Jump to content

Vedde 7 Byggtråd - Duratec


vedde

Recommended Posts

En del var ju dyrare än den största Davies Craig 150 som jag köpte - men om den pajjar kanske man bör prova en V60 pump för 1000-lappen.

🙂

Link to comment
Share on other sites

21 timmar sedan, vedde sade:

Lite dyr frakt bara, 1600:- för en 1200:- pumpemoji38.png

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

nu tänkte ju inte ja inte så, sök vidare på denna pump och den kanske finns närmare, billibgare pump till annat fordon än volvo. VAG har ju åxå original elektriska pumpar på nyare modeller

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fått igång min nya Davies Craig 150 nu och har luftat systemet. fixade till fläkt sladden då kontakten glappade rejält vilket gjorde att fläkten bara satte igång ibland.

Undrar om man kan köra BMW pumpen på samma pumpstyrning? Borde ju gå då den pulsar och ibland kör på lägre volt, svårigheten är väl att få fatt i rätt kontakt utan att åka till skroten och klippa i en härva. 

/Vedde

Link to comment
Share on other sites

33 minuter sedan, vedde sade:

Fått igång min nya Davies Craig 150 nu och har luftat systemet. fixade till fläkt sladden då kontakten glappade rejält vilket gjorde att fläkten bara satte igång ibland.

Undrar om man kan köra BMW pumpen på samma pumpstyrning? Borde ju gå då den pulsar och ibland kör på lägre volt, svårigheten är väl att få fatt i rätt kontakt utan att åka till skroten och klippa i en härva. 

/Vedde

Pierburg CWA400 Water Pump Connector - 4 pin | Accessories | Tecomotive Store

annars på BMW som reservdel

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

43 minuter sedan, vedde sade:

 

Undrar om man kan köra BMW pumpen på samma pumpstyrning? Borde ju gå då den pulsar och ibland kör på lägre volt, svårigheten är väl att få fatt i rätt kontakt utan att åka till skroten och klippa i en härva. 

/Vedde

den har egen styrenhet  ,   du kan skicka PMW frekvenser eller snacka LIN till den som i sin tur själv styr hastigheten,   faktisk en rätt smart pump , skickar fel koder kodat i samma kabel tillbaka till den som nornalt skall styra den ( typ motor styr)  .   I min länk finns den en extern styrenhet som  använder "limphome" interfacet och styr PWM baserat .  

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte detta egentligen .....men då jag hade en del strul med tidigare generation av DaviesCraig styrningen men senare modeller funkade bra så hade jag en plan på att bygga en egen styrning med Arduino och köpte nog en PWM modul som ligger "ny i kartong".

Om någon är intresserad kan jag rota fram och se vad jag har

Link to comment
Share on other sites

Tack @LUPUS och @Jocke4U, jag är dessvärre hemskt dålig på data och it och ser inte att en dator till ombord skulle underlätta.
Vi får ta detta OM den nya havererar igen.


/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I lördags vart det bankörning på Tierp med Stec, 1tim på morgonen och en vid lunch. Det räckte gott och väl för man var mör efter 40 min körning. Jag har äntligen hittat läget där man kan styra med gaspedalen även med R- däck. Nu börjar det bli roligt och man kan drifta igenom svängarna kontrollerat om man vill.
2 tappra Locost på plats, jag och Mats och mycket intresse när jag hade blåst om i stort sätt alla andra bilar som var där. 1 Audi S4 Quattro och en renault racerbil med slicks var snabbare men jag tror jag körde mest spektakulärt med en tung högerfot och mycket på tvären
/Veddedd2498ce0e7142c7b5f3c72ad1a35ff1.jpg4f97b0aa29cb10e8bf1c52baa80b5e50.jpg

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Började skorra i bak efter Tierp och ett par repor till och från jobbet så nya lager beställt till bak, dem är ju sen bygget start 2006!
Idag gav Biltema pumpen upp mer eller mindre, ny Bosch 200 eller ny Biltema 044?Är originalen såååå mycket bättre?
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

OK, bet i det sura äpplet och beställde en Bosch 200, nya 044, från Speeding. Den var nedsatt och koden funkade inte, står inget om att den inte gäller på redan nedsatta varor?
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, vedde sade:

OK, bet i det sura äpplet och beställde en Bosch 200, nya 044, från Speeding. Den var nedsatt och koden funkade inte, står inget om att den inte gäller på redan nedsatta varor?
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

Du har råd med denna ändå

Link to comment
Share on other sites

Nya Bosch 200 pumpen kom och jag börjar riva ut den gamla, ska sätta dit den och upptäcker att utloppet minskat från M12 till M10 och givetvis har jag ingen adapter- suck!
Trodde nästan att det skulle vara enkelt men ack så lurad man blev igen!
Har ju AN i hela systemet och behöver nu en skum adapter, hane M10x1.0 till hona M12x1.5. Har mailat Speeding och frågat.
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Backventil är M10x1.0 på pumpsidan och ska över till AN8 hona eller M12x1.5 hane.
Hittade en adapter M10x1.0-AN8 hane-hane.


Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Med lite adaptrar från J-Spec fick jag ihop hela nya pumpen Bosch 200 så får vi se om den levererar bättre än Biltemas 044 kopia.

Skulle fortsätta med huven när hojen pajade och sen även min dagliga V50 där jag plötsligt inte får i växlarna - troligtvis slavcylindern då jag får ut olja när jag luftar( huvudcylinder OK), ingen luft kommer ut(inget läckage) och pedalen går ända ner och fastnar vid luftning( slavcylinder paj). Bara att riva hela koppling och byta tryckplatta, lamell, slavcylinder och dubbelmassesvänghjul när man ändå river allt.

/Vedde

Link to comment
Share on other sites

23 minuter sedan, vedde sade:

Med lite adaptrar från J-Spec fick jag ihop hela nya pumpen Bosch 200 så får vi se om den levererar bättre än Biltemas 044 kopia.

Skulle fortsätta med huven när hojen pajade och sen även min dagliga V50 där jag plötsligt inte får i växlarna - troligtvis slavcylindern då jag får ut olja när jag luftar( huvudcylinder OK), ingen luft kommer ut(inget läckage) och pedalen går ända ner och fastnar vid luftning( slavcylinder paj). Bara att riva hela koppling och byta tryckplatta, lamell, slavcylinder och dubbelmassesvänghjul när man ändå river allt.

/Vedde

❤️❤️❤️

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, vedde sade:

Skulle fortsätta med huven när min dagliga V50 där jag plötsligt inte får i växlarna - troligtvis slavcylindern då jag får ut olja när jag luftar( huvudcylinder OK), ingen luft kommer ut(inget läckage) och pedalen går ända ner och fastnar vid luftning( slavcylinder paj). Bara att riva hela koppling och byta tryckplatta, lamell, slavcylinder och dubbelmassesvänghjul när man ändå river allt.

/Vedde

Nej vilket tråkigt fel. Om det är lika som S60/V70 så sitter det ju runt ingående axeln så växellådan måste ju bort....

 

//Nisse

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Straffet för att man inte bytt bromsvätska i tid.. beläggningen i slavcylindern flagar och läckaget är ett faktum. Problemet kan lösas med enbart Autosol om du vill spara klut.

Om inte så.byt vevaxeltätningen när du ändå har bort svänghjulet. 

Link to comment
Share on other sites

Det blir att ha ner hela lådan - därav byter jag även dubbelmassasvänghjulet samtidigt då det i kit endast var 2000kr mer och jobbet med att ha ner allt igen för enkom det verkar inte vara värt besväret - då bör det hålla 20 000 mil till tänker jag.

Blir att addera bromsvätska på varje oljeservice så man inte missar det igen om den är så känslig 🫢

Som tur är har jag en månad på mig att lösa det, vi skal dra sjuan till Kinnekulle, ingen semester ännu så det blir lite kvälls jobb 😆 tur att man har verkstad med 2-pelar lyft och har precis fått fatt i en växellådslyft.

Hojen får jag ihop ikväll och sjuan är klar, bara Volvon kvar.

/Vedde

Link to comment
Share on other sites

Straffet för att man inte bytt bromsvätska i tid.. beläggningen i slavcylindern flagar och läckaget är ett faktum. Problemet kan lösas med enbart Autosol om du vill spara klut.
Om inte så.byt vevaxeltätningen när du ändå har bort svänghjulet. 
@Christer J - är det den som benämns packbox vevaxel främre?
https://vparts.se/se/volvo-v50/reservdelar/motordelar/packningar/packbox-vevaxel-framre-till-volvo-s40-v50-c30-s80-s60-v60-v70-xc60-4-cyl.html
Motorn sitter ju på tvären så vad är fram och bak?
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

@Kjelland28 Nä jag hittade på Trodo:

image.thumb.png.f911d629e8be71f137ecedc41ad85dba.png

 

Bör man byta packboxarna på växellådan också när man väl är där inne?

Känns inte som man vill plocka ner skiten flera gånger.

