swedishGT40 Posted February 28 Author Posted February 28 Tänker mig att man kan göra det aningen krångligare för en ev. Tjuv o köra med tag/rfid eller dyl på bilen när den är klar då den saknar låsta dörrar. Någon som har tips på enkelt system man kan lägga in? Skall vara ett sådant som är i nyckellösa bilar där man placerar den på viss plats eller med extremt kort räckvidd för att förhindra att det avläses utanför fordonet. Quote
swedishGT40 Posted February 28 Author Posted February 28 ritade upp en vinge för utskärning passade 5/16" dzus fäste. Kanske inte helt 100% korrekta dimensioner för att stämma mot originalet, men kommer sannolikt duga gott. Första bilden är vad jag ritade av först, men andra är mer som dom verkar ha sett ut original, så tror jag går på det stuket. Quote
therealpinto Posted March 2 Posted March 2 On 2025-02-28 at 18:18, swedishGT40 sade: Tänker mig att man kan göra det aningen krångligare för en ev. Tjuv o köra med tag/rfid eller dyl på bilen när den är klar då den saknar låsta dörrar. Någon som har tips på enkelt system man kan lägga in? Skall vara ett sådant som är i nyckellösa bilar där man placerar den på viss plats eller med extremt kort räckvidd för att förhindra att det avläses utanför fordonet. Det finns en hel del Immobiliser-system på Amazon etc men hur bra eller pålitliga dem är svårt att säga. Jag har för mig att det funnits system på firmor som Carbuildersolutions men hittar inte dem nu. Det är ju inte kärnfysik direkt så kanske vågar man köpa ett billigt system för att prova. Quote
swedishGT40 Posted March 2 Author Posted March 2 (edited) 4 timmar sedan, therealpinto sade: Det finns en hel del Immobiliser-system på Amazon etc men hur bra eller pålitliga dem är svårt att säga. Jag har för mig att det funnits system på firmor som Carbuildersolutions men hittar inte dem nu. Det är ju inte kärnfysik direkt så kanske vågar man köpa ett billigt system för att prova. Hittade ett system som som jag gillade. Men verkar bara vara för produktionsbilar. Måste maila o fråga dem om det finns någon för universal installation. Idag mekade jag ihop det sista på krängningshämmarna. Fick överge tanken på stiftning då det vart för lite yta/material att jobba med. Därav åkte ursprungliga klämhylsorna på istället. Har fortfarande mina lägen att skifta mellan, men selektorarmen blir inte stiftad, utan kommer klockas in i slutliga montaget och sitta med moment och gänglås. Återstår lite polering, maskning för att följas av lackering 😊 Sitter tillfälligt på plats för att verifiera att allt lirade. Edited March 2 by swedishGT40 Quote
swedishGT40 Posted March 2 Author Posted March 2 (edited) Klurar lite på huvlås till bakre huven. Först tänkte jag göra helt dolda fästen som jag plockade från en saab motorhuv vid tillfälle. Men börjar fundera om det är bästa metoden, då dom måste plastas in. Dvs. kommer inte få full styrka i det då inga beslag går igenom plasten och håller ihop det, bara plastningen i sig självt. Skulle vilja ha helt dolt montage, men det praktiska får nog ta över denna gång då jag inte vill få bakre huven uppsliten på motorvägen, lär bli som en fallskärm som slår sönder både bilen och andra bilister om det vill sig illa... Så valet står mellan nedan två alternativ. Klassisk huvpinne med slagplatta, eller aerocatch lite modernare som kanske estetiskt inte passar sig, men jag har aerocatch nedtill för att låsa huven mot ramen, så helt fel vore det inte. Edited March 4 by swedishGT40 Quote
swedishGT40 Posted March 5 Author Posted March 5 Idag vart det alusvetsning o svarvjobb som resulterade i färdig pterodactyl, ja menar balansok till handbromsen 😝 3 Quote
