Jump to content

Projekt SuperFive


Recommended Posts

Gat-soparen har redan börjat här men med en sjua så blir det alltid mycket grus precis överallt 🙂 Fördel att man ofta ser det lätt....nackdel att man kan putsa hur mycket som helst

 

Link to comment
Share on other sites

6 minuter sedan, Mats Karlsson sade:

Foto23_03.23185822.thumb.jpg.7d59e508d4a86da3f79b4dd9df1c5cd8.jpg

Snart dags att boka tid för SFRO 2. Behöver några fler kilometer provkörning under bältet först bara.

Shit va spännande. Jag blir nervös bara att tänka på det.  😁

Link to comment
Share on other sites

Foto28_03.23162651.thumb.jpg.0e4ea6df775433b9a90194e0722dfafc.jpg

Igår var det solsken och några plusgrader så det varmkördes och kalibrerades hastighetsmätare och löstes lite småfel som dykt upp. En jordkabel som släppt pga att kabelskon var lite slapp. Fjädrarna till bromsbeläggen monterades så förhoppningsvis klapprar inte dom så man tror nåt är allvarligt fel.

Jag lärde mig också att Volvos varvtals utsignal från styrboxen är en samma signal som för en fyrcylindrig motor. (det var samma på både femmor och sexor fram till 1999 tydligen) och det förklarar varför min varvräknare som är inställd för en femcylindrig motor verkar visa lite låga varv.

Idag vaknade vi upp till 5-10 cm snö....yay. 

 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jag har tyckt att bilen sotat väldigt mycket om man varvar upp den stillastående så jag kollade felkoderna och hade en 5-1-2 kod vilket är "short term fuel mix too rich" Möjliga fel är vacumläckor, för högt bränsletryck, fel på LMM eller lambdasensor. Vaccumläcka hittar jag ingen uppenbar när jag trycker i 0,5 bar tryckluft via en anslutning på insuget.  Bränsletrycket är uppmätt och ok (3 bar) Har raderat koden och ska se om den kommer  tillbaka innan jag beställer delar.

Jag hittade även ett kylarläckage, det pyser lite vid uttaget baktill på toppen vid gaspådrag.  Ska beställa en ny nippel om det är den det är fel på. Foto01_04.23120008.thumb.jpg.24cb119b2d6bbbf518b4592bac519dcd.jpg

Edited by Mats Karlsson
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Mats Karlsson sade:

Jag har tyckt att bilen sotat väldigt mycket om man varvar upp den stillastående så jag kollade felkoderna och hade en 5-1-2 kod vilket är "short term fuel mix too rich" 

Jag gissar att det har varit en hel del starter av motorn utan att det blivit riktigt varmkörd alla gånger.

Det jag skulle göra som första åtgärd är att göra ECU:n spänningslös nån timma.

Original insprutningarna är mer avancerade än man kan tro, det är mycket som är

adaptivt, bland annat lambda styrningen.

 

//Nisse 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

740 T5 el inkoppling

Volvo 850 Kablar som ska kopplas ihop med 740 härva.
Dessa finns i A och B kontaktstycke (eller lila-svart vid styrbox)

A12 Blå-röd        Tändning läge 2 + 3

Rödvit            Generatorlampa

Grön-röd        Startmotortillslag

B21 Vit-svart        Varvräknare

B7 Vit-brun        Checkengine lampa

B27 Gul-grå        Bränslerelä

Svartbrun        Oljetryckslampa

(B5 Gul-brun        Diagnosuttag)

 

Inkoppling av tändning:

Tändningström till 850 styrbox ges genom A12 Blåröd Den finns i det svart-lila kontaktstycket
Matas med +12 på röd, blå kommer från tändningslås och har endast ström vid läge 2-3.
STyrboxen ska ha en egen säkring på 15-20A

Inkoppling av bränselrelä:

Styrsignal till bränslerelät kommer från B27 Gul-grå i 850 boxen.
Använd 850 Bränslerelä (rött) koppla så här
31 Jord
318 B27 Gulgrå (styrbox)
15 Spänning + 12volt (matning)
87 Till bränslepump

Inkoppling check engine
Diagnosuttag
Stift 2 B5 STyrbox
Stift 4 A12 Tändning
Stift 8 Jord

Info till Jan.

