite när vädret är bra och man kan köra utan skärmar. 🙂 Men då måste jag byta däcken först för nu sitter det 205/55 på runtom så jag behöver anpassa skärmarna bak till lite större diameter. 

Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, Mats Karlsson sade:

Jo men jag tror inte 17" med 205 fram och 215 bak ens med suddiga glasögon kan räknas som smalt?

Jo jag misstänker att jag får bygga skärmar och regga med dom och sen fulköra lite när vädret är bra och man kan köra utan skärmar. 🙂 Men då måste jag byta däcken först för nu sitter det 205/55 på runtom så jag behöver anpassa skärmarna bak till lite större diameter. 

Enklare att besikta med smala hjul än att bygga skärmar.

Link to comment
Share on other sites

2022-01-31.thumb.jpg.a01107ca34c0041d0518122378a0291b.jpg

En liten bild på bakdelen. Det som är kvar att göra baktill är:

* infällning av baklampor i bakre plåten

* lösa montering av reg-skylt + belysning

* "potta" för montering av tankpåfyllning i plåten över den gröna tejpen

* löstagbar lucka för att komma åt det lilla bagageutrymmet ovanför diffen

* sidoplåtarna bak, men innan de kan göras klara vill jag göra klart skärmar/skärmstag och innan de i sin tur kan göras klara så måste jag ha fräscha däck på fälgarna så jag har beställt 2 st 205/50/17 fram och 2 st 215/55/17 bak.

* bågarna måste lämnas på ytbehandling, funderar på att bara köra nickelbeläggning på dom för lite mer oldschool look

 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Jag hade sedan tidigare börjat forma till ett par framskärmar och dom plockades ner från hyllan i helgen nu när det sitter nya däck på fälgarna. Jag hade koll på vinklar etc som skärmen ska täcka men när jag läste på lite i helgen igen så insåg jag att jag helt missat kravet på profilen på skärmen. På insidan är det lätt att lösa för där tänkte jag svetsa på en laserskuren fläns som skärmstagen sedan fästs i. Utsidan på dessa två skärmarna är dock bara 18-20 mm nedbockade så där sket det sig och arbetslusten försvann. Tog tag i lite andra småjobb under tiden jag funderar på hur jag ska lösa detta.

Jag satte mig även på lördagskvällen när  resten av familjen kollade på mello och caddade upp en bockad skärm men det såg inte bra ut så den idén kasserades. Ibland går det helt enkelt inte som man tänkt. 🙂

IMG-4444.jpg

IMG-4445.jpg

Link to comment
Share on other sites

1404071609_Foto16_02.22182733.thumb.jpg.055b9c3441e557e4d6e8825b6b23589c.jpg

Lite hammarformning hamnade på schemat idag, först en snabb playwood form.

733403466_Foto16_02.22182750.thumb.jpg.ece82788f6af02141a0ee45cfc4acb5e.jpg

Hade en skrotbit över från noskonen så den fick lite ritsar och renklipptes lite.

248261186_Foto16_02.22184024.thumb.jpg.8820f919396e46becbed0d0a506fdf6a.jpg

Sen klipper man bort det som uppenbart inte är en bildel.

1461490393_Foto16_02.22184750.thumb.jpg.c9850daaa8889cce498eadb7077be9f0.jpg

Lite mer renklippning och sen skruvade jag fast plåten i formen efter att den centrerats.

1907597595_Foto16_02.22184752.thumb.jpg.4a3439ef760c7beda288bd2e7a96abea.jpg

Dags att plocka fram träklubborna.

 

1138053800_Foto16_02.22192413.thumb.jpg.2adf3af300630a2ce26944e7d9d40022.jpg

Sen får man klippa bort lite mer material som inte är en bildel. 🙂

Link to comment
Share on other sites

870829259_Foto19_02.22151130.thumb.jpg.89dbaf65dc2e88be7d176e6796f847de.jpg

Idag det lite mer jobb på detta. Jag fick kraga upp ringen lite för att få den att passa bra på kragen och sen kapade jag till en bottenplåt i 2 mm alu. Den ska kompletteras med en avrinning senare.

