swedishGT40 Posted September 19, 2025 Author Posted September 19, 2025 Testad igen med justerad fjädringsväg, fjädringshöjd samt dämparinställningar. Fjädring check Bromsar typ check. Det bromsar tillräckligt enligt appen. Mätte 0.8 innan justering, så appen visar samma som sfros mätare. Efter justering av bromsbalansen bakåt så uppnådde jag tillslut 1g. Skulle kunna bättra på bromskraften troligen, men tog slut på justermån. Dvs. Skulle behöva öka på bromskraften bak om jag ska få ut ännu mer nu. Blir det större cylinder för bakre kretsen då eller tänker jag fel? Eller kanske mindre fram istället? Motorgång typ check. Finns inga tendenser alls till vandrande tomgång eller att den ska dö längre. Dock stannar den av lite i vartalet runt 16-1800rpm när man släpper ner motorn från högre varv. Kan vara två saker som jag ser det. Antingen att den inte gör fuel cut när man släpper gasen så den "hänger kvar" på soppan den sprutat in efter spjället stängts. Eller att tomgångsmotorn borde justeras för att börja jobba redan vid 2000rpm. Duttar jag till på bromsen när den fastnar kvar så dyker varvet direkt, och fortsätter dyka av sig självt som det ska. 1 Quote
Göran Nilsson Posted September 19, 2025 Posted September 19, 2025 2 timmar sedan, swedishGT40 sade: Det bromsar tillräckligt enligt appen. Mätte 0.8 innan justering Det är gött när man kan lösa problemen. Är det en app till iPhone du har använt, i så fall vilken ? Quote
swedishGT40 Posted September 19, 2025 Author Posted September 19, 2025 (edited) 47 minuter sedan, Göran Nilsson sade: Det är gött när man kan lösa problemen. Är det en app till iPhone du har använt, i så fall vilken ? G-force recorder. Gillar den inte egentligen då jag skulle vilja att den registrerar maxvärdet så man slipper försöka utläsa loggen. Får dock ge cred för hög repeterbarhet av mätningarna. Andra appar skuttar högt o lågt. Skall vara tejpad på horisontellt underlag för att ge rätt resultat tydligen. Jag tänkte för övrigt bakvänt såklart om jag ska försöka justera bromsbalansen ytterligare. Jag borde öka arean fram för att minska vilken kraft jag får ut i fram vid en given kraft. Enligt kalkyl så skall 20.6mm vara lagom. Finns 8.125" från obp, borde landa spot on. Men verkar knepigt o kunna köpa i Sverige, ingen som verkar lagerföra den o tid är av stor betydelse... Eller ska man nöja sig med 1g och besikta för att göra denna finjustering av cylinder nästa säsong kanske? Edited September 19, 2025 by swedishGT40 Quote
swedishGT40 Posted September 20, 2025 Author Posted September 20, 2025 (edited) Räknat lite mer. Går jag upp i behövd pedalkraft till 40kg så borde jag byta båda cylindrarna till 0.75" bak och 0.875" för rätt balans. Men vad säge sfro om jag redan uppnår 1g med nuvarande setup, då borde jag kunna skjuta på optimeringen till nästa säsong, eller? Edit: g-force appen är förjävla stabil men också missvisande låg misstänker jag. Jag själv kan känna skillnaden i hur hårt jag nitar, men appen registrerar ungefär samma g-kraft oavsett. Testkörde annan app som gav andra resultat och faktiskt varierade mellan bromsförsöken beroende på hur hårt jag tryckte på. Går lätt upp till 1.2g med den appen när jag bromsar på gränsen till låsta hjul. Har inte så mycket annat till val än att besikta igen då jag inte kan lita på mätningen. Jag märker dock själv att bromsförmågan är bra. Men svårt o veta om den är tillräcklig... Edited September 20, 2025 by swedishGT40 Quote
swedishGT40 Posted September 20, 2025 Author Posted September 20, 2025 https://www.racebox.pro/products/racebox-micro?gad_source=1&gad_campaignid=17526280253&gbraid=0AAAAAD4tMqxBC-q-V-kWf1rp5NKPiimXe&gclid=CjwKCAjwobnGBhBNEiwAu2mpFBMfwXbf6LDhCBK7lhief86VS6cJOVWFoSiHF1FVWDOGzvVftoZ9YBoCjHkQAvD_BwE Funderar på att köpa denna. Verkar sjukt prisvärd och kan integreras i bilen för o logga. Sen kikar jag antingen live via mobilen eller efteråt genom o tanka ur loggen via Bluetooth. Någon som testat denna? Quote
