Jump to content

Recommended Posts

Posted
1 timme sedan, Christer J sade:

Ta bort dumpventilen och testa den med tryckluft och en regulator. Bara att skruva upp trycket tills den öppnar

Men jag har en BOV den verkar ju bara öppna på vaccum? d v s när jag släpper av och stänger spjällen så uppstår vaccum och släpper ut trycket - under tryck skall den ju inte släppa ut? 

https://www.nukeperformance.com/faq-blowoffvalve.html

/Vedde

  • Like 1
Posted

Fick svar av Nuke:

Hi Fredrik,

Tjena,
 
Jo det ska vara svarta fjädern på den gamla dumpen om du har 0,7 bar på tomgång, när du väl laddar så får du övertryck och dumpen kommer ju hålla tätare ju mer du laddar.
 
men svårt att säga om det e den gamla dumpen som läcker och inte kan hålla tätt eller om det är något annat som läcker iom att du inte får upp trycket. skulle ju prova utan dumpen för att utesluta att det är den som läcker o se om du kommer upp i tryck då.
Mvh 
Nuke
Posted

Jo, har slagit mig men att plugga 76mm slangar kräver sina pluggar

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted

Tog loss BOV:en och har nu beställt nya tätningar till den, gissar att de kan slitas lite över tid. Hittade ett avloppslock på biltema för 30 kr som jag ska köpa och täta i änden där kompressorn sitter och trycka på med tryckluft och spraya alla kopplingar med såpvatten för att se om det bubblar någonstans. Gissar att det är de första enklast åtgärderna jag kan göra för att kolla läckage så man slipper sitta med full gas på uppfarten och leta.

  • Like 1
Posted

Ha ha den var söt

Kollade alla slangar och anslutningar och hittade 3st pin holes i svetsningarna, 2 i utloppet på intercooler och 1 i BOV anslutningen samt läckage i V-bands tätningen. Också läckage i flera slanganslutningar som inte var dragna tillräckligt hårt.
Körde till Nifsta för träff och det kändes mycket bättre. Nu får jag ta ner och svetsa igen hålen så ska jag byta så mycket slang jag kan mot svetsade alu rör till nästa säsong.
Lite bättre hela tiden!
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

  • Like 3
Posted

Testade idag mina reparationer och nya o-ringar i BOVen- It's back- gick som fan igen. Bara massa läckage ur slangkopplingar och lite pin holes i svetsningar som nu är fixat!
Jävla slarv alltså inget att skylla på.
Datorn ville inte koppla upp mot sprutet dock så jag fick ingen avläsning på trycket- suck!

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

  • 2 weeks later...
Posted

Jaha, då har man kört sönder bilen ordentligt för första gången! Tog en däcktrave på Tierp med ett framdäck så övre bärarmen tryckte in stående ramrör och övre ramröret. Blir till att plocka ner allt kringliggande och rikta/skära ur och svetsa nytt.
Suck - jag som skulle bygga motor i vinter!
Dessutom är den helt sned i bak, ser ut som vänster stötdämpare ellerfjäder gett upp. Och ser ut som ett läckage på en packbox i diffen.
Läcker bensin någonstans gör den med så att garaget blir fullt av ångor.
Blir helgenomgång i vinter om jag hinner.
/Vedde377d6710ca3e96874a82c8e89b3ec1f1.jpgdd727d047fbe24852541117fb75dbbfe.jpg

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

  • Sad 5
Posted

Alltid tråkigt när det händer! Men man får försöka se det som en chans att kanske ändra på något man inte varit nöjd med tidigare eller så. Grundtipset är att börja skruva direkt så du åtminstone är igång. Ställer man undan skrotet i ett hörn har det en tendens att bli kvar där...😊

Kör hårt i vinter så är den snart på hjulen igen! 💪👍

  • Like 2
Posted
2 timmar sedan, vedde sade:

