Jump to content

Recommended Posts

Posted
On 2025-07-14 at 11:55, Göran Nilsson sade:

Med lite klurighet och bra verkstadsutrustning löser man det mesta. Snyggt jobbat !

Så sant. Tackar Göran 😊 

Gått lite segt på sistone. Mest för att jag kräks på att fixa fästen o skit till lysena i fronten. Löjligt hur något relativt enkelt blir komplicerat och avskytt 😅

Så för att inte kräkas så vände jag lite fokus o målade några skruvskallar för att montera ventgaller på instrumentpanelen och montera den igen. Samt dragit iordning alla rör o nipplar för brandsläckningssystemet som jag hoppas aldrig behöva.

Har inte bestämt hur jag ska göra med infästning till munstyckena i motorrummet, därav att det bara är tejpat tillsvidare. Tänkte sätta plåt runt ramen vid fönstret, men då det inte kommer komma på plats nu så vet jag inte hur jag vill fästa systemet.

Får klura fram något tillfälligt kanske o nöja mig med. Typ, nyttja andra befintliga skruvhål o montera tillfälliga bleck från som stöd.

Ska beställa hem en hög med klammer för o klamra rören iaf. Så kommer det ingenstans även om riktningen på munstyckena inte blir låst riktigt.

IMG_20250716_085438_HDR.jpg

IMG_20250716_103959_HDR.jpg

IMG_20250716_144437_HDR.jpg

IMG_20250716_150310_HDR.jpg

IMG_20250716_154458_HDR.jpg

IMG_20250716_154505_HDR.jpg

IMG_20250716_160701_HDR.jpg

IMG_20250716_160654_HDR.jpg

• Like 2
Posted

Pular med bromsbalansen. Eller rättare sagt försöker...

Jag kan inte skruva justerskruven för hand. Och hittar ingen fattning på den att få tag med verktyg heller.

Någon som pillat med obp's pedalställ o vet med sig hur det borde vara?

Har testat att ansluta fjärrvredet också, men den orkar inte skruva på skruven den heller. Så något känns tokigt.

Posted

Var inget, skruvade isär pedal med balansvåg och fick inse att det kom från leverantören bottenskruvat så hårt att det låst på gängan närmast ledkulan.

Nu är justermånen justerad uppsmord och återmonterad och justeringen går fingerlätt 😊

• Like 2
Posted (edited)

Nu är fäste för skärmen printad och på plats.

Vart helt ok och får duga till den dagen jag bygger en riktig mittkonsoll för att husera skärm, bromsjustering och lyftsystem i den.

Skulle man förlänga mittkonsollen så skulle den även kunna husera en växelspaksgate(eller vad de nu heter på svenska) för att slippa dra i fel växel 😆

IMG_20250720_090938_HDR.jpg

Edited by swedishGT40
  • Like 1
Posted

Släcksystemet är nu klamrat. Ska nita in fästena för munstycken efter besiktning o annat tänkte jag.

IMG_20250720_190836_HDR.jpg

IMG_20250720_190849_HDR.jpg

IMG_20250721_083121_HDR.jpg

Posted

Nu ligger man på för att beta av listan. Fästen till ac rören i bakkant tunnel tillverkade. Hänger på lack i skrivande stund.

Gjorde det så enkelt jag kunde komma på och låste dem för rotation genom klämning(plåtarna är inbockade mellan anslutningarna för att på så vis klämma fast dem o motverka rotation då dem bara har ett öra som håller dem)

Ska stopp in lite isolering i änden om de finns nå gap o fylla.

IMG_20250721_213024_HDR.jpg

Posted

Färdiglackade fästen, komplett kupé och första halvan av plåtarna som ska stänga igen öppningen som kylarrören kommer genom framtill ur tunneln avklarat idag.

Gjorde också en redig städning, tyvärr återstår det en hel del o städa o organisera innan man kan anse hela garaget sanerat och ordnat igen.

Imorgon göra plåtarna klart o sen omtag på lysena i fram så man kan färdigställa nån gång.

Målsnöret i sikte skulle jag säga!

