Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Våren och sommaren är snart här - tom i dessa centrala delar av Riket!

När du gjorde chassit till Lotus 23:an utgick du från den enkla ritningen i denna länk [url="http://enderw88.wordpress.com/drawings/"[/url]

Eller har du hittat andra ritningar?

Äsch!

Jag får inte till länken med den översiktliga ritningen som du har länkat till tidigare. Hoppas att du vet vilken jag menar.

Edited by Antas
Posted

Hej Antas!

Jag köpte en kopia på orginalritningarna från Lee Chapman i USA: http://www.leechapmanracing.com.

Då hade de bara papperskopior att sälja, men nu vet jag att de har ritningarna digitalt (för det fick dem av av mig).

Om de säljer den digitala versionen vet jag inte.

Kvalitén på ritningarna är inte överdrivet bra. Det finns mest översiktsvyer med en massa huvudmått (i tum naturligtvis), men knappt inga detaljritningar. Vi som varit bortskämda under Seven-bygget med en ritning på varje rörstump får ägna en hel del tid åt att tänka och räkna.

Efter ett års snickrande på isjakt och diverse andra störningar så har jag faktiskt lagt upp 23:an på byggbordet igen i helgen.

Dags för ett rejält ryck nu känns det som!

/Bengt

  • 11 months later...
Posted

Hej! Tyvärr har bygget stått still ett bra tag och även just nu håller jag på med 7:an istället. En kolvbultsbussning har visst gett upp och dessutom ska jag försöka få in en oljekylare innan våren.

På 23:an håller jag på med bakre uprights och har fått kanonhjälp med nödvändiga plåtar att fästa Sierra-lagren i. Ritning på uprights är gjord och just nu ritar jag på fixturen för att kunna svetsa ihop delerna med hyfsad precision. Så snart det händer något så återkommer jag med bilder. Tålamod! ;-)

/Bengt

  • 6 years later...
Posted

Gott Nytt År!

Jag får återigen be om ursäkt för otroligt dålig uppdateringstakt, men denna orsakas av att det varit noll aktivitet på själva bygget, dvs ingenting att rapportera.
Ramen till 23:an har hängt i taktet i garaget ända sedan Volvo deporterade mig till Kina och efter de årens flängande så har jag roat mig hos Husqvarna i Huskvarna.

Nu är det min avsikt att dra ner på jobbandet och fokusera på livets väsentligheter! (Det går lite si och så med det än så länge...)
Dock har jag hyrt in E-typen i annat garage för att få mer plats, ställt upp byggbordet igen och plockat ner 23-ramen igen.
Det som hänt hittills är att jag byggt mig en rörbockningapparat och bockat till röret över instrumentbrädan samt det rektangulära röret som man sticker in benen genom. Hoppas det ska gå att få plats med instrument döe emellan.
Dessutom har jag roat mig med fräsen och gjort nya fästen för att gifta samman mina Wilwood-spindlar med Wilwood-oken. Man kan tycka att det skulle passa bolt on, men eftersom jag har låtit bearbeta spindlarna så att axeltappen motsvarar en Taunus-spindel så hamnar bromsskivan lite fel. Avsikten är att kunna använda samma typ av aluminiumnav, skivor och ok som på 7:an.
Köpte en 40x40 aluminiumstång från Metallbiten (såg först nu att vi som är medlemmar har rabatt. Bra!) Kul att äntligen rita något i Fusion 360 och sedan få tillverka det från scratch i fräsen. 

Hälsningar,
Bengt20201116_163634.thumb.jpg.f6c36c67f706e247847175f7819bbb43.jpg

20210102_192354.jpg

20210102_192503.jpg

20201228_140715.jpg

20201230_142104.jpg

20201230_144503.jpg

20201230_144520.jpg

  • Like 7
  • 4 weeks later...
Posted

Premiär för elektrolys hos mig!
Testade att köra elekrolys på hjullagerhus från Sierra som ska sitta på min 23:a. Funkade kanon.
2 matskedar målarsoda i kanske 3-4 liter vatten. Svetsade ihop några armeringsjärn till en fyrkant utmed botten och ett järn upp för anslutning av pluspolen.
 Minus ansluts i detaljen som ska saneras.
Först körde jag med batteriladdaren direkt och det bubblade massor, men till slut löste säkringen på laddaren. Med en lampa som motstånd bubblar det knappt alls, men rosten försvinner ändå. /Bengt

20210129_112318.thumb.jpg.cd5dae3fc3e9436d9e2fcc09944c417f.jpg20210129_182902.thumb.jpg.f332d4495f527d4b2921a686639e4d9e.jpg

  • Like 3
Posted (edited)

Bromsskivor, överblivna orginal från 7:an (Taunus), hamnar direkt på Sierradiffen. Styrning mot diffen svarvad och en ny bultcirkel i skivorna.
Återstår att ordna fästen för bromsoken.

