arvidszon Posted April 30 Posted April 30 Tjena allihopa! Har smugit runt här på forumet ett tag och tänkte att jag skulle lägga upp en tråd där jag kanske kan fortsätta att posta och visa upp fler projekt med tiden om intresset finns. Detta projekt började med att en kompis kom till mig och undrade om jag inte kunde 3D-skanna en turbo adapter för att sedan få denna 3D-printad, den han fått byggt till sin 190D levde inte riktigt upp till förväntningarna, krokiga flänsar efter svetsning och suboptimala hål för flöde var väl största problemen 😉 Sagt och gjort så gjorde jag en snabb snabb 3D-skanning av hans befintliga del, här var jag bara intresserad av att hitta vart flänsarna höll till i rymden så att jag kunde skapa plan och rita upp nya flänsar. Därefter lyckades jag få till denna som ett första utkast som även blev sista, egentligen hade jag velat utsmycka den lite extra men då kompisen var ivrig att få iväg modellen så fick jag nöja mig så här, sen är det ju även så att när man 3D-printar metall så kan man ju säga att ju mer material ju dyrare blir det. 😄 Efter 3 veckors väntan så hade Postnord hängt en suspekt stor påse på postlådan vilket visade sig att vara den lilla adaptern som dykt upp! Att summera från detta projekt är att ribborna som jag la till mot grenröret för att förstärka lite mot vikten hjälpte avsevärt mycket med att hålla flänsen plan vid utskriften. Men båda sidorna var ändå så pass plana att det gick fort att bara putsa dom ren mot en bandputs. Det var väl allt för denna gång och hoppas någon kanske finner detta någorlunda intressant, om ingen misstycker så kan jag uppdatera denna tråd i framtiden. Trevlig helg! 3 1 Quote
arvidszon Posted May 1 Author Posted May 1 12 hours ago, Göran Nilsson said: Vad kostade 3D printningen? I runda slängar hamnade notan på 2500kr med kina som ursprungsland, motsvarande i Tyskland skulle den kosta 22000kr att få tillverkad. 😬 Quote
Göran Nilsson Posted May 1 Posted May 1 2 timmar sedan, arvidszon sade: I runda slängar hamnade notan på 2500kr med kina som ursprungsland, motsvarande i Tyskland skulle den kosta 22000kr att få tillverkad. 😬 Väldigt billigt för att vara i metall. Sverige har helt orimliga priser. Quote
arvidszon Posted May 1 Author Posted May 1 1 hour ago, Göran Nilsson said: Väldigt billigt för att vara i metall. Sverige har helt orimliga priser. Ja verkligen, kompisen ångra lite att vi inte gjorde ett helt grenrör från början. Sen är ju detta i 316L rostfritt, printar man något i aluminium är det lite billigare. Sverige har jag inte sett några priser men kan tänka mig att Europa överlag blir kostsamt. Quote
Klubbsson Posted May 1 Posted May 1 Ha ha vilken grej, kan bekräfta att det hamnar nog runt 20-25k för en sån grej i Europa. Har bara kört lite små delar lasersintrade. Sverige har galna priser på sånt fast mycket av tekniken utvecklades här och pulvret görs i Torshälla. 1 Quote
arvidszon Posted May 1 Author Posted May 1 1 hour ago, Klubbsson said: Ha ha vilken grej, kan bekräfta att det hamnar nog runt 20-25k för en sån grej i Europa. Har bara kört lite små delar lasersintrade. Sverige har galna priser på sånt fast mycket av tekniken utvecklades här och pulvret görs i Torshälla. Ja det är tråkigt att det är så dyrt att få saker printade mer lokalt men samtidigt så är det väl lägre löner och andra omkostnader där borta. Är det något bilrelaterat du fått printat då? Quote
Göran Nilsson Posted May 1 Posted May 1 Luntec lät printa ett 4 cyl grenrör i rf priset var 9500kr Quote
arvidszon Posted May 1 Author Posted May 1 1 hour ago, Göran Nilsson said: Luntec lät printa ett 4 cyl grenrör i rf priset var 9500kr Googlade fram det och det såg riktigt häftigt ut, var ju inte någon jätte liten pjäs direkt heller. Quote
bexander Posted May 2 Posted May 2 På tal om 3D-printning. Här är en bra sida för att hitta olika leverantörer för printning. https://craftcloud3d.com/ Jag har dock inte använt sidan ännu för egen del. Quote
arvidszon Posted May 2 Author Posted May 2 58 minutes ago, bexander said: På tal om 3D-printning. Här är en bra sida för att hitta olika leverantörer för printning. https://craftcloud3d.com/ Jag har dock inte använt sidan ännu för egen del. Precis, var genom dom jag gick och det funkade utmärkt 👍 Har även provat pcbway tidigare men den sidan var bra mycket knackigare att få igenom betalningen på. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.