Jump to content

Jaguar D-type med V8


dmc12Hank

Recommended Posts

Härligt, vad blev det för småfix? Sånt är alltid intressant för andra byggare för antagligen så missar man ofta på samma saker. För mig var det värmesköld på ljuddämparen, bättre tätning mellan kupé och motorrum och extra stag på framskärmarna. 

Link to comment
Share on other sites

Det enda som jag fick nedslag på var att fästa elkablar till lyktorna fram lite bättre. klammra kablarna bättre helt enkelt. 

Sen har jag några egna saker som jag ska fixa.
- Bättra på ergonomin förare. Ska bygga om pedalerna lite så dom kommer längre fram. 
- Hade glömt koppla in bromsvätskenivå-varnaren.
- Göra ett bättre fäste till spolarvätskebehållaren

- Sätta dit ett vajerstopp till flipfronten.

Ju mer man kör så märker man ju vad man stör sig på så det blir nog ett pågående fixande  

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Grattis till en cool bil!

Får man se den på Nifsta snart då, du bor ju inom 08 området.

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Ett stort Grattis även härifrån, bra jobbat! Håller f.ö. med Fredrik, du måste ta en tur till Nivsta😉

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Bil & MC-träff nära Gottröra varje torsdag :banana:

 

Edited by Arto
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi andra ser nedlagt arbete😉 Jag kan tycka att det är vackert med bilar på väg att bli klara.👌

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Nån av er som har en huvudsäkring från batteriet innan säkringsdosan? Och hur många amp i så fall? Jag har en 30 amp säkring som går efter ett tag. Misstänker att det är för liten säkring och inget fel. Det är ju den som matar allt elektriskt. Vet inte hur mycket allt drar men det kan man nog räkna ut.  

Edited by dmc12Hank
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Googlade lite. 
effekten som säkringen klarar. 
säkringen * volt = watt

30a * 12v = 360w

Om jag säkrar upp till 40 amp
40 * 12 = 480 watt

Då är frågan hur mycket effekt drar hela skiten tillsammans? Nån som har en gissning?

Googlade lite mer och jag gissar på 1200w totalt.
Då skulle en 100amp säkring funka som huvudsäkring..
6mm+ kabel från startmotor till säkringsdosan, kabellängd ca 0.8m.
En sån här från biltema kanske skulle funka? (se bilder)
Eller behöver man ingen huvudsäkring kanske? Alla förbrukare är ju avsäkrade på respektive slinga.

image.thumb.png.886f001afd2aa1bc597c20d5ccfcb2e1.pngimage.thumb.png.d94b0b28039ce32012513b29ab4447e6.png

Edited by dmc12Hank
Link to comment
Share on other sites

jag har ett effektbehov på över 100A kontinuerligt i min bil...
Men det beror till mycket på elektriska vattenpumpen, AC, pneumatiska systemet osv. som driver upp behovet avsevärt.
Normalt är nog alla mellan 50-100A om jag skulle gissa.
En enkel öppen bil utan AC och moderna lullull kan nog hålla sig under 50A

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
1 timme sedan, Arto sade:

är inte 1200W väl tilltaget?

Här finns en spänningsfallkalkylator med rek. kabelarea: https://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

 

Jag såg en beräkning där dom räknade med 800w för kylfläktar men det är nog inte så mycket. 

Kollade i mailen och min fläkt som jag köpt är på 220w och bensinpumpen på 200w så det kanske landar på 800w totalt eller nåt liknande.

Edited by dmc12Hank
Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, dmc12Hank sade:

Jag såg en beräkning där dom räknade med 800w för kylfläktar men det är nog inte så mycket. 

Kollade i mailen och min fläkt som jag köpt är på 220w och bensinpumpen på 200w så det kanske landar på 800w totalt eller nåt liknande.

Att summera allt ger bara teoretiska maxeffekten, man bör tänka på vad som går samtidigt och dimensionera efter det.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Jag har en sån säkring som ovan på 150A direkt efter batteriet, motsvarar ganska hyfsat min 16mm2 batterikabel.

Däremot går den om jag försöker köra startmotor med växeln i.

Huvudsäkringen är ju för att skydda mot att en svetslåga sätter eld på bilen efter någon form av haveri, den kan gott vara stor jämfört med behovet

Edited by tpau
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
2 timmar sedan, tpau sade:

Jag har en sån säkring som ovan på 150A direkt efter batteriet, motsvarar ganska hyfsat min 16mm2 batterikabel.

Däremot går den om jag försöker köra startmotor med växeln i.

Huvudsäkringen är ju för att skydda mot att en svetslåga sätter eld på bilen efter någon form av haveri, den kan gott vara stor jämfört med behovet

Jag gillar inte att dementera, men känner ändå att en korrigering av uttalandet är på sin plats.

En säkring kan fylla två syften, skydda en komponent mot överlast och skada eller skydda en kabel från överlast/kortslutningsström som lätt smälter en kabel. 😊 

Det kan även användas för sektionering och ändring av kabeldimension vid en avtappning från större ledare, men det är sekundärt.

Edited by swedishGT40
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ledsen för att skriva lite för raljerande inte meningen att sätta någon i trubbel, tack @swedishGT40 för förtydligandet.

Jag är bara halvnöjd men min lösning idag då jag fortfarande har 25 cm kabel innan första säkring. Tycker att en sån här verkar vettig, någon som provat?

https://www.hjertmans.se/sv/produkt/el-belysning/12v-elektriskt/sakringshallare/terminalsakringshallare-max-300a?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwo6GyBhBwEiwAzQTmc2PO3ZpNuOsj26E5-7R4VzCt7dfgc783vAqk32YldX7PSUU3nwMUiBoCfsIQAvD_BwE

/T

Link to comment
Share on other sites

On 2024-05-16 at 22:32, dmc12Hank sade:

Tack för påhejningar! Ursäkta min okunskap men vad är Nivsta? Bilträff?

Såklart - bara typ Stockholms största regelbundna träff utanför Arlanda. Jag har en supertextgrupp där vi meddelar om vi åker på olika träffar i Mälardalen, skicka ditt mobilnummer till mig så lägger jag till dig så kan du hänga på när du är besiktigad. 😁

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har bokat regbesiktning den 11 juli. Ska resa till Japan på semester heja juni vilket ska bli sjukt spännande. Så när jag kommer hem efter det blir det besiktning. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...