20210129_181331.thumb.jpg.bc0a45c9dc5a78c9cb8954ff4154db24.jpg

Edited by BeLo
  • Like 2
Posted
2 timmar sedan, BeLo sade:

Bromsskivor, överblivna orginal från 7:an (Taunus), hamnar direkt på Sierradiffen. Styrning mot diffen svarvad och en ny bultcirkel i skivorna.
Återstår att ordna fästen för bromsoken.

20210129_181331.thumb.jpg.bc0a45c9dc5a78c9cb8954ff4154db24.jpg

Bara en kontroll fråga , gjorde samma sak för hundra år sedan på en Opel omega diff, för att när jag va klar upp täcka att lagringen  för ett sånt  koncept var tveksamt ( gör om gör rätt)

 Är sierra diffen internt ”bra” gjord , min hade åt h... för mycket radiell glapp och hade troligen ätit upp tätningar på nolltid. 

 

För övrigt kul att se bygget igen 👍

Posted

Relevant fundering @LUPUS!
Jag tror att det kommer att funka, men är inte säker. Jag oroar mig egentligen mer för lagren, men det sitter rejäla koniska lager och så länge de är korrekt justerade ska det inte bli mycket spel överhuvudtaget. När jag känner på utgående axlar så känns det helt stumt. Även om konstruktionen inte är gjord för den typ av sidolast som blir fallet här så tänker jag att ett gammalt hederligt hjullager sitter på samma sätt och klarar samma belastningar.
Det är en liten lätt bil som inte kommer att rulla 20 000 mil precis. Troligen inte ens 5000 som 7:an gjort under 10+ år.
Trial and error horror!

/Bengt

  • Like 1
  • Haha 1
  • 3 weeks later...
Posted
Bromsskivor, överblivna orginal från 7:an (Taunus), hamnar direkt på Sierradiffen. Styrning mot diffen svarvad och en ny bultcirkel i skivorna.
Återstår att ordna fästen för bromsoken.
20210129_181331.thumb.jpg.bc0a45c9dc5a78c9cb8954ff4154db24.jpg
Coolt, lobro eller insticksaxlar?
Skulle ju kunna funka på min sjua. Har du några fler bilder?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Posted

Jag tror det är insticksaxlar på dessa. enligt de sprängskisser jag hittat verkar det sitta rejäla koniska lager i diffen, så jag hoppas det funkar.

/Bengt

 

SIERRADIFF.jpg.524063bff269b012691ac14415908d55.jpg

Posted

Fixtur för uprights bak på gång. Återstår en faslig massa kapande för att få till delarna som uprightsen ska tillverkas av bara. Ångrar att jag inte bara lät någon skära ut dem åt mig, men nu står plåten i garaget.

535420422_Uprightbak.thumb.jpg.85dd49b662ff320452965fe2722190f0.jpg20210215_180018.thumb.jpg.011007342e49d16410ffc93bb62a34ef.jpg

Posted
Jag tror det är insticksaxlar på dessa. enligt de sprängskisser jag hittat verkar det sitta rejäla koniska lager i diffen, så jag hoppas det funkar.
/Bengt
 
SIERRADIFF.jpg.524063bff269b012691ac14415908d55.jpg
Jo det stämmer men bultar du drivaxel i båda ändar med 8 insex bultar eller sticker du in dem i diffen?
Hur fäster du skivan i drivaxeln?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Posted

Är det samma uprights som till sjuan, Gibbs, så har jag nog en CAD på den om du vill lämna bort skärningen.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Posted

Jo, drivaxeln är bultad i diffen och även ute vid hjulen, fast det är 6 insexbult, inte 8.
Jag hade dubbla uppsättningar lagerhus och det visade sig att det ena, som jag först tänkt använda var för någon annan typ av dirivaxel som inte var bultad. Som tur var hade jag även lagerhus för bultade drivaxlar, även om dessa har fästöron för bromsok, vilket jag inte behöver (hoppas jag).

Dessa hade inte bultade drivaxlar. Lagren var dessutom mindre dia 60.

 

20210129_112318.thumb.jpg.61c4be5070bd967158fd3bcdffb75cac.jpg

Jag har svarvat ur en styrning i bromsskivan mot diffen och borrat ett nytt hålmönster. Sedan bultar jag CV-knuten rakt genom skivan och in i diffen.

