swedishGT40 Posted February 28 Author Posted February 28 Tänker mig att man kan göra det aningen krångligare för en ev. Tjuv o köra med tag/rfid eller dyl på bilen när den är klar då den saknar låsta dörrar. Någon som har tips på enkelt system man kan lägga in? Skall vara ett sådant som är i nyckellösa bilar där man placerar den på viss plats eller med extremt kort räckvidd för att förhindra att det avläses utanför fordonet. Quote
swedishGT40 Posted February 28 Author Posted February 28 ritade upp en vinge för utskärning passade 5/16" dzus fäste. Kanske inte helt 100% korrekta dimensioner för att stämma mot originalet, men kommer sannolikt duga gott. Första bilden är vad jag ritade av först, men andra är mer som dom verkar ha sett ut original, så tror jag går på det stuket. Quote
therealpinto Posted March 2 Posted March 2 On 2025-02-28 at 18:18, swedishGT40 sade: Tänker mig att man kan göra det aningen krångligare för en ev. Tjuv o köra med tag/rfid eller dyl på bilen när den är klar då den saknar låsta dörrar. Någon som har tips på enkelt system man kan lägga in? Skall vara ett sådant som är i nyckellösa bilar där man placerar den på viss plats eller med extremt kort räckvidd för att förhindra att det avläses utanför fordonet. Det finns en hel del Immobiliser-system på Amazon etc men hur bra eller pålitliga dem är svårt att säga. Jag har för mig att det funnits system på firmor som Carbuildersolutions men hittar inte dem nu. Det är ju inte kärnfysik direkt så kanske vågar man köpa ett billigt system för att prova. Quote
swedishGT40 Posted March 2 Author Posted March 2 (edited) 4 timmar sedan, therealpinto sade: Det finns en hel del Immobiliser-system på Amazon etc men hur bra eller pålitliga dem är svårt att säga. Jag har för mig att det funnits system på firmor som Carbuildersolutions men hittar inte dem nu. Det är ju inte kärnfysik direkt så kanske vågar man köpa ett billigt system för att prova. Hittade ett system som som jag gillade. Men verkar bara vara för produktionsbilar. Måste maila o fråga dem om det finns någon för universal installation. Idag mekade jag ihop det sista på krängningshämmarna. Fick överge tanken på stiftning då det vart för lite yta/material att jobba med. Därav åkte ursprungliga klämhylsorna på istället. Har fortfarande mina lägen att skifta mellan, men selektorarmen blir inte stiftad, utan kommer klockas in i slutliga montaget och sitta med moment och gänglås. Återstår lite polering, maskning för att följas av lackering 😊 Sitter tillfälligt på plats för att verifiera att allt lirade. Edited March 2 by swedishGT40 Quote
swedishGT40 Posted March 2 Author Posted March 2 (edited) Klurar lite på huvlås till bakre huven. Först tänkte jag göra helt dolda fästen som jag plockade från en saab motorhuv vid tillfälle. Men börjar fundera om det är bästa metoden, då dom måste plastas in. Dvs. kommer inte få full styrka i det då inga beslag går igenom plasten och håller ihop det, bara plastningen i sig självt. Skulle vilja ha helt dolt montage, men det praktiska får nog ta över denna gång då jag inte vill få bakre huven uppsliten på motorvägen, lär bli som en fallskärm som slår sönder både bilen och andra bilister om det vill sig illa... Så valet står mellan nedan två alternativ. Klassisk huvpinne med slagplatta, eller aerocatch lite modernare som kanske estetiskt inte passar sig, men jag har aerocatch nedtill för att låsa huven mot ramen, så helt fel vore det inte. Edited March 4 by swedishGT40 Quote
swedishGT40 Posted March 5 Author Posted March 5 Idag vart det alusvetsning o svarvjobb som resulterade i färdig pterodactyl, ja menar balansok till handbromsen 😝 3 Quote
swedishGT40 Posted March 7 Author Posted March 7 Dragit klart matningar till generator och startmotor, samt lagt in alla matningar mot batteriet så när som på ett par klenare jordar som jag väntar på lilla tången jag beställt för att klämma in. Efter detta kan man gå igenom alla anslutningar i elsystemet så det är schyst och sen testa av att allt funkar som tänkt 😊 Quote
swedishGT40 Posted March 8 Author Posted March 8 Polerat av oxiden och grundat hämmarrören idag efter årsmötet. Lite torktid innan täcklagret åker på. Knivarna tänkte jag göra i silver likt hjulupphängningen. Quote
Göran Nilsson Posted March 8 Posted March 8 1 timme sedan, swedishGT40 sade: Polerat av oxiden Vad använder du för grejer till ytbehandling förutom lackering ? Jag skulle behöva ytbehandla lite grejer med typen förzinkning men det måste bli svart, vet du något om det ? Quote
