Jump to content

Vedde 7 Byggtråd - Duratec


vedde

Recommended Posts

Lite svårt att se men det verkar inte ha vart så mycket genombränning, för lite ström vid svetsningen knacka rätt det och slipa till en ordentlig kälfog och ladda på med ström, sen värmer du området kring fogen tills den börjar skifta mot svagt i rött och låter den långsamt svalna vill du vara extra säker slipa andra sidan ren och lägg en fog där med innan du anlöper det. fogarna ska bara slipas rena, inte slipas ner för mycket. Fogen slipas så att du slipar bort starten på sprickan. 

Edited by Kjelland28
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Svetsar belastade i utmattning spricker alltid, det är bara en fråga om hur många lastcykler som krävs. Vanligt homogent stål däremot har en lastnivå där den håller ”för alltid”.

Om du kör samma godstjocklek men med bockar med mjuk börjadie utan hack i kanten kommer den tåla utmattning mycket bättre. Men kanske ska tjocka på också, men mjuk börjadie utan hack är viktigt.

Om du laser/plasma skär se till att bearbeta skärytan så du får bort glödskalen och den värmepåverkade biten dessa är startpunkter för nya sprickor, mjuka kanter utan hack är rätt melodi.

Utöver att använda fästet i bakkant, använder du de två hålen i framkant?

/T

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag rekommenderar alltid fästet i bakkant, just av denna anledning. Att förstärka bara de främre kan vara en "lösning" men med det bakre fästet (lika stumt som de främre förstås) så lär det inte behövas.

Givetvis skulle en triangulering av främre fästet (vinkel ut åt sidan) också förbättra konstruktionen ordentligt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar blir att se över ett fästa även i bakkant samt triangulering.

Vill inte använda de trasiga fästena utan vill få nya vattenskurna så jag kan bränna på ordentligt med svetsen.

/Vedde

Link to comment
Share on other sites

Har syns bussningarna lite bättre.

Bakersta fästet på diffen är en u-profil sitter även bussning där

skruvad i vinkeljärnen lite svårt att få diffen på plats annars....😅

 

//Nisse

IMG_0910.JPG

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, super7 sade:

Har syns bussningarna lite bättre.

Bakersta fästet på diffen är en u-profil sitter även bussning där

skruvad i vinkeljärnen lite svårt att få diffen på plats annars....😅

 

//Nisse

IMG_0910.JPG

Tack Nisse

Jag förstår - min sitter stumt utan bussningar men jag tror som Gustaf m fl säger att bakkant samt triangulering komer göra under för hållfastheten. 

/Vedde 

Link to comment
Share on other sites

16 timmar sedan, tpau sade:

Svetsar belastade i utmattning spricker alltid, det är bara en fråga om hur många lastcykler som krävs. Vanligt homogent stål däremot har en lastnivå där den håller ”för alltid”.

Om du kör samma godstjocklek men med bockar med mjuk börjadie utan hack i kanten kommer den tåla utmattning mycket bättre. Men kanske ska tjocka på också, men mjuk börjadie utan hack är viktigt.

Om du laser/plasma skär se till att bearbeta skärytan så du får bort glödskalen och den värmepåverkade biten dessa är startpunkter för nya sprickor, mjuka kanter utan hack är rätt melodi.

Utöver att använda fästet i bakkant, använder du de två hålen i framkant?

/T

Tack Torbjörn

Tror att de blir svårt med platsen att få till bockningen så det blir nog triangulering och bakre fäste och kanske lite mer gods.

/Vedde

Link to comment
Share on other sites

Kanske bocka plåt istället för att svetsa och triangulering för att sprida lasten?

EDIT: missade alla andra kloka svar 🙂

 

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Efter mästerlig hjälp av Kjelland med en CAD med bockmån så blir det bockad variant som lämnas till vattenskärning nästa vecka p g a semester hos honom.
Återkommer i ämnet och kollat på bakre fäste under tiden.
Nu lite semester till Skåne och Köpenhamn.
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Här kan jag visa vad som händer när man bygger fästena rejäla....