20210215_200112.thumb.jpg.619b84886e7ee3c5a0b5fe8708661c89.jpg

20210215_200150.thumb.jpg.5b13dfab02157aadd819fd20ab18ff6c.jpg

Lagerhus, nav och axel som CV-knuten bultas i. Det satt en ABS ring på axeln, men den tog jag bort. Onödig vikt! 😉

Posted

Tack för erbjudandet @vedde!
Uprighten är inte Gibbs utan något jag drömt ihop själv. Jag har filer så att det skulle fungera att lämna bort. Jag är väl bara dum i huvudet, eller alldeles för snål...

/Bengt

Posted
15 timmar sedan, BeLo sade:

Jag tror det är insticksaxlar på dessa. enligt de sprängskisser jag hittat verkar det sitta rejäla koniska lager i diffen, så jag hoppas det funkar.

/Bengt

Den eventuella risken är väl att stubbaxlarna in i diffen inte sitter direkt i de koniska lagren. Axlarna är "bara" glidlagrade i själva diffen, de är ju inte gjorda för att röra sig med någon större hastighet relativt diffen.

Som jag minns mina diffar så är det inte ovanligt med visst glapp i stubbaxlarna (åt "alla" håll) men det handlar med ett undantag (min nya Quaifediff) om begagnade grejer med okänd historia. Det är ju enkelt att mäta på skivorna hur mycket det eventuellt vill slå.

Gustaf

Posted

Det är sant att stubbaxlarna inte sitter direkt i lagren, @therealpinto! Jag utgår dessutom från att glidlagren kommer att få jobba, eftersom jag primärt kommer att köra på rejält krokiga vägar och banor. 😉
Ett minimalt spel kan kännas när skivorna är monterade, ungefär som det lilla spel som kan kännas i ett framnav. Jag testar och får i värsta fall flytta ut oken. Eftersom jag har kvar fästöronen på naven så blir det inget stort jobb.

/Bengt

 

Posted (edited)

Hej Bengt !

Lidl säljer från den 22:e en plasmaskärmaskin för 1499 kr om du inte har en. Jag tänkte till dina uprights alltså. Men du kanske redan skurit färdigt ? Sist dom sålde såna så gick dom åt som smör ! 🙂 Man får nästan hänga på låset.

Edited by Kjelland28
Posted (edited)

Om du kör med två ok mitt emot varandra, då tar de väl ut krafterna till stor del

Edited by Christer J
Posted

Ja, det är väl bara att prova. Risken är ju att man slår ut kolvarna så man får lång pedal första gången man bromsar.

Gustaf

Posted

Cardboard Aided Design (CAD) för att verifiera att fixturen stämmer med CAD-ritningarna, innan jag börjar kapa till plåtar.

Det blir givetvis ett rör inuti, runt knuten, samt en baksida. Det kommer att bli superstabilt.

20210219_180016.thumb.jpg.7d36bbeec8dddb2894df693c856fa06f.jpg20210219_175914.thumb.jpg.0aa878c20e7684b3161cf01cafb7ab6e.jpg

Posted

 

Puh! Lejonparten av kapningen klar och garaget ser ut som ett bombnerslag.
Bara att passa in plåtarna i fixture.
Eftersom höger och vänster skiljer sig åt så använder jag distanser, här uppe höger och nere vänster, för att fixturen ska fungera till båda varianterna.

20210220_185619.thumb.jpg.11e5eca49fa939ee2d7f12b544eae302.jpg

Återstår helsvetsning av utsida samt att bygga baksida och undersida. Rör till övre och undre fästen ska också till.
Testade, och som tur är passade navet i fälgen med uprights monterad.

20210221_171417.thumb.jpg.b71577abcc5b3f5b6d3b529cb13f6db3.jpg20210221_171431.thumb.jpg.29d02f56923de26973f10a5c894ab445.jpg

 

  • Like 5
  • 2 weeks later...
Posted

Äntligen!
Efter en pers av kapande och slipande så har jag äntligen två bakre uprights. Garaget ser ut som en krigszon så som jag har smutsat ner.

Nu blir det till att städa och sedan gå vidare med A-armar i aktern. Beställning av länkhuvuden från MecMove är gjord (inte billigt!), samt gängtappar M12x1,5 höger och vänster för tillverkning av gängändarna. Jag ser verkligen fram mot att få hänga dit bakhjulen, även om det fortfarande är långt dit.

/Bengt20210301_185455.thumb.jpg.5339c591e9dbe4f9910512afff3f75d7.jpg

  • Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Svetsändar gängas M12x1,5 till ledlagren som levererats från MecMove. Dyra, men bra hoppas jag.
Återstår en del bitar till den undre A-armen bak och sedan svetsning.