swedishGT40 Posted Friday at 07:16 PM Author Posted Friday at 07:16 PM Dragit klart matningar till generator och startmotor, samt lagt in alla matningar mot batteriet så när som på ett par klenare jordar som jag väntar på lilla tången jag beställt för att klämma in. Efter detta kan man gå igenom alla anslutningar i elsystemet så det är schyst och sen testa av att allt funkar som tänkt 😊 Quote
swedishGT40 Posted Saturday at 04:44 PM Author Posted Saturday at 04:44 PM Polerat av oxiden och grundat hämmarrören idag efter årsmötet. Lite torktid innan täcklagret åker på. Knivarna tänkte jag göra i silver likt hjulupphängningen. Quote
Göran Nilsson Posted Saturday at 06:00 PM Posted Saturday at 06:00 PM 1 timme sedan, swedishGT40 sade: Polerat av oxiden Vad använder du för grejer till ytbehandling förutom lackering ? Jag skulle behöva ytbehandla lite grejer med typen förzinkning men det måste bli svart, vet du något om det ? Quote
swedishGT40 Posted Saturday at 07:21 PM Author Posted Saturday at 07:21 PM 1 timme sedan, Göran Nilsson sade: Vad använder du för grejer till ytbehandling förutom lackering ? Jag skulle behöva ytbehandla lite grejer med typen förzinkning men det måste bli svart, vet du något om det ? Hej Göran, Skall du ha krav på svarta delar men inte lackerat så har du få alternativ så länge det inte är alu. Svartoxidering är vad som gäller så vitt jag vet, och rostskyddsförmågan är nästintill obefintlig tyvärr. Hade ett bra samtal med gdsbutiken om mina upplevda problem med kitet och dom kunde bara rekommendera att elförzinka som enda vettiga alternativ (du kan färga in gult efteråt, men inte svart) Jag hade kört ett sådant kit tidigare med väldigt dålig erfarenhet, men gdsbutiken sålde nedan länkat kit (finns andra storlekar) som är färdigblandat. Detta gör det enkelt att hålla på och jag har fått lyckade resultat så länge man fått bort all smuts och fett (oerhört viktigt) Så kan rekommendera detta kit, men priset ligger därefter... https://gdsbutiken.se/produkt/elforzinkning-startpaket-litet/ Är det bärande delar eller kritiska på andra sätt t.ex. Till hjulupphängning så behöver delarna fördrivas på väte efter behandling. Finns rekommendationer på temperatur och tid i ugn för denna process. Quote
swedishGT40 Posted Sunday at 03:57 PM Author Posted Sunday at 03:57 PM (edited) Idag åkte svetsen fram o jag tog tag i alusvetsning av expansionskärl och termostathus som jag bävat för då det inte gått så bra för mig med alu tidigare. Men idag fattade jag vad som var knas, hade helt enkelt för lite värme! Inte världens vackraste svetsar, men går ihop någorlunda och på hela tanken så är det 10-15 porer som svettas igenom när jag kollade med penetrantvätskan. Summa summarum, jag är nöjd och tar hand om de där porerna i nästa garagevända 😊 Termostathuset var fippligt o få till då an10 kopplingen sitter rätt så tight mot röret. Så svetsade undre delen av röret på insidan istället mot flänsen. Ca 0,5mm mellan an10 slangkopplingen och röret, så det fick plats 😆 Edited Sunday at 04:35 PM by swedishGT40 2 Quote
swedishGT40 Posted Monday at 06:16 PM Author Posted Monday at 06:16 PM (edited) Klart, ska tvätta ur penetranten strax o kolla om de kommit någon sista blomma eller inte. Märks att detta är första objektet man svetsat ihop sen kursen för ett år sen. Först på slutet man började få kläm på värme, avstånd, renhet, matningshastighet osv. 😅 (Dessa bilder togs med stående mobil @DomiSeven) Kvällsuppdatering: kärlet är nu tätt och färdigsvetsat.(adderar fästöron senare) Har klämt upp det tillfälligt på sin plats för att kunna se hur slangar skall vara. Edited Monday at 07:22 PM by swedishGT40 1 Quote
Recommended Posts