Bulten som håller generatorn har lossnat och det är bara spännaren den sitter i😱

Hur länge jag har kört så vet jag inte...🤔

DSC_1646.JPG

Link to comment
Share on other sites

54 minuter sedan, super7 sade:

Här kan jag visa vad som händer när man bygger fästena rejäla....

Bulten som håller generatorn har lossnat och det är bara spännaren den sitter i😱

Hur länge jag har kört så vet jag inte...🤔

DSC_1646.JPG

Gör du inte bultcheck innan du åker?

Link to comment
Share on other sites

Kjell: Minns jag rätt så skruvades generatorn fast med låsmutter det är ju flera år sen

den monterades i detta utförande.

 

Vedde: Har ett litet glapp i TPS givaren och detta upptäcktes när jag skruvat bort luftburken

så hur länge det är kört så där vet jag inte... loggen visar inget problem med laddningen i alla fall.

 

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Det jag menar med spännaren är ju fästet som sitter fast i bulten längst till vänster sen går det in under
remskivan och man ser lite av den andra fästpunkten.
 
Ah såg nu, pivot bulten är ju borta- då hänger den ju bara på spännbulten.


Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Express service hos vattenskäraren - 2 st bockade diffhållare klara! 1 dags leverans!
Nu lite triangulering uppe och i mitten för extra styrka så får vi se hur det håller.
Hoppas på att ha bilen på rull till helgen.
Tack alla som hjälp till med tips och råd
/Vedde7ead96ee36eaecc5b83f60f894cb0f27.jpg

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Nu monterade, måtten var för 7,5" diff och min är 7" så fick schimsa lite i bredd.
Måtten på platta delen mot ryggstödet behöver ökas. Lägger upp CAD snart.
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, vedde sade:

Nu monterade, måtten var för 7,5" diff och min är 7" så fick schimsa lite i bredd.
 

Klokt att göra så, då behöver du ju inte göra nya fästen igen när det är dax 

att uppgradera till en större diff 💪

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Lite sista bankörning på Tierp Arena, lite "farlig" bana med mycket betong på sidorna om man gör misstag. Började blött på banan så det gick brett och långsamt - gjorde en 180 på rakan och backade in i en löst stående däcktrave - en liten bukla som slogs ut för hand😆. Sen vid lunch torkade det upp och man kunde köra riktigt fort men då kokade bilen och det fanns ingen cirkulation i den elektriska pumpen = generatorn laddar inte batteriet som den skall så batteriet dräneras och allt slutar funka.

Suck - nu jaga ny generator. Köpte en här för ett par veckor sedan men har lovat bort den till Nisse.

/Vedde 

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för generator du vill ha ? Har en ny 90 Amp som bara ligger
Tack Kjell
Sen behöver vara väldigt liten för annars krockar den med styrningen. Ska gå tillbaka till fd svågern som sålde mig denna och kolla vad som haft ihjäl den. Han driver Generatorservice i Uppsala , borde kunna få hygglig service då!

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ok, till mitt bygge så köpte jag en generator till en mini original modellen på minispares 

https://www.minispares.com/product/Classic/Electrics/Alternators/GXE2211.aspx?0902&ReturnUrl=/shop/classic/Electrics/Alternators.aspx|Back to shop 45Amp 46.5 pund plus frakt finns en 70Amp för 53 pund

Eller en race generator https://www.minispares.com/product/Classic/Electrics/Alternators/GXE1002RACE.aspx?0902&ReturnUrl=/shop/classic/Electrics/Alternators.aspx|Back to shop

Edited by Kjelland28
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jaha, tack Nisse!
Man är ju en jävla klåpare!
Bra att kolla att alla sladdar sitter i generatorn
14.4v med den i, skit utan
/Vedde11f0240ea3f2da9bd25f144903d833a8.jpg

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

  • Like 2
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, vedde sade:

Jaha, tack Nisse!
Man är ju en jävla klåpare!
Bra att kolla att alla sladdar sitter i generatorn emoji2962.pngemoji43.png

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

Så här såg det ut för mig..... M6 mutter som lossnat.