Jaha, då har man kört sönder bilen ordentligt för första gången! Tog en däcktrave på Tierp med ett framdäck så övre bärarmen tryckte in stående ramrör och övre ramröret. Blir till att plocka ner allt kringliggande och rikta/skära ur och svetsa nytt.
Suck - jag som skulle bygga motor i vinter!
Dessutom är den helt sned i bak, ser ut som vänster stötdämpare ellerfjäder gett upp. Och ser ut som ett läckage på en packbox i diffen.
Läcker bensin någonstans gör den med så att garaget blir fullt av ångor.
Blir helgenomgång i vinter om jag hinner.
/Vedde377d6710ca3e96874a82c8e89b3ec1f1.jpgdd727d047fbe24852541117fb75dbbfe.jpg

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

Glöm inte motorbytet

  • Sad 1
Posted

Rev bensintanken igår då jag hat något läckage som gör att hela garaget fylls .ed ångor- inte trevligt att arbeta i om man ska göra större jobb som jag behöver.
Ska börja riva lite i helgen.
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

  • Like 2
Posted

Som sagt, på´t på en gång så löser det sig säkert i god tid. Det kan ju gå smidigare än tänkt vid en första anblick. Vi får hoppas på det!

Huvudsaken är att det gick bra med dig, en annan har iaf. en bränsletank som krockskydd på vardera sidan.

  • Like 1
  • 2 months later...
Posted

Plockat ner det mesta inför riktning men väntar på verktyget. Har sedan 0 och ingen erfarenhet av hur man gör!
Visar sig väl när man börjar.
Har fixat lite med vattendragningen så länge och provat på både att svarva med min svarv och fräsa med pelarborren- sen jag skaffade ett koordinatbord.
Resultatet blev OK.
Nersvarvad vattenpump som blir nya inloppet och en blanking plate för termostat utloppet- lika som SBD säljer för massa ££.
/Vedded196b1165b5456aa026d399c9ccd6f83.jpg

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

  • Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Efter nästan 3 v hos Schenker så kunde jag idag själv hämta ut paketet med riktningsverktyget jag köpte från Vevor, 10t kanske i största laget men jag tänkte att det kunde kanske vara bra att ha. Så om någon har behov att låna ett riktningsverktyg så har jag ett så ni slipper köpa om ni behöver.

Nu återstår bara att fundera ut hur jag skall fästa bilen så att jag kan trycka saker rakt 🤔 för annars lyfter jag ju bara bilen.

Om jag försöker med motsatt sida som mothåll är det väl risk att jag böjer den istället för att räta den krokiga?

Nu börjar lärandet av något jag aldrig gjort förr så alla tips eller idéer mottages tacksamt så jag kan få fason på bilen igen.

😁

Posted

Portapower? 

Finns ju mycket mer användningsområde än bara riktning👍

 

//Nisse

  • Like 1
Posted
6 timmar sedan, vedde sade:

Efter nästan 3 v hos Schenker så kunde jag idag själv hämta ut paketet med riktningsverktyget jag köpte från Vevor, 10t kanske i största laget men jag tänkte att det kunde kanske vara bra att ha. Så om någon har behov att låna ett riktningsverktyg så har jag ett så ni slipper köpa om ni behöver.

Nu återstår bara att fundera ut hur jag skall fästa bilen så att jag kan trycka saker rakt 🤔 för annars lyfter jag ju bara bilen.

Om jag försöker med motsatt sida som mothåll är det väl risk att jag böjer den istället för att räta den krokiga?

Nu börjar lärandet av något jag aldrig gjort förr så alla tips eller idéer mottages tacksamt så jag kan få fason på bilen igen.

😁

Är det inte enklast att hitta det raka, kapa bort det krokiga och bygga nytt?

Posted (edited)
8 timmar sedan, vedde sade:

Efter nästan 3 v hos Schenker så kunde jag idag själv hämta ut paketet med riktningsverktyget jag köpte från Vevor, 10t kanske i största laget men jag tänkte att det kunde kanske vara bra att ha. Så om någon har behov att låna ett riktningsverktyg så har jag ett så ni slipper köpa om ni behöver.

Nu återstår bara att fundera ut hur jag skall fästa bilen så att jag kan trycka saker rakt 🤔 för annars lyfter jag ju bara bilen.

Om jag försöker med motsatt sida som mothåll är det väl risk att jag böjer den istället för att räta den krokiga?

