Göran Nilsson Posted May 31, 2025 Author Posted May 31, 2025 Jag tog en del mått på ramen innan jag körde iväg den för lack. Nu kunde jag tillverka plåtar till golv och undersida men jag kan inte bocka allt i min lilla kantbock, får försöka snacka in mig på något ställe med en manuell kantbockmaskin. 1 Quote
swedishGT40 Posted May 31, 2025 Posted May 31, 2025 När väntas chassi åter då? Kul att se det fortskrida, tar sig bra mot målet 😊 Quote
Göran Nilsson Posted May 31, 2025 Author Posted May 31, 2025 1 timme sedan, swedishGT40 sade: När väntas chassi åter då? En till två veckor, så med lite tur kanske jag har den tillbaka nästa vecka. Jag har lackerat ett par chassi där tidigare å då tog det 8-9 dagar. Quote
Göran Nilsson Posted June 6, 2025 Author Posted June 6, 2025 I väntan på ramen har jag inte gjort så mycket, riktigt lat är jag. Nåja jag lackade en del detaljer och så var jag och hämtade några detaljer hos ED lackeraren. EDlackens fördel är att den är både hållbar och tunn, 20my,. Men glansen är mot den sidenmatta hållet. Jag funderar på om jag ska lägga klarlack på dem för att få upp glansen 🤔 3 Quote
Göran Nilsson Posted June 10, 2025 Author Posted June 10, 2025 Till slut bestämde jag mej för att lägga klarlack på de EDlackade delarna också, så nu är de lika blanka som de övriga delarna. Jag tyckte att det var bäst att montera dessa elboxarna upphängda i gummifötter. 3 Quote
Göran Nilsson Posted June 13, 2025 Author Posted June 13, 2025 Idag var jag och hämtade chassit det tog lite extra tid att få det gjort men det blev både bra och billigt så jag är nöjd. 4 Quote
swedishGT40 Posted June 13, 2025 Posted June 13, 2025 26 minuter sedan, Göran Nilsson sade: Idag var jag och hämtade chassit det tog lite extra tid att få det gjort men det blev både bra och billigt så jag är nöjd. Bästa tänkbara kombon när det är bra och billigt samtidigt. Inte ofta det blir så inte 😉 2 Quote
Göran Nilsson Posted June 15, 2025 Author Posted June 15, 2025 Jag hoppas att det är sista gången bilen ligger uppochner 😎. Så monterade jag också vänster fotstöd bara för att det var enkelt. På måndag vänder jag på den och börjar montera invändiga golvplåtar. . 6 Quote
Göran Nilsson Posted June 18, 2025 Author Posted June 18, 2025 Golvplåtar är nu permanent monterade. Det blev en del körande, först körde jag till plåtslagaren där jag fick låna deras kantbock. Efter det kunde jag passa in plåtarna men behövde en vinkelborrmaskin till ett par hål. Lånade en av en kamrat men det blev en del bilkörande till honom. Vinkelborrmaskiner är bra grejer 👍. 4 Quote
Göran Nilsson Posted June 19, 2025 Author Posted June 19, 2025 Jag fixade till gaspedalen med en plåt som ska hindra blyfoten att halka av pedalen. Nu är pedalstället och oljebehållarna permanent monterad i en av fyra positioner. 1 Quote
Göran Nilsson Posted June 23, 2025 Author Posted June 23, 2025 Lackerat lite smått och gott men även stort. 3 Quote
Göran Nilsson Posted June 27, 2025 Author Posted June 27, 2025 Jag tycker att det går lite trögt med bilbyggandet så därför började jag på instrumentpanelen, lite roligare. Jag får minska mina ambitioner och nöja mig med en skärm till att börja med. Här har jag printat en hållare till plattan , första prototypen. 4 Quote
Göran Nilsson Posted June 29, 2025 Author Posted June 29, 2025 Coilover fram monterade och rattstången med styrväxel.. Stödlagrens muttrar säkrade med låstråd. Det går sakta framåt i bilbyggandet 😀. 5 Quote
Göran Nilsson Posted June 30, 2025 Author Posted June 30, 2025 Nu har jag rejält ont i fingrarna efter att ha krängt på 12st gummihättor på länkhuvuden 🤕. Jag fick tag i en bit vinyl som jag använde till att prova på att applicera å se hur det är, första försöket ser ni här som är helt klart underkänd. Kanske fixar jag det med lite övning eller får jag väl anlita något proffs. Quote
