Jump to content

Jaguar D-type med V8


dmc12Hank

Recommended Posts

On 2023-05-18 at 17:08, Morty sade:

Den är kanon på chassi och stålkonstruktioner. Vill man ha fin yta på den så kan man använda den som en baslack och lägga klarlack ovanpå. 

Men hur är den på en plastkaross?

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, dmc12Hank sade:

Men hur är den på en plastkaross?

Den fungerar utmärkt. Du behöver ingen grundfärg under eftersom den har de egenskaperna i sig, men om du ska ha blank finish rekommenderar jag att du lägger två lager klarlack ovanpå. Jag har använt den som bas till mina skärmar fram och bak tidigare. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har provkört idag och konstaterar att bromsarna funkar kanon med nya servot. Vilken skillnad.
Nya soppapumpen hörs knappt så det är också på topp. Måste samla mig för att se vad nästa steg är. Kanske byta ut alla bultar i hjulupphängningen till 10.9 och göra en hjulinställning. 

IMG_7176.jpeg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

19 minuter sedan, Mats Karlsson sade:

Vad tänker du måla den i för färg?

Det uppenbara är ju British racing green. Aston Martin har en lite ljusare variant som jag älskar. (Sista bilden) Men jag är lite inne på nån blå nyans också. 

IMG_6089.jpeg

IMG_5301.jpeg

IMG_5162.jpeg

IMG_4340.jpeg

IMG_2311.png

IMG_1906.jpeg

IMG_1990.jpeg

Edited by dmc12Hank
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Slipning och spackling närmar sig obönhörligt. Inget jag ser fram emot direkt. Planen är att plasta in hela garaget. Tejpa upp plast från tak till golv.  Och göra ett ”slipbås”

Nån som ha tips på bra och smidiga roterande slipmaskiner. Jag har inte tryckluft så det får bli några elektriska varianter. Eller är det ett måste med tryckluft?  Det verkar som det blir rätt dyrt om det ska vara en bra kompressor. 

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle  första hand använda långa handdrivna slipklossar iom att du har en kaross som inte är plan någonstans. Bättre kontroll och resultat. 

Den här funkar riktigt bra

https://www.biltema.se/verktyg/slipning/sliptillbehor/slipfil-2000018957?gclid=CjwKCAjw1MajBhAcEiwAagW9MXOJ1BcaNza-v1UtC0XtsTLMWHZd-Fy2LBIffKY36AkqSs6mRiUUZBoCH9IQAvD_BwE

Edited by Christer J
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Christer J sade:

Jag skulle  första hand använda långa handdrivna slipklossar iom att du har en kaross som inte är plan någonstans. Bättre kontroll och resultat. 

Den här funkar riktigt bra

https://www.biltema.se/verktyg/slipning/sliptillbehor/slipfil-2000018957?gclid=CjwKCAjw1MajBhAcEiwAagW9MXOJ1BcaNza-v1UtC0XtsTLMWHZd-Fy2LBIffKY36AkqSs6mRiUUZBoCH9IQAvD_BwE

Tack! Är den där lite flexibel? Känns som den måste vara det. 

Link to comment
Share on other sites

👍Fasen så flitigt och bra jobbat, stort grattis!

Japp, handslipa gäller, och det går finfint att få till formerna med snabb avverkning om man kör med tillräckligt grovkornig slippapper. Värsta jag körde med vid grovspackling i början (med viss försiktighet:whistling:) var 80-papper. Det var kanske i grövsta laget men funkade bra för mig, annars 120-180. Sedan slipgrund och gå på med finare korn. Maskinslipning är svårt, speciellt när formerna är rundade.

F.ö. är det nog helt omöjligt (tror jag) att få en första-lack på en glasfiberkaross att hålla sig fin i längden. Det vill gärna röra  på sig och bli sjunkningar. Att låta den stå i solens värme och UV-ljus så ofta och länge som möjligt hjälper en del man inte helt. Det kan därför vara lämpligt med en vanlig enkel solid acryl som inte behöver klarlack till att börja med, sedan lacka om när det satt sig några år senare. 

Lycka till och mycket nöje!

Edited by Arto
förtydligande
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag har blivit förslöad och bygger mest bil i huvudet för tillfället. Såg en färg jag tyckte va otroligt vacker. Fixa luckan till tanklocket är nästa grej jag ska göra. Gångjärn och nåt slags listigt enkelt lås så den inte flyger upp. 

