Jump to content

Recommended Posts

Posted

Riktigt kul att se den komma ihop! Gillar den helsvarta upphängningen fram, ser väldigt proffsigt ut rakt igenom. Hur var det du gjorde nu igen med framlysena, gjöt du av/över 3D printade hus eller kör du ren 3D print i dom?

Får man fråga hur du attackerade dimensionerade ditt bromssystem? Jag ansåg mig ha en bra metodik tills jag idag provade mata in min data på https://brakepower.com/ och landar i vad jag tycker är knepiga värden. Svårt att hitta jättemånga bilar med snarlik vikt & viktfördelning som man kan jämföra specifikationer med på skivor/ok/huvudcylindrar osv.

Posted
8 minuter sedan, Danielsson sade:

Riktigt kul att se den komma ihop! Gillar den helsvarta upphängningen fram, ser väldigt proffsigt ut rakt igenom. Hur var det du gjorde nu igen med framlysena, gjöt du av/över 3D printade hus eller kör du ren 3D print i dom?

Får man fråga hur du attackerade dimensionerade ditt bromssystem? Jag ansåg mig ha en bra metodik tills jag idag provade mata in min data på https://brakepower.com/ och landar i vad jag tycker är knepiga värden. Svårt att hitta jättemånga bilar med snarlik vikt & viktfördelning som man kan jämföra specifikationer med på skivor/ok/huvudcylindrar osv.

Jag har jobbat hårt senaste veckorna för att det se den komma ihop så jag tycker också det är kul. 
Framljusen är endast 3D printade som jag lackerade.

Jag gjorde grovjobbet på dimensionering innan jag byggde min Vstorm så det är flera år sedan men kollade in dimensioneringen på andra bilar, Ariel Atom och dess kopior, Midlana, Lotus.  Sedan kollade jag vad som var tillgängligt när det gäller bromsskivor och Ok, jag kör med Hi-Spec  Ultralite ok och OBP huvudcylinder.

Posted
1 timme sedan, Göran Nilsson sade:

Jo, den skulle passa bra till bilen men är det inte lite överdrivet om man bara ska köra och köpa glass 🍦  😋😎

Baah, har du inte snappat upp att det visuella är halva smakupplevelsen? 

Posted
5 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

Jo, den skulle passa bra till bilen men är det inte lite överdrivet om man bara ska köra och köpa glass 🍦  😋😎

Sen när har du blivit så blyg Göran ? 🙂 🙂 🙂 

Posted
On 2025-09-02 at 10:41, swedishGT40 sade:

Baah, har du inte snappat upp att det visuella är halva smakupplevelsen

Folk får nöja sig med att titta på bilen, men i sak har du rätt  

On 2025-09-02 at 14:28, sorin sade:

Sen när har du blivit så blyg Göran ?

Det är nog dagsformen som styr om jag ska va extrovert eller introvert.

• Haha 1
Posted

Jag har jobbat ganska mycket på många småsaker, tiden bara flyger iväg när man tror att det är bara lite finjustering och så var det inte så. 
’Nu har jag iallafall kommit så lång att jag har lyft ner bilen på hjulen och jag avser att varmköra motorn, prova bromsar och kolla att hastighetsmätaren fungerar om allt fungerar så blir det väldigt snart SFRO2.

image0.thumb.jpeg.661811c997b5340933535b5dc7c27c54.jpeg 

• Like 14
Posted

Så här långt kom jag idag, ca 10 meter, motorn går bara på 3 cylindrar. Jag har felsök och bytt delar i många timmar utan att komma närmare lösningen. 
- kompressionprov 14-16bar. 
- nya tändstift. 
- skiftat runt tändkablarna. 
- bytt tändspole.  
- gnista på alla tändstift vid test med MaxxEcu och rätt tändstift tänder.
- bytt alla spridarna.  
- spridarna är tvättade och körda i testbänk för 2 månader sedan, har en annan uppsättning som också är testade , monterade den utan förbättring på motorns gång. 
- Testst alla spridarna genom MaxxEcu, rätt spridare aktiverades.

Till saken hör att jag har kört med denna motorn i en annan bil tidigare, med samma programvara. Så jag trodde att det var världens enklaste sak att komma igång med denna motorn.

Fortsättning följer 

IMG_5317.thumb.jpeg.35f591a362145e539d8125e2d524a022.jpeg

• Confused 1
  • Sad 1
Posted (edited)

Föga tröst men den ser otroligt snygg ut där den står i alla fall.. 🤷‍♂️

Några höftskott:
Vet du vilken cylinder som inte går?
Har du provat om signalen når fram till spridarna under drift, dvs öppnar den som den ska när det är inkopplat? Kör du samma pinout osv som du hade i den andra bilen?
Något annat på bränslesidan, dåligt tryck, blockering in mot spridarna?
Dålig jord?
Någonting med kamaxeltiming, kan den vara en kugg fel?
Blockering på avgassidan? (typ av någon packning eller något i avgasröret från svetsjobbet?)

