Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej, jag svarar med våra favoriter, project Binky, det var ju enna trångt i deras hundkoja också, sååå..... om du vill göra det riktigt komplicerat och ha nåt som går sönder ofta, så man får mecka mera, varsågod!
Flexi shaft.
image.png.5dfb8fdf9d372fe0554d185ba4da8f0c.png

Posted
50 minuter sedan, vedde sade:

kollar generatorn i maskinen- levererar 14,4 v och nästan 50ah på en 45 ah generator.
Tips att kolla hur mycket jag har vid all belastning - bränslepump, elvattenpump och fläkt samtidigt. Då laddar den 12,4-12,7v vilket jag förstår är för lågt och dränerar batteriet. Har funkat när jag kört utan huv för då har det gått kallare än med huv på. Gissar att fläkten går mera vilket sakta dränerar batteriet.
 

Det där är ju inga större belastningar egentligen, det skulle väl vara elvattenpumpen. Har du kollat så att det inte är nått spänningsfall på vägen fram till batteriet.

Posted (edited)

Går det att köra kylfläkten på lägre varv så den drar mindre tex genom en PWM utgång från motorstyret och ett solid state relä?

Alternativt lägga till en extra mindre fläkt?

Med tanken att bara dra på full fart när det verkligen behövs

Edited by tpau
  • Like 1
Posted
6 timmar sedan, super7 sade:

Det där är ju inga större belastningar egentligen, det skulle väl vara elvattenpumpen. Har du kollat så att det inte är nått spänningsfall på vägen fram till batteriet.

Precis. Mät mellan plus på generatorn och plus på batteriet, sedan gods på generatorn till minus på batteriet så ser du var du har ev spänningsfall.

Jag mätte på min elfläkt och den drar 25A vid start och runt 17 i drift.  Bränslepumpen 044,  18 A. 35W i strålkastarna 6A, plus din vattenpump, sprut och övriga lampor kan bli en del belastning. 

Posted

Fick ju en Biltema generator vid ett delköp som är på 60ah, kanske ska börja och prova med den och se om det räcker.
Har mycket lite spänningsfall mellan generator-startmotor-batteri men någon tiondel är det.

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted
Ser att biltema har en 60 A för 700:-
Hej, hittar bara den lilla för 969kr
Art# 63-614
Det är den jag har i tidigare utförande med bara B+ och 2 kablar till.
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted
On 2023-09-24 at 14:13, tpau sade:

Går det att köra kylfläkten på lägre varv så den drar mindre tex genom en PWM utgång från motorstyret och ett solid state relä?

Alternativt lägga till en extra mindre fläkt?

Med tanken att bara dra på full fart när det verkligen behövs

Tror jag kan starta den på högre temp och inte så tidigt som nu då drar den ur endast på banan och inte på gata. PWM? ingen aning verkar tekniskt över min förmåga då jag inte vet vad det är.

Posted
On 2023-09-24 at 19:46, Christer J sade:

Precis. Mät mellan plus på generatorn och plus på batteriet, sedan gods på generatorn till minus på batteriet så ser du var du har ev spänningsfall.

Jag mätte på min elfläkt och den drar 25A vid start och runt 17 i drift.  Bränslepumpen 044,  18 A. 35W i strålkastarna 6A, plus din vattenpump, sprut och övriga lampor kan bli en del belastning. 

Tack skall testa mellan gods och minus, har inte tänkt på det. Men som du säger tror jag att jag är över gränsen när allt går. Alla lampor är i o f s led så de borde dra mindre men det finns ju gott om förbrukare ändå som tillsammans blir för mycket.

Posted


PWM är ganska roligt, man slår av och på strömmen jättefort massa gånger, så fort att motorn inte riktigt fattar utan ser det som en lägre spänning.
Man sätter en procent och då ser motorn det som den procenten av maxspänningen.

Många tomgångsventiler funkar enligt den principen.

