Jump to content

BeLo

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    663
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

BeLo last won the day on July 17

BeLo had the most liked content!

Community Reputation

1 Neutral

About BeLo

  • Rank
    Forum Adicted
  • Birthday 06/08/1956

Contact Methods

  • MSN
    bengt_lowenhamn@hotmail.com
  • Website URL
    http://bilhobby.suntec.se

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Karlstad

Profile Fields

  • Namn
    Bengt Löwenhamn
  • Ort
    Karlstad

Recent Profile Visitors

9564 profile views
  1. Hej, Jag tog över Utmärkta Vägar av Jonas Ullström, när han tröttnade på att betala för web-hotellet. Tanken var att damma av mina insomnade programmeringskunskaper och utveckla lösningen vidare. Tyvärr har inte tiden räckt till och jag har prioriterat garaget framför datorn eftersom jag sitter med datorer på jobbet hela dagarna. Under något år fortsatte jag att betala ur egen ficka, men till slut tog Google bort appen pga någon säkerhetsissue. Jag vill minnas att de inte gillade att vi använde folks mailadress som id. Hur som helst så tog jag mig inte tid att försöka lösa allt som borde åtgärdas i appen, vilket är orsaken till att den försvann. Jag fortsatte att ha backend uppe ytterligare ett tag, vilket gjorde att den fortsatte att fungera för den som redan hade appen, men ledsnade på att betala 79 kr/mån "till ingen nytta". Appen byggdes som ett ex-jobb och jag tror tyvärr inte det är stor idé att utgå från denna källkod i dagsläget. Det har hänt för mycket. Bättre vore att återanvända idén och skapa ett projekt på github. Jag har fortfarande kvar domänen utmarktavagar.se och kan bidra med den. Det vore bättre att vi gemensamt som LocostSweden tog ansvar för driften istället för att en enskild person ska stå för den. Hälsningar, Bengt
  2. Efter dryg 5000 mil, företrädesvis på smala, krokiga och därmed ofta gropiga vägar gav min undre vänstra A-arm upp i höstas. Röret som håller bussningen inne vid karossen öppnade sig helt enkelt. Inte helt förvånande eftersom jag för ett antal år sedan körde sönder ett av stagen till bakaxeln på samma sätt på Kinnekulle. Initialt hade jag gummibussningar, men i och med att jag bytte till Oilon blev sannolikt belastningen högre. Nya A-armar produceras i vinter, givetvis med grövre gods i röret som håller bussningen. De gamla hade bara 2 mm gods och nu blir det i alla fall 3,5 mm. Mer fick inte plats för att fortfarande passa i fästet på ramen. Ett tips till alla er som bygger är att krafterna är större än man tror! /Bengt
  3. Ojdå! Det har visst gått några år sedan förra uppdateringen... Bifogar en bild på termostaten som jag monterade häromåret då min oljekylare är allt för effektiv när man är ute och åker svala sommarkvällar. /Bengt
  4. Otur! Är på jobb i Kina och missar Kullen för första gången på länge. Verkligen trist. Ha en riktigt toppendag allihop! /Bengt
  5. På http://bilhobby.suntec.se finns en del byggbilder och några från bana också. Snygga vet jag inte... /Bengt
  6. BeLo

    Efterlysning

    Hej! Jag läste för några år sedan en beskrivning av en provtur i en hysterisk Seven. Mycket välskriven och rolig. Jag är osäker om texten skrevs för en tidning eller vilket ursprunget var. Är det någon som känner igen detta och kan förmedla en länk eller kopia av texten? Hälsningar, Bengt PS Det är dåligt med det egna byggandet f.n. Håller istället på med att försöka hjälpa Volvo Cars med att bygga en motorfabrik i Kina. Superkul projekt och trevliga kollegor. DS
  7. BeLo

