Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tänker mig att man kan göra det aningen krångligare för en ev. Tjuv o köra med tag/rfid eller dyl på bilen när den är klar då den saknar låsta dörrar.

Någon som har tips på enkelt system man kan lägga in?

Skall vara ett sådant som är i nyckellösa bilar där man placerar den på viss plats eller med extremt kort räckvidd för att förhindra att det avläses utanför fordonet.

Posted

ritade upp en vinge för utskärning passade 5/16" dzus fäste.
Kanske inte helt 100% korrekta dimensioner för att stämma mot originalet, men kommer sannolikt duga gott.

Första bilden är vad jag ritade av först, men andra är mer som dom verkar ha sett ut original, så tror jag går på det stuket.

image.thumb.png.add675c5809a97479b77b6d9f93497d5.png

image.thumb.png.1962f4e030b6f749f2687b74e4542086.png

Posted
On 2025-02-28 at 18:18, swedishGT40 sade:

Tänker mig att man kan göra det aningen krångligare för en ev. Tjuv o köra med tag/rfid eller dyl på bilen när den är klar då den saknar låsta dörrar.

Någon som har tips på enkelt system man kan lägga in?

Skall vara ett sådant som är i nyckellösa bilar där man placerar den på viss plats eller med extremt kort räckvidd för att förhindra att det avläses utanför fordonet.

Det finns en hel del Immobiliser-system på Amazon etc men hur bra eller pålitliga dem är svårt att säga. Jag har för mig att det funnits system på firmor som Carbuildersolutions men hittar inte dem nu. Det är ju inte kärnfysik direkt så kanske vågar man köpa ett billigt system för att prova.

Posted (edited)
4 timmar sedan, therealpinto sade:

Det finns en hel del Immobiliser-system på Amazon etc men hur bra eller pålitliga dem är svårt att säga. Jag har för mig att det funnits system på firmor som Carbuildersolutions men hittar inte dem nu. Det är ju inte kärnfysik direkt så kanske vågar man köpa ett billigt system för att prova.

Hittade ett system som som jag gillade. Men verkar bara vara för produktionsbilar.

Måste maila o fråga dem om det finns någon för universal installation.

 

Idag mekade jag ihop det sista på krängningshämmarna. Fick överge tanken på stiftning då det vart för lite yta/material att jobba med. Därav åkte ursprungliga klämhylsorna på istället. Har fortfarande mina lägen att skifta mellan, men selektorarmen blir inte stiftad, utan kommer klockas in i slutliga montaget och sitta med moment och gänglås.

Återstår lite polering, maskning för att följas av lackering 😊

Sitter tillfälligt på plats för att verifiera att allt lirade.

 

IMG_20250302_124235_HDR.jpg

IMG_20250302_124242_HDR.jpg

IMG_20250302_124250_HDR.jpg

IMG_20250302_124304_HDR.jpg

Edited by swedishGT40
Posted (edited)

Klurar lite på huvlås till bakre huven.
Först tänkte jag göra helt dolda fästen som jag plockade från en saab motorhuv vid tillfälle.
Men börjar fundera om det är bästa metoden, då dom måste plastas in. Dvs. kommer inte få full styrka i det då inga beslag går igenom plasten och håller ihop det, bara plastningen i sig självt.

Skulle vilja ha helt dolt montage, men det praktiska får nog ta över denna gång då jag inte vill få bakre huven uppsliten på motorvägen, lär bli som en fallskärm som slår sönder både bilen och andra bilister om det vill sig illa...
Så valet står mellan nedan två alternativ.
Klassisk huvpinne med slagplatta, eller aerocatch lite modernare som kanske estetiskt inte passar sig, men jag har aerocatch nedtill för att låsa huven mot ramen, så helt fel vore det inte.

