vedde Posted August 12 Author Posted August 12 1 timme sedan, Christer J sade: Ta bort dumpventilen och testa den med tryckluft och en regulator. Bara att skruva upp trycket tills den öppnar Men jag har en BOV den verkar ju bara öppna på vaccum? d v s när jag släpper av och stänger spjällen så uppstår vaccum och släpper ut trycket - under tryck skall den ju inte släppa ut? https://www.nukeperformance.com/faq-blowoffvalve.html /Vedde 1 Quote
vedde Posted August 12 Author Posted August 12 Fick svar av Nuke: Hi Fredrik, Tjena, Jo det ska vara svarta fjädern på den gamla dumpen om du har 0,7 bar på tomgång, när du väl laddar så får du övertryck och dumpen kommer ju hålla tätare ju mer du laddar. men svårt att säga om det e den gamla dumpen som läcker och inte kan hålla tätt eller om det är något annat som läcker iom att du inte får upp trycket. skulle ju prova utan dumpen för att utesluta att det är den som läcker o se om du kommer upp i tryck då. Mvh Nuke Quote
Christer J Posted August 12 Posted August 12 Plugga slangen till plenumet, lossa från kompressorn och provtryck Quote
vedde Posted August 13 Author Posted August 13 Jo, har slagit mig men att plugga 76mm slangar kräver sina pluggar Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote
vedde Posted August 13 Author Posted August 13 Tog loss BOV:en och har nu beställt nya tätningar till den, gissar att de kan slitas lite över tid. Hittade ett avloppslock på biltema för 30 kr som jag ska köpa och täta i änden där kompressorn sitter och trycka på med tryckluft och spraya alla kopplingar med såpvatten för att se om det bubblar någonstans. Gissar att det är de första enklast åtgärderna jag kan göra för att kolla läckage så man slipper sitta med full gas på uppfarten och leta. 1 Quote
Mildseven Posted August 14 Posted August 14 On 2024-08-12 at 08:45, vedde sade: Men jag har en BOV den verkar ju bara öppna på vaccum? d v s när jag släpper av och stänger spjällen så uppstår vaccum och släpper ut trycket - under tryck skall den ju inte släppa ut? https://www.nukeperformance.com/faq-blowoffvalve.html /Vedde Om kompressorn är trasig så har jag ett tips 1 Quote
vedde Posted August 15 Author Posted August 15 Ha ha den var sötKollade alla slangar och anslutningar och hittade 3st pin holes i svetsningarna, 2 i utloppet på intercooler och 1 i BOV anslutningen samt läckage i V-bands tätningen. Också läckage i flera slanganslutningar som inte var dragna tillräckligt hårt. Körde till Nifsta för träff och det kändes mycket bättre. Nu får jag ta ner och svetsa igen hålen så ska jag byta så mycket slang jag kan mot svetsade alu rör till nästa säsong.Lite bättre hela tiden!/VeddeSkickat från min SM-S908B via Tapatalk 3 Quote
vedde Posted August 19 Author Posted August 19 Testade idag mina reparationer och nya o-ringar i BOVen- It's back- gick som fan igen. Bara massa läckage ur slangkopplingar och lite pin holes i svetsningar som nu är fixat! Jävla slarv alltså inget att skylla på.Datorn ville inte koppla upp mot sprutet dock så jag fick ingen avläsning på trycket- suck! Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote
vedde Posted September 1 Author Posted September 1 Jaha, då har man kört sönder bilen ordentligt för första gången! Tog en däcktrave på Tierp med ett framdäck så övre bärarmen tryckte in stående ramrör och övre ramröret. Blir till att plocka ner allt kringliggande och rikta/skära ur och svetsa nytt.Suck - jag som skulle bygga motor i vinter!Dessutom är den helt sned i bak, ser ut som vänster stötdämpare ellerfjäder gett upp. Och ser ut som ett läckage på en packbox i diffen.Läcker bensin någonstans gör den med så att garaget blir fullt av ångor.Blir helgenomgång i vinter om jag hinner./VeddeSkickat från min SM-S908B via Tapatalk 5 Quote
fege Posted September 1 Posted September 1 Alltid tråkigt när det händer! Men man får försöka se det som en chans att kanske ändra på något man inte varit nöjd med tidigare eller så. Grundtipset är att börja skruva direkt så du åtminstone är igång. Ställer man undan skrotet i ett hörn har det en tendens att bli kvar där...😊 Kör hårt i vinter så är den snart på hjulen igen! 💪👍 2 Quote
Kjelland28 Posted September 1 Posted September 1 Nu kan du ju malla saker efter ett caterhamchassi, 545 kg torrvikt Quote