Edited by Danielsson
Posted

Kan du identifiera en specifik cylinder som är kall eller verkar det vandra runt?

Om du har en cylinder som är kall och du inte kan flytta runt, borde det ju vara basmotorn.

Både jag och Dagge har haft problem med brusiga triggersignaler, det har lett till att bilen verkar gå på 2-3 cylindrar men att det varit diffust och vandrat runt.

För min motor var lösningen att filtrera hårt.

På Dagges var det lättast att ignorera kamsensorn, vilket fick hans att gå bra (om än i batch fire och wasted spark)

Felet syntes inte annat än med oscilloskop, den inbyggda trigger loggen visade inte på problem.

/T

Posted

Jag har jobbat intensivt med motorproblemet hela veckan utan att lösa problemet. Motorn går fortfarande bara på 2 cylindrar - alltid samma cylindrar oavsett vad jag har gjort. Genom Diagnostik funktionen i MaxxECU så kan jag konstatera att jag har gnista på alla cylindrar och alla spridarna aktiveras.

Jag frigjorde spridarna från insuget men fortfarande koppade till fuelrail och körde på startmotorn - alla spridarna sprutade bensin, samma utseende på strålen/dimma som jag sett när spridarna kördes i provbänk.

Idag upptäckte jag ett konstigt fenomen. Motorn använder wasted spark , men om jag inaktiverade kamaxelsensorn eller drog bort kontakten på kamaxelsensorn så startade inte motorn. Jag förstår inte 🤔🤔🤔🤔🤔

Posted

Vad skiljer från tidigare installation när allt fungerade?
Tänker lite som övriga här. Om du ändrat stiftning, kablage, fel konfiguration av någon viktig motorgivare (vev och kamsensor t.ex. måste vara HELT korrekta för att sprutet ska lira)

Det är mycket som spelar in här, så svårt för andra att sätta sig in i det fullt ut.
Du kan ju börja med att dumpa programmet så folk kan ladda in det och se om dom hittar några konstigheter.
Hade du vart närmare geografiskt så hade jag gärna kommit över och sett vad man kunnat gjort för att hjälpa.

Har du gjort loggar när du kör så det går att analysera värden?

Posted

Jag förstår att det är svårt att sätta sig in i allt när det gäller en motorinstallation men om man bara fokuserar på ett problem, såsom kamsensorn.

På en motor med wasted spark behöver man inte kamsensor, motorn kommer gå bra ändå.

Men varför går inte min utan kamsensor ?

Första bilden är med kamsensorn inkopplad.

Andra bilden är när kamsensorn är frånkopplad 

IMG_5332.thumb.jpeg.ef9daec49fdd3e27a66cdac7df4bf75f.jpeg

IMG_5333.thumb.jpeg.639f8ba48f39efa6f6c0d17d728220be.jpeg

Posted
2 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

Jag har jobbat intensivt med motorproblemet hela veckan utan att lösa problemet. Motorn går fortfarande bara på 2 cylindrar - alltid samma cylindrar oavsett vad jag har gjort. Genom Diagnostik funktionen i MaxxECU så kan jag konstatera att jag har gnista på alla cylindrar och alla spridarna aktiveras.

Jag frigjorde spridarna från insuget men fortfarande koppade till fuelrail och körde på startmotorn - alla spridarna sprutade bensin, samma utseende på strålen/dimma som jag sett när spridarna kördes i provbänk.

Idag upptäckte jag ett konstigt fenomen. Motorn använder wasted spark , men om jag inaktiverade kamaxelsensorn eller drog bort kontakten på kamaxelsensorn så startade inte motorn. Jag förstår inte 🤔🤔🤔🤔🤔

På dom 2 cylindrar den inte går är dom tändstiften blöta? om inte har du provat en riktig raggar lösning som jag hat sett en rallykompis gjorde när det var problem att starta en bil... men var lite försiktig blomspruta med bensin som man sprutar med in i spjällhuset men det förutsätter ju att du har 4-spjälls insug.

När du säger inaktiverade kamgivaren hur gjorde du då?

//Nisse

Posted

Du har förmodligen redan koll, men hur är utgångarna konfigurerade för tändningen? Tänder den bara på kanal 1 & 2 medan kablarna kanske går till alla fyra kanalerna? Dvs att två kanaler är tysta. Att du aktivt kan styra ut den i diagnos är inte samma som att den logiska konfigurationen är så.

Med en MS eller speeduino är det väldigt valbart vilka kanaler används och hur det kopplar.

