Jump to content

Recommended Posts

Posted
35 minuter sedan, swedishGT40 sade:

Hur gick det då?

Det gick jättebra 😀😀😀 - Godkänd

Särskilt nöjd är jag med bullerprovet, 77db och 79db. 

att.vXOB-yTKiVuTAlAOjRkHF-6eK74kWHMIoZEEYH1Awfs.thumb.jpeg.8167adf94217191ba0adac8c49b9e460.jpeg

IMG_5389.thumb.jpeg.db9e60bdca276b2d6b7f3e4215e3b78c.jpeg

  • Like 14
Posted
1 timme sedan, Mats Karlsson sade:

Grattis! Hoppas du kan få snabb pappershantering och  reg besiktning och få köra lite mil för att ha en helt utprovad och körklar bil till våren. 

Tackar, precis mina tankar 😀

  • Like 2
Posted

Tack till alla som grattat 😀

 

Nu har det gått 2 veckor sedan jag gjorde SFRO2 och nu väntar jag bara på den rapporten så att jag kan göra registreringsbesiktningen, det är en dryg väntan. Efter SFRO2 besiktningen var det som energin bara rann ur kroppen, jag har inte varit så lat på år och dag. Det enda jag har åstadkommit är en ToDo lista för Fas 2 med 9 punkter att göra i vinter.

  • Like 2
Posted
11 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

Tack till alla som grattat 😀

 

Nu har det gått 2 veckor sedan jag gjorde SFRO2 och nu väntar jag bara på den rapporten så att jag kan göra registreringsbesiktningen, det är en dryg väntan. Efter SFRO2 besiktningen var det som energin bara rann ur kroppen, jag har inte varit så lat på år och dag. Det enda jag har åstadkommit är en ToDo lista för Fas 2 med 9 punkter att göra i vinter.

Jo men så blir det väl ofta efter en period med stress och fokuserat arbete. Låt det ta den tid som behövs, förhoppningsvis kan du få lite torra dagar i Oktober-November att köra lite shakedown turer på. 🙂

  • Thanks 1
Posted

Har du några bilder inifrån cockpit? Nyfiken att se hur det blev med utrymme kring stolen, bälten, ratt osv. för din del.

Posted (edited)
On 2025-10-09 at 16:56, Danielsson sade:

Har du några bilder inifrån cockpit? Nyfiken att se hur det blev med utrymme kring stolen, bälten, ratt osv. för din del.

Jag har en sarg runt om cockpit därför olika breddmått, sargens tjocklek/höjd är 50mm.

cockpit bredd bak invändigt sarg 580mm. Yttermått ram 740mm.

cockpit bredd fram invändigt sarg 500mm. Yttermått ram 610mm.

cockpit längd, invändigt sarg, 880mm.
 

image5.thumb.jpeg.6b99144015951198b2963f4bd6bf18fc.jpeg
 

image6.thumb.jpeg.8ae4f8b5d81be40ec77921f5eb98d239.jpeg

image2.thumb.jpeg.ff720fe6b859235af2124de1c0921a62.jpeg

 

image4.thumb.jpeg.8d7757a937749ca2a14943b3c421158b.jpeg

 

image3.thumb.jpeg.d0c29093594b4092a96048ead4b13ddb.jpeg
 

 


 

 

 

Edited by Göran Nilsson
Korrigering
  • Like 2
Posted

Tack för bilder och mått, ska jämföra lite med min när det gäller öppningen! Snyggt, där ser man ut att sitta som en smäck! Verkar vara skapligt med utrymme där. Stolen ser riktigt smidig ut när den smalnar av runt midjan. Ingenting som tar i armbågarna när man växlar. Bygger jag egen alu-stol med minimibredden 450 på hela längden kan man typ inte ha någon skålning för överkroppen, då är det svårt att växla p.g.a. armbågarna.

Posted

Det tog hårt på nerverna all denna passiva väntan på olika besiktningar men nu är alla besiktningar genomförda ua och jag har registreringsnummer. Med provisorisk skylt hoppas jag köra några mil för att känna på bilens egenskaper. 
 

IMG_5421.thumb.jpeg.eb22f6a75764ac594685185d6f2587c5.jpeg

 

  • Like 15
  • Thanks 2
Posted (edited)
On 2025-10-19 at 09:36, MikaelG sade:

Grattis Göran

 

20 timmar sedan, heralue sade:

Gratis !