    Cykelbilen Fantom

    Det står ett exemplar på motormuseet i Arvika. Denna har byggts av två Karlstadskillar för ett antal år sedan. Om du är sugen kan jag förmedla kontakten. /Bengt
  8. Nu när hösten närmar sig och jag börjar fundera över denna vinters byggnationer inser jag att jag underlåtit att berätta om förra vinterns förbättringar. Eftersom jag tidigare haft problem med att bilen gått varm när jag kört bana så monterade jag under förra vintern en oljekylare (Trendab). Funkade perfekt både under Europaturen och på både Kinnekulle och Gelleråsen. Nu när jag kört några höstturer inser jag att jag måste montera termostat eftersom kylningen på oljan blir alltför effektiv vid svalt väder. Luftintagen blev asymetriska eftersom påfyllningen till kylaren sitter till höger om mitten. /Bengt
  9. För den som är intresserad lägger jag ut resrutten. Med reservation för eventuella fel (Det är inte alltid vi har full koll på var vi egentligen befinner oss ;-) Vi var ner till Cecina, strax söder om Pisa, men den biten kan man skippa. Speciellt kan jag rekommendera vägen från Håverud (akvedukten) norrut över Brudfjället i Dalsland. Galet kuperat och krokigt!
  10. Bilen lastad och klar hemma i Karlstad. Fint sällskap i form av en Porsche (traktor) första natten strax söder om Puttgarten. Efter några dagar genom Tyskland och tyska delen av Schweiz nådde vi alperna. På andra sidan fanns finvädret och värmen. Svägerska och svåger, som flugit ner och gjorde oss sällskap i en hyrd Fiat 500, njuter av sol och bad i närheten av Cinque Terre. Längs kusten till Monegli går trafiken i en nerlagd järnvägstunnel. Enkelspårigt även för bilarna. Camogli är en av alla dessa typiska kuststäder/byar. Mysigt! Portofino är ett tillhåll för lyxjakter och "fint" folk. Klart vatten men dyrt kaffe... På väg upp Napoleon-rutten. Frun navigerar och fotar. Fångar sig själv i backspegeln. Hemma i Sverige igen. Bildbevis på att en 7:a faktiskt rymmer mer än man tror. Visst underlättar det med en semesterlåda där bak.
  11. Europaturen 2014 Årets utflykt med vår Seven hade Italiens västkust som mål. Vackert väder, slingriga vägar och fina bad hägrade! Resan startade med etappen Karlstad – Puttgarten med en lunchpaus hos dottern i Göteborg. En bit efter färjan till Puttgarten ligger ett hotell som har öppet sent som vi redan tidigare nyttjat. Personalen såg till att Sjuan fick bo under tak tillsammans med deras Porsche-traktor – Fint värre! Genom Tyskand åkte vi som vanligt mest mindre vägar, men för att enkelt komma förbi Hannover nedlät vi oss till några mils Autobahn. Inget nöje att gasa rakt fram direkt, men medtrafikanterna verkar gilla knasiga bilar, så de vinkar och står i. Efter Hannover ner mot Hammeln och Höxter är det riktigt trevliga vägar. När vi kom till Korbach hade det blivit kväll, så vi övernattade i denna mysiga gamla Hansa-stad. Bra väder hela dagen. När vi vaknade i Korbach såg man inte toppen på kyrktornet pga dimma och innan vi packat oss i bilen hade det börjat regna och så fortsatte det hela långa dagen. Pga regnet bestämde vi oss för att skippa Moseldalen och köra direkt mot Schweiz. Vi körde Moseldalen för 4 år sedan med 7:an i strålande sol, så att uppleva den i hällande regn kändes inte nödvändigt. Fortsatt fina vägar men det är inte detsamma iförd regnjacka. I år hade jag tätat dörrarnas och scuttelns nerkant med silvertejp vilket minskade läckadet till nära noll. Sent på kvällen nådde vi rejält blöta vänner i Winterthur, Schweiz. I