Jump to content

Jaguar D-type med V8


dmc12Hank

Recommended Posts

8 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Kul o se att det börjar bli en fungerande bil.
Ska du klä hjulhus och motorrum senare, eller blir det inget sådant?

Tack. Jag ska klä hjulhusen och bagagerum har jag tänkt. Ska göra nån sorts avdelning mellan hjulen och motorrummet också. Men först el. 😁

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har skruvat dit instrumentbrädan och testat lite snabbt huvudrelät och cupefläkt och torkare. Har väl aldrig varit så glad för att en fläkt startar. Förhoppningsvis funkar allt som det ska. Lätt att det smyger in nåt feltänk. Nästa grej är avgassidan. Hade svetsat upp allt klart nen inser att jag måste få in en bit flexrör på varsin sida. Det blir rätt mycket bryt när motorn rör sig tror jag. Hansen racing har hemma. Det är gångavstånd så jag får ta en promenad dit. Härligt att energin är tillbaka. Det verkar fler tycka, händer mycket i garagen just nu verkar det som. 

8100F9CE-4544-413B-9993-AA1F84E9D58D.jpeg

6FF6A759-5D2E-43B9-97C5-5FFFA6A2C2FA.jpeg

9DE78E70-9E52-4BA1-BF20-3B521B9106A0.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Hann inte riktigt med ett uppstartsförsök i helgen. Lite småläckor och några små elfel som jag håller på att rätta till. Får bli en annan dag. Har kört på startmotorn och har gnista så det är inte så långt borta hoppas jag. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Första uppstart! Den startade direkt underbart! Låter som tändningen är lite off. Eventuellt går den bara på sju cylindrar. Den gick inte att stänga av heller 😁 jag hade kopplat generatorn efter det här schemat. Se bild. Kontakten har bara L och F. L går till laddlampan och F hade jag kopplat till + tändning. Jag va tvingen att ta bort den kabeln annars gick den inte att stänga av. Så jag hoppas att den laddar som den ska ändå. Laddlampan slocknar i alla fall. Nån som vet om det funkar så här. 

297792E6-5901-42E9-9007-946227836BA2.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har du en diod på L kabeln? Där ska ju strömmen bara kunna gå till lampan, inte åt andra hållet. Det är ganska vanligt att det missas och då får du bakström den vägen som gör att man inte kan stoppa motorn när man bryter strömmen till F. 

Jag har själv haft den problemet på min förra bil som jag renoverade men då stannade motorn när man tryckte ner bromspedalen. :)

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Mats Karlsson sade:

Har du en diod på L kabeln? Där ska ju strömmen bara kunna gå till lampan, inte åt andra hållet. Det är ganska vanligt att det missas och då får du bakström den vägen som gör att man inte kan stoppa motorn när man bryter strömmen till F. 

Jag har själv haft den problemet på min förra bil som jag renoverade men då stannade motorn när man tryckte ner bromspedalen. 🙂

Tack för svar. Nej har ingen diod. Har bara laddningslampan. (en led lampa och ett motstånd) Vilken sorts diod ska det vara? Det funkar att stänga av den nu när jag tog bort f anslutningen. 

Edited by dmc12Hank
Link to comment
Share on other sites

Har anslutit f igen till tändningen och lött dit dioden på laddlampan och det verkar funka som det ska. Laddlampan slocknar och det går att stänga av bilen. Får man ändå säga är ett baskrav på ett fordon. Har även fått igång tankmätaren. Hade vänt på jordningen. Ibland går det lite snabbt. Såg att Jaguar förlorade rättsmålet mot den Svenske C-type byggaren. Känns skönt. Kan man sova lite bättre om nätterna. 😁nu börjar det bli riktigt spännande. Ska försöka köra en sväng runt kvarteret i helgen. Funderar på om jag ska börja med att hissa upp bakändan och lägga i lite växlar så får man se om lådan lirar som den ska. Eller är det nån som har nåt tips. Det har runnit ur lite olja under byggtiden. Nivån är bra nu. Blir nog skillnad när lådan är varm. Får fylla på lite misstänker jag. Oljekylaren tar väl lite också. Over and out för nu. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag har monterat lampor och blinkers fram. Jag tänkte starta upp bilen igen men nu startar den inte. Laddningslampan lyser inte när man slår på tändningen. Den bara blinkar till när man vrider på tändningen. Jag satte dioden mellan generatorn och laddningslampan med silverkanten mot generatorn enligt instruktion på nätet. Har jag gjort fel? Kände bara en stor trötthet när den inte startade. Måste äta nåt och komma igen. 

Link to comment
Share on other sites

Det var en säkring som hade gått därav ingen gnista. så nu startar den som den ska. Men laddningslampan fortfarande bara blinkar till när jag vrider på tändningen. Sen slocknar den.
 

Link to comment
Share on other sites

Jag har en teori varför laddlampan trilskas. Det är en led lampa som är känslig vilken som är plus och minus till skillnad från vanliga lampor. Och jag kanske har vänt den fel. Vilket blev tydligt när jag satte dit en diod. Så jag ska testa det ikväll. Hoppas inte generatorn har pajat bara. 

Link to comment
Share on other sites

Har du kopplat det så här ? Eftersom laddlampan ligger mellan +12V och denna anslutning, kommer den då att slockna. Enkelt förklarat. Du kan parallellkoppla ett motstånd över LED (som redan nämnts) för att få samma ström som om det vore glödlampa. Lämpligt värde är 68-100 Ohm med en effekttålighet på minst 2W

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar. Jag kanske har hittat mitt problem. Det var kortslutning i elhärvan mellan F och L på generatorn. upptäckte det när jag började mäta kabeln. Körde summer och då upptäckte jag det. Hoppas inget har gått sönder pga. Av det bara. 

