-
Posts
726 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
18
BeLo last won the day on August 22
BeLo had the most liked content!
Reputation
51 ExcellentAbout BeLo
- Birthday 06/08/1956
Profile Information
-
Kön
Kille
-
Plats
Karlstad
Profile Fields
-
Namn
Bengt Löwenhamn
-
Ort
Karlstad
-
Locost-status
Har byggt locost
Recent Profile Visitors
10,957 profile views
-
Med nya lågfartsmunstycken, 55F9, så försvann "nysningarna" och bilen drar snällt från tomgång och upp genom hela registret. Fantastiskt! Fortfarande ett minimalt "motstånd" strax innan 3000 varv, men verkligen inget att hänga upp sig på. Bilen går bättre än den gjort på alla år. Tidigare var den lite kinkig på låga varv, även innan fördelaren började bråka, men nu kan jag cruisa på 1500 varv utan problem. Annars är väl tanken att aldrig släppa den under 3000... 😉 Vilket forum vi har!! Tack för all hjälp!
-
Mycket intressant video @Kjelland28! Här finns det mycket att lära! Jag börjar med att testa lite större lågfartsmunstycken, eftersom det är i det området som jag har problem. När jag körde på rullande landsväg ökades dessa från 50F6 till 50F8, men det verkar inte räcka. Jag beställer en uppsättning 55F9 och testar så får vi se! Fortsättning följer! Var hittar man brotschar till munstycken @Christer J? Om det är till någon hjälp för er som eventuellt kan tipsa om lämplig bestyckning så har min Pinto: Kamaxel RL30K (304/292 grader med 12,82/12,32 lyft tror jag) Marginellt borrad med Mahle 92 mm kolvar och stora ventiler, men inte särskilt högt komp. Funkar bra även på 95 oktan även om det undviks i möjligaste mån. Gav 170 hk vid 7300 rpm på rullande landsväg. (Jag vågade inte varva mer med min orginalvev, även om effektkurvan fortsatte luta uppåt:-)
-
Ja, det verkar rimligt att den nyser pga av för mager blandning, eftersom det fungerar om jag ger en liten gasdutt för att aktivera accpumpen och sedan gasar mer rejält. Jag har alltid haft en känsla av att den motar lite runt 3000 rpm, innan den vaknar till ordentligt. Kanske har ett samband? Frågan är då - Vilka munstycken är det jag ska byta och hur stora borde de vara? Nuvarande uppsättning är som följer: Halsring: 36 E-rör: F2 Huvud: 135 Luft: 175 Lågfart: 50F8 Acc:45 Bleed: 70 F-nivå: 8,0 Jag har bara kopierat litan jag fick efter bänkkörning då man gjorde en del justeringar. Vet själv inte vad hälften betyder...
-
HURRA! Problemet är löst! Efter mer än ett års fruktlöst felsökande med diffusa och svårtolkade symptom har jag nu krupit till korset och inhandlat en ny fördelare m.m. Det blev 123/Tune+ fördelare, 123/Big-Fat-Spark Tändförstärkare och en 123/Big-Fat-Coil från 123ignition. Tack för tipset @Kjelland28! Bilen går bättre än någonsin trots att jag bara kill-gissat en tändningskurva. Efter en kort tur runt Karlstad lastade jag och frun bilen och tog en 80-mils runda till Linköping, Norrköping, Lidköping, Gillstad, massor av härliga småvägar runt Kinnekulle och därefter hem igen. Funkade kanon! Tändkurvan lägger man in via telefonen och blåtandsuppkoppling. Smidigt! Förslag på förbättringar och kommentarer mottages tacksamt! Mitt enda återstående problem är att motorn gärna "nyser" om man ökar gaspådraget försiktigt mellan 2000-3000 rpm. En dutt med ax-pumpen och rejält gaspådrag fungerar utan nysning. Jag har inte kopplat in vakuumslangen till fördelaren, men har sett att man kan mappa fördelaren att anpassa tändningen vid undertryck. I default-kurvan ser det ut som att tändningen ökar 10 grader vid undertryck? Borde inte tändningen minskas om motorn "nyser"?!? Det måste väl orsakas av att cylindern tänder innan insugsventilen stängt helt? Återigen tacksam för tips! Slutligen vill jag passa på att tacka för goda råd och uppmuntrande tillrop inför och under träffen på Kinnekulle, trots att det inte blev ett enda varv kört. Extra tack till @tpau som tog med fördelare att testa med och till Johan Westerberg som lånade ut nya nålventiler att testa med. TACK! /Bengt
-
Tack för alla goda råd! Jag har haft hjälp av @JaBa med felsökning idag och vi konstaterar att ettan och tvåans cylinder inte verkar tända som de ska. I alla fall inte hela tiden. Det märks när man rycker av tändhatten på både ettan och tvåan, men inte så markant som man förväntar sig. Vi trodde att vi var en lösning på spåren då avstånden mellan vingarna och "magneterna" i fördelaren var ganska litet vid ena vingen. Efter justering fungerade bilen bra under en kort provtur. Satte ihop allt för att ta en längre tur och symptomen var tillbaka igen. Försöker nu kolla förgasaren till ettan och tvåan (igen)... Sannolikt drar jag med mig liket ner till Kinnekulle imorgon. Om någon av er som ska dit råkar ha en tändmodul resp. fördelare till en Sierra liggande så skulle jag gärna testa att byta, bara för att försöka hitta felet. Om prylarna är till salu så är det naturligtvis praktiskt, men primärt nu är att ringa in felet. Se bilder på fördelare och tändmodul.