Huvlås Pinnlås

Aerocatch Huvlås

Edited by swedishGT40
Posted

Idag vart det alusvetsning o svarvjobb som resulterade i färdig pterodactyl, ja menar balansok till handbromsen 😝

 

IMG_20250305_170723_HDR.jpg

IMG_20250305_172701_HDR.jpg

IMG_20250305_185913_HDR.jpg

  • Like 3
Posted

Dragit klart matningar till generator och startmotor, samt lagt in alla matningar mot batteriet så när som på ett par klenare jordar som jag väntar på lilla tången jag beställt för att klämma in.

Efter detta kan man gå igenom alla anslutningar i elsystemet så det är schyst och sen testa av att allt funkar som tänkt 😊

 

IMG_20250307_174221_HDR.jpg

IMG_20250307_174235.jpg

IMG_20250307_174614_HDR.jpg

IMG_20250307_200324_HDR.jpg

Posted

Polerat av oxiden och grundat hämmarrören idag efter årsmötet.

Lite torktid innan täcklagret åker på.

Knivarna tänkte jag göra i silver likt hjulupphängningen.

 

IMG_20250308_173316_HDR.jpg

IMG_20250308_173321_HDR.jpg

Posted
1 timme sedan, swedishGT40 sade:

Polerat av oxiden

Vad använder du för grejer till ytbehandling förutom lackering ? Jag skulle behöva ytbehandla lite grejer med typen förzinkning men det måste bli svart, vet du något om det ?

Posted
1 timme sedan, Göran Nilsson sade:

Vad använder du för grejer till ytbehandling förutom lackering ? Jag skulle behöva ytbehandla lite grejer med typen förzinkning men det måste bli svart, vet du något om det ?

Hej Göran,

Skall du ha krav på svarta delar men inte lackerat så har du få alternativ så länge det inte är alu. Svartoxidering är vad som gäller så vitt jag vet, och rostskyddsförmågan är nästintill obefintlig tyvärr.

Hade ett bra samtal med gdsbutiken om mina upplevda problem med kitet och dom kunde bara rekommendera att elförzinka som enda vettiga alternativ (du kan färga in gult efteråt, men inte svart)

 

Jag hade kört ett sådant kit tidigare med väldigt dålig erfarenhet, men gdsbutiken sålde nedan länkat kit (finns andra storlekar) som är färdigblandat. Detta gör det enkelt att hålla på och jag har fått lyckade resultat så länge man fått bort all smuts och fett (oerhört viktigt)

Så kan rekommendera detta kit, men priset ligger därefter...

https://gdsbutiken.se/produkt/elforzinkning-startpaket-litet/

 

Är det bärande delar eller kritiska på andra sätt t.ex. Till hjulupphängning så behöver delarna fördrivas på väte efter behandling.

Finns rekommendationer på temperatur och tid i ugn för denna process.

Posted (edited)

Idag åkte svetsen fram o jag tog tag i alusvetsning av expansionskärl och termostathus som jag bävat för då det inte gått så bra för mig med alu tidigare.

Men idag fattade jag vad som var knas, hade helt enkelt för lite värme!

Inte världens vackraste svetsar, men går ihop någorlunda och på hela tanken så är det 10-15 porer som svettas igenom när jag kollade med penetrantvätskan. Summa summarum, jag är nöjd och tar hand om de där porerna i nästa garagevända 😊

Termostathuset var fippligt o få till då an10 kopplingen sitter rätt så tight mot röret. Så svetsade undre delen av röret på insidan istället mot flänsen.

Ca 0,5mm mellan an10 slangkopplingen och röret, så det fick plats 😆

 

IMG_20250309_122712_HDR.jpg

IMG_20250309_164357_HDR.jpg

Edited by swedishGT40
  • Like 2
Posted (edited)

Klart, ska tvätta ur penetranten strax o kolla om de kommit någon sista blomma eller inte.

Märks att detta är första objektet man svetsat ihop sen kursen för ett år sen. Först på slutet man började få kläm på värme, avstånd, renhet, matningshastighet osv. 😅

(Dessa bilder togs med stående mobil @DomiSeven)

IMG_20250310_190914_HDR.jpg

IMG_20250310_190921_HDR.jpg

 

Kvällsuppdatering: kärlet är nu tätt och färdigsvetsat.(adderar fästöron senare)

Har klämt upp det tillfälligt på sin plats för att kunna se hur slangar skall vara.

