Jump to content
  1. Amatörbyggda personbilar

    1. Våra Locost 7/Seven Bilar

      Här har vi våra "dagböcker" och diskuterar våra pågående och färdiga Locost 7/Seven amatörbyggen

      51k
      posts
    2. Våra GT40 Bilar

      Här har vi våra "dagböcker" och diskuterar våra pågående och färdiga GT40 amatörbyggen

      8.2k
      posts
    3. Våra Cobra/Daytona Bilar

      Här har vi våra "dagböcker" och diskuterar våra pågående och färdiga Cobra/Daytona amatörbyggen

      10
      posts
    4. Våra Övriga Bilar

      Här har vi våra "dagböcker" och diskuterar våra pågående och färdiga övriga amatörbyggen som inte passar in i ovanstående forum

      4.6k
      posts
  2. Om bygget

    1. Donator

      Frågor kring donatorbilar, delar mm.

      1.8k
      posts
    2. Ram & kaross

      Frågor kring ram, materialval, kaross Plast eller alu? mm.

      8.3k
      posts
    3. Motor & växellåda

      Frågor rörande motor, växellåda och drivlina.

      13.5k
      posts
    4. Elektrisk motor

      Frågor rörande specifikt drivlina med elektrisk motor

      30
      posts
    5. Bränslesystem, Insprutning & förgasare

      Här diskuterar vi allt som har med bränslesystemet att göra.

      3.8k
      posts
    6. Elektronik & Belysning

      Diskussioner som rör elektronik, belysning mm.

      3.9k
      posts
    7. Bromssystem

      Frågor kring bromssystem, ok, rör och pedalställ

      3.2k
      posts
    8. Upphängning & styrning

      Stötdämpare, upphängning, A-armar, bussningar, uniballs, styrväxlar mm.

      9.7k
      posts
    9. Däck och Fälgar

      Här diskuterar vi däck och fälgar

      1.1k
      posts
    10. Interiör & Instrumentering

      Här diskuterar vi stolar, instrument, ratt mm.

      2.4k
      posts
    11. BEC MC-motor

      Bike Engined Car

      1.9k
      posts
    12. Regler (SFRO, myndigheter, besiktning) & Försäkringar

      Frågor rörande regler relaterat till SFRO, trafikverket/transportstyrelsen och besiktningsorgan vid registrering av Locost samt Försäkringar.

      5.4k
      posts
    13. Tips och idéer

      Här kan vi ge varandra tips och bolla idéer. Även med köptips.

      3.1k
      posts
  3. Modellspecifika Forum

    1. Locost 7

      Specifika frågor och ämnen rörande Locost 7

      1.5k
      posts
    2. GT40

      Specifika frågor och ämnen rörande GT40

      105
      posts
    3. Övriga modeller

      Specifika frågor och ämnen rörande andra fordonsmodeller än vad som finns ovan

      9
      posts
  4. Övrigt

    1. Övrigt

      Diskussioner som inte passar i övriga grupper men handlar om amatörbyggda personbilar.

      8.6k
      posts
    2. Evenemang och träffar

      *Tips och diskussion om evenemang, bankörning, träffar m.m*

      10.8k
      posts
    3. Bilder och Filmer

      Bilder/filmer med främst med innehåll av amatörbyggda fordon.
      Här lägger vi även upp bilder/filmer från träffar och andra aktiviteter.

      2.6k
      posts
    4. Racing

      Här diskuterar vi allt som har med racing med amatörbyggda personbilar att göra.

      810
      posts
    5. Länkar

      Dela gärna med dig av länkar till webbsidor som relaterar till amatörbyggda personbilar.

      883
      posts
    6. Forumet & hemsidan

      Här kan du tala om vad du tycker om webbsidan och forumet samt lämna förslag till förbättringar.

      1.6k
      posts
    7. Allt Annat

      Öppet spår! Här snackar vi på om allt möjligt.

      6.2k
      posts
  5. Köp och Sälj

    1. Allmän information

      Här informerar vi varandra om saker som kan vara bra att veta.