/T

Posted
10 minuter sedan, tpau sade:

Du har förmodligen redan koll, men hur är utgångarna konfigurerade för tändningen? Tänder den bara på kanal 1 & 2 medan kablarna kanske går till alla fyra kanalerna? Dvs att två kanaler är tysta. Att du aktivt kan styra ut den i diagnos är inte samma som att den logiska konfigurationen är så.

Med en MS eller speeduino är det väldigt valbart vilka kanaler används och hur det kopplar.

/T

Man använder bara ignition 1 och 2. Motorn har tidigare gott med den konfigurationen, 5 år sedan.

• Like 1
Posted
1 timme sedan, Göran Nilsson sade:

I MaxxEcu Tuner kan man sätta sensorn som ”Inaktiv”

I denna fliken?

Skärmklipp 2025-09-12 15.25.20.png

Posted

Jag går snart in i en depression då jag inte får motorn att gå på alla cylindrarna. Jag har dubbelkollat allt två gånger utan någon som helst förändring. Imorgon kontaktar jag någon firma så jag får hjälp av något proffs. 

Som tröst har jag övat på av foliera skärmarna. 😭😭😭.

IMG_5339.thumb.jpeg.96684060148764127843871074910de8.jpeg

• Like 2
  • Sad 1
Posted
3 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

Jag går snart in i en depression då jag inte får motorn att gå på alla cylindrarna. Jag har dubbelkollat allt två gånger utan någon som helst förändring. Imorgon kontaktar jag någon firma så jag får hjälp av något proffs. 

Rent spontant känns det som att det är kopplat nått konstigt med trigg givarna, för när du kopplade bort kamgivaren så skall ju vevaxelgivaren fortfarande visa signal.

Posted

Been there done that. Flera ggr t.om. Måste vara nå självskadebeteende eller nått...
Oftast är felen väldigt enkla om man väl hittar dem.
Mitt tips är att börja om från början.
Du har ju ändå en "färdig" mapp att titta på sen om det inte går vägen för dig (den du startar på tidigare)
Börja med en basmapp, konfiguerar och synka in vevgivaren och kamgivaren, kolla alla sensorers skalning och utgångar för tändstift samt tändföljd.
Konfigurera tps samt tomgångsmotor och testa.
Kolla soppatryck och testa spridarna en i taget.

Som Nils-Erik skriver så är det något knas antingen i konfigurationen eller härvan om du får konstiga fenomen med givarna.
Just vev och kamgivarna är väldigt oförlåtande och MÅSTE funka 100% innan du börjar pilla på något annat i huvudtaget med motorstyrningen.
Annars justerar man på fel förutsättningar.
Det är som att köra en motor utan olja och kylvätska, o sen försöka lösa värmeproblemet och slitaget istället för att sätta grunden som är vätskorna (i ecu fallet är grunden vev o kamgivarna).

Posted

Kikade på din oscilloskop logg lite.

Ser märkligt ut att kammen kommer mer än en enda gång per cykel.

Dessutom olika antal ggr mellan tillfällena.

Det man ser tydligt är också att varje ggn du har kam puls så uteblir vevaxelpulserna.

Dina vevaxelpulser är dessutom lite fördröjda i signalen då dom "skevar" vid nollpunkt på signalområdet.

Börja om från scratch där skulle jag säga.

Stifta ur kamsensorn ut härvan och se över vevaxelgivarens installation.

När den ger snygg signal med ett glapp och 58 pulser så är du på banan och kan addera kamsensorn igen och då även se över den inkopplingen.

Är kablaget för dessa givare propert skärmade?

Går dom långt från tändkablar och tändspolar?

Posted

Så här ser min scope views ut och jag kör med Motec. Det är en Ford Zetec, den är tagen vid tomgångsvarv därför är kurvan så jämn och fin, och räknar man topparna så är det 36-1 missing tooth 

Skärmklipp 2025-09-14 20.40.03.png

Posted

Jo, jag håller med om att oftast är det ett simpelt fel och ofta är det självförvållat. Subaru har på denna motorn ett triggersystem som kräver signal från både vev och kam trots att man har wasted spark. Tändspolen har två högspänningsspolar, två utgångar per spole. Spolarna triggas av två utgångar från ecun.

När jag analyserar tändläget per cylinder så är det något som är konstigt. Tändföljden är 1324.

Cylinder 1 - tänder på rätt ställe och fungerar. 
Nästa cylinder på tur att tända är.  
Cylinder 3 - gnistan kommer 180 grader fel, när kolven är i botten. Upptäckes med hjälp av stroboskop.  
Cylinder 2 - tänder på rätt ställe och fungerar.  
Cylinder 4 - gnistan kommer 180 grader fel, när kolven är i botten. Upptäcktes med hjälp av stroboskoplampa.  