therealpinto Posted September 21, 2025 Posted September 21, 2025 Om bilen klarar våra krav godkänner vi ju förstås den och om du regbesiktar i det utförandet så är det ju det utförandet som är godkänt. Ändrar du sedan på bromssystemet krävs ju formellt sett en regbesiktning (med förnyat bromsprov från SFRO) eftersom bilen ju är...ändrad. En sak värd att tänka på att kraven för bromsprovet är formulerade som att retardationen som ska uppnås är från 80 km/h till stillastående. 5 m/s2 motsvarar en stoppsträcka på just över 49 meter, 10 m/s2 just under 25 meter. Det går ju att använda de värdena som en check på hur en mätare visar. Det förekommer att man bilar där man initialt har hög retardation men att den sjunker under inbromsningen, tittar man då bara på ett toppvärde kan det bli fel data. 2 Quote
swedishGT40 Posted September 21, 2025 Author Posted September 21, 2025 34 minuter sedan, therealpinto sade: Om bilen klarar våra krav godkänner vi ju förstås den och om du regbesiktar i det utförandet så är det ju det utförandet som är godkänt. Ändrar du sedan på bromssystemet krävs ju formellt sett en regbesiktning (med förnyat bromsprov från SFRO) eftersom bilen ju är...ändrad. En sak värd att tänka på att kraven för bromsprovet är formulerade som att retardationen som ska uppnås är från 80 km/h till stillastående. 5 m/s2 motsvarar en stoppsträcka på just över 49 meter, 10 m/s2 just under 25 meter. Det går ju att använda de värdena som en check på hur en mätare visar. Det förekommer att man bilar där man initialt har hög retardation men att den sjunker under inbromsningen, tittar man då bara på ett toppvärde kan det bli fel data. Ah, det där var mycket matnyttig information. Hade inte tänkt på att omvandla till sträcka. Då blev det plötsligt väldigt enkelt att kontrollera emot kravet 😊 Tack Gustaf! 👍 Quote
swedishGT40 Posted September 22, 2025 Author Posted September 22, 2025 Den klarar sig inom 25m. Är inga gigantiska marginaler, men stannar ca 1-1,5 meter innan och då får man tänka på att jag troligen inte bromsar exakt där sträcket börjar. Ibland lite för tidigt, ibland lite för sent. Men så länge jag inte låser däcken så klarar jag sträckan nu. Bara o vänta på ombesiktning med andra ord 😊 Quote
swedishGT40 Posted October 2, 2025 Author Posted October 2, 2025 Det gick bra, är nu klar hos SFRO och ska boka regbesiktning snarast 😁 9 2 Quote
Göran Nilsson Posted October 2, 2025 Posted October 2, 2025 5 timmar sedan, swedishGT40 sade: Det gick bra, är nu klar hos SFRO och ska boka regbesiktning snarast 😁 Grattis till,SFRO2 , det var ju skönt att det löste sig med bromsarna. Då står vi på samma ruta när det gäller besiktningar. Jag hoppas på att få besiktningsrapporten i nästa vecka så jag kan boka regbesiktningen Quote
swedishGT40 Posted October 3, 2025 Author Posted October 3, 2025 (edited) Gaaaaah! Mitt ärendenummer har tydligen gått ut och ingen påminnelse om förnyelse har man fått heller. Besiktningsmannen sa att det tar 6-7 veckor att få det hanterat. Så jävla segt just nu 🤬 Ska ringa o klaga o se om dom kan lösa sitt eget misstag med lite hast så man kan boka på numret... EDIT: Det finns inga möjligheter att förlänga eller ordna detta på något vis. Nytt ärende måste registreras och hanteras i turordning. Byråkrati när det är som bäst... Så nu är det säkerligen minst en månads väntetid och sen får man regbesikta mitt i vintern istället. Då kommer jag säkert få nedslag på att bilen inte har vinterdäck, skulle inte förvåna mig. Edited October 3, 2025 by swedishGT40 1 Quote