swedishGT40 Posted June 30, 2025 Posted June 30, 2025 3 timmar sedan, Göran Nilsson sade: Nu har jag rejält ont i fingrarna efter att ha krängt på 12st gummihättor på länkhuvuden 🤕. Tips som kanske är för sent, men spetstång gör det jobbiga åt dig o du slipper ömma fingrar 😅 Jag har tryck in gängan först genom något av hålen den inte ska vara i, o sen när man bottnat hättan så kommer tången in i spelet för att få tag in genom hålet o kunna kränga gummit över skallen på kulleden. 2 Quote
Göran Nilsson Posted July 3, 2025 Author Posted July 3, 2025 Jag gör en avvikelse från den inititiala planen på instrumentbräda, gör den enklare för att spara byggtid. Nu endast en displayer och höger och vänster plåtar sitter skruvade i ramen. Men jag ska snygga till det som visas på bilden. 3 Quote
Göran Nilsson Posted July 6, 2025 Author Posted July 6, 2025 Nu hade jag premiär på elsystemet, främre kopplingsplint monterad och delvis inkopplad. Elboxen, motogadget, monterad på plats, lampor och strömställare monterade på instrumentpanelen. Väldigt roligt med omväxlande arbetsuppgifter😀. Jag har inte ännu kläm på hur motogadgen ska kopplas in men det löser sig säkert med lite hjälp. Quote
swedishGT40 Posted July 6, 2025 Posted July 6, 2025 (edited) Snälla ta detta på rätt sätt nu. Men undvik skruvanslutning som pesten! Det hör inte hemma på ett vibrerande fordon. Istället borde man ha fjädrande anslutning som plinten på motogadget eller helst tätade kontaktstycken med stift(dom är alltid fjädrande klämkraft på) Till större förbrukare så går det inte att undvika då det är kabelskor som gäller. Så dra gärna med korrekt moment och använd någon form av gänglåsning(mutter med nyloninsats, nordlockbricka, eller taggbricka) för att motverka att det lossnar av vibrationerna med ev. Brand som följd om det vill sig illa. Edited July 6, 2025 by swedishGT40 Quote
Göran Nilsson Posted July 6, 2025 Author Posted July 6, 2025 12 minuter sedan, swedishGT40 sade: Snälla ta detta på rätt sätt nu. Men undvik skruvanslutning som pesten Jag förstår att det är ett gott råd men jag kan inte låta bli att le lite för mig själv. El-killarna inom GAflyget är det bästa som finns en ring-terminal till en skruvanslutning och det som de avskyr som pesten är lödning. Men jag får kanske överväga att använda lite loctite på vissa ställen. Quote
swedishGT40 Posted July 6, 2025 Posted July 6, 2025 8 minuter sedan, Göran Nilsson sade: Jag förstår att det är ett gott råd men jag kan inte låta bli att le lite för mig själv. El-killarna inom GAflyget är det bästa som finns en ring-terminal till en skruvanslutning och det som de avskyr som pesten är lödning. Men jag får kanske överväga att använda lite loctite på vissa ställen. Kan instämma att lödning är ännu värre då det skapar en brottpunkt. Men det är inte ringskorna som är problemet utan skruven i sig 😊 2 Quote
Göran Nilsson Posted July 8, 2025 Author Posted July 8, 2025 Lite papaya för att pigg upp tillvaron 😀 2 Quote
swedishGT40 Posted July 8, 2025 Posted July 8, 2025 Hehe, är det ljuset i tunneln? Eller möjligen tillvaron 😉 Quote
Göran Nilsson Posted July 9, 2025 Author Posted July 9, 2025 (edited) On 2025-07-08 at 17:46, swedishGT40 sade: Hehe, är det ljuset i tunneln? Eller möjligen tillvaron 😉 Jo, lite ljus syns en bit fram i tunneln. Nu fick jag lite färg på den andra chassipanelen och när de har härdat ut kommer det lite dekoration på dem. Elledningarna hänger som lianerna i djungeln men det ska nog gå att bunta ihop dem. Monterade bränsletanken permanent och därmed kunde ECU och reläbox monteras. Edited July 9, 2025 by Göran Nilsson Grammatik 5 Quote
Göran Nilsson Posted July 13, 2025 Author Posted July 13, 2025 Jag kämpar med bromsrören, bocka och klamra dem i ramen, det är inget jobb jag gillar, jag tycker det är svårt att få till det snyggt. Eftersom jobbet med bromsrören tog emot hittade jag på något roligare att göra. Hade en idé att jag skulle ha någon form av skakfunktion monterad i stolen som indikerade när blinkers var igång, så man inte glömmer att stänga av. Jag hade en elmotor med obalansvikt och till den 3d printade jag ett hus. Resultat - helt meningslöst, knappt märkbar vibration i stolen. Troligen för liten massa som skakar. Tillbaka till ritningsbordet 🤔🤪😵💫. 1 1 Quote