IMG_20250722_084250_HDR.jpg

IMG_20250722_140507_HDR.jpg

IMG_20250722_140517_HDR.jpg

IMG_20250722_180832_HDR.jpg

• Like 4
Posted (edited)

Var tvungen o operera lite då 10mm slangen för påfyllningen till tankarna inte klarade o hålla tätt...

Tyvärr gick större delen av dagen till detta fix så vart inget jobb alls på lysena idag. Men det är tätt och fulltankat nu och redo för slutgiltig vägning för besiktningen!

Sååå, vad tror ni GT40'n väger nu då med alla vätskor o grejer på plats utan förare?

IMG_20250723_133257_HDR.jpg

IMG_20250723_133307.jpg

IMG_20250723_134206_HDR.jpg

IMG_20250723_181825_HDR.jpg

IMG_20250723_181840_HDR.jpg

IMG_20250723_181902_HDR.jpg

IMG_20250723_181921_HDR.jpg

IMG_20250723_181933_HDR.jpg

Edited by swedishGT40
  • Like 3
Posted (edited)

Idag vart strålkastarnas infästning klar. Därmed återstår endast extraljusen och småpill, programmering o justeringar för att kunna göra sfro2 😁

IMG_20250724_121147_HDR.jpg

IMG_20250724_141524_HDR.jpg

Edited by swedishGT40
  • Like 1
Posted

Jag noterar förändrad nivå i påfyllningsrören till tankarna från dag till dag.

Vi snackar minst en deciliter som försvinner.

Samma fenomen båda sidor, inga läckage hittas.

Kan det verkligen dunsta så mycket över ett dygn?

Posted

Det borde i så fall stinka bensin i garaget.  Bränslet varierar lite i volym med temperaturen. Kan ju vara så att tankarna ändrar lite I form också.

Posted
3 minuter sedan, Christer J sade:

Det borde i så fall stinka bensin i garaget.  Bränslet varierar lite i volym med temperaturen. Kan ju vara så att tankarna ändrar lite I form också.

Ska nog nämnas att mitt luktsinne är rätt kasst efter covid sväng nr 2. Så litar inte alls på det längre.

Posted (edited)

Vi har en slutlig vikt. Och donnan skulle behöva banta lite är slutsatsen 😆

1178kg med vätskor och utan förare.

IMG_20250726_110238_HDR.jpg

Edited by swedishGT40
Posted

Fästen på G för extraljusen. Tog ett tag o komma fram till vad jag kunde använda som referensyta för att få lysena i våg.

Skapade en vägg i masonit som agerar stopp för djupet lysena ska igenom hålet. Sen får den horisontella nivån som utgör botten på brunnen till strålkastarna utgöra min referens för just horisontellt läge.

Första två fästena är tillverkade och tanken är att nu positionera allt så jag nöjd och sen plasta in dem i karossen.

Sista fästet görs när första två är klara för att göra det enklare att ta ut rätt position.

IMG_20250726_155929_HDR.jpg

IMG_20250726_162308_HDR.jpg

IMG_20250727_102110_HDR.jpg

IMG_20250727_105254_HDR.jpg

IMG_20250727_112636_HDR.jpg

IMG_20250727_121525_HDR.jpg

• Like 2
Posted
22 timmar sedan, Jocke4U sade:

Bra dokumenterat 🙂 

Tackar Jocke. Mer kommer 😊

Idag plastades fästena in och jag fick inse vad jag befarade. Det är smått omöjligt o komma åt o montera spårryttare med lyktan på plats.

Lösningen vart att slitsa fästet fram till styrhålet och så får man förmontera den fjäderbelastade skruven och trycka ihop den för att föra igenom slitsen och sen släppa så den ploppar in i sitt hål.

Går finfint o justera som det sitter nu. Så dags o klura på sista fästet o plasta in även det.

IMG_20250728_091644_HDR.jpg

IMG_20250728_091649_HDR.jpg

IMG_20250728_155445_HDR.jpg

Posted

Så var allt på sin plats nu. Äntligen 😊

Enda som kvarstår för mig gällande lysena är hur mycket man ska engagera sig för o skapa tät anslutning kring lamphållaren.