 

IMG_20250310_201037_HDR.jpg

IMG_20250310_201041_HDR.jpg

Edited by swedishGT40
  • Like 1
Posted (edited)

Måste börja jaga på smågrejer som jag inte gjort klart riktigt nu för att få med dem till samma slutdatum som dom stora jobben på bygget som kvarstår.
En av dem jag inte löst än är tätning av rattstången mellan kupén och främre utrymmet där styrväxeln sitter.
Någon som har tips på sådana där man rimligen nitar eller skruvar fast en ram som håller ett tätningsgummi för axeln som går igenom?
Har försökt googla, men förgäves.
Borde ju sitta sådana här på så gott som alla bilar kan jag tycka...

Något likt nedan är jag ute efter.
Alfa Romeo GTV Steering Column Seal 2 Series New | eBay

Edited by swedishGT40
Posted

Setat o klurat lite i kupén o kommit fram till hur jag ska ha det med möjlighet att kunna justera positionen på pedalstället.
Blir en spak enligt bild, bultad led i chassiet och gaffellänk som drar en vajer för att släppa låsningen på skenorna till pedalstället. Sen kan man drar i ett handtag till önskat läge innan man släpper o låser.
Kommer sitta bredvid knäet mot sparklådan till, så blir inte ivägen.
Ca 1:5 i utväxling (det är starka fjädrar som låser skenorna, så behövs en del utväxling)

image.thumb.png.77c38844c8e45a0194670b6223f85495.png

  • Like 2
Posted

Knycklat till en plåt för o täcka urjackningen för reaktionsstaget.

Passade på att låta det gå ut en bit, då kunde jag ju ändra min tidigare lösning för tryckluften och sätta ett uttag parallellt med handbromsvajern och låta dem gå tillsammans över till hjulupphängningen 😊

Återstår att kopiera lösningen till andra sidan.

 

IMG_20250316_104642_HDR.jpg

IMG_20250316_160250_HDR.jpg

IMG_20250316_160307_HDR.jpg

Posted

Äntligen lite färg på lådan så den kan bli monterad igen.

Hoppas jag slipper måla en vända till, för det var inte roligt 😆

 

IMG_20250317_170410_HDR.jpg

IMG_20250317_171824_HDR.jpg

  • Like 1
Posted

Gjorde klart andra sidan med genomföring för tryckluft samt handbromsvajer. Preppade det sista på lådan också, så alla givare, anslutningar och medbringare på plats inför montage i bilen igen.

 

IMG_20250318_185215_HDR.jpg

IMG_20250318_185227_HDR.jpg

  • Like 1
Posted (edited)

Lådan på plats igen. Dock gick den inte i utan verktyg sista 10 millimetrarna.

Är detta pga styrhylsor och nya splines på koppling osv. Tro?

Eller måste jag demontera och försöka se om jag kan komma på något som ser galet ut?

 

Drog sista biten genom o montera 2st m10 för o dra kåpan mot adaptern.

Tog inte i något speciellt, men gick inte smärtfritt som nya fina gängor heller.

 

IMG_20250319_172120_HDR.jpg

Edited by swedishGT40
Posted

Du har väl smort splinesen med rätt fett, centrerat lamellen osv, ibland jäklas det, sen tar man ner och ser inga fel och på nästa försök så glider den bara på plats som om det var magi inblandat

  • Like 1
Posted
1 minut sedan, Christer J sade:

Du har väl smort splinesen med rätt fett, centrerat lamellen osv, ibland jäklas det, sen tar man ner och ser inga fel och på nästa försök så glider den bara på plats som om det var magi inblandat

Jag valde att inte smörja splines på axeln då jag inte ville riskera o få fett slungat på svänghjul/lamell.

Har smort hylsan för urtrampningslagret och lite på axelspetsen där den går i lagerstyrningen.

