Jump to content

Vedde 7 Byggtråd - Duratec


vedde

Recommended Posts

1 timme sedan, Christer J sade:

Ta bort dumpventilen och testa den med tryckluft och en regulator. Bara att skruva upp trycket tills den öppnar

Men jag har en BOV den verkar ju bara öppna på vaccum? d v s när jag släpper av och stänger spjällen så uppstår vaccum och släpper ut trycket - under tryck skall den ju inte släppa ut? 

https://www.nukeperformance.com/faq-blowoffvalve.html

/Vedde

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fick svar av Nuke:

Hi Fredrik,

Tjena,
 
Jo det ska vara svarta fjädern på den gamla dumpen om du har 0,7 bar på tomgång, när du väl laddar så får du övertryck och dumpen kommer ju hålla tätare ju mer du laddar.
 
men svårt att säga om det e den gamla dumpen som läcker och inte kan hålla tätt eller om det är något annat som läcker iom att du inte får upp trycket. skulle ju prova utan dumpen för att utesluta att det är den som läcker o se om du kommer upp i tryck då.
Mvh 
Nuke
Link to comment
Share on other sites

Jo, har slagit mig men att plugga 76mm slangar kräver sina pluggar

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Tog loss BOV:en och har nu beställt nya tätningar till den, gissar att de kan slitas lite över tid. Hittade ett avloppslock på biltema för 30 kr som jag ska köpa och täta i änden där kompressorn sitter och trycka på med tryckluft och spraya alla kopplingar med såpvatten för att se om det bubblar någonstans. Gissar att det är de första enklast åtgärderna jag kan göra för att kolla läckage så man slipper sitta med full gas på uppfarten och leta.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2024-08-12 at 08:45, vedde sade:

Men jag har en BOV den verkar ju bara öppna på vaccum? d v s när jag släpper av och stänger spjällen så uppstår vaccum och släpper ut trycket - under tryck skall den ju inte släppa ut? 

https://www.nukeperformance.com/faq-blowoffvalve.html

/Vedde

Om kompressorn är trasig så har jag ett tips

IMG_0067.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ha ha den var söt

Kollade alla slangar och anslutningar och hittade 3st pin holes i svetsningarna, 2 i utloppet på intercooler och 1 i BOV anslutningen samt läckage i V-bands tätningen. Också läckage i flera slanganslutningar som inte var dragna tillräckligt hårt.
Körde till Nifsta för träff och det kändes mycket bättre. Nu får jag ta ner och svetsa igen hålen så ska jag byta så mycket slang jag kan mot svetsade alu rör till nästa säsong.
Lite bättre hela tiden!
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Testade idag mina reparationer och nya o-ringar i BOVen- It's back- gick som fan igen. Bara massa läckage ur slangkopplingar och lite pin holes i svetsningar som nu är fixat!
Jävla slarv alltså inget att skylla på.
Datorn ville inte koppla upp mot sprutet dock så jag fick ingen avläsning på trycket- suck!

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jaha, då har man kört sönder bilen ordentligt för första gången! Tog en däcktrave på Tierp med ett framdäck så övre bärarmen tryckte in stående ramrör och övre ramröret. Blir till att plocka ner allt kringliggande och rikta/skära ur och svetsa nytt.
Suck - jag som skulle bygga motor i vinter!
Dessutom är den helt sned i bak, ser ut som vänster stötdämpare ellerfjäder gett upp. Och ser ut som ett läckage på en packbox i diffen.
Läcker bensin någonstans gör den med så att garaget blir fullt av ångor.
Blir helgenomgång i vinter om jag hinner.
/Vedde377d6710ca3e96874a82c8e89b3ec1f1.jpgdd727d047fbe24852541117fb75dbbfe.jpg

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

  • Sad 5
Link to comment
Share on other sites

Alltid tråkigt när det händer! Men man får försöka se det som en chans att kanske ändra på något man inte varit nöjd med tidigare eller så. Grundtipset är att börja skruva direkt så du åtminstone är igång. Ställer man undan skrotet i ett hörn har det en tendens att bli kvar där...😊

Kör hårt i vinter så är den snart på hjulen igen! 💪👍

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, vedde sade:

Jaha, då har man kört sönder bilen ordentligt för första gången! Tog en däcktrave på Tierp med ett framdäck så övre bärarmen tryckte in stående ramrör och övre ramröret. Blir till att plocka ner allt kringliggande och rikta/skära ur och svetsa nytt.
Suck - jag som skulle bygga motor i vinter!
Dessutom är den helt sned i bak, ser ut som vänster stötdämpare ellerfjäder gett upp. Och ser ut som ett läckage på en packbox i diffen.
Läcker bensin någonstans gör den med så att garaget blir fullt av ångor.
Blir helgenomgång i vinter om jag hinner.
/Vedde377d6710ca3e96874a82c8e89b3ec1f1.jpgdd727d047fbe24852541117fb75dbbfe.jpg

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

Glöm inte motorbytet

Link to comment
Share on other sites

Rev bensintanken igår då jag hat något läckage som gör att hela garaget fylls .ed ångor- inte trevligt att arbeta i om man ska göra större jobb som jag behöver.
Ska börja riva lite i helgen.
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Som sagt, på´t på en gång så löser det sig säkert i god tid. Det kan ju gå smidigare än tänkt vid en första anblick. Vi får hoppas på det!

Huvudsaken är att det gick bra med dig, en annan har iaf. en bränsletank som krockskydd på vardera sidan.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...