En elmotors varvtal är beroende av spänningen, medan strömmen är beroende av belastning. Och i andra ändan så är effektbehovet hos en fläkt beroende av varvtalet. Så att sänka spänningen sänker varvtalet vilket sänker strömförbrukningen.

Så om din motor håller sig kall med 80% pwm så drar den bara 80% eller mindre.  

Annars är det bara att ladda mindre så behöver du inte en så stor kylfläkt :hyper2:

/T

Posted
16 minuter sedan, tpau sade:


PWM är ganska roligt, man slår av och på strömmen jättefort massa gånger, så fort att motorn inte riktigt fattar utan ser det som en lägre spänning.

Man skall ju ha ett styrsystem som klarar av det också...

Vet inte om Vedde har det.

Posted
14 timmar sedan, Mildseven sade:

BAra du inte har laddningslampan i led

Självklart inte! 😆

Posted
9 timmar sedan, tpau sade:


PWM är ganska roligt, man slår av och på strömmen jättefort massa gånger, så fort att motorn inte riktigt fattar utan ser det som en lägre spänning.
Man sätter en procent och då ser motorn det som den procenten av maxspänningen.

Många tomgångsventiler funkar enligt den principen.

En elmotors varvtal är beroende av spänningen, medan strömmen är beroende av belastning. Och i andra ändan så är effektbehovet hos en fläkt beroende av varvtalet. Så att sänka spänningen sänker varvtalet vilket sänker strömförbrukningen.

Så om din motor håller sig kall med 80% pwm så drar den bara 80% eller mindre.  

Annars är det bara att ladda mindre så behöver du inte en så stor kylfläkt :hyper2:

/T

Ladda mindre är INTE en utväg! Ladda mer kommer snart 😁

Posted
9 timmar sedan, Kjelland28 sade:

Tack, den är ganska mycket större än Biltemas lilla som precis går in då jag har mm passning till styrstången så jag kan inte ändra storlek hur som helst utan att bygga om en del runt om och styrningen är inte det roligaste att ändra.

Posted

Vid vilken temperatur har andra på fläkt start?

Jag styr genom sprutet så jag kan sätta vilken temp jag vill men är det vettigt att den starar först vid 95 grader? 80-90 är väl ganska normal drift temperatur då jag tror att jag har en 82 termostat.

/Vedde

Posted

Fläktstyrningen på min (850 GLT motor) är orginal och den startar inte förrän vid 110 grader enligt boken och givaren sitter direkt i utgången från toppen. 

  • Like 2
Posted
4 timmar sedan, vedde sade:

Vid vilken temperatur har andra på fläkt start?

Jag styr genom sprutet så jag kan sätta vilken temp jag vill men är det vettigt att den starar först vid 95 grader? 80-90 är väl ganska normal drift temperatur då jag tror att jag har en 82 termostat.

/Vedde

Har man tillräckligt kyleffekt "stor kylare" så behöver kylfläkten inte gå ofta.

Tittat i logg från i somras när det var en cruising en kväll och tempen gick inte högre än 94 grader,

som fortast gick det hiskeliga 40km/h...😅 så det är ju bara tomgångskörning.

 

Jämför man det med bankörning i Fällfors så ligger temp kring 90 grader där.

 

Har en stor aluminium racing kylare det är en hyllvärmare från Sellholm bra pris

men dyr ändå. 

 

//Nisse

Posted (edited)

Du får dra ner tändningen lite och brassa på med lite mer bränsle så går det kallare ! 🙂

hittade den här hos kompisarna på minispares i UK, har deras lilla 45 Ampare själv.

https://www.minispares.com/product/Classic/Electrics/Alternators/GXE1002.aspx?0902&ReturnUrl=/shop/classic/Electrics/Alternators.aspx|Back to shop

eller denna om den inte är för stor https://www.minispares.com/product/Classic/Electrics/Alternators/GXE2297.aspx?0902&ReturnUrl=/shop/classic/Electrics/Alternators.aspx|Back to shop

Edited by Kjelland28
Posted

Har en tjock alukylare från Coolex så där har jag uppgraderat.