Använt verktyg för centrering av lamellen innan den drogs, men nån tiondel kan det ju alltid fela.

Posted

Provat att montera utan lamell? Styrhylsorna kan ju vara tighta,  men mer än ett mejselskaft ska inte behövas för att dra ihop det.

 

Posted (edited)
30 minuter sedan, Christer J sade:

Provat att montera utan lamell? Styrhylsorna kan ju vara tighta,  men mer än ett mejselskaft ska inte behövas för att dra ihop det.

 

Jag plockade isär o inspekterade samt mätte alla avstånd igen för att säkerställa så inget sådant var fel.

Ingående kant på splinesen var lite nött från att man prickat fel troligen, så filade av graderna och applicerade axelfettet som kom med kopplingen.

Men tror boven i dramat var en av styrhylsorna till adaptern som inte riktigt ville i sitt hål o det motstånd jag kände med skruvarna var att jag tryckte den igenom sitt hål(finns inget på andra sidan när startmotorn inte är monterad)

Nu när jag monterade igen så nästan flög lådan på(med fingret mellan såklart, ouch) och jag knackade in styrhylsan från startmotorns sida efteråt så den är med och linjerar innan jag drog i skruvarna så fint. 😊

 

Nu kan man sova gott, tack för input christer 🏆

 

IMG_20250319_202759_HDR.jpg

Edited by swedishGT40
  • Like 2
Posted
18 timmar sedan, Mats Hemmingsson sade:

 

Får kika om det skulle vara ett alternativ.

 

Idag kopplades allt till lådan in, och den är redo att fyllas upp. Började montera drivaxlarna också, hade glömt hur jag avskyr o palta med infettning o montage av knutar. Skiten hamnar ju överallt... 🤬

 

IMG_20250320_173029_HDR.jpg

IMG_20250320_193347_HDR.jpg

  • Like 4
Posted

Håller på o syr ihop sista kylarrören. Ska försöka avgöra hur jag avslutar sista an10 kopplingarna för kupevärmen och sugsida expansionskärl innan jag sätter i svetsen o drar ihop det hela.

 

IMG_20250322_141330_HDR.jpg

IMG_20250322_174830_HDR.jpg

Posted

Rören färdigsvetsade och täta.

Återstår o få tag i klammer(slutsålt på kraftiga fjäderklammer i rätt dimension) o dra åt samtliga anslutningar i kylsystemet samt fixa fästöron till expansionskärlet samt röret på blocket.

 

IMG_20250323_142038_HDR.jpg

IMG_20250323_142058_HDR.jpg

IMG_20250323_142112_HDR.jpg

IMG_20250323_142119_HDR.jpg

  • Like 1
Posted

Lite småpill idag, drog klart tryckluften för lyftsystemet och monterade främre krängningshämmaren också.

Hade besök av Klubbson dessutom, alltid trevligt och vi siktar båda på reggning o körbara bilar till sommaren 😁

 

IMG_20250325_193730_HDR.jpg

IMG_20250325_193741_HDR.jpg

IMG_20250325_193752_HDR.jpg

  • Like 1
Posted (edited)

image.thumb.png.a2cbb31a2925bcc48ee8570f8eff72a4.pngSitter o ritar upp en passande bakre läpp.
Jag skulle vilja integrera fästen i mitten ovan nummerskylten, men det är inte mycket till kant där, så det påverkar förmågan att kunna justera, samt ge styrka i infästningen.
Kommer dessutom inte åt att plasta muttrar från insidan, så det skulle isf. förlita sig på gängor i m8 i 4-5mm tjock glasfiber.
Är det ens värt o försöka ge den infästningar vid markerade slitsar tror ni?
Eller ska jag bara köra på dom tre yttre helt enkelt o nöja mig där o få bättre justermöjlighet?

 

Vi stryker den funderingen, löser det genom att placera muttrarna bakom belysningshålen och ändrade delningen lite istället.
Då kan jag plasta in en stark infästning och räkna med styrka i grejerna 🙂
 

Edited by swedishGT40

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...