Chribbe Lundin Posted October 3, 2025 Posted October 3, 2025 10 timmar sedan, swedishGT40 sade: Gaaaaah! Mitt ärendenummer har tydligen gått ut och ingen påminnelse om förnyelse har man fått heller. Besiktningsmannen sa att det tar 6-7 veckor att få det hanterat. Så jävla segt just nu 🤬 Ska ringa o klaga o se om dom kan lösa sitt eget misstag med lite hast så man kan boka på numret... EDIT: Det finns inga möjligheter att förlänga eller ordna detta på något vis. Nytt ärende måste registreras och hanteras i turordning. Byråkrati när det är som bäst... Så nu är det säkerligen minst en månads väntetid och sen får man regbesikta mitt i vintern istället. Då kommer jag säkert få nedslag på att bilen inte har vinterdäck, skulle inte förvåna mig. Vilket jävla skit!! tog typ 3 månader för mig att få min ursprungskontroll godkänd, så man tappade jhu styrfart helt när allt hopp om att få bilen besiktigad innan säsongen va slut, hata transportstyrelsen!! Quote
swedishGT40 Posted October 29, 2025 Author Posted October 29, 2025 On 2025-10-03 at 19:38, Chribbe Lundin sade: Vilket jävla skit!! tog typ 3 månader för mig att få min ursprungskontroll godkänd, så man tappade jhu styrfart helt när allt hopp om att få bilen besiktigad innan säsongen va slut, hata transportstyrelsen!! Nu så, äntligen godkänd ursprungskontroll. Ska bara invänta originalen för slutbesiktningen som posten verkar tycka om att slarva bort. Det är nu skickat för tredje gången från SFRO till min adress... Sen är det regbesiktning och vanlig besiktning snarast möjligt 🙂 4 Quote
swedishGT40 Posted October 29, 2025 Author Posted October 29, 2025 Skyltplacering har jag sett skrivelsen om. Hur långt kommer man på "väl synlig" om jag fäster den i nedre ribban i fronten och vinklad bakåt för att försöka undvika att mista luftflödet till kylaren tro? Har sett att många skruvar den ovanpå huven, så vinkeln i fråga kan det inte finnas åsikter om. Men kanske finns måttkrav från mark eller annat att ta hänsyn till? Quote
Christer J Posted October 29, 2025 Posted October 29, 2025 Montera den så du slipper diskussioner. Min har alltid suttit monterad direkt under kylaren, vinklad ca 30 grader bakåt, trots att det står att den inte får monteras vinklad. Quote
vedde Posted October 31, 2025 Posted October 31, 2025 Den skall kunna avläsas väl rakt framifrån tror jag lagen säger. I alla fall sa polisen det till mig! Quote
swedishGT40 Posted October 31, 2025 Author Posted October 31, 2025 9 timmar sedan, vedde sade: Den skall kunna avläsas väl rakt framifrån tror jag lagen säger. I alla fall sa polisen det till mig! Ok, tar till mig detta o kollar vad man kan trolla ihop. Tackar 😊 Idag kom äntligen pappren från SFRO. Tredje gången gillt med Postnord. Bra företag de där... Dags att boka besiktning och sen invänta plåtar 😎 Quote
Göran Nilsson Posted October 31, 2025 Posted October 31, 2025 5 timmar sedan, swedishGT40 sade: Dags att boka besiktning och sen invänta plåtar Nu rör det sig framåt men så frustrerande med all väntetid. Jag gjorde regbesiktning på en fredag och fick plåtarna på tisdagen veckan efter. Du hinner säkert köra en del innan snön kommer du har ju både tak och kupé värme. Quote
swedishGT40 Posted November 2, 2025 Author Posted November 2, 2025 On 2025-10-31 at 23:41, Göran Nilsson sade: Nu rör det sig framåt men så frustrerande med all väntetid. Jag gjorde regbesiktning på en fredag och fick plåtarna på tisdagen veckan efter. Du hinner säkert köra en del innan snön kommer du har ju både tak och kupé värme. Oj, det var verkligen snabba ryck. Brukar kunna ta ett par veckor annars är min erfarenhet 😅 Quote
Christer J Posted November 5, 2025 Posted November 5, 2025 On 2025-11-02 at 22:14, swedishGT40 sade: Oj, det var verkligen snabba ryck. Brukar kunna ta ett par veckor annars är min erfarenhet 😅 Jag hämtade ut gula skyltar hos polisen samma dag som det enskilda godkännandet. Quote