Svårt att se hur stor 70ah generatorn är men den var ju prisvärd.

Ska testa Biltemas i helgen och se om den täcker behovet.
Tack för svar
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted

Oj ingen aning men generatorservice hjälpte mig med remskivan så den inte skulle varva ihjäl sig- kan den gå för långsamt? Mindre remskiva?

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted

Befintlig tv vs Biltema th, kan det verkligen vara 45ah vs 60ah?
Ser ut att vara samma generator i grunden??
Måste nog gå upp ett större snäpp och det kanske går med nya fästen så jag kommer över styraxeln.
/Vedde9965c82f398dafb18809882c61df1e3e.jpg20df8a73e4263a18a441e23f4f2aab80.jpga5e82ac8ec5a90dbac6ed3f2aa68a14e.jpg

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk



Posted

Ja nog kan det vara så att den ger 60A.

Har sett en riktigt upphottad version av en liten generator som i standard utförande ger 45A, minns inte riktigt

vars den gick att köpa men den var på 90A men då gissar jag att hållbarheten på den blir kortare då den lär gå mycket 

varmare.

 

//Nisse

  • Like 1
Posted (edited)

Jag har en sån där biltema generator och mailade lite med dom innan jag köpte.

Finns publicerat här: 

två inlägg under finns även ett datablad.

Det är två saker som slår mig, det ena är försök att inte komma för mycket över 15000 varv på generatorn, det andra få upp varvet så mycket det går vid normalkörning, den ger bara 30A vid 2000 medans redan vid 3000 varv det den 50A. Jag får för mig att du ofta åker på låga varvtal på landsväg och myser av vridet, kan det vara så att generatorn varvar för lite?

När du körde generatorn i bänk fick du något protokoll då? Hur ser det ut jfr Biltemas?

Utöver det tycker jag fortfarande att du ska kolla på att få ner varvtalet på fläkten för att sänka elförbrukningen när det inte behövs, alternativt lägga till en till slöare fläkt som du kontrollerar att starta vid en lägre temperatur.

Gällande motortemperatur så är det dubbelt, låg temp ger mer effekt och bättre marginal mot spikning, gärna så lågt som 70 grader.
Men då har du bara 40 grader delta över kylaren (temp i kylaren vs lufttemperatur) en varm dag (30 grader i luften).
Släpper du upp kylvatten tempen till 110 grader så har så har du 80 grader delta mot omgivningstemperaturen, det gör kylaren nästan dubbelt så effektiv. Så en högre kylvattentemp gör kylaren mer effektiv.

Jag googlade och hittade en sån här fläktkontroller

https://www.summitracing.com/parts/hda-3655

Den rampar upp kylfläkten beroende på kylbehov.

En bättre pdf på generatorn ligger här:

 

Edited by tpau
Posted

Jag kör ju fläkten via sprutet och då ställer jag bara start temp, och den stod nog lite lågt, kan nog dra upp till 90 i alla fall så jag får färre fläktstarteroch kortare gång till vardags. Sen kan jag köra den via Vattenpumpens kontrollerbox - ska se vilken fördel det har i så fall. Vattenpumpen pulsar ju i början innan motorn är varm och sen går på olika varv som du beskriver med fläkten.
Får läsa på om det är ett bättre val.
Eller bara köpa en större generator och modda fästerna så den inte går i styrstången.
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted

Lite synd att vi bor så långt från varandra annars hade jag kunnat mätt upp strömförbrukningen med strömtång och minnesoscilloskåp. Då kan man ”spela in” förbrukningen, och analysera vad som förbrukar vad?

på min 7a har jag SAABs original jättegenerator på 110A, så det klarar galant elservo, elfläkt, bränsle pumpar osv.

elservot drar mest av allt 

men det är mer plats i ett boe chassi.

