Mats Karlsson Posted November 7, 2019 Author Share Posted November 7, 2019 (edited) Här har det inte hänt så mycket sen augusti. Mestadels för att jag varit beroende på extern hjälp med vissa delar som rörbockning och svarvning. En annan anledning är en ny fyrbent familjemedlem. Förra veckan fick jag dock tillbaka lite rör från rörbock och annat så arbetet kan fortsätta. Helt still har det dock inte stått, det har handlats en del saker under downtiden. 4st fälg+däck Stötdämpare + fjädrar Drivaxlar Sick&fals maskin Bromsbooster och huvudcylinder Målet är att ramen ska stå på egna hjul innan jul så att julledigheten kan spenderas med att bygga motor och växellådsfästen. https://youtu.be/m-5AiYcLI8s Edited November 7, 2019 by Mats Karlsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted November 11, 2019 Author Share Posted November 11, 2019 Dags att börja bygga lite övre främre länkarmar. Lite bockade rör och länkhuvuden och svetsändar är ingredienserna. Mät 14 gånger, grovkapa först och mät sedan lite till innan slutgiltig kapning görs. Nervöst ! Slipa, slipa slipa tills alting passar. Sedan avputsning med scotchbriterondell och sedan avtorkning med aceton. Uppnäst och sedan var svetsgasen nästan slut men jag kunde inte hålla mig från att provmontera lite..... 🙂 Förhoppningsvis kan det bli en tur ner till Martin snart och lämna tillbaka alla fixturerna. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted November 12, 2019 Share Posted November 12, 2019 Snyggt, stort steg när den står på egna ben !! Mvh Pär 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted November 23, 2019 Author Share Posted November 23, 2019 Idag har det monterats lite bakvagn och fettats in hjullager och målats lite bakre nav m.m. Skar fram ett par stag som har samma längd som stötdämparna med slaget delat på hälften så 50 mm kompression och 50 mm utfjädring för att ha nåt att utgå ifrån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
David Anderberg Posted November 23, 2019 Share Posted November 23, 2019 Snyggt byggt! Vad är det för spindlar och diff du använder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted November 24, 2019 Author Share Posted November 24, 2019 Tack tack, det är standard Ford Sierra grejer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
postmanpat Posted November 24, 2019 Share Posted November 24, 2019 Kan du röra drivaxlarna fram o tebax? Jag gjorde fel vid byggandet och hade inget spel - alla knutarna gick sönder. Fick ta ett beslut; bygga om, köpa korta drivaxlar eller korta drivaxlarna. Jag kortade drivaxlarna. Nu funkar det. /bengt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted November 24, 2019 Author Share Posted November 24, 2019 Ska kolla det nästa gång jag är nere i garaget Bengt, tack. 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martin_ts Posted November 24, 2019 Share Posted November 24, 2019 Ja man måste vara väldigt uppmärksam när man läser haynes boken! På sida 64 i boken finns en bra ritning som är korrekt på bakre bärarm. Där anges det att CC mellan bussningarna ska vara 391mm På sida 65 beskrivs det hur man skall konstruera jiggen. Jiggens totala längd är 465mm minus 50mm i fyrkants rören som används som stoppar och minus radien på bussningarna. 465-50-33.7=381mm! Så bygger du efter jiggen på sida 65 blir dom 1cm för korta. Tur att Mats har byggt sina i en jigg där dom bör bli 391mm 🙂 /Martin 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted December 9, 2019 Author Share Posted December 9, 2019 (edited) Lite framsteg gjordes i helgen. Första gången på egna fötter. 🙂 N u måste jag dock bestämma mig för vad jag ska ha för stolar. Jag vill ju helst ha stolar ganska låg rygg och avtagbart nackstöd. Anledningen är iofs en petitess men jag vill inte att nackstöden ska sticka ovanför konturen av karossen. Nackstöd är dock skönt vid längre turer så då ska man kunna sätta dit dom. Nån som har tips på smala stolar som kan passa en seven och som har avtagbara nackstöd? Edited December 9, 2019 by Mats Karlsson guldfiskminne 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Posted December 9, 2019 Share Posted December 9, 2019 Intatrim i England har lite olika modeller som kan beställas i olika material och färger. Den här kanske kan passa? http://www.intatrim.co.uk/saturn.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted December 11, 2019 Author Share Posted December 11, 2019 Inte riktigt vad jag letar efter varken utseendemässigt eller prismässigt. 🤑 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superkul Posted December 11, 2019 Share Posted December 11, 2019 Såg dessa när jag letade: https://getlow.se/sv/produkter/5054-sportstol-retro-svart-konstlder.html Finns i lite olika färger. 