 

9 timmar sedan, Mats Karlsson sade:

Stort grattis till ett väl genomfört bygge ! Hoppas det motsvarar alla förväntningar


Tackar så mycket för grattisar 😀

 

Det lilla jag hitintills har kört så är jag väldigt nöjd med köregenskaperna, den är väldigt distinkt i styrningen och det känns som att bilen är klistrad på vägen. Jag är väldigt nöjd med sittställningen, avslappnande armar och ben. Vibrationerna från motorn är överraskande små, motorn är stumt monterad i chassit. Inte minst nöjd är jag med uppståndelsen bilen skapar vart man kör eller parkerar 😂😂😂

 

Edited by Göran Nilsson
Ordföljd
  • Like 4
Posted

Jag väntar otåligt på lite bättre väder, torra vägar. Jag tänkte få köra några korta rundor innan jag ställer in bilen i verkstaden igen.

Jag har redan mjukstartat Fas2 med bland annat att tillverka en Difusor. Jag gjorde ett avtryck av bakre undersidan av ramen innan jag tog ramen till lackering. Nu försöker jag få lite fason på ytorna i gjutformen. Mycket spackel har det gott åt så här långt, fy va det är tråkigt att slipa spackel 🤮.

IMG_5418.thumb.jpeg.2d77cc70c2ef9eef222d7c15956945b7.jpeg

 

IMG_5433.thumb.jpeg.70383db8dc6d25e480ead6e1a5c4f728.jpeg

 

 

  • Like 3
  • 2 weeks later...
Posted

Fint väder idag då gäller det att passa på att köra en sväng och så hamnade jag på ett fik 🤪. Det är kanske sista svängen innan jag ställer in för vidare förbättringar på bilen.

IMG_5460.thumb.jpeg.2f92b8fa2273e0e99854acb659243a04.jpeg
 

 

  • Like 9
Posted

Jag jobbar vidare på gjutformen till diffusern, spacklingen och slipgrunden är klar. Jag sprutade topplack men pga av oskicklighet så blev det några rinningar och en del apelsinskal, plus lite dammkorn. Dammkornen och rinningarna hyvlar jag bort med ett mirkastål. Nu ska jag bara vattenslipa hela ytan sedan blir det polering.

IMG_5461.thumb.jpeg.79737b327aef1290b8fa42283823dc01.jpeg

  • Like 2
Posted

Nu har jag ställt in Monoposto i verkstaden och avregistrerat den. De milen som jag avverkade var värdefulla och det blev en ToDo-lista med småfix för att göra bilen ännu bättre. Längtar redan till långfärder i vackert väder.

Jag gnetar på med den framtida diffusern, nu har jag kommit så långt att jag har börjat lägga kolfiberväven o formen. Få se hur mycket jag hinner arbeta med det i helgen men vacuuminjeceringen är nu inte långt borta .

IMG_5467.thumb.jpeg.cc18211378ec5a4182ec1c8f9332048d.jpeg

IMG_5473.thumb.jpeg.83496c9280f5753e18e581d037b58995.jpeg

 

  • Like 5
Posted (edited)

Injiceringen av epoxin gick problemfritt dessutom  gick förarbetet gick väldigt fort. Ibland kan det strula med att man har ett vacuumläckage och det kan vara svårt att hitta och åtgärda. Om 2-3 dygn får vi se det slutliga resultatet av denna gjutning.

 

IMG_5479.thumb.jpeg.4d15910c7fced3db64d6012bbb05cc8e.jpeg
 

 



 

Edited by Göran Nilsson
Video
  • Like 4
Posted

Det alltid lika spännande varje gång man plockar ut en detalj ur gjutform. Även denna gången blev jag glad och nöjd med resultatet.  Nu ska jag renskära kanterna och borra monteringshål.

Undrar hur låg markfrigång man vågar ha diffusern, jag har ca 12cm på lägsta frigång på chassit.

IMG_5481.thumb.jpeg.d1406b2dbb72ea7fdc77f305b3f6b075.jpeg

IMG_5482.thumb.jpeg.5168e424f251ec19616eba634b2b0394.jpeg

  • Like 5
Posted

Undra om jag ska sätta några ”fenor” i bakkanten på diffusern och framförallt hur ska jag fästa den på ett snyggt sätt och hur många ???Om i så fall tillverkar jag ”fenorna” i kolfiber på en spegel så att en sida blir spegelblank.