IMG_7465.jpeg

IMG_7467.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Kanske magnet tillsammans med en utfjädrande "utputtare"....dvs tryck in så poppar den ut....BMW 320 -09 har det och Polestar 2 -22

Snyggare att slippa "grejs" på utsidan

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Jocke4U sade:

Kanske magnet tillsammans med en utfjädrande "utputtare"....dvs tryck in så poppar den ut....BMW 320 -09 har det och Polestar 2 -22

Snyggare att slippa "grejs" på utsidan

Det var lite därför jag tänkte på magneter för att slippa grejs på utsidan 😁

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, dmc12Hank sade:

Det var lite därför jag tänkte på magneter för att slippa grejs på utsidan 😁

Får anta att man då har en design där luftflödet trycker ner den luckan då gångjärnen är i framkant av färdriktningen.
Dvs. inget problem om det skulle släppa, och ingen vind som vill slita loss luckan.
Du har gångjärnen i sidled, så det finns ändå en risk att vinden tar tag o vill slita upp luckan om den inte sitter fast tillräckligt hårt/stabilt. Bara något att ha i åtanke menar jag.
Kolla vad som händer med GT40 bakre huv när folk har slarvat, är som en inverterad giljotin som flyger av 🤣

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Två stycken kraftiga magneter bör räcka. Jag vet inte ditt tänkta användningsområde men det känns ju mer som en glass och glida bil än att jaga varvtider på bana med och med en öppen bil är det ju sällan man är över 150 km/h.  Skulle magneterna visa sig inte räcka får du väl göra ett snyggt läderspänne som håller ner luckan som komplement. 🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har grovställt hjulvinklarna, får lämna in den för finjustering senare. Har plastat i mer plast i skarven som löper längs med hela bilen. Så nu är skarven inte helt platt som den va tidigare. Har inhandlat slippapper och glasfiberspackel. Ska dra igång slipandet nästa vecka. Så trött på att se på skarven. Ska bli fantastiskt bara att se den enfärgad. 

IMG_7703.jpeg

IMG_7711.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Efter spackling och slipning tänker jag köra biltemas epoxiprimer. Som jag tänker rolla på. Sen slipa och sist slipgrund på det. Mer slipande och sen lämna till lack. Nån som kan rekommendera en bra slipgrund till glasfiber?

IMG_7724.jpeg

Edited by dmc12Hank
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har slipat och spacklat lite på huven. Det kommer nog bli bra om jag tar det i lugnt tempo och inte stressar. Spacklet tog slut så jag satte mig och tog ett glas vin och bilden. Nu på väg till Hälsingland så slipandet får fortsätta en annan dag

IMG_7942.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

Saknar nästan doften av spackel:prop:

Jag gillade annars slippappershållare enl. bild för dom stora ytorna. (Biltema Slipfil) köpte två stycken. Den ena slipade jag ner förstärkningarna på översidan för att göra den mjukare. På med 80 eller 100-papper och sedan slipa "i kors", d.v.s. köra några drag snett med slipklotsen i typ 45° åt ena hållet, sedan 45° åt andra hållet.  Det är viktigt att vinkla om ofta, då tar det på rätt ställen och avverkar som fasen om man har riktigt grovt och friskt slippapper. Det finns andra långsmala böjliga slipklotsar att köpa men jag gjorde egna "specialare" i glasfiber och limmade på för kardborrefäste.

20-817_xxl_1.thumb.jpg.ccc1c4c35f03c9c0cb8fdcfbf5ae1b17.jpg

Början på filmen nedan visar principen vid grovformning (även om det är en skitliten spackling), Killen kör i olika vinklar med en fil men det kan lika gärna vara en långsmal slipklots.  Det är viktigt att vara lätt på handen och inte trycka för hårt, bl.a. för att slippappret då inte sätter igen så fort.

 

Tååålamood, mycket tååålamood så bir det finfint till slut:smile:

Edited by Arto
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tack för pepp. Jag kör med Biltemas vita långspackel.(som är på bild ovan) Den funkar förvånansvärt bra. Papperet håller väldigt länge också. Jag kör 120 nu men ska byta till lite finare nästa sväng. Det är bara att nöta på. Förlåt för gnället. 

Edited by dmc12Hank
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, dmc12Hank sade:

...... lite finare nästa sväng......

Ingen fara, slipgrunden fixar reporna från grovpappret, kämpa på🙂👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

40-80 i början. Du spar dagar på det. Det ska riva av topparna och grovformas. Jämför med motorsåg, yxa, kniv, stämjärn, rasp och sandpapper om det hade varit en träskulptur. Sen går du ner steg för steg, annars slipar man lika mycket överallt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Backade ut den och blåste rent den från slipdamm. Ska härnäst köra en omgång till med spackel och slipa lite mer. Sen på med epoxiprimer mer slipa och sen slipgrund. Sen nån gång lite längre fram lack  

IMG_8687.jpeg

IMG_8705.jpeg

IMG_8680.jpeg

Edited by dmc12Hank
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag har breddat karossen så är rutan för kort. Har kapat upp den och provmonterat. Måste köpa en ny men dom blir rätt dyra om man ska ha en i ett stycke. Har hittat en till hyfsat pris på plastexperten.se men då är frakten på 1000:- ska jaga vidare. Måste vara 180 x 25 cm typ. 

IMG_8749.jpeg

IMG_8743.jpeg

IMG_8748.jpeg

Edited by dmc12Hank
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...