Original sitter det en kåpa med tätning, men i locket på kåpan är det en luftsluss så det är ändå inte tätt.

Tänkte nästan skita i den helt o hållet o låta flänsen till hela lusthuset vara tätningen istället.

Alternativet är att jag modifierar originalet för att passa. Men undrar vilken temperatur man måste räkna med att den ska klara?

Står 125°C på kablarna till lampan, men det känns väldigt orimligt att lampan skulle generera sådan värme. Eller?

Kanske skulle glasfiber plastning vara tillräckligt för uppgiften istället för 3d printat material? Den överlever ju i motorrummet tänker jag.

Summa summarum så är detta den sista stora punkten med saker som skall tillverkas inför slutbesiktningen. Återstår några enstaka småpunkter som att ställa ljusbild, montera sista skruvarna och nylonbrickor som är beställt och konfigurera o få ordning på sprutet och hastighetsmätaren.

Har en fyrkantsvåg i 5v format idag från vss givaren i vxllådan. Någon som har tips på hur jag skulle kunna sniffa av signalen(vill fortfarande ha den till sprutet) och omvandla till 12v pulsvåg för att driva hastighetsmätaren?

IMG_20250729_113308_HDR.jpg

IMG_20250729_115933_HDR.jpg

IMG_20250729_134616_HDR.jpg

IMG_20250729_164503_HDR.jpg

• Like 1
Posted
3 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Har en fyrkantsvåg i 5v format idag från vss givaren i vxllådan. Någon som har tips på hur jag skulle kunna sniffa av signalen(vill fortfarande ha den till sprutet) och omvandla till 12v pulsvåg för att driva hastighetsmätaren?

Ett väldigt enkelt förslag enligt bild. 12V-signalen kommer att vara låg när 5V är hög och vice versa men för en hastighetsmätare kanske det inte spelar någon roll? Den borde bara mäta frekvensen? 

Har du någon elektronik på hyllan? Borde funka med nästan vilken transistor som helst men resistorvärdena kan behöva justeras? 

Screenshot_2025-07-29_20-21-25.png

• Like 1
Posted
22 timmar sedan, bexander sade:

Ett väldigt enkelt förslag enligt bild. 12V-signalen kommer att vara låg när 5V är hög och vice versa men för en hastighetsmätare kanske det inte spelar någon roll? Den borde bara mäta frekvensen?

Screenshot_2025-07-29_20-21-25.png

Snyggt, o ja det borde funka även om den inverterar. Som du säger så är instrumentet ute efter frekvensen.

Idag har jag småpulat lite i garaget samt städat 😱 

Tänkte förlänga dessa kåpor till extraljusen och limma ihop med alurör som kan agera både värmeavledare och kropp. Det jag inte har för o genomföra operationen är silikonbelagd eltråd för o klara temperaturen som ev. Kan uppstå.

Finns det någon i Västmanland som råkar ha några stumpar 1mm² värmetålig kabel liggandes?

Behöver 2 kulörer ca 30cm vardera för o kunna bygga om. (Det är delarna på sista bilden som skall förlängas med rör och bytas kabel på)

IMG_20250730_091721_HDR.jpg

IMG_20250730_091728_HDR.jpg

IMG_20250730_111611_HDR.jpg

IMG_20250730_183955_HDR.jpg

• Like 1
Posted

Täcklock för bromscylindrar/behållare på plats med tillfällig lösning. Skall ersättas med dzus framgent.

IMG_20250801_111608_HDR.jpg

• Like 1
Posted

Idag har jag pulat med sprutet o fått ordning på vettig gång och tomgång.

Nu skulle man behöva varva upp o testköra.

Inget av dem möjligt med vibrationerna som motorn bjuder på. Måste få iväg svänghjulet på koll o balansering snarast, då detta hindrar mig från att ta bilen på slutbesiktning... 😕

• Like 1
Posted

Idag tillverkades sista panelen som i detta fall huserar bakre centralen och huvudrelän.

Valde att försänka plåten 25mm för att kunna bibehålla den plana täckplåten in i kupén.