IMG_5488.thumb.jpeg.2785522bd05e629095ec363a8074068b.jpeg

 

 

  • Like 3
Posted (edited)

För att diffusern skulle bli ordentligt monterad till ramen krävdes det distanser som var vinklade på nästan alla ställen. Det var en hel del pyssel med att få till en bra passning. 
Jag ska ha 4 st fenor/slots i bakkanten på diffusern så nu tillverkar jag materialet till dem på en spegel. Jag använde snabb härdare så jag räknar med att kunna såga ut slotsen imorgon. 
 

IMG_5492.thumb.jpeg.0bfe381ec53a6cda167192dc16838a43.jpeg

 

Edited by Göran Nilsson
Infogat bild
  • Like 4
Posted

Jag snyggade till undersidan på diffusern, slipade ojämnheter, penslade på ett tunt lager epoxi slipade det och till sist sprutade klarlack. Nu kommer det bli mycket enklare att hålla den ren och snygg även på undersidan. 
Så kapade jag till fenorna ur ämnet jag gjöt, nu är de också klarlackade. 
Nu till slut kan jag limma fast fenorna i diffusern, ja efter jag fixat till ett par rinningar i klarlacken 🤪😎.

IMG_5501.thumb.jpeg.0e8fe0a1ea55aa426362d8b3253238d5.jpeg

 

  • Like 5
Posted (edited)
On 2025-11-30 at 11:28, EUSSVEN sade:

Fantastiskt fint👍😀

Tackar 🙏
Det ser alltid bättre ut på foton än i verkligheten, tyvärr.

Nu är iallafall diffusern klar, det får sitta kvar en stund så att jag kan titta på den men får snart ta bort den pga andra arbeten jag ska göra under motorn/vxl.

Justeringen på push-rod fram räckte inte till för att få A-armarna horisontella vid Rideheight, kapar 15mm.

IMG_5503.thumb.jpeg.cffb1e7a67f120eedbe92a266cb3be0f.jpeg

 

IMG_5507.thumb.jpeg.d538e54498c752d8e887f13a0d5eb100.jpegl

Edited by Göran Nilsson
Nytt foto
Posted

Jag trodde att diffusern var klar men jag kom på i efterhand att det nog vore bra att få in lite kylluft vid avgasgrenrören så jag ritade en NACA scoop liknande luftintag. Det var trångt just där det var lämpligast att placera luftintaget så den blev inte större.

När jag ändå tänkte på kylning så ritade jag lite snabbt ett luftintag till bromsarna bak, den får jag justera lite för bästa passning/frigång under fjädringsrörelsen.
När det gäller tillverkningen så funderar jag på att prova att 3D printa formen i ett tunt skal som jag sedan klär med kolfiber/epoxi utan vacuum. När den har härdat värmer jag detaljen till 40-50 grader , då blir PLA plasten mjuk och jag han plocka ut den printade detaljen från kolfibergjutningen.

IMG_5511.thumb.jpeg.c2fa19c43294f01842d65901b067aea3.jpeg

IMG_5510.thumb.jpeg.461bbae21b29835a7c1664b57c0fbf81.jpeg

 

  • Like 5
Posted

Denna veckan har jag varit lat, det har inte blivit så mycket gjort.

Till vänster ser ni pluggen/formen till det som ska bli luftintag på diffusern, återstår slipning och en 2k topplack innan jag kan lägga kolfiber på den.

Den runda i mitten är pluggen till navkapsel, den ska också få en topplack.

Sedan har jag en ny utformning på bromskylning bak. Jag gör inte mer än lägger på kemiskt släppmedel sedan sveper jag in den i kolfiber och gjuter, få se hur det fungerar.

Jag har förberett en gammal köksspis till att fungera som härd-ugn till navkapslarna under veckan också.

IMG_5519.thumb.jpeg.5bdf860362dda9a88e4ad66c59749ede.jpeg

  • Like 6
Posted

Nu har jag gjutit NACA-scoopen och kanalen till bromskylning. Det var inga konstigheter med det, lite slabbigt att svepa kolfibern med epoxi runt kanalen, det gick åt många handskar.

Första scoopen lossnade fint från pluggen men vid andra gjutningen satt götet fast stenhårt, jag trodde det räckte med ett lager släppmedel på följande göt. Nu löste det sig genom jag hackade bort pluggen med stämjärn, Kofiber scoopen var det inget fel på. Limmade dem på diffusern med Sikaflex 221. 

Jag slipade kylkanalerna lite och klarlackade dem bara för att snygga till, även om de inte syns så mycket där de sitter. Monterade dem med ett par skruvar.