swedishGT40 Posted July 13, 2025 Posted July 13, 2025 21 minuter sedan, Göran Nilsson sade: Jag kämpar med bromsrören, bocka och klamra dem i ramen, det är inget jobb jag gillar, jag tycker det är svårt att få till det snyggt. Eftersom jobbet med bromsrören tog emot hittade jag på något roligare att göra. Hade en idé att jag skulle ha någon form av skakfunktion monterad i stolen som indikerade när blinkers var igång, så man inte glömmer att stänga av. Jag hade en elmotor med obalansvikt och till den 3d printade jag ett hus. Resultat - helt meningslöst, knappt märkbar vibration i stolen. Troligen för liten massa som skakar. Tillbaka till ritningsbordet 🤔🤪😵💫. Om du nu ska ha en sån skak. Varför inte bara ta färdig motor från en gammal spelkontroll? Dom brukar kunna skaka på rätt bra. Quote
Christer J Posted July 13, 2025 Posted July 13, 2025 Du har ju timerfuktionen i Mo unit för blinkers. Den stänger av sig själv efter 10 sek om du inte håller på bromsen, för då stannar timern. Quote
Göran Nilsson Posted July 13, 2025 Author Posted July 13, 2025 56 minuter sedan, Christer J sade: Du har ju timerfuktionen i Mo unit för blinkers. Den stänger av sig själv efter 10 sek om du inte håller på bromsen, för då stannar timern. Å tusan, det visste jag inte, det var ju bra, problemet är löst. ’Tack för upplysningen 2 Quote
Göran Nilsson Posted July 14, 2025 Author Posted July 14, 2025 14 timmar sedan, swedishGT40 sade: Varför inte bara ta färdig motor från en gammal spelkontroll? Dom brukar kunna skaka på rätt bra Jo det är en färdig "skakmotor" och den skakar rejält när den inte är monterad på stolen men tydligen så dämpar stolens massa skakningarna. 1 Quote
Göran Nilsson Posted July 20, 2025 Author Posted July 20, 2025 Jag fick ett mycket trevligt besök av fem petrolheads idag. Samtalsämne saknas minsann inte 😀. @sorin visade vägen. För övrigt så jobbar jag på som vanligt med finjustering av diverse delar och slutmonteringen av dem. Jag hade tänkt från början att återanvända kablaget till motorn men det så många längder på kablarna som inte stämde så jag beställde ett nytt kablage och nya kontakter. Jag tänkte montera bärarmar och hjul till sist så att jag inte har dem ivägen när jag jobbar med allt annat. Ett litet bakslag har jag haft, han som skulle skära ut vinylen till livery till karossidan sa upp sig på firman och tvingades sluta på stående fot så nu ligger vinylen där men ingen som kan ta över jobbet. IMG_5200.mov 1 Quote
Göran Nilsson Posted July 20, 2025 Author Posted July 20, 2025 (edited) Dubbelpost Edited July 20, 2025 by Göran Nilsson Dubbelpost Quote
sorin Posted July 21, 2025 Posted July 21, 2025 @Göran Nilsson Tack för att vi fick komma . Väldigt kul att se F1-an i verkligheten . Fantastisk fint jobb du gör . // Sorin 1 Quote
Danielsson Posted July 22, 2025 Posted July 22, 2025 Det blir så väldigt bra. Kul och inspirerande att följa! Några frågor, vad kör du för kopplingar in mot huvudbromscylindrarna från behållarna? Jag tror jag har samma stålomspunna slangar men tycker de få alternativ jag hittar är väldigt dyra för en banjo och bult. 1 Quote
Göran Nilsson Posted July 22, 2025 Author Posted July 22, 2025 7 timmar sedan, Danielsson sade: Några frågor Tackar, alltid kul med återkoppling. I min installation passade det bäst att ha banjo på huvudcylindrarna. Jag köpte cylindrar, behållare och slangar i ett paket för ”bolt on”. Slang och kopplingar på behållare och cylinder är AN4 7/16-20 gängor. Så det finns många olika möjligheter att bygga slangen med kopplingar utan banjo däremellan. Man får ta hänsyn till pedalställets/cylindrarnas och bomsoljan behållare placering i bilen. viktigt är att slangen tål bomsolja och att man använder tätbrickor vid huvudcylindern. 1 Quote
