Jump to content

Vedde 7 Byggtråd - Duratec


vedde

Recommended Posts

Nu är den som den skall, tror det var bl a batteriet som spökade.


Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nu när den går som den skall och jag har motorhuv på så har den börjat bli väldigt varm och börjar gå uppåt 97-98 grader. måste kolla på sätt att evakuera värmen ur motorrummet även när man kör långsamt så att man slipper problem i stadskörning och kan åka med på en eller annan cruising.

Är Nacaducts på sidorna något att ha? Drar de ut värmen på ett bra sätt? Eller är det louvres på huven som gäller?

/Vedde

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, vedde sade:

evakuera värmen ur motorrummet

Viktigt att luften som släpps in genom fronten har ett stort utsläpp, ofta vid bakre delen på motorn och ner under bilen, har man tätt den vägen får man evakuera på sidorna. Varm luft har större volym än kall luft.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dom är väl mer till för att ta in luft genom
Naca ducts funkar åt båda håll beroende på hur de vänds mot färdriktningen men troligtvis bättre för in än ut.

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

On 2024-05-22 at 09:05, vedde sade:

Nu när den går som den skall och jag har motorhuv på så har den börjat bli väldigt varm och börjar gå uppåt 97-98 grader. måste kolla på sätt att evakuera värmen ur motorrummet även när man kör långsamt så att man slipper problem i stadskörning och kan åka med på en eller annan cruising.

Är Nacaducts på sidorna något att ha? Drar de ut värmen på ett bra sätt? Eller är det louvres på huven som gäller?

/Vedde

Ja det är ju lite väl högt.

 

När jag har varit och kört nån cruising så ser jag 93-94 som max, och då bränner man sig på

huven om man får för sig att känna på den... luften i motorrummet är ju ganska stillastående 

när det körs så sakta

 

Gälar på huven är en bra ide

 

 

363361787_1036467857512171_1836769782653834297_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Har du plåtat igen mellan ramrören i motorrummet ? Jag har lämnat så mycket öppet som möjligt neråt i motorrummet på min med förhoppningen att det ska räcka. Lindade avgasrör ?  

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

Jag har öppnat upp sidorna på min. Har hel plåt under bilen, så jag evakuerar inget det hållet. Gälar i huven undviker jag efter ha sett en kompis få varm motorolja över hela hjälmen när en slang till oljekylaren brast på bana.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag fattar finns lite knep att ta till för att öppna upp evakueringen, jag har så öppet man kan ha undertill men varmluft stiger ju som bekant så evakuering uppåt vid långsamtkörande vore optimalt men svårt med utrymme på min då jag har ett stort scoop på mitten för att motorn sitter högt.

Gälar på sidorna kan jag sätta in och ha haft tidigare, såna som på bilden, alternativet är att öppna sidorna men det är ett större ingrepp som jag i s f gör vid nästa motorbyte.

Tror att bra styrning in i och tätning mot kylaren kan göra att man verkligen tvingar in luften genom den så att kylningen blir bättre.

Ja ja, löser det nog på något sätt - huvudsaken är att den funkar med laddning och batteri nu i alla fall :prop:

Link to comment
Share on other sites

6 minuter sedan, Christer J sade:

En riktig elfläkt också. Inte nån Kinaspal modell.

Köp någon som sitter original typ Volvo v70 så då ökar väl toppfarten med eller hur Christer 

Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, Mildseven sade:

Köp någon som sitter original typ Volvo v70 så då ökar väl toppfarten med eller hur Christer 

Rimligtvis gör den det. 

Men det skiljer en hel del i effekt på en sån och de tunna små kinagrejorna. 

På min nya sitter en Saabfläkt, så det ska nog gå hyfsat, trots att det är en Fordmotor i den också 😄

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har ju en stor tjock Coolex kylare och intercooler fram med så stor fläkt som går från dem också.
Tittar lite på att testa och gjuta av lite galler och grejer jag har I kolfiber så får jag prova lite sånt också.



Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Vid vilka temperaturer slår du till och från kylfläkten?
Just det, ställde upp den när jag hade problem med batteriet, har kört 85 grader innan!
Bör man starta tidigare?

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det är upp till dig, men du får inte motorn kallare än vad du har dessa inställningar på när du krypkör.

Jag styr min motortemp till 80 grader och slår på fläkten vid 93 grader och av på 90.

Link to comment
Share on other sites

Jag har 82 graders termostat och sen styrning på vattenpumpen som sköter cirkulationen och sen kan jag, som du styra fläktens start och stopp.

Ska kolla om den är satt för lågt eller högt så får vi se om det blir bättring.

Jag har även Water Wetter i vattnet för att höja kokpunkten lite så den inte kokar vid 100.

/Vedde

Link to comment
Share on other sites

Varför har du både styrning till pumpen och termostat? Antingen styr man pumpen utan termostat eller så kör man den för fullt, direkt på 12V och använder termostat. Det är i alla fall det jag läst mig till. Jag kör utan termostat.

Jag har en känsla av att Davies Craig pumparna tappar väldigt mycket flöde vid mottryck jämfört med Pierburg CWA pumparna, så jag undviker termostaten.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag hade också problem när jag hade termostaten i, så snart jag plockade ur den och körde pumpen på sprutet så går allt som en dans. Tror det kan vara värt att prova det för din del också.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Får bli så - minns inte om jag har den i eller inte men tror att jag har den kvar i och det är säkert problemet!

Man lär så länge man lever!

🙂

Link to comment
Share on other sites

Dränerat och tog loss termostathuset - men döm om min förvåning när det inte satt en termostat där!
Så det var inte problemet.


Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Aj då !  Har du tätat runt kylet så att all luft tvingas genom kylet ? En ny och kreativ lösning skulle kunna vara en propeller på kardanen borde kunna evakuera lite ur motorrummet. Alternativt dubbla fläktar en tryckande och en sugande, En fläkt på båda sidor kylet. Ideerna flödar. 🙂

 

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, vedde sade:

Dränerat och tog loss termostathuset - men döm om min förvåning när det inte satt en termostat där!
Så det var inte problemet.


Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

Hur är pumpen kopplad?

Mellan motor och kylare eller kopplad som orginalpumpen?

Blir flödet rätt i motorn. Eller cirkulerar det bara genom kylaren utan att cirkulera rätt inne i motorn?

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Tomas m sade:

Hur är pumpen kopplad?

Mellan motor och kylare eller kopplad som orginalpumpen?

Blir flödet rätt i motorn. Eller cirkulerar det bara genom kylaren utan att cirkulera rätt inne i motorn?

Nädå den sitter rätt, i linje med vanliga pumpen så det cirkulerar som det skall.

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, Kjelland28 sade:

Aj då !  Har du tätat runt kylet så att all luft tvingas genom kylet ? En ny och kreativ lösning skulle kunna vara en propeller på kardanen borde kunna evakuera lite ur motorrummet. Alternativt dubbla fläktar en tryckande och en sugande, En fläkt på båda sidor kylet. Ideerna flödar. 🙂

 

Jo det var jag inne på innan att jag behöver täta kring inloppet så allt går genom kylaren för effektivare kylning och sedan utsläpp på sidorna eller på huven.

Börjar där.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade satt min pump i samma position som original men den satt då relativt högt. De rekommenderade att jag skulle flytta ner så den sitter så lågt som möjligt så att den inte behöver suga något utan får tryck från kylet. 

Link to comment
Share on other sites

Såhär:
Bild 1- Bak i toppen via Retrofordröret till bild2
Bild 2- Retroford till toppen kylare
Bild 3- Botten kylare till Davis Craig upp till bild 4
Bild 4- från EWP till termostathus
Bild 5- expansionskärl kopplat till T kors mellan EWP och termostathus samt tunn slang till avluftning kylare.