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted December 16, 2019 Author Share Posted December 16, 2019 Lite framsteg gjordes igår men inget som direkt syns. Har nån timmes jobb kvar innan jag kan ställa den med alla stötdämpare på plats. För att komma vidare har jag även beställt stolar, blev en budgetkompromiss utan nackstöd för att ha lite att göra under julledigheten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted December 16, 2019 Share Posted December 16, 2019 On 2019-11-24 at 13:43, postmanpat sade: Kan du röra drivaxlarna fram o tebax? Jag gjorde fel vid byggandet och hade inget spel - alla knutarna gick sönder. Fick ta ett beslut; bygga om, köpa korta drivaxlar eller korta drivaxlarna. Jag kortade drivaxlarna. Nu funkar det. /bengt När jag byggde om min se7en, bytte från 7" till 7-1/2" diff så blev det en hel del pysslande.... stora drivknutarna på diffen och små ute vid hjulen. Blev en hel del svarvande av adaptrar, då det var lilla knutarna på ena axeln och stora på den andra drivaxeln. Jag försökte anpassa längden så att det var i mitten på rörelsen på drivknutarna, har några 100 mil efter ombyggnaden😀 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted December 18, 2019 Author Share Posted December 18, 2019 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted December 18, 2019 Share Posted December 18, 2019 Vart det bra eller ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted December 20, 2019 Author Share Posted December 20, 2019 Ja det tror jag, ska göra en lite snyggare version av övre stötdämparfästena bara innan dom blir permanenta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjonkalicious Posted January 18, 2020 Share Posted January 18, 2020 Vilken växellåda har ni tänkt er och vad för adapterplatta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted January 18, 2020 Author Share Posted January 18, 2020 M90 låda, dvs ingen adapterplatta behövs. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted May 20, 2020 Author Share Posted May 20, 2020 Jahapp, här har det inte hänt så mycket förrän senaste veckorna. Den lilla luftkylda fartranden har tagit all tillgänglig mektid men nu ska det bli ändring på det. Med ramen på hjul och motorn på plats så har slutgiltig motorposition fastställts. Den är aningen förskjuten mot passagerar sidan för att få lite extra frigång vid kopplingsarmen i M90 lådan. Mycket klurande på pedaler har det blivit. Just nu lutar jag åt att använda orginal Volvo gaspedal som är hängande och sedan stående broms och koppling. Lite ritande av motor och växellådsfästen har det blivit också. Även fästplåt för bromsservon och en adapter mellan Volvo kardanen och Sierra diffen har ritats upp på kvällstid medans resten av familjen sitter framför egna skärmar. 🙂 Volvo huvudcylinder till kopplingen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted May 25, 2020 Author Share Posted May 25, 2020 Det blev en produktiv långhelg, fyra dagars garagetid med lite avbrott för mat, trädgård och familjeliv. Båda motorfästena är ihopnästa men inte helsvetsade. Väntar med det tills allt är klart. Växellådsfäste innan uppnästning. Ska på lite förstärkningar sedan också. Torpedplåt till pedalstället klar. Ska svarvas lite distanser som svetsas fast istället för muttrarna sedan men man tar vad man har för stunden. 🙂 Har dock råkade köpa fel årsmodell av huvudbromscylinder. En tidigare årsmodell med fyra utgångar är på väg hem. Klurar lite på omlänkning och utväxling från kopplingspedal till kopplingshuvudcylinder. Började skissa lite på tanken med så att jag kan ha material framme till semestern börjar så man inte råkar bli utan saker att göra. Kommer göra den i 1,5 mm rostfritt material. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted June 3, 2020 Author Share Posted June 3, 2020 Det känns som att jag är överallt på bilen just nu och härjar och ingenting blir riktigt färdigt. 😅 Så här kommer lite frågor för att få lite input från er. Dragning av broms och bränslerör i tunneln, hur gjort ni och varför? Koppar eller koppar-nickel rör till bromsar? Kardanfångstringar? antal, placering, materialtjocklek? Haynes byggare fråga, infästning av bälten mot plåt CP18, har ni bara skruvat bältena direkt i plåten eller använt en 7/16 svetsmutter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted June 3, 2020 Share Posted June 3, 2020 (edited) 7 timmar sedan, Mats Karlsson sade: Dragning av broms och bränslerör i tunneln, hur gjort ni och varför? Funderat på stålomspunnen slang överallt ? Det har jag , med vår 50% rabatt på hydroscand så är det inte jätte dyrt och mycket enkelt ? Om du inte redan köpt de andra slangarna förstås , jag drog hela vägen ut till hjulen utan skarvar Edited June 3, 2020 by LUPUS 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Svedjefält