Då forumet inte är tjenis med min telefon så får ni leva med att dom stående fotona vrids liggandes...

IMG_20250803_195513_HDR.jpg

IMG_20250803_195506_HDR.jpg

IMG_20250803_200720_HDR.jpg

Posted

Vart lite omplastning idag på huvscoopet.

Var för tight nedtill under fläktarna.

Har botat problemet nu och inväntar härdning innan jag kollar passform igen. Är säkert någon till justering att göra innan allt är hundra.

IMG_20250805_185817_HDR.jpg

Posted

Plastat upp andra sidan och flyttat ut ena hörnet lite samt förstärkt hörnen på insidan.

Nu är det färdigplastat för ett tag o fokus vänds till att skruva ned växellådan för att komma åt svänghjulet.

Fick tag i en firma som verkar veta vad dom gör och ska hjälpa mig lösa problemet så jag kan varva som tänkt med motorn. Dvs. Utan inbyggd skakfunktion 😆

IMG_20250806_202713_HDR.jpg

Posted

Operation svänghjul pågår.

Kommer bli på håret o få ut lådan, men borde gå utan o plocka bort grenrören 😅

IMG_20250807_190515_HDR.jpg

Posted

Dagens operation var mycket lyckad.

Allt gick så bra det bara kunde gå och nu är grejerna ur bilen o ska över till maskinverkstad på söndag 😎

IMG_20250808_190530_HDR.jpg

IMG_20250808_181152_HDR.jpg

Posted
29 minuter sedan, swedishGT40 sade:

Dagens operation var mycket lyckad.

Det var ju tur.

’Att gör det du precis har gjort är bland det tråkigaste arbete på ett bilbygge, man vill ju att det bara ska gå framåt i byggandet.

Posted

Ytterligare ett inkontinensbesvär åtgärdat på tråget. Man börjar ju fundera då packningen släpper olja rakt igenom både fram o bak på "samma ställe" 🤔

Bättrat på lite frigång för diffhuset på lådan och ändrat till nitmuttrar för oljekylarna för att kunna vika dem åt sidan som jag gjort nu.

Detta är mer eller mindre en nödvändighet när lådan ska ut. Vilket kommer ske minst en gång till efter reggning när den ska få uppgradering i form av drevsats.

Plockade också ihop delarna som ska till motorfirman för balansering i samband med svänghjulet imorgon.

IMG_20250809_090032_HDR.jpg

IMG_20250809_135520_HDR.jpg

IMG_20250809_135514_HDR.jpg

IMG_20250809_123136_HDR.jpg

Posted

Grejerna är tillbaka o korrekt balanserade denna gång(hoppas jag 😆) Det försvann aaaaningen från svänghjulet för o få rätt externbalans...

Dags för återmontering av grejerna o sen varva upp o boka slutbesiktning samt bullerprov 😁

IMG_20250816_134940_HDR.jpg

IMG_20250816_134948_HDR.jpg

• Like 1
Posted

Återställd och vibrationsfri! 🎉🏆

Så jävla nice. Ska finjustera vxllänkaget, montera bakre avgassystem, dubbelkolla tändläget nu när tandhjulet vart av samt slänga på huven igen så är man redo o lösa felet med hastighsmätaren o ljusbild o sen göra de nödvändiga besiktningarna för o få hem regplåtar 😁

Fast jag tycker nog jag kan få köra med raka rör istället, låter mycket bättre än dämpat 😉

IMG_20250818_192926_HDR.jpg

• Like 7
Posted
39 minuter sedan, Mildseven sade:

Var du till Balanstompa?

Första vändan ja. Var han som hade räknat helt fel på vikten, samt placeringen.

Se bilder i ovan post på svänghjulet så ser du hur mycket SPM fick ta ur vikten, svänghjulet samt flytta klockningen på vikten...

Posted (edited)

Kan efter lite tester konstatera att använda vxllådans vss sensor är öken.
Dem hoppar o far överallt utslagen...
Däremot gick det utmärkt att använda abs ringens sensor som referens för hastighet.