ett försök att vänta ut regnet stannade i en dag i Winterthur, men ingen bättring kunde skönjas så till slut bet vi ihop och gav oss vidare trots vädret. Vi siktade på St Bernadino-passet och till vår förvåning slutade regnet och vi kunde t.o.m. ta vägen över passet istället för tunneln. Moln men helt ok väder. Väl över på Italienska sidan av Schweiz var vädret som vanligt – underbart varmt och vackert! Eftersom vi kände att vi hade Medelhavet inom räckhåll skippade vi en natt i Locarno och drog vidare ner förbi Milano bort till Piacenza för att få köra SS45 som vi spanat in. Fantastisk väg som jag verkligen rekommenderar! Vacker utsikt och grym väg att köra! Naturligtvis tar det lite längre att köra snirkligt, så när vi stannade för att tanka i Bobbio insåg vi att vi riskerade att köra sista delen av sträckan i mörker, vilket naturligtvis vore slöseri med upplevelsen. Alltså stannade vi över natt i Bobbio som visade sig vara en supermysig liten stad som faktiskt firar 1000 år i år (2014) – Respekt! Ett B&B i ett supergammalt hus med målat innertak i vårt rum var minst lika bra som hotell. När vi nästa dag fortsatte från Bobbio delade sig vägen och vi tog in på SS586 ner mot Chiavan – ÄNNU bättre väg! Som grädde på moset mötte vi på denna sträcka 20-25 gamla Ferraris som var ute och verkligen gasade. Vilket ljud! Efter Sestri Levante går det att åka längs kusten i en gammal järnvägstunnel till Moneglia. Eftersom tunneln är enkelspårig går trafiken 10 minuter i vardera riktningen reglerat med trafikljus. I Moneglia finns en fantastisk camping som vi tidigare besökt på en tur tillsammans med Peter Ausgård och hans Alfa P3-replika. Denna gång fegade vi oss och satte upp tältet… Efter några lata dagar med bad och god mat drog vi ner till Cecina en bit söder om Pisa för att möta upp svåger och svägerska. De flög till Pisa och hyrde en Fiat 500 med tygtak. Ett mycket smartare sätt att få chansen att bila i Toscana och Ligurien egentligen. Eftersom vi upplevde Toscanas kust mycket flackare och tråkigare drog vi snart norrut och hamnade till slut på campingen i Moneglia. De har stugor att hyra ut, så det blev några dygn i en sådan. Vägen dit gick över La Spezia och kustvägen vidare därifrån är en av mina absoluta favoriter. Galet krokigt och smalt med en fantastisk utsikt över Medelhavet och alla byar man passerar. Bl.a. passerar man byarna som hör till Cinque Terre. Resans första tekniska missöde inträffade på väg ner till Cecina. Vänster framskärmsfäste hade blivit utmattat och ett av mina tre stag gick av. Fördelen med tre stag är att det fortfarande finns två kvar som håller skärmen skapligt. De närmaste dagarna utforskade vi de närliggande byarna. Mysigt och härligt bad. Under dessa dagar passade jag på att få skärmstaget fixat. 5 minuter och 5 Euro på en lokal verkstad så var problemet åtgärdat, men säg den glädje som varar. Efter en övernattning i Camogli, ännu en fantastisk liten stad med bra bad längre norrut längs kusten, på väg till Portofino var det dags för höger sida. Portofino är en jetset-by med många fina yachter (och dyrt kaffe). Vårt resesällskap drog vidare förbi Genova och bort till Noli medan vi gjorde ännu ett besök på en lokal verkstad. Snabbt och lätt fixat och denna gång fick jag inte ens betala.  