Klubbsson Posted December 30, 2025 Posted December 30, 2025 Färgen har knappt torkat på förra bygget, att göra listan inför nästa säsong var tydligen allt för tråkig, bygget finns här: https://forum.locostsweden.se/topic/21390-bilen-säl/#comment-194547 Så det blev husvagns bygge från grunden i stället. Målet är något roligt som passar till bilen men ändå går att använda på vettigt sätt under en helg. Sovplats för två, litet kök, två fasta sittplatser med bord ett kylskåp och jag vill inte stå på knä och laga mat så ståhöjd är att föredra. Ny bromsad axel från Knott, den verkar bli 9cm längre än bilen dvs 299cm. Vad vikten blir får vi se man det lär inte vara några problem att hålla sig under 750kg. Började med att böja lite 6mm armeringsjärn för att få en form som funkar. Målet är nått kul och ägg-aktigt. Lägger på lite grejor för att se om formen funkar. Provgroggning för att se om layouten funkar, kartongen föreställer kyl och kokplatta. YouCut_20251115_145102725.mp4 Profilerna är 20x20x1,5 och böjs med en ringvals. Försöker göra det lite enkelt och jobba med fasta radier. R-400 och några varianter till R-8000 verkar funka. 20mm isolering borde räcka även en sen höst. Det är med visst huvudbry man bygger husvagn. Ska inte dra ett streck i cad hade jag tänkt. Så blir det lite fel i bland, då får man göra om för att slippa få ett veck mitt på "ägget" Stommen är än så länge bara punktad, för det har vart hemskt mycket ändringar för att komma så här långt. Siktar på att utsidan ska vara gjord i aluminiumplåt. Hur det ska gå till i detalj är något oklart, men det får lösa sig, hur svårt det blir får framtiden utvisa. 9 Quote
Klubbsson Posted January 18 Author Posted January 18 Svetsen paja och är på garantireparation, så det råkade bli en betonghaj så länge. 1 Quote
Danielsson Posted January 19 Posted January 19 Väldigt roligt med ett husvagnsbygge. Hur fungerar det reg. mässigt, kan man registrera in helt scratchbyggda husvagnar och släpvagnar? Quote
Klubbsson Posted January 21 Author Posted January 21 Det hela verkar ganska enkelt, man följer transportstyrelsens riktlinjer, gör en ursprungskontroll och gör sen en registreringsbesiktning. Har man byggt en bil så vet man ungefär vilka frågor man får från besiktningsingenjören. Ha lite koll på materialval och lastvägar, jag kommer köra med nya axeldelar från Knott. Bygger man på ett gammalt chassi har man ju allt på plats från början. Besiktningsingenjören som besiktade min dragkrok tipsade om att man får byta axlar på ett gammalt släp. Lovade att komma tillbaka till honom om ca 3 år 😇 Står en hel på https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/aga-kopa-eller-salja-fordon/import-och-export-av-fordon/fordonsimport-och-ursprungskontroll/egentillverkat-slapfordon/ Finns en gammal tråd om att bygga släp av husvagn Quote
Recommended Posts