För o göra alltihopa så enkelt som möjligt så undrar jag @therealpinto om SFRO har ändrat ståndpunkt gällande GPS sensor för hastighetsmätare. Är det ok att köra dem nu om dom är pålitliga?
T.ex. om jag köper smith instruments gps sensor för mätaren som är av samma fabrikat, blir det en godtagbar lösning för att redovisa fordonets hastighet eller är det trådad avläsning på hjulen som är det som gäller?

Edited by swedishGT40
  • Like 1
Posted

Det handlar inte så mycket om SFROs ståndpunkt i sig, mer att instruktionen från Transportstyrelsen varit att det ska vara en mätare som fysiskt mäter mot vägen, dvs inte GPS. Den inställningen är inte ändrad såvitt jag vet.

Jag känner inte heller till en GPS som fungerar i tunnlar eller kompenserar för vägens lutning men jag har ju inte provat alla 😉

Posted
2 timmar sedan, therealpinto sade:

Det handlar inte så mycket om SFROs ståndpunkt i sig, mer att instruktionen från Transportstyrelsen varit att det ska vara en mätare som fysiskt mäter mot vägen, dvs inte GPS. Den inställningen är inte ändrad såvitt jag vet.

Jag känner inte heller till en GPS som fungerar i tunnlar eller kompenserar för vägens lutning men jag har ju inte provat alla 😉

Var rädd för det. Så blir o bygga om lite.

Beställde hem en npn givare 300khz o får bygga pull-up och fäste för givaren så ska de funka galant o driva hastighetsmätaren med.

Enkelt o räkna ut o knappa in ppm i mätaren också när man vet däckomkrets och antal bultar den kommer läsa av per varv 😊

786revs/mile på däcken o 6 bultar borde ge 4716ppm. Skriver det här för egen notis inför när jag knappar in det i mätaren.

Posted

Nu är vi på G. Fick otroligt nog hem den tokbilliga givaren redan idag, o har gjort mer än halva jobbet med vevhusventilationen idag.

Ska försöka få ihop lite mer o köpa de sista jag behöver för o färdigställa i veckan o sen besikta 😎

Upptäckte att packningen som satt under spjället inte täckte väl nog vid tomgångsmotorn. Så ska fixa ny matta o skära ut egen imorgon för o åtgärda problemet.

Ska koppla in givaren imorgon o se att mätaren reagerar. Då blir det att färdigställa installationen och tillverka fäste så punkten kan släckas.

pcv_system_extracting_moisture (1).jpg

IMG_20250822_163554_HDR.jpg

IMG_20250822_164957_HDR.jpg

IMG_20250822_172130_HDR.jpg

Posted (edited)

Funderar på om jag ska ha bedliner eller plastkitt i hjulhusen för o ta bort rassel ljud från grus o annat, samt primärt för att skydda glasfibern från stenskotten som lär förekomma.

Finns det erfarenheter av dessa och vad som kan tänkas vara lämpligt?

Förstått att kittet är mjuk och bedlinern hård. Kittet finns tyvärr inte i svart dock.

EDIT: hittade otippat nog en gammal tråd som handlade om just detta som jag själv t.om. kommenterat i 🤣

Länkar för info till den som har intresse.

https://forum.locostsweden.se/topic/15422-hur-skydda-glasfiber-från-stenskott-i-hjulhusen/

Edited by swedishGT40
Posted (edited)

Sista pusselbitarna på plats nu. Behöver verifiera om hastighetsmätaren skall kalibreras för antal pulser per mile eller kilometer bara så är allt klart för testkörning på riktigt. (Ja jag ska snygga till kablaget runt drivaxeln först)

Siktar på SFRO2 i nästa vecka 😊

IMG_20250826_174846_HDR.jpg

IMG_20250826_183351_HDR.jpg

Edited by swedishGT40
  • Like 2
Posted (edited)

Nu står hon ensam i garaget och väntar på SFRO2. Hoppas ovädret i kommande vecka blåser bort så man får till besiktning på henne 😊

Edit: någon som behövt åtgärda insugsljud på dessa byggen för att klara av bullerprovet?