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, swedishGT40 sade:

Övre modellen passar bilen bättre om jag får tycka till.

Ja det är originalutseendet men lite si och så med e- märkningen 😁

Edited by dmc12Hank
Link to comment
Share on other sites

Har gjort första provkörningen idag. Gick skitbra! Har toppat upp olja i växellådan och motorn. Måste byta bensinpumpen. Den låter sjukt mycket. Nån som har förslag på nåt som inte låter så mycket. helst nåt som är utanför tanken. 

315E68A9-DAFE-4720-9329-9A61B280DCC4.jpeg

BC10443F-8022-4871-9C03-014ACE8B80DA.jpeg

583068E9-5CC3-46A6-8C74-CB0F42143DFB.jpeg

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Kul att se den ute på egen hand ! 🙂

Angående bränslepump så vet jag ingen extern pump som kan betraktas som tyst. Det är ju lite av fördelarna med in-tank pump att bränslet både kyler pumpen och bidrar till ljuddämpning. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En kort rundvandring. Två snabba reflektioner efter provkörning. Måste skaffa tystare soppapump som jag skrev tidigare. Måste försöka få in bromsservo. Man får trampa rätt hårt som det är nu. Det tar ett tag att slita in bromsarna så dom blir nog bättre med lite tid. Hoppas jag får plats med RX8:ans originalservo. Det kommer bli trångt. Finns det nåt superslimmat elektriskt alternativ?

Link to comment
Share on other sites

Oj vad den pumpen ven, vad är det för pump du har nu och hur är den monterad? Jag körde ju med en Biltema pump till nån Volvo på min förra hobbybil och den lät mycket men hade en lägre frekvens än din. 

Jag ångrar inte en sekund att jag byggde med bromsservo på min bil, så gött att ha bromsar som känns som vilken vanlig bil som helst. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, Mats Karlsson sade:

Oj vad den pumpen ven, vad är det för pump du har nu och hur är den monterad? Jag körde ju med en Biltema pump till nån Volvo på min förra hobbybil och den lät mycket men hade en lägre frekvens än din. 

Jag ångrar inte en sekund att jag byggde med bromsservo på min bil, så gött att ha bromsar som känns som vilken vanlig bil som helst. 

Ja den låter mer än motorn. 😂

Jag fick med pumpen när jag köpte motorn. Ser ut som nåt Borsch-liknande.
Ska testa att bygga en ljuddämpad låda. Om ljudet går ner ska jag köpa en ny extern och byta. Annars får jag väl försöka bygga en inTank variant. 
 

ska kolla när jag kommer hem om jag får in bromsservot. Måste bygga om rätt mycket är jag rädd för. Men det kan det vara värt. 

Link to comment
Share on other sites

Om pumpen ylar mer än motorn så sjunger den bokstavligen på sista versen.

Då är det likaväl att investera i en ny pump av vettigt märke, men den behöver vara gummiupphängd.

/T

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Köpte en ny soppapump på Hansen Racing. En Edelbrock. Den går tyst och fint. Men den pumpar ingen bensin. Vet inte varför. Den sitter under tanken, det flödar bensin från tanken om man kopplar ur slangen. Pumpen går när den får spänning. Pumpen är rättvänd i flow riktningen. Plus och minus är rätt. Tog loss den och testade att pumpa från en PET-flaska men den pumpar inte.  Känns ovanligt att det skulle vara nåt fel på den från fabrik. Men det verkar inte bättre. Slängde dit en en spinner istället. 🙂

1E74D475-8D06-4D4B-9DE2-98D38F5E3595.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag fick byta pumpen på Hansen Racing  utan problem. Men han kunde inte låta bli att säga när jag gick att kolla ordentligt hur man kopplar. 😁har inte kopplat in den än.

Har beställt och fått ett bromsservo. Håller på att uppbåda energi till att kapa rör och göra om. Det kommer bli trångt och tråkigt. Men jag måste nog göra det. Blir till helgen. Over and out. 

Link to comment
Share on other sites

Har monterat bromsservo och huvudbromscylinder från en BMW 3 serie. Det gick smidigare än förväntat. Får precis plats så hjulet inte tar i.  Nu väntar jag på en nippel till bensinpumpen så ska jag starta och hoppas att vacumet räcker till. 

IMG_7094.jpeg

IMG_7098.jpeg

IMG_7095.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Är det nån som har koll på en bra billackerare i stockholmstrakten eller däromkring. Jag tänker att jag gör det mesta underarbetet själv. Då kanske man måste kontakta lackeraren tidigt så man använder rätt grundfärg osv. 

Edited by dmc12Hank
Link to comment
Share on other sites

Det är ju lite speciellt med en glasfiberkaross också. 
 

Tror inte jag törs lacka själv. Lacken är ju det första man ser och då vill man att det ska se bra ut. 
 

Eller vad säger ni. Ska man testa att köpa nåt lackpaket och köra själv?

Edited by dmc12Hank
Link to comment
Share on other sites

Jag är riktigt usel på att måla, men jag ska försöka själv. Blir det illa så kan jag slipa av och lämna in det till någon som kan det på riktigt. Har en grafiberkaross och kommer använda en polyuretan industrifärg, Tikarula Temadur. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det är en extremt hållbar färg, lite begränsat urval när det kommer till nyanser då det är RAL som gäller.  Det var Magnus Viktorsson som tipsade mig, han använder det för lite enklare bilar. Fick även en snabbkurs i hur man ska lacka. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den är kanon på chassi och stålkonstruktioner. Vill man ha fin yta på den så kan man använda den som en baslack och lägga klarlack ovanpå. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...