Noli bjöd på mysigt boende och resans i särklass bästa bad. Efter några dagar i Noli drog vi vidare mot Monaco och Nice. Missa inte att ta kustvägen däremellan. Planen var ursprungligen att tillbringa ytterligare några dagar i Nice och därefter ta vägen över Schweiz för att hälsa få fler kompisar, men när vi insåg att vädret i mellaneuropa skulle bli katastrofalt om någon dag och dessutom fortsatt vara eländigt ändra vi oss. Att det var bättre väder hemma i Sverige gjorde att vi bestämde oss för att dra ”raka” vägen till Danmark. Raka vägen i vårt fall innebar fortfarande Napoleon-rutten upp till Grenoble och vidare upp till Karlsruhe på en dagsetapp. Nice-Grenoble rekommenderas starkt! Från Karlsruhe tog vi oss ända upp till Köpenhamn nästa dag. Det var två långa dagsetapper på ca 100 mil vardera, men vi belönades med att ta oss hem genom Tyskland torrskodda för första gången och dessutom strålande sol två dagar i Köpenhamn. Vidare hemåt gick färden över Hälsingör-Hälsingborg upp till vänner på Tjörn/Orust och därifrån sista dagsetappen genom Dalsland med stopp i Håverud och akvedukten. Från Håverud och norrut går en fantastiskt krokig och galet kuperad väg över brudfjället. En ny och mycket trevlig bekantskap! Väl hemma i Karlstad fortsatte det fantastiska vädret. Att välja Sverige före Rivieran var alltså ett helt genialiskt drag (denna gång). 622 mil blev det sammanlagt och vi längtar redan efter nästa tur. Lägger upp några bilder och kartor i separat inlägg. /Bengt
  12. Stort tack alla ni som slitit med att arrangera! Trots ihärdigt regnande var humöret i depån oftast på topp och med de sista timmarna i full fart med sol och torr bana var det verkligen en hellyckad dag! /Bengt
  13. Ursäkta min sena anmälan, men jag ville komma hem från sommarens Europatur med 7:an och se att den fortfarande fungerar innan jag vågade tro på ännu en dag på Kinnekulle. Betalning sker under kvällen. Jag ska skriva någon rad i min byggtråd om årets resa, men som en teaser kan jag nämna att det blev 622 mil genom Tyskland, Schweiz, Italien (ner en bit söder om Pisa) längs hela kuststräckan upp genom Toscana och Ligurien bort till Frankrike och Nice. Därefter hem igen på knappt tre veckor. Givetvis mestadels sol! ;-) /Bengt 1. Joacim Järkeborn - "Jocke4u" 2. Jari Kinnunen "Jari" 3. Fredrik Pousard - "fege" 4. Per Adelsson - "Pac" med co-driver Jonny Tomsen - "JTZ"(kanske...) 5. Anders Öhman "r Anders" 6. Stefan Larsson - "HovstaSX360" 7. Göran Karlsson - "gka" 8. Micael Åman - "Micael" 9. Tobias Berndtson - Supers#nett (med reservation för bonneri) 10. Alex Bergsland - "DomiSeven" 11. Gerhard Petersson - "Gerhard" 12. Peter Carlsson - "pacman" 13. Björn Nilsson - "Nallemannen" + Kanske frugan! "Depå personal..." 14. Christer Johansson -"Christer J" 15. Andreas Rauherz "seven V8" 16. Svante Sörmark - "svinto" 17. Jarno Taponen - "PC95" 18. Per Lindberg. - "Mildseven 19. Michael Wänström MK-Indy 20. Anders Magnusson - "mson" 21, pelles locost Per Öberg ev sonen blir med 22. Fredrik Engzell - Vedde R1 23. Björn Emanuelsson - Emekseven 24. Arne Nyman - "seven" 25. Kristoffer Gustafsson - Supercat XLT 26. Mikael Brax - mbx 27. Thomas Lundgren - MK-Indy +1 28. Håkan Wennerberg - Raw Striker 29. Christian Wennerberg - Raw Striker 30. Nisse Steen - Caterham 31. Anders Björnson - Super Seven S3 Replica 32. Stefan Strand Super Seven 33. Magnus Nyholm - "Magnus 2074" 34. Bengt Löwenhamn - Suntec Seven
  14. Har du vägarna förbi Karlstad så finns det 3-4 stycken här också. /Bengt
  15. Hej Tommy! Kommer att montera oljekylare och behöver någon form av luftintag. Intresserad att ta en titt på dina vid tillfälle! /Bengt
×
×
  • Create New...