Posted
Lite synd att vi bor så långt från varandra annars hade jag kunnat mätt upp strömförbrukningen med strömtång och minnesoscilloskåp. Då kan man ”spela in” förbrukningen, och analysera vad som förbrukar vad?
på min 7a har jag SAABs original jättegenerator på 110A, så det klarar galant elservo, elfläkt, bränsle pumpar osv.
elservot drar mest av allt 
men det är mer plats i ett boe chassi.
Tack det hade varit toppen.
Jag har hittat en 80ah Denso från Toyota Corolla som verkar liten och 350kr på skroten så jag beställer en och testar. Annars finns ju orginal Mazda 6 100ah för samma peng och då kanske man kan få fästerna att passa på "fel" sida då den är bultad i blocket.
Får experimentera lite

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted (edited)
36 minuter sedan, EUSSVEN sade:

på min 7a har jag SAABs original jättegenerator på 110A, så det klarar galant elservo, elfläkt, bränsle pumpar osv.

elservot drar mest av allt 

 

En elservo drar mycket....

En kompis tog bort det av den anledningen på en rallybil som gått nere i europa, när han hängde på

ljusrampen blev det bekymmer så på gränsen var det.

Edited by super7
Posted

Blev en Toyota Corolla generator(Denso) som bör täcka mitt behov. Hoppas den får plats bara, nya fästen lär det bli i alla fall.3b04fdb00fd4641272e0390670dc4795.jpgf79ea6212d272d700ed67abf6695319d.jpg

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted

Jag kör en Denso 45Ah som hittills fungerat perfekt till mina behov.

Jag förstår inte riktigt vad som du har som förbrukar mer ström än min bil. Du har större bränslepump, men jag kör kompressor till växlingssystemet. 

Posted
23 timmar sedan, Morty sade:

Jag kör en Denso 45Ah som hittills fungerat perfekt till mina behov.

Jag förstår inte riktigt vad som du har som förbrukar mer ström än min bil. Du har större bränslepump, men jag kör kompressor till växlingssystemet. 

För tunna kablar?

Posted
Jag kör en Denso 45Ah som hittills fungerat perfekt till mina behov.
Jag förstår inte riktigt vad som du har som förbrukar mer ström än min bil. Du har större bränslepump, men jag kör kompressor till växlingssystemet. 
Inte jag heller, jag kör ju en Craig Davies vattenpump 150, en ganska liten fläkt, och en Bosch 020 soppa pump.
Hur stor remskiva har du Morty? Min är ganska stor vilket saktar ner den och kanske inte levererar som den ska?
Kabeln är nästan som startkablar i tjocklek.

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted
12 timmar sedan, vedde sade:

Inte jag heller, jag kör ju en Craig Davies vattenpump 150, en ganska liten fläkt, och en Bosch 020 soppa pump.
Hur stor remskiva har du Morty? Min är ganska stor vilket saktar ner den och kanske inte levererar som den ska?
Kabeln är nästan som startkablar i tjocklek.

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

Har du mätt hur mycket ström generatorn orkar ge?

Så att den verkligen fungerar. 
Kanske gick sönder när kabeln var lös. 

Posted
Har du mätt hur mycket ström generatorn orkar ge?
Så att den verkligen fungerar. 
Kanske gick sönder när kabeln var lös. 
Ja, var inne hos generatorservice och den gav bortåt 50ah, så inget fel på den. Ska testa med mindre remskiva- hämta imorrn på Feltema Värmdö.

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

  • Like 1
Posted

Vedde, har ingen koll på diametrarna på resp remhjul idag, kan kolla efter helgen. Jag vet att jag gjorde generatorns remhjul med en diameter så att jag ligger på generatorns maxvarvtal lite över mitt varvstopp, dvs safe för generatorn. 