Mildseven Posted September 1 Posted September 1 2 timmar sedan, vedde sade: Jaha, då har man kört sönder bilen ordentligt för första gången! Tog en däcktrave på Tierp med ett framdäck så övre bärarmen tryckte in stående ramrör och övre ramröret. Blir till att plocka ner allt kringliggande och rikta/skära ur och svetsa nytt. Suck - jag som skulle bygga motor i vinter! Dessutom är den helt sned i bak, ser ut som vänster stötdämpare ellerfjäder gett upp. Och ser ut som ett läckage på en packbox i diffen. Läcker bensin någonstans gör den med så att garaget blir fullt av ångor. Blir helgenomgång i vinter om jag hinner. /Vedde Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Glöm inte motorbytet 1 Quote
Göran Nilsson Posted September 1 Posted September 1 Fy va tråkigt när sådana säker händer, hoppas du inte tappar sugen att fixa till bilen. Quote
DomiSeven Posted September 2 Posted September 2 Påt direkt bara så kanske du hinner innan vintern. Det är ju ändå slutkörd för säsongen. 1 Quote
vedde Posted September 4 Author Posted September 4 Rev bensintanken igår då jag hat något läckage som gör att hela garaget fylls .ed ångor- inte trevligt att arbeta i om man ska göra större jobb som jag behöver.Ska börja riva lite i helgen./VeddeSkickat från min SM-S908B via Tapatalk 2 Quote
EUSSVEN Posted September 4 Posted September 4 Läskigt hoppas allt gick bra med dig! Det viktigaste är att allt gick bra! 1 Quote
Arto Posted September 4 Posted September 4 Som sagt, på´t på en gång så löser det sig säkert i god tid. Det kan ju gå smidigare än tänkt vid en första anblick. Vi får hoppas på det! Huvudsaken är att det gick bra med dig, en annan har iaf. en bränsletank som krockskydd på vardera sidan. 1 Quote
vedde Posted November 11 Author Posted November 11 Plockat ner det mesta inför riktning men väntar på verktyget. Har sedan 0 och ingen erfarenhet av hur man gör!Visar sig väl när man börjar.Har fixat lite med vattendragningen så länge och provat på både att svarva med min svarv och fräsa med pelarborren- sen jag skaffade ett koordinatbord.Resultatet blev OK.Nersvarvad vattenpump som blir nya inloppet och en blanking plate för termostat utloppet- lika som SBD säljer för massa ££./VeddeSkickat från min SM-S908B via Tapatalk 1 Quote
vedde Posted November 26 Author Posted November 26 Efter nästan 3 v hos Schenker så kunde jag idag själv hämta ut paketet med riktningsverktyget jag köpte från Vevor, 10t kanske i största laget men jag tänkte att det kunde kanske vara bra att ha. Så om någon har behov att låna ett riktningsverktyg så har jag ett så ni slipper köpa om ni behöver. Nu återstår bara att fundera ut hur jag skall fästa bilen så att jag kan trycka saker rakt 🤔 för annars lyfter jag ju bara bilen. Om jag försöker med motsatt sida som mothåll är det väl risk att jag böjer den istället för att räta den krokiga? Nu börjar lärandet av något jag aldrig gjort förr så alla tips eller idéer mottages tacksamt så jag kan få fason på bilen igen. 😁 Quote
super7 Posted November 26 Posted November 26 Portapower? Finns ju mycket mer användningsområde än bara riktning👍 //Nisse 1 Quote
Christer J Posted November 26 Posted November 26 6 timmar sedan, vedde sade: Efter nästan 3 v hos Schenker så kunde jag idag själv hämta ut paketet med riktningsverktyget jag köpte från Vevor, 10t kanske i största laget men jag tänkte att det kunde kanske vara bra att ha. Så om någon har behov att låna ett riktningsverktyg så har jag ett så ni slipper köpa om ni behöver. Nu återstår bara att fundera ut hur jag skall fästa bilen så att jag kan trycka saker rakt 🤔 för annars lyfter jag ju bara bilen. Om jag försöker med motsatt sida som mothåll är det väl risk att jag böjer den istället för att räta den krokiga? Nu börjar lärandet av något jag aldrig gjort förr så alla tips eller idéer mottages tacksamt så jag kan få fason på bilen igen. 😁 Är det inte enklast att hitta det raka, kapa bort det krokiga och bygga nytt? Quote