Göran Nilsson Posted July 23, 2025 Author Posted July 23, 2025 Jag kunde inte hålla mej ifrån kolfiberarbeten 😀. Nu lägger jag på kolfiber på delarna i instrumentpanelen. När jag tidigare gjort sk Skinning har jag bara rört ihop epoxi/härdare och pendlat på epoxin på ytorna. Denna gången provade att göra lite annorlunda. Blandade epoxin som vanligt sedan satte jag in epoxiblandningen i min vacuumkammare i ca 15 minuter för att dra ut luften som jag tillfört när jag blandade, sedan lät jag epoxin rinna ut på objekten för att till sist försiktigt jämna till och se till att alla ytor var täckta med epoxi med hjälp av penseln. Det blev väldigt mycket bättre inga synbara bubblor på objekten, så här ska jag alltid göra hädanefter. 2 Quote
Göran Nilsson Posted July 25, 2025 Author Posted July 25, 2025 Det blev rätt bra med instrumentpanelen, återstår uppmärkning sedan kan jag gå tillbaka till el-jobben 😎. 7 Quote
Göran Nilsson Posted July 27, 2025 Author Posted July 27, 2025 (edited) Märkningen av gettovariant, laserskrivare, klarlack och dubbelhäftande tejp. Nu är jag nästan klar med kabeldragning i främre hälften av bilen och inkoppling av motogadget. Motogadget har lite ovanliga och roliga funktioner men jag är inte riktigt bekväm med den ännu, bland annat har jag inte fått till hel/halvljus omställningen ännu. Edited July 27, 2025 by Göran Nilsson 4 Quote
MikaelG Posted July 29, 2025 Posted July 29, 2025 On 2025-07-23 at 10:21, Göran Nilsson sade: Jag kunde inte hålla mej ifrån kolfiberarbeten 😀. Nu lägger jag på kolfiber på delarna i instrumentpanelen. När jag tidigare gjort sk Skinning har jag bara rört ihop epoxi/härdare och pendlat på epoxin på ytorna. Denna gången provade att göra lite annorlunda. Blandade epoxin som vanligt sedan satte jag in epoxiblandningen i min vacuumkammare i ca 15 minuter för att dra ut luften som jag tillfört när jag blandade, sedan lät jag epoxin rinna ut på objekten för att till sist försiktigt jämna till och se till att alla ytor var täckta med epoxi med hjälp av penseln. Det blev väldigt mycket bättre inga synbara bubblor på objekten, så här ska jag alltid göra hädanefter. Bra saft gryta! Quote
Göran Nilsson Posted August 3, 2025 Author Posted August 3, 2025 Innan jag kan bygga bakre elsystemet med motorstyrningen måste jag ha alla komponenter i området monterade så man vet var man kan förlägga ledningarna. Det visade sig var en hel del jobb som inte var helt färdigt. Generatorn hade ingen remspänningsanordning, anslutningen till fuelrail kolliderade med ett ramrör och ett par småsaker till men allt det här har tagit rätt många timmar att fixa till. Nu har jag också beställt ett par bränsleslang kopplingar och ett par elkontakter som jag saknade. 3 Quote
swedishGT40 Posted August 3, 2025 Posted August 3, 2025 34 minuter sedan, Göran Nilsson sade: har tagit rätt många timmar att fixa till. Brukar tyvärr vara så. Dom där "små" jobben som ska gå så fort resulterar i detaljarbete, saknade delar o en del klurande ändå. O vips så försvinner tiden på "ingenting" känns det som 😆 1 Quote
Göran Nilsson Posted August 7, 2025 Author Posted August 7, 2025 Nu äntligen har jag kommit så långt i motorinstallationen så att jag börja kontaktera elledningarna, först ut blev Lambda. Jag har fått spänning på ECUn och hör att bränslepumpen går. Nu kan det inte vara långt kvar till motorstarten. 5 Quote
Göran Nilsson Posted August 10, 2025 Author Posted August 10, 2025 Jag hade planerat motorstart idag men jag skulle bara dra åt anslutningarna på bränsletryckregulstorn innan jag monterade den permanent. Oturen var framme och jag slant med verktyget och BTR for i golvet, givetvis landade den på en AN anslutning och stukade konan ordentligt. Förmodligen har jag inte en ny fören på onsdag. En sak oroar mig lite, jag körde på startmotorn en god stund utan att oljetrycket gick upp, hade 220rpm på motorn med startmotorn. Jag börjar istället tillverka luftrenare/ljuddämpare modell större. 2 Quote