swedishGT40 Posted March 8 Author Posted March 8 1 timme sedan, Göran Nilsson sade: Vad använder du för grejer till ytbehandling förutom lackering ? Jag skulle behöva ytbehandla lite grejer med typen förzinkning men det måste bli svart, vet du något om det ? Hej Göran, Skall du ha krav på svarta delar men inte lackerat så har du få alternativ så länge det inte är alu. Svartoxidering är vad som gäller så vitt jag vet, och rostskyddsförmågan är nästintill obefintlig tyvärr. Hade ett bra samtal med gdsbutiken om mina upplevda problem med kitet och dom kunde bara rekommendera att elförzinka som enda vettiga alternativ (du kan färga in gult efteråt, men inte svart) Jag hade kört ett sådant kit tidigare med väldigt dålig erfarenhet, men gdsbutiken sålde nedan länkat kit (finns andra storlekar) som är färdigblandat. Detta gör det enkelt att hålla på och jag har fått lyckade resultat så länge man fått bort all smuts och fett (oerhört viktigt) Så kan rekommendera detta kit, men priset ligger därefter... https://gdsbutiken.se/produkt/elforzinkning-startpaket-litet/ Är det bärande delar eller kritiska på andra sätt t.ex. Till hjulupphängning så behöver delarna fördrivas på väte efter behandling. Finns rekommendationer på temperatur och tid i ugn för denna process. Quote
swedishGT40 Posted March 9 Author Posted March 9 (edited) Idag åkte svetsen fram o jag tog tag i alusvetsning av expansionskärl och termostathus som jag bävat för då det inte gått så bra för mig med alu tidigare. Men idag fattade jag vad som var knas, hade helt enkelt för lite värme! Inte världens vackraste svetsar, men går ihop någorlunda och på hela tanken så är det 10-15 porer som svettas igenom när jag kollade med penetrantvätskan. Summa summarum, jag är nöjd och tar hand om de där porerna i nästa garagevända 😊 Termostathuset var fippligt o få till då an10 kopplingen sitter rätt så tight mot röret. Så svetsade undre delen av röret på insidan istället mot flänsen. Ca 0,5mm mellan an10 slangkopplingen och röret, så det fick plats 😆 Edited March 9 by swedishGT40 2 Quote
swedishGT40 Posted March 10 Author Posted March 10 (edited) Klart, ska tvätta ur penetranten strax o kolla om de kommit någon sista blomma eller inte. Märks att detta är första objektet man svetsat ihop sen kursen för ett år sen. Först på slutet man började få kläm på värme, avstånd, renhet, matningshastighet osv. 😅 (Dessa bilder togs med stående mobil @DomiSeven) Kvällsuppdatering: kärlet är nu tätt och färdigsvetsat.(adderar fästöron senare) Har klämt upp det tillfälligt på sin plats för att kunna se hur slangar skall vara. Edited March 10 by swedishGT40 1 Quote
swedishGT40 Posted March 14 Author Posted March 14 (edited) Måste börja jaga på smågrejer som jag inte gjort klart riktigt nu för att få med dem till samma slutdatum som dom stora jobben på bygget som kvarstår. En av dem jag inte löst än är tätning av rattstången mellan kupén och främre utrymmet där styrväxeln sitter. Någon som har tips på sådana där man rimligen nitar eller skruvar fast en ram som håller ett tätningsgummi för axeln som går igenom? Har försökt googla, men förgäves. Borde ju sitta sådana här på så gott som alla bilar kan jag tycka... Något likt nedan är jag ute efter. Edited March 14 by swedishGT40 Quote
swedishGT40 Posted March 15 Author Posted March 15 Setat o klurat lite i kupén o kommit fram till hur jag ska ha det med möjlighet att kunna justera positionen på pedalstället. Blir en spak enligt bild, bultad led i chassiet och gaffellänk som drar en vajer för att släppa låsningen på skenorna till pedalstället. Sen kan man drar i ett handtag till önskat läge innan man släpper o låser. Kommer sitta bredvid knäet mot sparklådan till, så blir inte ivägen. Ca 1:5 i utväxling (det är starka fjädrar som låser skenorna, så behövs en del utväxling) 2 Quote
swedishGT40 Posted March 16 Author Posted March 16 Knycklat till en plåt för o täcka urjackningen för reaktionsstaget. Passade på att låta det gå ut en bit, då kunde jag ju ändra min tidigare lösning för tryckluften och sätta ett uttag parallellt med handbromsvajern och låta dem gå tillsammans över till hjulupphängningen 😊 Återstår att kopiera lösningen till andra sidan. Quote
swedishGT40 Posted March 17 Author Posted March 17 Äntligen lite färg på lådan så den kan bli monterad igen. Hoppas jag slipper måla en vända till, för det var inte roligt 😆 1 Quote
swedishGT40 Posted March 18 Author Posted March 18 Gjorde klart andra sidan med genomföring för tryckluft samt handbromsvajer. Preppade det sista på lådan också, så alla givare, anslutningar och medbringare på plats inför montage i bilen igen. 1 Quote
swedishGT40 Posted March 19 Author Posted March 19 (edited) Lådan på plats igen. Dock gick den inte i utan verktyg sista 10 millimetrarna. Är detta pga styrhylsor och nya splines på koppling osv. Tro? Eller måste jag demontera och försöka se om jag kan komma på något som ser galet ut? Drog sista biten genom o montera 2st m10 för o dra kåpan mot adaptern. Tog inte i något speciellt, men gick inte smärtfritt som nya fina gängor heller. Edited March 19 by swedishGT40 Quote