Tomas m Posted November 26 Posted November 26 (edited) 8 timmar sedan, vedde sade: Efter nästan 3 v hos Schenker så kunde jag idag själv hämta ut paketet med riktningsverktyget jag köpte från Vevor, 10t kanske i största laget men jag tänkte att det kunde kanske vara bra att ha. Så om någon har behov att låna ett riktningsverktyg så har jag ett så ni slipper köpa om ni behöver. Nu återstår bara att fundera ut hur jag skall fästa bilen så att jag kan trycka saker rakt 🤔 för annars lyfter jag ju bara bilen. Om jag försöker med motsatt sida som mothåll är det väl risk att jag böjer den istället för att räta den krokiga? Nu börjar lärandet av något jag aldrig gjort förr så alla tips eller idéer mottages tacksamt så jag kan få fason på bilen igen. 😁 Lägg upp lite bilder på den avklädda framändan. Rikta så allt är hyfsat rakt, kapa bort dom krokiga delarna och på med nya raka rördelar. Bästa är troligen att få sätta upp den i en riktbänk så det finns något att trycka/dra emot. Eller spänna fast den i något stabilt. Edited November 26 by Tomas m fel 1 Quote
vedde Posted November 26 Author Posted November 26 Kommer bilder på eländet.Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote
vedde Posted November 28 Author Posted November 28 Ok då kör vi lite bilder på hur det ser ut:Bild 1: uppifrån främre tvärgåendeBild 2: framifrån rättuppstående med övre bakre A-arms infästningenBild 3: nedre främre tvärgåendeBild4: Övre främre tvärgående framifrånBild 5: nedre inre tvärgående Bild 6: övre yttre höger hörnBild 7: övre längsgående bakifrånBild 8: plåten och övre bakre A-arms infästning Problemet med att kapa ur och svetsa in nytt är på de rör där yttre plåt är fäst - plåten är i ett stycke från bakskärm och hela vägen fram./VeddeSkickat från min SM-S908B via Tapatalk 1 Quote
Kjelland28 Posted November 28 Posted November 28 Du får nog dela aluminium plåten från cockpit och framåt. Känner du nån med riktbänk typ caroliner ? Quote
vedde Posted November 28 Author Posted November 28 Ja, jag får nog försöka med det, nej inte som jag känner, har köpt en porta-power som kanske kan räta ut några rör Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote
vedde Posted November 28 Author Posted November 28 Verkar som om längsgående nedre röret är relativt rekt i längsled men har dragits med lite uppåt. Kanske enklast att kapa ur det längst fram och sedan rikta längsgående för att sedan svetsa i nytt i fronten?Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote
vedde Posted Sunday at 08:06 AM Author Posted Sunday at 08:06 AM Det var effektivt men men inte lätt att få det dit man vill utan mothåll. Risken blev för stor att böja det som var rakt utan att få till det som var böjt. Ja ja- jag provade i alla fall och som Nisse sa- det finns fler användningsområden för en porta power.Jag kapade ur det som var mest snett och försöker massera det sista lilla på det som är kvar.Sen blir det att svetsa in nya bitar och passa in alla fästen. Ska nog gå bra Skickat från min SM-S908B via Tapatalk 2 Quote
vedde Posted Sunday at 04:04 PM Author Posted Sunday at 04:04 PM När jag börjar försöka hitta det som är rakt visar det sig att både övre och undre ramrören ända från cockpit är böjda på vänster sida. Blir nog att lyfta hela motorn och börja från cockpit och framåt.Letar motorlyft för att få ur paketet./VeddeSkickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote
tpau Posted Sunday at 05:46 PM Posted Sunday at 05:46 PM Tror det är lika bra att skära ut allt böjt och böra om, även om det bär emot. De raka rören är ju "bara" raka rör det är inte så många pengar eller timmar att byta lite längre sektion Jag har en motorlyft du kan låna, ska växla motorpaket i min lite fram och tillbaka denna vinter så gärna lån i kortare sessioner (veckor). En annan vinter hade hela vintern gått utmärkt. /T 1 Quote
vedde Posted Sunday at 06:56 PM Author Posted Sunday at 06:56 PM Så är det, kommer lyfta motorn och skära ut allt. Men behöver nog en egen lyft så jagar begagnad- tack för erbjudandet Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote
LUPUS Posted Monday at 04:50 PM Posted Monday at 04:50 PM såg tråkigt ut men det är nog det enda rätta , tar ofta mera tid att räta än att byta. material kostnaden är ju låg och nu kan du säkert göra någon förbättring oxå. Kanske till och med går att sveta fronten lös ( i typ hemmagjord jigg ) och sedan mäta in i resten av bilen . Inte 2025 än du hinner ..... 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.