IMG_5520.thumb.jpeg.733c9d3db2bfb60aea62e02c5ec41ca8.jpeg

IMG_5521.thumb.jpeg.ddb75bf4349e1466d7ad0a2f040e81f8.jpeg

IMG_5524.thumb.jpeg.d3d7bcc81a6c65db2dd5dfdef5335d8e.jpeg

IMG_5527.thumb.jpeg.88cb924142ea6ff29b956a900ff960e3.jpeg

IMG_5528.thumb.jpeg.910fa4c29f2dd49358f36b5d6c2d742b.jpeg

  • Like 1
Posted

Imponerande snyggt som vanligt. Du har ju gjutit en del.  Hur stora ytor kan man gjuta via bagging metoden?  Går det att gjuta en hel flippfront? Antar att utformning av gjutform, förberedelser, antal gjutare har berydelse, men är det görligt ? 

Ska man kosta på kolfiber vill man ju optimera och nyttja egenskaperna hos materialen och använda vaccum.

Mvh Pär

Posted (edited)
1 timme sedan, steel sade:

Imponerande snyggt som vanligt. Du har ju gjutit en del.  Hur stora ytor kan man gjuta via bagging metoden?  Går det att gjuta en hel flippfront? Antar att utformning av gjutform, förberedelser, antal gjutare har berydelse, men är det görligt ? 

Ska man kosta på kolfiber vill man ju optimera och nyttja egenskaperna hos materialen och använda vaccum.

Mvh Pär

Tackar för omdömet 😀

Absolut går det att gjuta en hel flipfront, jag skulle injecera epoxin med vacuum, fördelen är att man i lung och ro kan lägga den torra kolfiberväven i formen. För att till slut komplettera med peelply, mesh och bag. Gjutformen är självklart viktig, är man tvungen att ha en delad form pga av släppvinklar måste skarvarna va vacuumtäta. Min kunskap hämtade jag ur Easycomposites utbildningsfilmer.  
Jag räknade på vad en av mina Sidepod/kylarinklädnad kostar - 3045kr med en växlingskurs EUR/SEK 11,60. Där ingår allt material - kolfiber, epoxi, klarlack och all förbrukningsmaterial.

Med dagens växling EuR/Sek 10,89 blir kostnaden 2884kr

IMG_3639.thumb.jpeg.c97ed2e90585fdcc32f002377b63f0d8.jpeg
 

image1.thumb.jpeg.054153069456db547516b5913214728f.jpeg

 

Edited by Göran Nilsson
Ändrat valuta och ny kurs
Posted

Snyggt Göran!, man brukar lägga hela formen i en stor påse för att slippa göra formen tät. Behöver man en enorm påse brukar man tillverka en själv. 

Posted (edited)

Tack, för information Göran och Klubbsson. Har tittat på Easycomposites filmer och det ser jättelätt ut när de gjuter...

Med tanke på kostnad lär man nog ha väldigt god koll på vad man håller på med. Får nog börja med mindre projekt och testa. Använder man glasfiber men med samma metod blir det inte så väldigt mycket tyngre. Tittade på en Italienare som provade olika material och typ av mattor och det var inte så stor skillnad om man inte är ute efter det estetiska. Får rota i arkivet.

Mvh Pär

Edit: frågade chatGPT, sjukt. Behöver varken tänka eller leta längre. Mänskligheten kommer att fördummas.

Edited by steel
Posted

Hej Steel, gjorde detta med min flippfront, storlek 2 meter x 1.8 meter x 0.8 meter hög.
Använde långsam injection polyester, varvade glasväv med kolfiberväv bara för att jag hade det hemma....
Det blev ett långt pass, ca 23 timmar. jagade en vacuumläcka i 4 timmar...... själva fyllandet av polyester tog ca 30 minuter, kommer inte ihåg exakt.......
OBS, detta var mitt första injektion-jobb, gick bra, senare blev det inte lika bra när jag gjorde en mindre sak, dörrsida.
Ja, Easycomposites är bra, har köpt mycket därifrån.

vacuumflip2.jpg

vacuumflip1.jpg

  • Like 2
Posted

@ulweLåter spännande, verkar som man får ställa in sig på ett rejält dagsverk. Men då är det görligt, börjar se fram emot lite gjutning👍Tack för inspiration och bilder !!

Har fortsatt med plåt och svetsning. Bromspedaltornet är nu så starkt att man skulle kunna fästa bogseringsöglan där, då behöver man ju inte krypa runt på backen och leta efter den heller.20251215_203602.thumb.jpg.20fadb68f2c1bf63fbb198fe0a434de6.jpg

Mvh Pär

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...