91804113_Foto19_02.22154208.thumb.jpg.68c760b952d9807d46d747ac430f55db.jpg

Så här ser det ut efter att jag sågat upp hålet i karossen.

756106880_Foto19_02.22154243.thumb.jpg.3c043bf81f303f1a74750a233559b06c.jpg

Med locket öppet. 

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

150522704_Foto21_02.22194613.thumb.jpg.6bc4ef82c149091fd2d450157fe5cee0.jpg

Så här kan det se ut med en baklampa på plats. Detta var klart redan under förra helgen sen fick grabben covid och i torsdags var det min tur. Så nu händer inte så mycket.

 

1535775679_Foto22_02.22185759.thumb.jpg.0dacd6fc82e19932e18574d3e4edb145.jpg

Experimenterar lite med regskyltens placering. (snodde främre skylten från den andra hobby bilen)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Igår gjordes lite framsteg med bilen men idag fick jag psykbryt på att garaget var fullt med bilar, halvfärdiga bilar, bildelar, verktyg, maskiner, bra att ha saker, spillbitar och allt annat. Har nog spenderat 6-7 timmar på att städa, rensa och organisera om. Varenda skåp och hylla gicks igenom och allt som inte behöver vara i garaget packades om i plastbackar och flyttades upp på garagevinden. En massa spillbitar av rör, aluplåt mm rensades ut och jag har nog 25-30 kilo metall att köra till återvinningen i morgon ihop med en massa kartonger och annat skräp. Jobbig dag men det känns jätteskönt !! 🙂

Förhoppningsvis kommer lite kreativitet och energi tillbaka nu när det blir mer lättarbetet och man slipper kliva runt och över saker hela tiden. 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

95806E9F-3370-4A95-8E76-7A8B2473059F.thumb.JPG.0c0507260da5540ff8d577513b8287d7.JPG

Först kapade jag så lite så möjligt tills huven passade mot resten av karossen. Sen började jobbet med att märka ut så jag får lite frigång mot motorn och sen kapades allt innanför tejpen bort.

IMG-4797.thumb.jpg.40b3cc913219666c0d84a064f8610c33.jpg

Efter det gjordes lite pappersmallar och en trämall och en första testbit till främre bit formades till. Denna kan jag senare ta upp hål i som kragas lite snyggt om jag vill få in mer luft. Tar jag upp hålen så kommer jag sätta finmaskigt rostfritt nät på insidan.

IMG-4800.thumb.jpg.5dc43c0c0d8ddc0b60c9f55510b030a6.jpg

Sen var det dags att börja kika på sidoprofilen. Oljelocket är faktiskt det som sticker upp mest så jag kan inte göra ett svep som går rakt bakåt utan det måste till lite form på det  hållet med. Det ska finnas andra oljepåfyllningsnackar att pressa i ventilkåpan som är lägre men i dagsläget vill jag inte krånlga med att dela på motorn.

 

 

IMG-4805.thumb.jpg.2f92f542bae07aff63fc65c203b1db2f.jpg

En pappersmall och sen lite hammare och engelskt hjul så hade jag en början till en bakre del också. Nu gäller det bara att sy ihop dom på ett snyggt sätt också men här tog helgen slut och jag kände mig ganska nöjd med framstegen. 🙂

 

Edited by Mats Karlsson
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

IMG-4835.thumb.jpg.4896316154a0659d025c9879707c57b7.jpg

Dags för lite mer plåtjobb. Först uppskatta storlek på ämnet och klippa det till rätt form.

IMG-4836.thumb.jpg.4d16c23c937d91921c52d66fab3f405e.jpg

Eftersom jag köpte sandsäck och hammare på verktygsboden var jag tvungen att prova lite. Slog en grundform i plåten.