Det blir spännande att se om spårvidden stämmer med mina skisser, och om karossen går ner över hjulen!

20210311_190226.thumb.jpg.f8c870504f8d227c152bb97828413f7e.jpg20210311_194612.thumb.jpg.01c74e32da29fc7d232af789a4bec324.jpg

  • Like 6
  • 1 month later...
Posted

Äntligen börjar bakvagnen på 23:an ta form! Det enda som egentligen saknas nu är de främre infästningarna för länkarmarna.
Dessutom saknas fästen på undre A-arm för stötdämpare, men jag vill måtta lite mer först. Troligen landar jag på 13-tums dämpare.

/Bengt

20210426_183721.thumb.jpg.7536415bc6acf27ed33f29cabd7314ed.jpg20210426_183729.thumb.jpg.3f2704ef41a007e5308e62bfd5bb1927.jpg20210426_183756.thumb.jpg.90feb6222211cea2b098fae234c968c5.jpg

  • Like 1
Posted

Det ser väldigt snyggt och trevligt ut Bengt.

Undrar lite över proportionerna mellan övre o undre bärarm bak, är det medvetet så stora skillnader för att få en kraftig cambergain vid fjädring?

Posted

Jag bygger ramen efter originalritningar, vilket har styrt måtten till stor del.
Jag får ca 2 grader camber gain vid 50 mm infjädring, vilket jag tror blir ganska lagom.
Möjligen designades bilen från början för kraftig camber gain pga att det är så trång i hjulhusen uppåt?

  • 2 years later...
Posted

Aj, aj, aj! Nu var det långt mellan uppdateringarna igen.
Tyvärr blir det långa pauser i byggande pga av allt annat som ska hinnas med. Jag skyller på 7:an, Jaggan och några motorcyklar.
Sanningen är också att jag suttit lite fast i framvagnsgeometrin. Den blir lite knepig i och med att A-armarna inte sitter parallellt med bilens centrumlinje.
Jag fick lov att lära mig lite Fusion 360 för att verifiera mina tankar.
image.thumb.png.e731f0e156112ec2f533062342f62544.png

Nu är i alla fall A-armarna svetsade och t.o.m. lackade så att jag kan montera bussningar etc och säkerställa att fästen hamnar på rätt ställe.

image.thumb.jpeg.1c39814ec4808d50a55636bdab86f5ac.jpeg

I och med att A-armarnas mått blev beslutade kunde jag också svetsa resten av rören i framvagnen.

image.thumb.jpeg.44abe0d6c34b3a722502fec00bf14f92.jpeg

Nästa steg blir fästen för A-armar och stötdämpare. Sen borde bilen kunna stå på egna hjul för första gången!
Sakta men osäkert framåt. 🙂

 

  • Like 3
  • 1 month later...
Posted

A-armar monterade! Övre fäste för stötdämparen återstår liksom styrning.
Wilwood-spindlar som moddats så att Taunus-nav passar. Det innebär att jag kan köra med samma aluminium-nav som jag har på 7:an.

image.thumb.jpeg.24eaf5801009477931e97b7a820101e3.jpeg

Posted

Kuggstång kortad! Jag fick fixa ett verktyg för att lyckas få isär den, men det gick.
Borrad och klar i änden, men nu väntar jag på en 14 x 1,5 tapp så att jag kan gänga också.
Inser att jag inte borde satt ihop den innan gängan var klar, men jag var sugen på att börja hitta fästpunkter i ramen.

image.thumb.jpeg.94c528eb3d8638207d8b774dfabc9d5f.jpeg

  • Like 2
  • 1 month later...
Posted

Efterlysning! Jag saknar en hjulmutter bak. Sierra, M22 x 1,5 högergängad.
Om någon råkar he en eller kan tipsa om var jag kan hitta en så vore jag tacksam.
Det verkar som om man måste köpa hela lagersatsen för att få muttern. Jag köpte lagersatsen men råkade få vänstergängad mutter till den ena. 😞

Jag plockade ihop 23:an inför sommaruppehållet (så att jag fortfarande minns var alla bitarna passar...).
I princip skulle den kunna stå på egna hjul, om jag bara hade plats.

Styrningen är på plats, förutom rattstång. Jag väntar på stolar från Libell eftersom jag tror det är nödvändigt att veta var jag hamnar som förare för att kunna positionera ratten korrekt. 