För övrigt är kompressionen i alla cylindrarna bra, alla spridarna pulserar ut bränsle, alla tändstiften har gnista.

Posted

Snyggt detektivarbete, nu är du nära!

Kan du ha en felstiftning i kontakten? Är kanalerna kopplade rätt? Eller är den inställd på en annan tändföljd? 

/T

Posted

Jag tänkte precis samma som tpau, det känns som nåt enkelt fel som förbisetts. Vilka cylindrar är det som delar tändspole?

Är det lätt så skulle jag plocka ur stiften och lägga dom i tändordningen på motorn och sen köra den på startmotorn med fuel cut aktiverat för att kunna filma stiften och se så att dom tänder som dom ska. 

Hur ser din ignition settings sida ut?

Posted
20 timmar sedan, Göran Nilsson sade:

Som tröst har jag övat på av foliera skärmarna. 😭😭😭.

IMG_5339.thumb.jpeg.96684060148764127843871074910de8.jpeg

Kämpa på Göran! 

Posted

Till Alla , Tack för stödet.

Efter att fått svar från Maxx supporten om en inställning som ingen normal människa hade provat 

Kabel IGN 1 till utgång IGN 1.  
Kabel IGN 2 till utgång IGN 3.

Då startade motorn direkt på alla cylindrar. 
Har tre gamla mappar till denna motorn ingen har den inställningen, där är det 1 till 1 och 2 till 2.

Nu kan jag göra SFRO2 så fort vädret blir bättre.

IMG_5347.thumb.jpeg.b4ba1c28eb4712d10434ea7aa92f5b9d.jpeg

• Like 13
Posted

Nu har bilen rullat 1000m för egen maskin och motorn är riktigt varmkörd.

Kylfläktarna fungerar bra och motortemperaturen håller sig inom bra värden. Jag får nog justera bromsbalansen lite, tar fram först då jag skruvar på mer bakbroms.

Jag hör ett högt klickande ljud som är hastighetsberoende det kommer från bromsarna, det tystnar när jag nuddar bromspedalen.
Undrar vad det beror på ?

Laddningslampan slocknar inte, LED lampa, 14,5 volt när motorn är igång så  det är inget fel på laddningen.

IMG_5349.thumb.jpeg.ffc39f5fd8e5cc467b78018e603c0722.jpeg

• Like 7
Posted

Jag hade klickande på min bil från frambromsarna (HiSpec ok) med i början. Jag har för mig at det var innan beläggen var inbäddade ordentligt, för du har väl monterat fjädern som ska pressa isär beläggen?

Posted
7 minuter sedan, Mats Karlsson sade:

Laddningslampan kan vara att en LED inte ger tillräckligt med last för att släcka lampan. Kan behöva ett effekt motstånd i den kretsen för att lösa det. 

Jag har sökt lite på det problemet å det är som du säger men hittar inte något värde på motståndet, vet du ?

Posted
6 timmar sedan, Mats Karlsson sade:

Jag hade klickande på min bil från frambromsarna (HiSpec ok) med i början. Jag har för mig at det var innan beläggen var inbäddade ordentligt, för du har väl monterat fjädern som ska pressa isär beläggen?

Jag upptäckte igår att det inte satt några fjädrar vid bromsoken, missat det förmodligen att de inte var medlevelerade. Jag var på biltillbehörfirman idag och gick genom hela deras sortiment av monteringssatser, så nu ska jag bara montera dem.

’Jag har också HiSpec ok så om klickande inte försvinner så behöver jag inte stressa förren beläggen är inbäddade.

Posted
3 timmar sedan, Mats Karlsson sade:

Nånstans runt 300-500 ohm skulle jag börja prova med. 

Okej, provar med det.  Parallell eller seriekopplad på lysdioden ?

Posted
48 minuter sedan, Mats Karlsson sade:

Seriekopplad, en normal glödlampa är ju det man vill simulera med moståndet. 

Jag har kopplat 120ohm parallellt med dioden det motsvarar en lampa på 1,2w.

• Thanks 1
Posted

Nu äntligen går motorn som den ska, jag har haft problem med att den bara gick på två cylindrar, när det var löst gick motorn inte på fullgas.

Det förstnämnda problemet var en inställning I MaxxEcu det andra problemet var att lambdan visade fel värde vid VOT och då blev det Lean Fuel Cut off. Bytte lambda och problemet var löst. Allt som allt så har motorproblemen tagit nästan en hel vecka att lösa.

Om vädret tillåter så blir det SFRO2 på onsdag.

IMG_5374.thumb.jpeg.cbbe06b7f4654fd1d24b3f1a9427c1a5.jpeg

• Like 8