sorin Posted August 10, 2025 Posted August 10, 2025 Vad är det för AN anslutning du behöver ? // Sorin Quote
Göran Nilsson Posted August 10, 2025 Author Posted August 10, 2025 3 minuter sedan, sorin sade: Vad är det för AN anslutning du behöver ? // Sorin Den sitter i botten på bränsletryckregulstorn, AN6 gänga med o-ring tätning och i andra änden AN6 med kona. Jag har beställt den plus lite annat bra ha grejor från Speeding. 1 Quote
Göran Nilsson Posted August 14, 2025 Author Posted August 14, 2025 Jag bytte den trasiga AN anslutningen och så var bränslesystemet klart och tätt. Så nu kunde jag provstarta motorn men icke startade den. Fick ingen gnista på stiften, allt var i sync, mycket märkligt. Dubbel kollade inkopplingar och kollade en gång till då upptäckte jag felet, hade plus och minus i tändspolen på fel position. Tjohej, nu startade motorn direkt och jag fick bra oljetryck efter 5 sekunder. 6 4 Quote
Göran Nilsson Posted August 17, 2025 Author Posted August 17, 2025 Jag startade motorn igen och märkte då att den inte gick på alla cylindrarna. Ett tändstift var blött och jag gissade att det var något strul med den cylinderns spridare. En kamrat körde mina spridare i sin testbänk och det visade sig att den aktuella spridaren läckte. Efter ultraljudtvätt i tre omgångar fungerade den som den skulle. Motor gick nu mycket bättre även om jag bara körde den i knappt 60 sekunder. Nu är det dags att installera kylarna och få lite vatten i motorn. I väntan på leveransen till BTR så byggde jag färdigt luftrenarboxen, när den var klar och på plats verkade den lite overkill i storlek. Jag hoppas att den dämpar insugljudet ordentlig. Oljepåfyllningslocket tog i ramrör så jag kapade länden och ändrade positionen lite samtidigt. 7 Quote
Göran Nilsson Posted August 27, 2025 Author Posted August 27, 2025 Slutmonteringen fortsätter, det går inte lika fort som man önskar. Men det går iallafall framåt 🏎️ 😀. 7 Quote
Mats Karlsson Posted August 28, 2025 Posted August 28, 2025 Det blir allt jäkligt fint Göran ! Ska bli så spännande att få se en helhetsbild ute i verkligheten sen. Quote
Göran Nilsson Posted August 28, 2025 Author Posted August 28, 2025 2 timmar sedan, Mats Karlsson sade: Det blir allt jäkligt fint Göran ! Ska bli så spännande att få se en helhetsbild ute i verkligheten sen. Tack, roligt att du tycker så. Jag ser verkligen fram emot att få ihop allt och få ut bilen ur verkstaden. Dock kommer bilen inte va utrustad med allt "bling", typ navkapslar det får jag fixa i kommande vinter. Quote
Göran Nilsson Posted August 31, 2025 Author Posted August 31, 2025 Idag hade jag tänkt ta ut bilen men så upptäckte jag lite rött vatten under bilen, smakade sött så det var definitivt glykol. Ett bakslag är det och det är mitt eget fel, en por i svetsen i ett kylvattengrenrör som jag själv hade svetsat. Tog en lite tid innan jag hittade läckan och det var bara att tömma hela kylsystemet, jag gillar inte glykol😝. Tyvärr fick jag inte tag ien svets idag så jag får fixa det på måndag. #papaya 2 Quote
swedishGT40 Posted August 31, 2025 Posted August 31, 2025 Ajdå. Kan tipsa om att använda penetrant när du svetsar kärl o rör som ska vara täta. Spruta in, skaka runt lite o vänta. Läckan syns nästan omedelbart. Skulle det vara mikroskopiskt pinnhål så tar det upp till en timme. Syns inget då så är det tätt. 😊 Du slipper trycksätta o krångla, och tvättas bort med vatten och ev diskborste om det torkat in. En flaska räcker en livstid mer eller mindre. Jag fick bottenskrapet av en flaska av en svetsare, det var 5 år sen 😉 https://www.svetsmaskinservice.se/Start/Svetsprodukter/Kemprodukter/Oforstorande-provning/Penetrantprovning-(PT)/MR-68-NF-Penetrant-Rod-500-ml-aerosol?id=SMS68NFD 3 Quote
Recommended Posts