/Vedde

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ok, körde lite hårt med lite dounuts och lite uppe på varvstopp med en kompis, det var då soppapumpen började skorra och jag köpte en ny. På väg hem innan jag bytt slutade den gå på tomgång men jag lade det till att soppa pumpen nu var kass. Så är inte fallet utan med ny pump vill den fortsatt inte gå på tomgång??
Kan vara: trycket- inte kollat efter byte.
Drar tjyvluft? -Får dra hela insuget.
Inget ändrat i mappen eller mekaniskt - med vilje.
Tips? Eller är jag rätt ute?
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kolla så nolläget fortfarande stämmer för tändningen och timing på kammarna. Tveksam till att kedjan skulle hoppa ett hack, men har sett det på kamremmar. Har du modifierat kedjespännaren eller du kör original?

Link to comment
Share on other sites

Hej Morty

Jag kör original kedjespännare och jag tror inte den hoppat då den gick fint på tomgång efter buset men sen stod den still i ett par timmar, efter lunchen, sen gick den på tomgång när jag lämnade jobbet lugnt och stilla hemåt utan bus och sen på macken 10 mil senare så ville den inte.

Annars har du rätt i att det kunde vara en orsak.

Bör man modda spännaren?

/Vedde

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Original kedjespännare påstås hantera höga varv och snabba skiftningar dåligt, speciellt om oljetrycket skulle falla. Armen som mekaniskt "klickar" ut efter att kedjan slits är för klen. Jag moddar mina så att jag byter ut den mekaniska armen till en kraftig skruv med kontramutter. Nackdelen är att den inte kan följa slitaget av kedjan då, men jag river motorn var tredje säsong och då justerar jag kedjespännaren om det skulle behövas.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Huven går framåt i väntan på kopplingen till Volvon.
Nu måste jag också hitta tomgångsfelet på sjuan - SUCK!
Bra att det finns tid till Kinnekulle.f24df715bbe182692ba49138109b767a.jpg

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Inget kamkjedjehopp i alla fall, kollade med kammarna i bakkant och fick i 6mm i botten på remskivan. Jag har ju kil i veven så där lär det inte hoppa i alla fall. Däremot ser bränsletrycket mystiskt ut med mätaren i botten när motorn går och ingen påverkan när jag skruvar på regulatorns inställning. När jag bara primar motorn stannar den på 1 eller 2 bar??
Tror det kan vara membranet in BTR:en som gett upp - tar isär det och filter imorrn för att kolla om det är där felet ligger. Inte bytt membran sen jag köpte den.
/Vedde


Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Du borde kunna se på lamdaregleriingen om bränsletrycket är högre eller lägre än när bilen mappades. Detta givetvis under förutsättning att du kör closed loop på tomgång/låglast. 

Link to comment
Share on other sites

Igår hämtade jag nya membranet till BTR:en och vips gick den som den skulle, blir väl en serviceåtgärd varje år inför säsongen.
Upptäckte att en bult gått av som håller kompressorn.
Hoppas jag kommer åt så man slipper borra ur.
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

Edited by vedde
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips om brux bilen! Nu är Volvon fit for fight och kommer dra oss ner till Kinnekulle om 2v. Det var ju inga problem att byta koppling på den själv och man sparade massor med tusenlappar. Rätt gissat av Christer att det var slavcylindern som gett upp - nu funkar det klockrent och jag kommer byta bromsvätska vid varje oljebyte för att slippa göra detta igen på närmaste 20 000 mil 😮‍💨

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Båda bakhjulslagren bak bytta! Längre hjulbultar monterade bak så nuttrarna håller med alla gängor!
/5ddb507bbb1417f0fec49180dbde06aa.jpg5b09fb7348442973e4f151d6a09f8906.jpg2e90047cd7f2d10306cc17f8e4ceacfa.jpgac3eb44b54a9b73e058e8dc8fc17d522.jpge8329c482a6868349187e65b73158f07.jpg

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då var ännu en Kinnekulle körning avklarad. Haveri i diff fästen som satte stopp för körning på em.
Jag tänker vattenskära nya och kanske gå upp i tjocklek och triangulera överst och på mitten då båda har spruckit ovanifrån men även böjt sig på mitten.
Vad säger ingenjörskåren här? Upp i tjocklek eller triangulera, eller båda?
Jag hade även fel om att de var bockade, dem är vinkelsvetsade så det är i svetsfogen de spruckit.
72a7a92d998ce3122016883ff0278aef.jpgb8c8bf4c5f757eb809a1818dc80a47f4.jpg

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk



Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...