Posted June 3, 2020 Share Posted June 3, 2020 1 timme sedan, Mats Karlsson sade: Kardanfångstringar? antal, placering, materialtjocklek? Jag tillverkade 2st i aluminium som är del bara och skruvade i tunneln en framåt och en bakåt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted June 3, 2020 Author Share Posted June 3, 2020 4 timmar sedan, LUPUS sade: Funderat på stålomspunnen slang överallt ? Det har jag , med vår 50% rabatt på hydroscand så är det inte jätte dyrt och mycket enkelt ? Om du inte redan köpt de andra slangarn förstås , jag drog hela vägen ut till hjulen utan skarvar Det kan ju vara ett alternativ. känns lite krångligare att mäta ut längden till dock. Rören kan man ju kapa och dona med hemma bäst man vill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted June 3, 2020 Author Share Posted June 3, 2020 4 timmar sedan, Fredrik Svedjefält sade: Jag tillverkade 2st i aluminium som är del bara och skruvade i tunneln en framåt och en bakåt. Hur kraftiga gjorde du dom i alu? Delbara och skruvade är min tanke med så man kan göra "kardan ur" på ett smidigt sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted June 3, 2020 Share Posted June 3, 2020 (edited) 1 timme sedan, Mats Karlsson sade: Det kan ju vara ett alternativ. känns lite krångligare att mäta ut längden till dock. Rören kan man ju kapa och dona med hemma bäst man vill. Kommer inte ihåg hur jag mätte på sjuan men på 92:an ( som inte är klar är ) tog jag först en vanlig el kabel och mätte med och senare tog jag slangen 1 dm för lång och tryckte sista ändan efter en control montering / klippning Edited June 3, 2020 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted June 3, 2020 Share Posted June 3, 2020 1 timme sedan, Mats Karlsson sade: Det kan ju vara ett alternativ. känns lite krångligare att mäta ut längden till dock. Rören kan man ju kapa och dona med hemma bäst man vill. Har stålomspunnet på 500 Maxi bygget . Jag köpte billigaste plastslangen jag hittade på Biltema i ungefär samma dimension som bromslangarna och la ut den precis som jag ville längst med ramen . När jag var nöjd klippte jag bitarna och hade de som mall när jag beställde bromsslangarna . Beställde dem på https://auto.helperformance.com/custom-braided-brake-lines // Sorin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Svedjefält Posted June 3, 2020 Share Posted June 3, 2020 Jag har ingen bild på plats, men en profil som jag fräst i 5mm. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted June 5, 2020 Author Share Posted June 5, 2020 (edited) Började rita en kardanaxel adapter, tanken är att låta Svea bygga en ny kardan med främre och bakre fläns från min M90 kardan och en inbyggd spline del och låta adaptern ta hand om anpassningen från Volvo flänsen till Sierrans diff. Genomgående skruv och låsmutter från kardanaxeln till adaptern och från adaptern till diffen använder jag diffens befintliga gängade hål. Kom gärna med kommentarer ifall jag har tänkt fel nånstans. Jag har aldrig haft en bil med kardanaxel förut så detta är helt nytt för mig. 🙂 PS, jo jag ska svarva adaptern i stål sen...tror inte 3D printad PLA plast håller så länge... 😉 Edited June 5, 2020 by Mats Karlsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted June 5, 2020 Share Posted June 5, 2020 (edited) Fel Edited June 5, 2020 by Mildseven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 8, 2020 Share Posted June 8, 2020 Du har inte funderat på att ha dem till att bygga en kardan med rätt fläns mot diffen direkt så du slipper adaptern? Du borde kunna skicka med de delar du behöver? Eller hör med http://www.northwestpropshafts.com/ Hört mycket bra om dem 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted June 8, 2020 Author Share Posted June 8, 2020 Jo tanken har allt varit uppe men jag föredrog upplägget med 100% volvo delar i kardanen och en adapter då det för mig verkade enklare men jag är öppen för motargument. 🙂 Ska jag bygga en med Ford fläns bak måste jag ju köpa en kardan till en Sierra och ta flänsen ifrån. Volvo kardanen följde med när jag köpte växellådan. Jag har mailat Nortwest tidigare med noll respons så då ska dom inte ha några av mina pengar heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted June 8, 2020 Share Posted June 8, 2020 Har du kollat om Volvokardanen matchar de oborrade hålen i Sierradiffen? Det mönstret ska stämma med vissa Volvo ("stora" Volvo som är en Spicer standard bultdelning). Gustaf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted June 8, 2020 Share Posted June 8, 2020 25 minuter sedan, Mats Karlsson sade: Jo tanken har allt varit uppe men jag föredrog upplägget med 100% volvo delar i kardanen och en adapter då det för mig verkade enklare men jag är öppen för motargument. 