Jump to content

Chribbe Lundin

Forumdeltagare
  • Posts

    17
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Chribbe Lundin last won the day on April 7

Chribbe Lundin had the most liked content!

Reputation

25 Excellent

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Christian Lundin
  • Ort
    Huddinge
  • Locost-status
    Övrigt

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Lite nytt har hänt i garaget, har jobbat vidare med framvagnsprylarna, gjort fästen till bromsok och promonterat prylarna, länkarmarna behövde förlängas 6cm för att få hjulen på rätt plats, skrubben verkar hamna på ca 2-3 cm grovt mätt, stor skillnad i vart fall....
  2. Jobbat vidare lite med spindlarna, vart lite osäker på stålkvalitet på nya stubbaxlar till BMW naven. Så jag köpte ett par BMW E46 spindlar på skroten och kapade loss stubbaxlarna, sen var det bara stå å nöta i svarven några timmar. Vart en betydligt biffigare anslutning i spindeln samt en grövre bult. Vinsten totalt vart 4cm tightare navpaket..
  3. Börjat kolla lite på drivaxlar, är såklart två olika storlekar på flänsarna 86cc mellan bultarna vid hjulen och den större på lådan. har en drivaxel som passar på lådan och noterade att den är av rörtyp, så jag har en ide om att försöka skarva ihop den med den yttre delen genom att sticka in den axeln i röret och svetsa ihop det hela. Åkte till den lokala skroten och kollade på en sisådär 500 drivaxlar och lyckades hitta en axel med rätt knut och exakt rätt yttermått för att passa med sugpassning i den andra axeln. Tanken är att borra ett gäng hål i rördelen och svetsa i och kanske svetsa några punkter i ändan, vill inte mata på all svets i ändan då jag misstänker att det kan bli en avhärdning i axeln just där. Och skulle det inte hålla så tänker jag att svetsarna släpper och axeln bara "frihjular". Om inte annat har jag en perfekt mall för att beställa dyra customaxlar senare, och lär garanterat kunna provköra bilen å se om allt lirar som tänkt. Även köpt ett gäng mätare från Taiwan för fikapengar som jag tänkte se om dom funkar, tycker dom ser ut att kunna passa hyffsat....
  4. Ja kanske blir någon variant i bak, dock tror jag inte man tänker på lådan när slutrören kommer dit...
  5. Vad är "trail"?. jag vet inte om man kan säga att spindeln har dålig skrubb, utan det är mer en fråga om offset på prylarna man sätter på den, nav fälgar osv. Och som jag skrev tidigare, känns konstigt att ha en överdriven kpi på spindeln (även om det kan va enda utvägen med mkt offset på framfälgarna) som jag förstått det så kräver en hög kpi även mer caster för att lira, och då har man kanske ett hjul som ändrar camber på ett oönskat sätt vid sväng. Då jag ska köra med fälgar med et 35 bör det funka med 6-7gr kpi och ett kompakt navpaket, självklart med längre länkarmar. Bild på BMW e46nav vs Tornados. En annan pryl är att belastningen på spindeln torde bli markant mindre med korta hjulnav oxå....
  6. Men i detta fall är själva navet den stora boven, typ 10cm långa. Borde gå att minska till hälften tänker jag, skulle då få en skrubb på ca 3-4cm...
  7. Yes det är spindlarna som följde med kitet, vad menas med Granada/Cortina geometri? I mina ögon är det bara en spindel med runt 7gr kpi vilket känns som ett normalt värde. Känns som fel väg att gå att öka kpi för att minska skrubb, utan spindeln måste hamna längre in i fälgen. Så jag har svårt att se vad en annan spindel skulle tillföra för fördelar. Sedan vet jag inte hur hållfastheten är på dessa, men får kolla med Tornado om dom kan lämna nån spec på dom, som lekman har jag dock svårt att dom skulle va en svag länk, ser bastant och välgjord ut....
  8. Testmonterat fram å bakvagn, bak lirar men fram va inge ball, skrubben vart väldigt hög, mest pga av märkligt långa hjulnav. Så ska testa att svarva om dessa eller göra nya, och sedan förlänga eller göra nya längre länkarmar, bör gå att få in hela spindeln en sisådär 5-6cm i fälgen...
  9. Försökt få till växellänkage, skaffade en Miataspak som jag tänkte kunde funka, givetvis gick den åt fel håll så jag borrade hål i botten och svetsade på en pinne att fästa wiren i. Så nu går den åt rätt hål i alla fall, kör med båtreglage kablar, känns lite klena men det känns bra i spaken och funkar just nu i alla fall. Kucklat lite med pedalställ också, tror även det kan funka. Vill få till alla reglage å sånt innan jag lackar ramen....
  10. Vart inte så illa som jag trodde med lådan, sticker ut lite men helt ok...
  11. Maskineriet på plats, försökt få det så lågt monterat det går, tråget ligger ca 3cm under ramen i detta läge, men jag bygger om tråget sen så det ligger flush med ramen. Som synes så sticker lådan ut väl långt så det får bli hål i karossen i bak....
  12. Fixat vidare lite, front och baklucka hängda och låsta, dörrar med låskistor och handtag...
  13. Yes, men inte min tyvärr...
  14. Jo det vart inget direkt smidigt paket det här😜 men på nåt sätt ska den väl få plats. Är för övrigt på jakt efter en LHD dash, någon som har en att sälja eller kan tänka sig att låna ut en som jag kan gjuta av, eller vet vart man någorlunda smidigt kan köpa en, tornadogubben verkar rätt krånglig att ha å göra med...
×
×
  • Create New...