Christer J Posted March 19 Posted March 19 Du har väl smort splinesen med rätt fett, centrerat lamellen osv, ibland jäklas det, sen tar man ner och ser inga fel och på nästa försök så glider den bara på plats som om det var magi inblandat 1 Quote
swedishGT40 Posted March 19 Author Posted March 19 1 minut sedan, Christer J sade: Du har väl smort splinesen med rätt fett, centrerat lamellen osv, ibland jäklas det, sen tar man ner och ser inga fel och på nästa försök så glider den bara på plats som om det var magi inblandat Jag valde att inte smörja splines på axeln då jag inte ville riskera o få fett slungat på svänghjul/lamell. Har smort hylsan för urtrampningslagret och lite på axelspetsen där den går i lagerstyrningen. Använt verktyg för centrering av lamellen innan den drogs, men nån tiondel kan det ju alltid fela. Quote
Christer J Posted March 19 Posted March 19 Provat att montera utan lamell? Styrhylsorna kan ju vara tighta, men mer än ett mejselskaft ska inte behövas för att dra ihop det. Quote
swedishGT40 Posted March 19 Author Posted March 19 (edited) 30 minuter sedan, Christer J sade: Provat att montera utan lamell? Styrhylsorna kan ju vara tighta, men mer än ett mejselskaft ska inte behövas för att dra ihop det. Jag plockade isär o inspekterade samt mätte alla avstånd igen för att säkerställa så inget sådant var fel. Ingående kant på splinesen var lite nött från att man prickat fel troligen, så filade av graderna och applicerade axelfettet som kom med kopplingen. Men tror boven i dramat var en av styrhylsorna till adaptern som inte riktigt ville i sitt hål o det motstånd jag kände med skruvarna var att jag tryckte den igenom sitt hål(finns inget på andra sidan när startmotorn inte är monterad) Nu när jag monterade igen så nästan flög lådan på(med fingret mellan såklart, ouch) och jag knackade in styrhylsan från startmotorns sida efteråt så den är med och linjerar innan jag drog i skruvarna så fint. 😊 Nu kan man sova gott, tack för input christer 🏆 Edited March 19 by swedishGT40 2 Quote
Mats Hemmingsson Posted March 20 Posted March 20 On 2025-03-14 at 10:29, swedishGT40 sade: Jag har använt yttre delen av en drivaxeldamask. Funkar nog en styrväxeldamask el lknande... Quote
swedishGT40 Posted March 20 Author Posted March 20 18 timmar sedan, Mats Hemmingsson sade: Får kika om det skulle vara ett alternativ. Idag kopplades allt till lådan in, och den är redo att fyllas upp. Började montera drivaxlarna också, hade glömt hur jag avskyr o palta med infettning o montage av knutar. Skiten hamnar ju överallt... 🤬 4 Quote
swedishGT40 Posted Saturday at 06:07 PM Author Posted Saturday at 06:07 PM Håller på o syr ihop sista kylarrören. Ska försöka avgöra hur jag avslutar sista an10 kopplingarna för kupevärmen och sugsida expansionskärl innan jag sätter i svetsen o drar ihop det hela. Quote
swedishGT40 Posted Sunday at 01:32 PM Author Posted Sunday at 01:32 PM Rören färdigsvetsade och täta. Återstår o få tag i klammer(slutsålt på kraftiga fjäderklammer i rätt dimension) o dra åt samtliga anslutningar i kylsystemet samt fixa fästöron till expansionskärlet samt röret på blocket. 1 Quote
swedishGT40 Posted yesterday at 07:38 PM Author Posted yesterday at 07:38 PM Lite småpill idag, drog klart tryckluften för lyftsystemet och monterade främre krängningshämmaren också. Hade besök av Klubbson dessutom, alltid trevligt och vi siktar båda på reggning o körbara bilar till sommaren 😁 1 Quote
Klubbsson Posted yesterday at 07:53 PM Posted yesterday at 07:53 PM (edited) Vilket härligt bygge du har, tack för att jag fick komma. Edited yesterday at 07:53 PM by Klubbsson Quote
swedishGT40 Posted 4 hours ago Author Posted 4 hours ago (edited) Sitter o ritar upp en passande bakre läpp. Jag skulle vilja integrera fästen i mitten ovan nummerskylten, men det är inte mycket till kant där, så det påverkar förmågan att kunna justera, samt ge styrka i infästningen. Kommer dessutom inte åt att plasta muttrar från insidan, så det skulle isf. förlita sig på gängor i m8 i 4-5mm tjock glasfiber. Är det ens värt o försöka ge den infästningar vid markerade slitsar tror ni? Eller ska jag bara köra på dom tre yttre helt enkelt o nöja mig där o få bättre justermöjlighet? Vi stryker den funderingen, löser det genom att placera muttrarna bakom belysningshålen och ändrade delningen lite istället. Då kan jag plasta in en stark infästning och räkna med styrka i grejerna 🙂 Edited 4 hours ago by swedishGT40 Quote
Recommended Posts