      3.4k
      posts
    2. F.A.Q

      Frequently Asked Questions

      498
      posts
    3. Amatörbyggda fordon säljes

      Här lägger vi in annonser på amatörbyggda fordon till salu.

      1.2k
      posts
    4. Amatörbyggda fordon köpes

      Här lägger vi in annonser om amatörbyggda fordon vi vill köpa.

      524
      posts
    5. Delar säljes

      Här lägger vi in annonser om delar vi vill sälja.

      4.8k
      posts
    6. Delar köpes

      Här lägger vi in annonser om delar vi vill köpa.

      2.7k
      posts
    7. Tjänster önskas/utföres

      Här erbjuder eller eftersökes Locostswedens medlemmar tjänster.

      711
      posts
    8. Bilar/delar säljes på andra sajter

      Här kan du lägga in länkar till andra sajter på nätet där det finns intressanta saker till salu

      904
      posts
  6. Övriga Fordon

    1. Bygga

      Här pratar vi om byggen som är på gång.

      1.7k
      posts
    2. Övrigt

      Övriga diskussioner som handlar om andra bilar än Se7en kloner

      832
      posts
    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


  • Upcoming Events

    No upcoming events found
  • Posts

    • Vet du om "vanliga" bälten kan anses som något flexibla? När jag räknade på vilka krafter det blev, och hur man skulle dimensionera plattjärn etc så skrivs det om att krafterna skiljer om man räknar med att bältet är stumt, eller om det ger med sig litegrann.... Jag utgick ifrån det stumma alternativet, men det vore ju bra att veta om man har säkerhetsmarginal x2 ... 
    • Frågan är om den behöver dras hela vägen ner, eller om det räcker med knyta ihop det såhär;
    • Alternativt en plåt som knyter an till bätesrullens infästning;
    • Är i färd med att byta motor i min sjua. Den gamla, Zetec Silvertop 1.8, ersätts av en helt ny (crate) Zetec Blacktop 2.0. Längs resan dyker det som vanligt upp lite funderingar som jag hoppas att kunna få lite hjälp med här. Oljetråget som är modifierat (lägre) flyttar jag över från 1.8 till 2.0 motorn. Det passar rakt av. Oljesticka och dess rör passar ej. Beställde via skroten ny oljesticka och ett rör till en Blacktop. Röret, som var 1 cm längre än 1.8:ans, passade med sin infästning i 2.0:ans block. Oljestickan däremot var lång, 73 cm... Vad skall det då vara för mått på oljestickan till en Blacktop och dess rör? Har fått ett mått på att en Blacktop-oljesticka skall vara 50 cm lång, mätt från dess spets till underkant handtag där det möter röret. Oljeröret som jag fick hem var 33,9 cm mätt enligt bilder. Verkar det rätt? Eller har någon ett mer korrekt mått att bistå med?     Måtten från blockets fläns till vevaxelns nedre delar är samma på både 1.8:an och 2.0:an (enheten skall vara cm, ej mm). Så oljenivån bör ju därmed vara samma i båda dessa motorer Jag flyttar även över oljepickuppen från 1.8:an till 2.0:an. Det ser olika ut vad det gäller infästningar för pickuppens stöd mellan motorerna. Är det nödvändigt med stöd, finns det risk att den kan vibrera av? Jobbar på en prototyp, kan den funka tro? Har ingen lust att sätta den under ramlageröverfallens bult.     Nästa lilla spörsmål blev avstånd mellan sugsilen och tågets botten. Har fått till mig att det skall vara någonstans runt 10 mm. Ej under ca 7 mm. Det visade sig att det hade varit lägre i 1.8:an. Ca 4 på ena sidan och ca 7 på den andra (är lite sned) här blir det att köpa in hårdlödningutrustning och höja detta mått lite. Synpunkter och råd mottages tacksamt.
    • Jag har lämnat området lite öppet eftersom jag inte visste hur mycket plats det fanns, men tanken är endera två fyrkantsrör, eller en större 2 mm tjock plåt;
  • Forum Statistics

    • Total Topics
      14.2k
    • Total Posts
      177.3k
×
×
  • Create New...