Nu börjar lärandet av något jag aldrig gjort förr så alla tips eller idéer mottages tacksamt så jag kan få fason på bilen igen.

😁

Lägg upp lite bilder på den avklädda framändan.

Rikta så allt är hyfsat rakt, kapa bort dom krokiga delarna och på med nya raka rördelar. 

Bästa är troligen att få sätta upp den i en riktbänk så det finns något att trycka/dra emot.

Eller spänna fast den i något stabilt.

 

Edited by Tomas m
fel
  • Like 1
Posted

Kommer bilder på eländet.

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted

Ok då kör vi lite bilder på hur det ser ut:
Bild 1: uppifrån främre tvärgående
Bild 2: framifrån rättuppstående med övre bakre A-arms infästningen
Bild 3: nedre främre tvärgående
Bild4:
Övre främre tvärgående framifrån
Bild 5: nedre inre tvärgående
Bild 6: övre yttre höger hörn
Bild 7: övre längsgående bakifrån
Bild 8: plåten och övre bakre A-arms infästning

Problemet med att kapa ur och svetsa in nytt är på de rör där yttre plåt är fäst - plåten är i ett stycke från bakskärm och hela vägen fram.
/Vedde420ef7d2aea264fa10b7ed0cc1604d4c.jpg829ee06c777bbefa9babfd505b3524f1.jpg9f5adfea38514b7ebfcda6ac505e1012.jpg2d648dc84bb90ff3fd613c927a783f46.jpg95dd9b10f2e46a2c050e3a838967c423.jpg29e853ae626783ebb97385ad64351aa0.jpgad5db658d963e647026685ba4fc4aed1.jpgb2af9fa5a77c6f3b5617bd44739e8802.jpg

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

  • Sad 1
Posted

Ja, jag får nog försöka med det, nej inte som jag känner, har köpt en porta-power som kanske kan räta ut några rör

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk





70b510170bbd4327862156f4b780eace.jpg

Posted

Verkar som om längsgående nedre röret är relativt rekt i längsled men har dragits med lite uppåt. Kanske enklast att kapa ur det längst fram och sedan rikta längsgående för att sedan svetsa i nytt i fronten?

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted

Det var effektivt men men inte lätt att få det dit man vill utan mothåll. Risken blev för stor att böja det som var rakt utan att få till det som var böjt. Ja ja- jag provade i alla fall och som Nisse sa- det finns fler användningsområden för en porta power.
Jag kapade ur det som var mest snett och försöker massera det sista lilla på det som är kvar.
Sen blir det att svetsa in nya bitar och passa in alla fästen. Ska nog gå bra 8ebe972519737113faf5da2fd0ae8311.jpg0295ee2ff7f360b38e044c9905e22920.jpg

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

  • Like 2
Posted

När jag börjar försöka hitta det som är rakt visar det sig att både övre och undre ramrören ända från cockpit är böjda på vänster sida. Blir nog att lyfta hela motorn och börja från cockpit och framåt.
Letar motorlyft för att få ur paketet.
/Vedde18cf7f4c1818dfdf3e80443126ba76ea.jpge75614feb1b480359f832f0767191b04.jpg542dfb871225610e556cdceaad2fcc15.jpg

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted

Tror det är lika bra att skära ut allt böjt och böra om, även om det bär emot.
De raka rören är ju "bara" raka rör det är inte så många pengar eller timmar att byta lite längre sektion

Jag har en motorlyft du kan låna, ska växla motorpaket i min lite fram och tillbaka denna vinter så gärna lån i kortare sessioner (veckor). En annan vinter hade hela vintern gått utmärkt.

/T

 

  • Like 1
Posted

Så är det, kommer lyfta motorn och skära ut allt.
Men behöver nog en egen lyft så jagar begagnad- tack för erbjudandet

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted

såg tråkigt ut men det är nog det enda rätta , tar ofta mera tid att räta än att byta.  material kostnaden är ju låg och nu kan du säkert göra någon förbättring oxå.   Kanske till och med går att sveta fronten lös ( i typ hemmagjord jigg )  och sedan mäta in i resten av bilen . 

Inte 2025 än du hinner .....

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...