  • Thanks 1
Posted

Tack Morty

Jag var och köpte den mindre remskivan som fanns på Biltema Värmdö. Bytte och moddade Biltema generatorn så den skulle passa och monterade ihop allting(Toyota generatorn var lite stor så det krävdes för mycket ombyggnad), startade och körde bilen på förhöjd tomgång upp till temperatur 80 grader där pump och fläkt går igång.

Mätte på generatorn - 14.4v

Mätte på Startmotorn(20cm från gen) - 14.37v

Mätte på batteriet - 14.32v

Sen satte jag mätaren på batteriet och kollade  vad som hände när fläkten drog igång samt gick. Ett litet dropp i v när fläkten starar ner till 13 men sen hämtar den sig under drift till strax över 14v med både pump och fläkt igång. Verkar som om 1. Generatorn hade ett fel eller 2. remskivan var för stor vilket gjorde att den inte orkade leverera tillräckligt. 

Nu funkar det som det skall så får vi se hur livslängden är på Biltema generatorn när man kör lite mer inspirerat på bana o s v. Få kanske bli en uppgradering till en Denso 45Ah som är stabil och kanske håller, en Denso 100211-1670 tex.

/Vedde

Posted

Finns tydligen en Dan2017 som är samma storlek men 60ah, dyr dock 3000kr

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted

Tog en tur till Bauhaus idag för att köpa lite annat och passade då på att testa nya generatorn. Allt gick som smort utan el problem ö h t.
Skönt att jag har en som funkar för glassåkning så får jag väl fixa en reserv om den havererar på bana eller vid bus.
Nu är det dags att göra listan på det som skall göras över vintern.
Snart börjar ju garagesäsongen
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted
8 minuter sedan, vedde sade:

Tog en tur till Bauhaus idag för att köpa lite annat och passade då på att testa nya generatorn. Allt gick som smort utan el problem ö h t.
Skönt att jag har en som funkar för glassåkning så får jag väl fixa en reserv om den havererar på bana eller vid bus.
Nu är det dags att göra listan på det som skall göras över vintern.
Snart börjar ju garagesäsongenemoji16.png
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

Byta motor?

Posted
On 2023-10-06 at 14:09, vedde sade:

Ja, var inne hos generatorservice och den gav bortåt 50ah, så inget fel på den. Ska testa med mindre remskiva- hämta imorrn på Feltema Värmdö.

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

Jag satte dit en större remskiva för att den inte skulle varva för mycket

Posted
13 timmar sedan, Mildseven sade:

Jag satte dit en större remskiva för att den inte skulle varva för mycket

Det var troligen det som gjorde att den inte levererade sina ens 45Ah som den skulle. Nu med Biltemas 60Ah och den lilla remskivan funkar det som det skall. Blir nog att bita i äpplet och köpa en Denso DAN 2017 på sikt så man får kvalitetsgrejor som håller.

/Vedde

Posted
On 2023-10-14 at 14:19, Mildseven sade:

Byta motor?

Blir nog inte till vintern om jag inte försöker sälja min nuvarande till någon hugad spekulant.

/Vedde

Posted

Får hoppas på lite stärkning av SEK mot £, $ och € så man kan köpa de sista delarna till motorn så man kan påbörja byggnation.

Saknar fortsatt Raceline våtsump, Retro Ford Waterrail, cranc vent blankingplate, injectorer, startmotor, lättat svänghjul, koppling, generator.  Man kanske skall satsa på hårdare ventilfjädrar och lite vassare kammar - har VVT delete men vet inte om man skall behålla eller ta bort det - borde inte göra jätte skillnad när man kör med kompressor, bara om jag skall varva massor vilket jag inte tror jag behöver för jag kommer att ha vrid så det räcker och blir över.

Enklare att komma vidare utan att ändra för mycket utan köra med delete och ett nytt kamdrev och en ny insugskam.

/Vedde

Posted

Vad blir det nu 2.3 ,2.4 eller 2.5?

Om det fortfarande är Duratec I4 du bygger, så är "Cranc vent blanking plate" helt onödig. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...