🙂 Ska jag bygga en med Ford fläns bak måste jag ju köpa en kardan till en Sierra och ta flänsen ifrån. Volvo kardanen följde med när jag köpte växellådan. Jag har mailat Nortwest tidigare med noll respons så då ska dom inte ha några av mina pengar heller. Det måste vara pga lockdown. Jag fick riktigt snabb respons och leverans när jag handlade av dem! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted June 8, 2020 Share Posted June 8, 2020 Fick min kardan från Nortwestpropshafts på mindre än en vecka när jag byggde Westfielden . Väldigt hjälpsamma . // Sorin 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted June 8, 2020 Share Posted June 8, 2020 Northwest byggde min på under 3 dagar! Dom hjälpte mig med allt. Så låter skumt utan svar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted June 8, 2020 Share Posted June 8, 2020 @Mats Karlsson prova michael@northwestpropshafts.com eller sharon@nwpemail.com Hoppas det hjälper Sorin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted June 8, 2020 Share Posted June 8, 2020 Liten varning angående Northwest Propshaft. De har tillverkat två kardanaxlar till mig. Den första var så dålig att bilen gick knappt att köra. Glapp axiellt i yoke och fläns på ca 1mm. Fick en ny på två dagar. Inget glapp i den, men den visade sig kasta 0,82mm i framkant och 0,60mm i bakkant vilket resulterade i höghastighetsvibrationer (över 6000 rpm) och att knutarna tog slut på väldigt kort tid. Provade att få den ombalanserad av kardanaxelservice i Göteborg, men samma resultat efter ett par race. En racingkompis har tyvärr råkat ut för samma missöde med deras kardanaxel. Den jag kör nu, är från Dunning & Fairbank. Ungefär samma pris, samma resons, men lägg på två till tre dagar på leveranstiden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted June 8, 2020 Author Share Posted June 8, 2020 8 timmar sedan, therealpinto sade: Har du kollat om Volvokardanen matchar de oborrade hålen i Sierradiffen? Det mönstret ska stämma med vissa Volvo ("stora" Volvo som är en Spicer standard bultdelning). Gustaf Bultcirkeln är samma men håldelningen är 4x90 grader på Sierradiffen och annorlunda på Volvoflänsen. En lösning skulle ju vara att svetsa igen två av hålen på Sierra flänsen och borra upp nya motsvarande Volvos hålbild. Men jag vet inte om det är en "OK" lösning ur SFRO's synpunkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted June 8, 2020 Share Posted June 8, 2020 Det borde fungera och vara ok så länge du har homogent gods och kan uppnå samma åtdragningsmoment/klämkraft på skruvförbandet. Passa då på att svarva flänsen så du får en bra styrning på bitarna så du slipper onödiga vibrationer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted June 9, 2020 Share Posted June 9, 2020 Ok, jag kom aldrig dit när jag kollade. Jag anser det helt OK att lägga igen två hål och borra upp nya om du vill göra det. Tipset om styrning är också bra. Gustaf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted June 9, 2020 Author Share Posted June 9, 2020 (edited) Kanon, ska se om jag får loss flänsen ikväll och börja kolla på hur den ska modifieras. Självklart ska en styrning ordnas ! 😀 Edited June 10, 2020 by Mats Karlsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted June 13, 2020 Author Share Posted June 13, 2020 Har den flata delen av axeln nån funktion vid demontering eller liknande? Jag skulle vilja kapa av den för den är lite för lång och tar emot innan kardanflänsen kommer ända in. saknas 3-4 mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted June 13, 2020 Share Posted June 13, 2020 Jag kan inte komma ihåg att den ska ha någon särskild funktion när man plockar isär eller sätter ihop diffen. Jag vet att den blivit kapad förr för att lättare kunna få ut kardanen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted June 13, 2020 Share Posted June 13, 2020 Jag har kapat i mina också. Jag kan tänka mig att nyckelgreppet är bra om man vill kunna lossa eller dra åt muttern utan att hålla fast pinjongen via kronhjulet eller kardanflänsen - men jag vet inte varför man skulle behöva göra det... Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted June 13, 2020 Author Share Posted June 13, 2020 Tack, då kapar vi 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted July 8, 2020 Author Share Posted July 8, 2020 Bensintanken påbörjad, görs i 1,5 mm 1.4301. Pumpmontering samt returledning sitter på samma lock ihop med genomföringar till pumpens elkontakt samt andningsventil från Wiberger. Tanken fullt ihopnäst och klar för svetsning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klubbsson Posted July 8, 2020 Share Posted July 8, 2020 Kommer du ha en nivåmätare i tanken? Skulle behöva ha tips på en sån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.