 

20240516_102138.thumb.jpg.0333b9838e114e2dda142d9a5c9187ee.jpg20240516_102045.thumb.jpg.da30a3a892c2cdb80267c596351f6745.jpg20240516_102159.thumb.jpg.92c3fc576d92cf8567cfe2b092dd6cba.jpg

  • Like 1
Posted

Har du några bra bilder på hur du fäst bakre oken?
Att flytta in skivor och ok som du gör öppnar för massa fler fälgval i bak

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted

Hej Vedde,

Här är några bilder på infästningen av oken bak.

Et rör från knutpunkten bak tar det mesta av krafterna medan det främre mest håller oket på plats och hindrar det från att vrida sig.
Både skivorna och oken är Taunus, som blev över från 7:an då jag bytte till Wilwood på den.
Skivorna fick en liten ursvarvning för styrning mot diffen.

Det finns en oklarhet i hur Sierra-diffens lager klarar att hantera de förändrade belastningar som inflyttade ok innebär.
Jag skulle nog inte välja det på min 7:a som rullar 5000+ mil, men en Lotus 23 räknar jag med kommer att bli betydligt mindre använd. 🙂

 

 

20240522_102854.thumb.jpg.2792315448fdeef7ea6daa95bf133159.jpg20240522_102810.thumb.jpg.630e90e9940e1cf217990181aa2669a4.jpg

  • Like 1
Posted

Ett alternativ kan ju vara två mindre ok 180 grader isär så de tar ut krafterna.

Posted
Ett alternativ kan ju vara två mindre ok 180 grader isär så de tar ut krafterna.
På samma skiva eller på de 2 skivorna?

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted
26 minuter sedan, vedde sade:

På samma skiva eller på de 2 skivorna?

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

På samma skiva

Posted
På samma skiva
Aha, fattar - 4 ok då totalt.
Tycker det ser coolt ut och lite Alfa Romeo, att det sedan minskar ofjädrad vikt är ju bra också!

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

  • 4 weeks later...
Posted

Nu har äntligen stolarna från Tillett anlänt!
Stort tack till Libell för smidig hantering.

Stolarna är av typen W4, dvs lite bredare. Det blir som väntat trångt, men ser ut att passa bra.

Med dessa på plats kan jag sedan gå vidare med placeringen av rattstången.

image.thumb.jpeg.4929d7a25737537873fcf47656e764b1.jpeg

Posted
Snyggt! men inga dynor?
 
Behövs inte i Tillett stolar! Man sitter som gjuten och skönt.

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

  • Like 1
Posted

Det finns dynor att köpa till. Vi får se om det visar sig nödvändigt, eller om Vedde har rätt. 🙂

  • 5 months later...
Posted

Efter en lång sommar och höst med fokus på segelbåt och åkande med entusiastfordonen så har det (äntligen?) blivit höst och dags att krypa in i garaget igen. 🙂

Nu har jag fått styrningen på plats. Kuggstång och nedre del från Sierra har förenats med en rattstång från Audi 100 Avant (-93 tror jag).
Smidig kollapsfunktion med två tappar i rattstången som gör att rattstången delar sig på mitten vid komprimering.
Rattlås kanske man inte behöver på en 23:a, men eftersom det fanns ett så fick det sitta kvar lite dolt under den blivande instrumentbrädan.

Det är inte lätt att ta sig ner i 7:an med ratten på plats och i 23:an är det etter värre. Kan bara tänka mig hur det blir med breda trösklar och dörrar som öppnas nedåt. 🙂

20241126_182914.thumb.jpg.e6fb91de04ac5b914e0585b9ea007d15.jpg20241126_183126.thumb.jpg.1d36cda7e65d81313aa113af4b5b9891.jpg

  • Like 2
Posted

Det börjar bli dags för instrumentpanel och jag inser att det inte är helt enkelt att hitta en varvräknare som hanterar 13 000 varv, vilket jag hoppas att R1:an kan leverera.

Hur gör ni andra som kör med hojmotor?

Idealet vore en 80 mm mätare så att den kan matcha en motsvarande VDO hastighetsmätare.

image.thumb.jpeg.98ebce67927d8286050bd5bc453a25d5.jpeg

Posted

Tack för tipset @tpau! Dessa ser ju riktigt bra ut!
Även hastighetsmätaren verkar fungera, även om jag inte riktigt lyckats läsa ut att man kan programmera antal pulser osv.

Plockar man signalen till varvräknaren vid tändspolen även på en hojmotor?

Posted

Jag köpte mina instrument från Speedhut . Blinkers och helljus i hastighetsmätaren , varvräknare till 16000 varv med inbyggd programmerbar shiftlight . Du kan designa mer eller mindre hur du vill ha dem .

//Sorin speedhut.thumb.jpg.20a3c85fb1ce95325cbf5d2a6bd05de3.jpg

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...