Jump to content

BeLo

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    688
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    13

BeLo last won the day on March 15

BeLo had the most liked content!

Reputation

30 Excellent

About BeLo

  • Birthday 06/08/1956

Contact Methods

  • MSN
    bengt_lowenhamn@hotmail.com
  • Website URL
    http://bilhobby.suntec.se

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Karlstad

Profile Fields

  • Namn
    Bengt Löwenhamn
  • Ort
    Karlstad
  • Locost-status
    Har byggt locost

Recent Profile Visitors

10039 profile views
  1. Wow! Man inser hur otroligt smal en 7:a är i orginal. Numera måste man väl inte ens ha skärmar, men en skärm som täcker halva hjulet måste väl göra att man bara blir hälften så blöt. 😉
  2. Snyggt Jan! Även om jag har förmånen att se bygget live regelbundet så är det superkul med många bilder. /Bengt
  3. BeLo

    Lotus 23 - Belo

    Jag bygger ramen efter originalritningar, vilket har styrt måtten till stor del. Jag får ca 2 grader camber gain vid 50 mm infjädring, vilket jag tror blir ganska lagom. Möjligen designades bilen från början för kraftig camber gain pga att det är så trång i hjulhusen uppåt?
  4. BeLo

    Lotus 23 - Belo

    Äntligen börjar bakvagnen på 23:an ta form! Det enda som egentligen saknas nu är de främre infästningarna för länkarmarna. Dessutom saknas fästen på undre A-arm för stötdämpare, men jag vill måtta lite mer först. Troligen landar jag på 13-tums dämpare. /Bengt
  5. Du kommer ändå aldrig att köra på tomgång Jan! Full gas är det ju som gäller! 😉
  6. BeLo

    Lotus 23 - Belo

    Svetsändar gängas M12x1,5 till ledlagren som levererats från MecMove. Dyra, men bra hoppas jag. Återstår en del bitar till den undre A-armen bak och sedan svetsning. Det blir spännande att se om spårvidden stämmer med mina skisser, och om karossen går ner över hjulen!
  7. BeLo

    Lotus 23 - Belo

    Äntligen! Efter en pers av kapande och slipande så har jag äntligen två bakre uprights. Garaget ser ut som en krigszon så som jag har smutsat ner. Nu blir det till att städa och sedan gå vidare med A-armar i aktern. Beställning av länkhuvuden från MecMove är gjord (inte billigt!), samt gängtappar M12x1,5 höger och vänster för tillverkning av gängändarna. Jag ser verkligen fram mot att få hänga dit bakhjulen, även om det fortfarande är långt dit. /Bengt
  8. BeLo

    Lotus 23 - Belo

    Puh! Lejonparten av kapningen klar och garaget ser ut som ett bombnerslag. Bara att passa in plåtarna i fixture. Eftersom höger och vänster skiljer sig åt så använder jag distanser, här uppe höger och nere vänster, för att fixturen ska fungera till båda varianterna. Återstår helsvetsning av utsida samt att bygga baksida och undersida. Rör till övre och undre fästen ska också till. Testade, och som tur är passade navet i fälgen med uprights monterad.
  9. BeLo

    Lotus 23 - Belo

    Cardboard Aided Design (CAD) för att verifiera att fixturen stämmer med CAD-ritningarna, innan jag börjar kapa till plåtar. Det blir givetvis ett rör inuti, runt knuten, samt en baksida. Det kommer att bli superstabilt.
  10. Snyggt! Diametern på skivorna blev väl ändå 290, inte 190? 🙂 Jag vill minnas att de var större än mina trots nersvarvning. /Bengt
  11. BeLo

    Lotus 23 - Belo

    Det är sant att stubbaxlarna inte sitter direkt i lagren, @therealpinto! Jag utgår dessutom från att glidlagren kommer att få jobba, eftersom jag primärt kommer att köra på rejält krokiga vägar och banor. 😉 Ett minimalt spel kan kännas när skivorna är monterade, ungefär som det lilla spel som kan kännas i ett framnav. Jag testar och får i värsta fall flytta ut oken. Eftersom jag har kvar fästöronen på naven så blir det inget stort jobb. /Bengt
  12. BeLo

    Lotus 23 - Belo

    Tack för erbjudandet @vedde! Uprighten är inte Gibbs utan något jag drömt ihop själv. Jag har filer så att det skulle fungera att lämna bort. Jag är väl bara dum i huvudet, eller alldeles för snål... /Bengt
  13. BeLo

    Lotus 23 - Belo

    Jo, drivaxeln är bultad i diffen och även ute vid hjulen, fast det är 6 insexbult, inte 8. Jag hade dubbla uppsättningar lagerhus och det visade sig att det ena, som jag först tänkt använda var för någon annan typ av dirivaxel som inte var bultad. Som tur var hade jag även lagerhus för bultade drivaxlar, även om dessa har fästöron för bromsok, vilket jag inte behöver (hoppas jag). Dessa hade inte bultade drivaxlar. Lagren var dessutom mindre dia 60. Jag har svarvat ur en styrning i bromsskivan mot diffen och borrat ett nytt hålmönster. Sedan bultar jag CV-knuten rakt genom skivan och in i diffen. Lagerhus, nav och axel som CV-knuten bultas i. Det satt en ABS ring på axeln, men den tog jag bort. Onödig vikt! 😉
  14. BeLo

    Lotus 23 - Belo

    Fixtur för uprights bak på gång. Återstår en faslig massa kapande för att få till delarna som uprightsen ska tillverkas av bara. Ångrar att jag inte bara lät någon skära ut dem åt mig, men nu står plåten i garaget.
×
×
  • Create New...