Jump to content

BeLo

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    708
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    16

BeLo last won the day on November 16 2023

BeLo had the most liked content!

Reputation

43 Excellent

About BeLo

  • Birthday 06/08/1956

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Karlstad

Profile Fields

  • Namn
    Bengt Löwenhamn
  • Ort
    Karlstad
  • Locost-status
    Har byggt locost

Recent Profile Visitors

10,508 profile views
  1. BeLo

    Lotus 23 - Belo

    Aj, aj, aj! Nu var det långt mellan uppdateringarna igen. Tyvärr blir det långa pauser i byggande pga av allt annat som ska hinnas med. Jag skyller på 7:an, Jaggan och några motorcyklar. Sanningen är också att jag suttit lite fast i framvagnsgeometrin. Den blir lite knepig i och med att A-armarna inte sitter parallellt med bilens centrumlinje. Jag fick lov att lära mig lite Fusion 360 för att verifiera mina tankar. Nu är i alla fall A-armarna svetsade och t.o.m. lackade så att jag kan montera bussningar etc och säkerställa att fästen hamnar på rätt ställe. I och med att A-armarnas mått blev beslutade kunde jag också svetsa resten av rören i framvagnen. Nästa steg blir fästen för A-armar och stötdämpare. Sen borde bilen kunna stå på egna hjul för första gången! Sakta men osäkert framåt. 🙂
  2. Imponerande att hörnen gick att få till så bra! Snyggt! Gissar att tricket är att värma på emellanåt, vilket jag inte hade förstånd till.
  3. Lite hårt med 5 grader väl? Om man befinner sig 5 grader från bilens mittlinje så lär man primärt se bakljusen. 🙂 Jan, du får kanske komplettera med sidoblinkers på backspeglarna, som många moderna bilar har? /BeLo
  4. Så snyggt in i minsta detalj! Vi glömde starta motorn vid förra besöket, Jan! Dvs jag kommer snart igen för att få lyssna på 5:ans välljud! 😉 /Bengt
  5. Verkligen snyggt! Jag saknar en bild på scutteln, så jag får väl bidra med den själv. 🙂
  6. Problemet med bara två stag är att det uppstår en linje där de båda stagen övergår i skärm. Genom denna tänkta linje kommer skärmen att vibrera och vrida sig, vilket ofta leder till utmattning i materialet. Jag kör med tre massiva 10 mm stag, vilket vibrerar mindre, men i stället leder till tryck och drag i stängerna.(vilket också leder till utmattning 🙂) Fördelen är att även när ett stag gått av så sitter skärmen kvar och man kan åka vidare. När jag bytte till Wilwood ok så hamnade det horisontella staget, som går rakt bakåt precis där bromsslangen sitter, vilket är orsaken till den skumma bågen på bilden. /Bengt
  7. Tänkte detsamma! Lite Mad Max över värmeskyddet. 😉
  8. Så snyggt och prydligt, Jan!! Nu vill vi se scuttle och karossplåtarna ta form! 🙂
  9. Det blir så snyggt! Väldigt mycket bil plötsligt. Provtur innan sommaruppehållet väl? 😉 /BeLo
  10. Hej, Jag använde också hastighetsmätarutgången på typ 9-lådan, men en primitiv egen variant på vinge skruvad direkt i utgången och ett egensnickrat hus med en induktiv givare, E2A-S08KS02, från Elfa. Har fungerat utmärkt (de första 5000 milen i alla fall). VDO hastighetsmätare.
  11. Snyggt som vanligt! Din tredje hand verkar ha bra räckvidd även om den sitter på en gummiarm. 🙂
  12. Snyggt!! Nu är vi nyfikna på bilder på det helsvetsade chassit. 🙂 /Bengt
  13. Suveränt! Nästa steg är provkörning!! 😉
  14. Jag har också en övergång till plattjärn inne i skärmen där jag gängat fästhålen för skärmarna. Tyvärr blir det gärna små sprickor i lacken där jag gjort en slits för att leda in rundstången. Jag får helt enkelt försöka åka på bättre vägar! 😉
×
×
  • Create New...