swedishGT40 Posted November 9, 2025 Author Posted November 9, 2025 Har tagit lite tid med bygget i helgen i för besiktningen på onsdag. Har kollat ljudinställningar en sista gång, har skruvat bort accesspaneler för chassinummer samt ljusjustering om det skulle behövas på plats, samt kollat vätskenivåer och pillat med placering av nummerplåt fram. Fick dock en oväntad punkt att hantera som var inkontinens omgång 3... Denna gång var det glykol och det var ett par frostpluggar som läckte på passagerarsidan, samt en mysko nippel i blocket. Fick bli en snabb lösning där jag slipade rent och tätade med kemisk metall samt pluggen med gängtejp. Hinner inte med eller har åtkomst nog för att faktiskt byta pluggarna och dränera systemet. Nu återstår o bestämma position för skylten bara innan jag anser mig 100% redo för besiktningen. 2 Quote
swedishGT40 Posted November 9, 2025 Author Posted November 9, 2025 Uppdatering, även plats för regplåt är nu klar. Så nu är jag 100% redo för besiktningen. Första bilden är snett uppifrån/framifrån. Dvs så man normalt ser skylten. Anser att sikten vart god. Andra bilden är lägre tagen och ungefär rakt framifrån. Där ser man hur lite den stör flödet med sina 25mm uppstick. 1 Quote
swedishGT40 Posted November 10, 2025 Author Posted November 10, 2025 Vädrets makter vill inte vara med mig, för självklart skall det regna en enda dag denna vecka och det skall pricka EXAKT den halva av dagen som regbesiktningen äger rum dessutom... Ingen som i lite panik har en täckt biltrailer att hyra ut med kort varsel!? Behöver lasta senast lunch på onsdag i Västerås, besiktning i samma stad. Kan åka ett par timmar i värsta fall för att hämta, så stockholm och örebro skulle vara aktuella att köra till för att hämta täckt trailer om någon har möjlighet att lösa mitt problem. 1 Quote
Klubbsson Posted November 10, 2025 Posted November 10, 2025 Jag besikta min cab i ösregn, gick bra. Din har ju tak så det kommer gå alla tiders. Quote
tpau Posted November 10, 2025 Posted November 10, 2025 (edited) Hade också en rejäl regndag vid besiktningen, blev torkning och sanering vid hemkomsten Edited November 10, 2025 by tpau Quote
swedishGT40 Posted November 10, 2025 Author Posted November 10, 2025 36 minuter sedan, heralue sade: Såg detta på plats ! Det funkar 😎 Baah, inga öppna luckor i sidofönstren och han har säkert tätningslister också på dörrarna 😉 Quote
swedishGT40 Posted November 11, 2025 Author Posted November 11, 2025 Fick "stalltips" att använda fasadtejp för dörrspringor och andra öppningar. Bettar bra så det inte blåser av, och lämnar inga spår. Så får det bli, jag tejpförseglar kupen någorlunda med tejpen och tar med lite handdukar att torka ur det sista med. Regbesiktning imorgon 😎 2 Quote
swedishGT40 Posted November 11, 2025 Author Posted November 11, 2025 Tätat inför lastning och transport imorgon 😆 1 Quote
swedishGT40 Posted November 12, 2025 Author Posted November 12, 2025 (edited) Success!, nu är det bara att vänta på plåtar 😎 EDIT: förresten, vad har ni andra GT40 byggare angett för fabrikat? Fick inte skriva Ford replika. Edited November 12, 2025 by swedishGT40 7 1 Quote
heralue Posted November 12, 2025 Posted November 12, 2025 Stort grattis till målgång ! Min sjua hette Mikey 7 och GT40:n således Mikey 40. Kommer vara konsekvent på nästa bygge oxå 😎 Quote
Göran Nilsson Posted November 12, 2025 Posted November 12, 2025 Stort grattis 🙌 ’Jag hoppas att du kan köra några mil innan det blir snö så att du går en känsla på hur den fungerar. Quote
Christer J Posted November 12, 2025 Posted November 12, 2025 Grattis. Åk till polisen och skaffa gula skyltar. Quote
vedde Posted November 16, 2025 Posted November 16, 2025 Grattis!Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote
swedishGT40 Posted November 16, 2025 Author Posted November 16, 2025 Tack för alla gratulationer. Känns surrealistiskt att vara i mål med fas 1 av bygget. Fas 2 har redan börjat med små saker som att beställa gurney bubble och dörrplåtar för o hålla nere dörrarnas takdel i fart. Erfarde också vid avlastning sist att lyftsystemet inte gjorde sitt jobb. Visar sig att bakre lyftcylindrarna har svårt o täta när den lilla kompressorn ska bygga tryck från noll med öppna ventiler. Att lyfta främre först o sen poppa upp baken verkar dock funka prima och håller tätt. Så antingen gör jag om så jag kan välja mellan främre eller båda kretsarna, alternativt sätta tryckvakt som slår till bakre kretsen när främre är uppe i tryck. 2 Quote
Arto Posted November 17, 2025 Posted November 17, 2025 stort Grattis, vad blev det för fabrikat? Quote
swedishGT40 Posted November 17, 2025 Author Posted November 17, 2025 1 timme sedan, Arto sade: stort Grattis, vad blev det för fabrikat? F0rd 🤣 Quote
swedishGT40 Posted November 24, 2025 Author Posted November 24, 2025 Takbulan hemma. Gjuter av en mall direkt så kan jag göra en egen för passagerarsidan senare om jag önskar. Skulle även kunna tillverka om det finns ett behov för andra. Prisidé 1000kr st. Men det får ses som ett vinterprojekt isf. Då man lär spackla o putsa på formen för o jämna till det som tejpen orsakar. Quote
swedishGT40 Posted November 28, 2025 Author Posted November 28, 2025 Efter mycket strul så har bygget äntligen fått ett regnummer. Så nu är man officiellt klar och kan invänta vårens intåg för o få sträcka ordentligt på "benen" (hjulen?) 2 Quote
swedishGT40 Posted November 28, 2025 Author Posted November 28, 2025 Försäkrade upp bilen nu i värde då den är klar. Ökade till vad marknadsvärdet verkar ligga i Europa och det vart kostsamt minst sagt...(Bilsport & mc) Tänkte fråga vad ni andra betalar för era garageförsäkringar samt påställda försäkringar för vägarna. 1 Quote
swedishGT40 Posted November 30, 2025 Author Posted November 30, 2025 Gjutformen är nu klar och ska ligga på härdning en vecka innan jag knäcker loss bulan ur formen. Sen kan jag roa mig med att installera bulan i förardörren. Skulle jag vilja/behöva göra samma på passagerarsidan så kan jag ju gjuta av en bula för den sidan också nu 😊 1 Quote
swedishGT40 Posted December 6, 2025 Author Posted December 6, 2025 Nu åkte bulan ut ur formen och fick sig lite trimning och inpassning. Skapade mall från det urkapade dörrbladet på mjölkpapp som jag kunde spegelvända och föra över till förarsidans blad. Lade sedan på bulan och skissade mer noggrannt. Vinkelslipen fick jobba lite då jag ville skära igenom ytterskinnet, men inte innerskinnet då förstärkningen på insidan inte lirade med bulan. Resultatet syntes på bild. Efter övre skinnet var utskuret så bröt jag loss den och kapade upp inre skinnet med sticksågen. Nu kunde jag lägga bulan på plats och testa montaget och frigång för huvudet. Succé! Nu slipper man huka sig och kan vrida huvudet hinderfritt i förarsätet 😊 Nästa steg är att börja plasta in den och fylla tomrummet i dörrbladet innan man plastar övergångarna mellan insida och bulan. 2 Quote
Göran Nilsson Posted December 6, 2025 Posted December 6, 2025 Jag förstår behovet efter att provåkt en GT40 men din bil är väl ingen GT40 längre ?😉, kanske en GT41 😎 Quote
swedishGT40 Posted December 6, 2025 Author Posted December 6, 2025 35 minuter sedan, Göran Nilsson sade: Jag förstår behovet efter att provåkt en GT40 men din bil är väl ingen GT40 längre ?😉, kanske en GT41 😎 Var en GT39. Nu är det en GT40.5 Får sänka 0.5" 🤪 1 Quote
swedishGT40 Posted December 14, 2025 Author Posted December 14, 2025 (edited) Plastat in bulan nu. Dörrbladet vek ner sig aningen efter att jag kapat upp för bulan, så fick värma och staga efter att jag plastat ovansidan så vart det bra. Detta stag är nu kvar för att hålla vinkeln när jag idag slipade upp de sista och plastade insidan. Nu får det härda några dagar innan jag vågar släppa på staget och då återstår lite mer slipning o spackling för o få finish bra nog att måla svart gelcoat på som avslut på det hela. Edited December 14, 2025 by swedishGT40 Quote
Recommended Posts