-
Hjälp!! Efter 15 år och snart 6000 mil har min 7:a börjat gå helt kass på tomgång och halvgas. Bluddrar och hackar tills man kommer över 3000 varv och kan gasa fullt. Då vaknar den till liv och går lite bättre. Bytte fördelarlock, tändkablar och stift i förhoppning att det skulle lösa problemet. Tyckte först att det blev bättre, men marginellt. Jag har inte ändrat någonting på alla år, så det är skumt att den plötsligt går kasst. Ny bensin i tanken. Det sitter original brytarlös fördelade och en liten svart tändmodul på min Pinto. Dubbla weber45:or. Jag har kollat alla munstycken, men det kan naturligtvis vara stopp någon annan stans. Jag fattar inte var jag ska leta!?! Hade planerat Kinnekulle på fredag/lördag, men om ingen insiktsfull pinto-guru (blink @therealpinto) kan peka mig i rätt riktning. När det krånglar blir jag sugen på att byta rubbet till sprut och modern tändning. Förslag på bra kombination mottages tacksamt!
-
1. Bengt Johansson 2. Christer Johansson 3. Alex Bergsland 4. Lars Andersson 5. Fredrik Vedde Engzell 6. Bengt Löwenhamn
-
Det finns dynor att köpa till. Vi får se om det visar sig nödvändigt, eller om Vedde har rätt. 🙂
-
Nu har äntligen stolarna från Tillett anlänt! Stort tack till Libell för smidig hantering. Stolarna är av typen W4, dvs lite bredare. Det blir som väntat trångt, men ser ut att passa bra. Med dessa på plats kan jag sedan gå vidare med placeringen av rattstången.
-
Anmälan Kinnekulle 2024. Matkväll fredag 2/8, bandag lördag 3/8
BeLo replied to Jari's topic in Evenemang och träffar
Kompletterar med mat! 1. Jari Kinnunen, 1 på mat, förhoppningsvis 1 bil också 2. Fredrik Vedde Engzell 2 mat 1 köra 3. Sören Aronsson 1 mat 1 köra 4.Tomas Mårtensson 1 mat 1 köra 5. Kjell Andersson 1 på mat kommer inte hinna klart med bilen till i år så jag är väl funktionär i år igen 6. Pontus Palm, 2 mat 1 köra 7. Lars Andersson, 1 köra 1 mat 8. Alex Bergsland 3 mat 2 köra 9. Andreas Svensson 1 kör 1 käk. 10. Christer Johansson 2 mat 2 kör 11. Christopher Sörell 1mat 1 Köra 12 Arto Rajakangas 2 mat 1 köra 13. Jan Backlund, 1 mat 1 köra 14. Bengt Löwenhamn, 1 mat 1 köra 15. Per Lindberg 1 köra 1 mat 16. Mattias Kristiansson 1 köra 17. Fredrik Pousard 1 mat + funktionär/hetsa vedde 18. Joacim "jocke4u" Järkeborn, 1 mat + funktionär (i alla fall till "lunch") (reservation vid skitväder ) 19. Txbias Bxrndtson (Lupus) 1 mat + 1 komma och tjöta ( tror inte Saabeln passar att köra på bana) 20. Andreas Rauherz 1 köra 1 mat -
Wow! Vindavvisaren blev ju supersnygg! Min börjar blir repig och dags att byta ut min efter 5000 mil...
-
Anmälan Kinnekulle 2024. Matkväll fredag 2/8, bandag lördag 3/8
BeLo replied to Jari's topic in Evenemang och träffar
1. Jari Kinnunen, 1 på mat, förhoppningsvis 1 bil också 2. Fredrik Vedde Engzell 2 mat 1 köra 3. Sören Aronsson 1 mat 1 köra 4.Tomas Mårtensson 1 mat 1 köra 5. Kjell Andersson 1 på mat förhoppningsvis 1 på köra 6. Pontus Palm, 2 mat 1 köra 7. Lars Andersson, 1 köra 1 mat 8. Alex Bergsland 3 mat 2 köra 9. Andreas Svensson 1 kör 1 käk. 10. Christer Johansson 2 mat 2 kör 11. Christopher Sörell 1mat 1 Köra 12 Arto Rajakangas 2 mat 1 köra 13. Jan Backlund, 1 köra 14. Bengt Löwenhamn, 1 köra -
Hej Vedde, Här är några bilder på infästningen av oken bak. Et rör från knutpunkten bak tar det mesta av krafterna medan det främre mest håller oket på plats och hindrar det från att vrida sig. Både skivorna och oken är Taunus, som blev över från 7:an då jag bytte till Wilwood på den. Skivorna fick en liten ursvarvning för styrning mot diffen. Det finns en oklarhet i hur Sierra-diffens lager klarar att hantera de förändrade belastningar som inflyttade ok innebär. Jag skulle nog inte välja det på min 7:a som rullar 5000+ mil, men en Lotus 23 räknar jag med kommer att bli betydligt mindre använd. 🙂
-
Efterlysning! Jag saknar en hjulmutter bak. Sierra, M22 x 1,5 högergängad. Om någon råkar he en eller kan tipsa om var jag kan hitta en så vore jag tacksam. Det verkar som om man måste köpa hela lagersatsen för att få muttern. Jag köpte lagersatsen men råkade få vänstergängad mutter till den ena. 😞 Jag plockade ihop 23:an inför sommaruppehållet (så att jag fortfarande minns var alla bitarna passar...). I princip skulle den kunna stå på egna hjul, om jag bara hade plats. Styrningen är på plats, förutom rattstång. Jag väntar på stolar från Libell eftersom jag tror det är nödvändigt att veta var jag hamnar som förare för att kunna positionera ratten korrekt.
-
Fantastisk "snygga" blinkers! 😉 Ingen kan misstänka att du kommer att byta ut dessa redan på väg från besiktningen, Supersnyggt bygge! Jag ser fram mot att få åka med!