Numera sitter det en nordlock låsbricka där också

 

Kul med enkla fel ibland

 

//Nisse

2020-08-26-13-22-13_dsc_1284.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så här såg det ut för mig..... M6 mutter som lossnat.
Numera sitter det en nordlock låsbricka där också
 
Kul med enkla fel ibland
 
//Nisse
2020-08-26-13-22-13_dsc_1284.jpg.1805cc7f43d545417cb2e51a2911bb25.jpg
Nu har du generatorn på posten!


Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Skönt att kunna dela på gracerna, köpte en låda grejor av en avvecklade sjua åkare och jag har i min tur delat vidare, en generator såld till Umeå och en 1/2 typ 9 till Täby.
Känns bra att fördela det vi som community behöver till våra bilar.


Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

24 minuter sedan, vedde sade:

Skönt att kunna dela på gracerna, köpte en låda grejor av en avvecklade sjua åkare och jag har i min tur delat vidare, en generator såld till Umeå
 

Tjena.

Ja handla prylar från diverse olika forum är ju dom bästa affärerna.

 

//Nisse

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så fel jag hade, med sladden i så dräneras batteriet fortsatt så något lurt är det med min generator. Får montera en ah mätare temporärt och ta en kort tur och kolla eller koppla in datorn i VEMSet och se om jag får värden där.
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

49 minuter sedan, vedde sade:

Så fel jag hade, med sladden i så dräneras batteriet fortsatt så något lurt är det med min generator. Får montera en ah mätare temporärt och ta en kort tur och kolla eller koppla in datorn i VEMSet och se om jag får värden där.
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

Ta loss den och åk till Roger så mäter han upp den åt dej.

Link to comment
Share on other sites

Satte i alla sladdar, drog åt alla jordpunkter och batteriklämmor och körde en testrunda utan problem. Mätte med multimeter och får upp 14.2v från generator och på batteriet 14V på tomgång och något mer när man varvar.
Funderar på om batteriet gjort sitt och inte tar laddning men min Ctec tycker att det går att ladda?
Vet inte men skumt är det.
Någon som har ett bra tips på en +kabel jag kan dra fram? + sitter under grenröret så jag bränner mig hela tiden man ska på och sv med startkablar.
Typ som på nyare bilar med en metallpigg.

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Sån där truckladdar handske funkar 👍 Har gjort några sådana lösningar på diverse

rally bilar, bra med lite starthjälp i Parcfarme på vintern kan det ju vara ganska så 

kallt och rally bilarna har ju rätt så små batterier.

 

//Nisse

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2023-09-09 at 13:30, vedde sade:

Satte i alla sladdar, drog åt alla jordpunkter och batteriklämmor och körde en testrunda utan problem. Mätte med multimeter och får upp 14.2v från generator och på batteriet 14V på tomgång och något mer när man varvar.
Funderar på om batteriet gjort sitt och inte tar laddning men min Ctec tycker att det går att ladda?
Vet inte men skumt är det.
Någon som har ett bra tips på en +kabel jag kan dra fram? + sitter under grenröret så jag bränner mig hela tiden man ska på och sv med startkablar.
Typ som på nyare bilar med en metallpigg.

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

kanske en sån nånstans där det är åtkomligt, 3D skrivaren fixar pol-skydd, eller så har Roger pol-skydd till M8

image.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hmmm, ska nog inte vara som första bilden- övre hållare till generatorn.

Hittade en uppdatering i gömmorna.

Nu in och få generatorn uppmätt av proffs.
/Vedde9c7bf745d3145bfa4dc9bd150193dad0.jpg1fee99cea1eb6bd6be42ba810ec10cf4.jpg

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

In till Roger på Generatorservice i Uppsala, kollar generatorn i maskinen- levererar 14,4 v och nästan 50ah på en 45 ah generator.
Tips att kolla hur mycket jag har vid all belastning - bränslepump, elvattenpump och fläkt samtidigt. Då laddar den 12,4-12,7v vilket jag förstår är för lågt och dränerar batteriet. Har funkat när jag kört utan huv för då har det gått kallare än med huv på. Gissar att fläkten går mera vilket sakta dränerar batteriet.
Får leta efter en mini generator som ger minst 60ah men utrymmet är det stora abret som riskerar krocka med styrstången SUCK!
Kitcardirect har en Powerlite performance för duratec men £342!! Ser lite stor ut dessutom.
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...