Undre utgång bak i toppen - pluggad
Övre utgång termostathuset- pluggad

Är det inte rätt?
/Veddec59bcd98c379c28ee6a6a33bc61877ab.jpg7d271d5189b432682b0e3db091e2c080.jpg63366d956c26d8bda520eeedd08061fb.jpg73447125b2ed674ecd00dbab82761683.jpgc58e4ae53d68d1d9847b18f603c479e1.jpg

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Tolkar jag det rätt att pumpen sitter mellan kylarens kalla/nedre anslutning och motorn?

Med originalpumpen så cirkulerar kylvattnet ständigt runt i motorn även när termostaten är stängd. Det gör att tempen blir jämn i hela motorn.

Termostaten ser ut att även stänga en bypass kanal när den öppnar, tänkte det bara cirkulerar den lättaste vägen om termostaten saknas .

 

IMG_5806.jpeg

IMG_5805.png

Link to comment
Share on other sites

Viktigt att undre slangen från expansionskärlet sitter på pumpens sugsida. Dvs mellan kylaren utlopp (undre) och pumpen. Annars får du övertryck i den slangen och avluftningen via exapnsionskärlet fungerar ej och du bygger luftfickor i systemet. 
Med originalpump i blocket blir det så automatiskt, men i och med att du flyttar ut pumpen från blocket så måste du flytta även slangen som kommer från expansionskärlet. 

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, Morty sade:

Viktigt att undre slangen från expansionskärlet sitter på pumpens sugsida. Dvs mellan kylaren utlopp (undre) och pumpen. Annars får du övertryck i den slangen och avluftningen via exapnsionskärlet fungerar ej och du bygger luftfickor i systemet. 
Med originalpump i blocket blir det så automatiskt, men i och med att du flyttar ut pumpen från blocket så måste du flytta även slangen som kommer från expansionskärlet. 

Jag har den mellan pumpen och termostathuset - i så fall skall jag byta plats på T- korset så det kommer mellan kylarens nedre utlopp och pumpen! 

Får testa den abrovinkeln - är lite ont om plats just där som jag just har monterat pumpen - får gå över och se om det går att få till så det inte blir luftfickor - Tack Morty!

/Vedde

Link to comment
Share on other sites

16 timmar sedan, Tomas m sade:

Tolkar jag det rätt att pumpen sitter mellan kylarens kalla/nedre anslutning och motorn?

Med originalpumpen så cirkulerar kylvattnet ständigt runt i motorn även när termostaten är stängd. Det gör att tempen blir jämn i hela motorn.

Termostaten ser ut att även stänga en bypass kanal när den öppnar, tänkte det bara cirkulerar den lättaste vägen om termostaten saknas .

 

IMG_5806.jpeg

IMG_5805.png

Tomas- jag har ju ingen termostat så det cirkulerar hela tiden fritt med pumpstyrningen som går på temp om den skall gå intermittent eller konstant och med vilken hastighet.

Jag kör ju bara under varma årstiden så jämn motorvärme eller kallstart är sällan ett problem.

/Vedde

Link to comment
Share on other sites

32 minuter sedan, vedde sade:

Jag har den mellan pumpen och termostathuset - i så fall skall jag byta plats på T- korset så det kommer mellan kylarens nedre utlopp och pumpen! 

Får testa den abrovinkeln - är lite ont om plats just där som jag just har monterat pumpen - får gå över och se om det går att få till så det inte blir luftfickor - Tack Morty!

/Vedde

Vanlig felkoppling när man sätter extern pump eller bygger om kylsystem. Det ska flöda kontinuerligt genom avluftningsslangen ner i expansionkärlet när pumpen går. Lycka till!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack Morty
Det mesta gick men saknar lite slang då det blev lie längre med 16mm slang som behövdes.
Kommer snart från Do88 med rabatt!
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...