IMG-4837.thumb.jpg.a737db19d341b7dcf2e5ac69aba8b312.jpg

Sen upp i engelska hjulet för att släta ut bulorna och få lite mer form.

IMG-4838.thumb.jpg.ab7b5871b3efc688c962255c1333078a.jpg

Eftersom oljepåfyllningslocket är det som sticker upp mest så behöver jag göra en liten bula på scoopet så här har jag markerat ut fyrkanterna för det. Sen kör man det i hjulet och börjar med den minsta fyrkanten och sträcker den, sen kör man varje fyrkant i storleksordning. 

IMG-4840.thumb.jpg.0d1a4594a53d8d59a8081863d8d50bd3.jpg

Efter det så var det dags att börja vika ner sidorna, dessa kör jag med gummiband på valshjulet så det blir mer som en bockning,

IMG-4842.thumb.jpg.ee4e201e85d5a9a23b9b8e604584d01a.jpg

Här har jag fått till rätt form på plåten för att följa frontplåten, den är dock lite för hög men det löser sig när jag viker ut flänsarna på sidorna som ska utgöra nitförbandet mot huvplåten. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

On 2022-03-21 at 07:12, Mats Karlsson sade:

95806E9F-3370-4A95-8E76-7A8B2473059F.thumb.JPG.0c0507260da5540ff8d577513b8287d7.JPG

Först kapade jag så lite så möjligt tills huven passade mot resten av karossen. Sen började jobbet med att märka ut så jag får lite frigång mot motorn och sen kapades allt innanför tejpen bort.

IMG-4797.thumb.jpg.40b3cc913219666c0d84a064f8610c33.jpg

Efter det gjordes lite pappersmallar och en trämall och en första testbit till främre bit formades till. Denna kan jag senare ta upp hål i som kragas lite snyggt om jag vill få in mer luft. Tar jag upp hålen så kommer jag sätta finmaskigt rostfritt nät på insidan.

IMG-4800.thumb.jpg.5dc43c0c0d8ddc0b60c9f55510b030a6.jpg

Sen var det dags att börja kika på sidoprofilen. Oljelocket är faktiskt det som sticker upp mest så jag kan inte göra ett svep som går rakt bakåt utan det måste till lite form på det  hållet med. Det ska finnas andra oljepåfyllningsnackar att pressa i ventilkåpan som är lägre men i dagsläget vill jag inte krånlga med att dela på motorn.

 

 

IMG-4805.thumb.jpg.2f92f542bae07aff63fc65c203b1db2f.jpg

En pappersmall och sen lite hammare och engelskt hjul så hade jag en början till en bakre del också. Nu gäller det bara att sy ihop dom på ett snyggt sätt också men här tog helgen slut och jag kände mig ganska nöjd med framstegen. 🙂

 

coolt ,   vilket verktyg kör du för att få knäcken från runt till platt,  antar sick/fals

Link to comment
Share on other sites

Menar du på den främre biten eller den bakre?

Den främre är formad mot en plywood mall som jag bara knackat plåten runt. Den bakre är gjord med sick/fals och lite engelskt hjul för att sträcka ut mittdelen och bygga upp kurvaturen. 

Link to comment
Share on other sites

https://hjulochverktyg.se/sick-och-falsmaskiner/405-platfalsmaskin-med-profilhjul-sick-och-fals.html

Den maskinen jag har är av denna typ, räkna dock med att man behöver ytterligare en rullsats om man inte kan svarva dom själv. De hjulen som ingår är ganska begränsade.

Link to comment
Share on other sites

12 minuter sedan, LUPUS sade:

har en liknande från verktygsboden , men troligen fattas det något bra hjul med smala kanter för att vinkla till det  

https://hjulochverktyg.se/sick-och-falsmaskiner/863-hjulsats-sick-och-fals.html

denna hjulsatsen är det jag använder mest

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...