Avgas är lugnt, det är ett tidigare prövat system.

IMG_20250828_205719_HDR.jpg

IMG_20250828_205805_HDR.jpg

Edited by swedishGT40
  • Like 8
Posted
On 2025-08-24 at 08:17, swedishGT40 sade:

Funderar på om jag ska ha bedliner eller plastkitt i hjulhusen för o ta bort rassel ljud från grus o annat, samt primärt för att skydda glasfibern från stenskotten som lär förekomma.

Finns det erfarenheter av dessa och vad som kan tänkas vara lämpligt?

Förstått att kittet är mjuk och bedlinern hård. Kittet finns tyvärr inte i svart dock.

EDIT: hittade otippat nog en gammal tråd som handlade om just detta som jag själv t.om. kommenterat i 🤣

Länkar för info till den som har intresse.

https://forum.locostsweden.se/topic/15422-hur-skydda-glasfiber-från-stenskott-i-hjulhusen/

Klistra liggunderlag funkar

Posted

Någon som har tips på hur man löser lukten på tankventilationen?

En vecka med stängt i garaget så luktar det skapligt med bensinångor.

Äldre bilar jag haft har varit bestyckade med kolkanister. Hittar dock inga för eftermarknaden, jag kanske söker dåligt och har missat något?

Posted

Kolkanister är enda lösningen enligt mig.

Eftermarknadsdelar har jag aldrig sett utan jag har alltid plockat från reservdelsbilar, eller från självplock på bilskrot. Välj en lågmilad bil så är den brukbar länge till.

Det måste ju gå att köpa som reservdel också, men jag har aldrig letat. Annars är det väl inte rymdteknik direkt heller, det går säkert att göra en egen bara man listar ut hur kolet är "förpackat".

Posted
1 timme sedan, fege sade:

Det verkar son Dahlhems har lite varianter på kolkanisters.

kolkanister - Dalhems https://share.google/YW3jDkA6EFNe23Y6o

Du hittar grejer du 😊 satans dyra grejer också med tanke på att aktivt kol är nästintill gratis😅

Tack för tipset, det är tyvärr för dyrt för min smak. Hade hoppas komma undan med någon hundring då jag ska ha det på båda sidorna.

Idag blåste jag på stenskottsskydd i hjulhusen och på locken.

Det får härda tills imorgon tänker jag innan locken åker på igen.

Under tiden pillar jag i lampor och ställer ljusbild. Imorgon tänkte jag varmköra o se till att mappen är någorlunda för sfro2 och att bromsarna tar tillfredsställande.

IMG_20250830_114139_HDR.jpg

IMG_20250830_114149_HDR.jpg

IMG_20250830_114158_HDR.jpg

Posted

Ja, prisbilden kändes sådär...😊 Bildelsbasen är nog ett bättre alternativ skulle jag tro. 

Posted (edited)

Ok, bilen testkörd o gummi spenderat 😎
Fruktansvärd komfort, men var väl o räkna med. hehe.
Självklart på privat väg.

Bilen går, ratten svänger o gummit ryker. Så långt allt väl.
Bromsarna däremot... Dom lämnar att önska.
Eller troligen handlar det om att jag inte orkar trampa tillräckligt hårt.

Jag misstänker att detta är något SFRO kommer ha åsikter om, frågan är bara vad som är rimligt "hårt" att behöva trampa för att få full bromseffekt. Förstår att det är svårt att beskriva. Men det finns något riktvärde på det iaf vill jag minnas.

Undrar också om någon har koll på vilken riktning på justeringen av bromsbalansen som är kraft fram respektive bakåt.
Min verkar ha kärvat lite, så ska kika på det. Men kunde inte justera som jag ville när jag stannat bilen för o se om bromsen upplevdes bättre. Kan ju vara så att den bromsat mest bak t.ex.

EDIT: Bifogar min gamla kalkyl.
Köpte 0,7" cylindrar för att få det mer lättrampat än kalkylen.
Är det verkligen bara balansen som är off, eller är kalkylen åt fanders tro?

image.png.3238c41ac5effda50d457bae9fa00d51.png

Edited by swedishGT40