Edited by Mats Karlsson
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Foto17_04.23085559.thumb.jpg.3f8699d3a68401a6540a37f049e172a9.jpg

Idag har vi varit på utflykt till SFRO för slutbesiktning. smile.gif Det gick ganska bra. Ett par mindre saker att fixa till innan regbesiktning men allt det viktiga som köregenskaper och bromsprov blev godkänt. Bästa bromsprovet gav 1 G i deacceleration och då fanns det ändå lite mer att finjustera på bromsbalansen. (aningen mer bromskraft bak rekomenderades)

Det som ska fixas är:

Täta lite glipor mellan motorrum och benytrymme för förare och passagerare.
Komplettera framskärmarnas stag för att minska fladder pga fartvind.
En värmeskyddsplåt för ljuddämpare och katalysatorn.
Spänna åt handbromsvajern litegranna.

Detta ger mig lite att pyssla med medans vi väntar på att göra bullerprovet. Bra dag! smile.gif

  • Like 14
Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, LUPUS sade:

Då är det snart dax att köra ! 
 

jag bjuder på kaffe på andra sidan berget när du får skyltar 

Taget ! Fast jag dricker ju inte kaffe men ett besök kan det blir ändå. Måste ju ut och köra lite milsamling i början. 🙂

Link to comment
Share on other sites

Var ute och provade lite ljudmätning nu idag. Iofs bara med mobiltelefon app och på smal skogsväg men det drog ändå iväg upp mot 89 dB vid förbifart (50 km/h, 3000 varv på tvåans växel) så lite åtgärder behöver nog planeras som kan utföras på plats inför bullerprovet nästa vecka. Vad har ni andra som gjort för åtgärder som gett mätbara resultat? 🙉

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Mats Karlsson sade:

Vad har ni andra som gjort för åtgärder

Jag hade mycket högt insugningsljud, gjorde först en låda över insuget med invändig ljudisolering men fick ändå komplettera tillufts röret med invändig isolering. Använde ljudisoleringsmattor från Biltema.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag stoppade i tvättsvampar (och ett alunät) i luftfilter"boxen", direkt på trattarna alltså. Det var ingen som klagade på ljudet i alla fall.

Det här är tydligen den enda bilden jag har lagt upp på luftfiltret.normal__MG_9266_border.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sätt på en lång inluftslang och fyll med skumgummi med ett filter i slutet, går som en kratta men tyst och fin.
Köp en stegmuff och borra hål runt on och svetsa en stor bricka med hål i botten, fyll med diskbollar(stora sorten) och sätt i en skarv i avgasröret, oerhört mottryck men tyst blir det.
Båda åtgärderna är enkla att avlägsna efter samvete och önskemål.
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk



  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

När jag gjorde bullerproven så hade jag stora problem. Började med att ladda ner en app till Iphone. Testade och fick låga värden. Beställde ljudprov men totalt underkännt. Hade media en noise-killer och monterade den, den var totalt värdelös. Fick bygga om avgasröret så att jag fick utblåset rakt bak. Då klarade jag bullerprovet. Kan tilläggas att jag redan från början hade byggt i insuget så att all inluft togs rakt framifrån

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag fick dra böjbart avgasrör som mynnade ut baktill. Två ljuddämpare krävdes för att få ner ljudet. Insuget löstes med burk mot spjällen och ett filter som mynnar ut framåt. Nu är böjbara röret borta men fortfarande två dämpare.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Foto01_05.23081229.thumb.jpg.f05a493c3aa7b9bb5744b610f8651249.jpg

DIY rökmaskin för att hitta vacumläckor. glasburk med plåtlock, en gammalt 25W lödkolv, en däckventil och lite slang och oljiga trasor. Koppla in strömmen och vänta, sen när burken är rökfylld så sätter jag kompressorluft via däckventilen och blåser in röken på nåt lämpligt ställe.  Det funkar faktiskt förvånansvärt bra! 🙂

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

IMG-7843.thumb.jpg.db53a30ceafa80d828accad5ae601c19.jpg

Jaha, då är det dags att vänja sig med den här vyn då. 
Förra veckan kom det besked från Transportstyrelsen att min dispens för effekt över 15kW/100kg är godkänd och efter ett samtal med Fordonsprovarna i Kungälv så fick jag komma dit med bilen i tisdags trots att dom hade väldigt mycket att göra. Omdömmet blev "mycket trevligt bygge med bra ljud och riktigt bra bromsar"
Jag fick justera höjden på strålkastarna lite på plats men annars var det blanka papper både på regbesiktning och kontrollbesiktning. Liten skylt både fram och bak samt T12BF från start. Skönt!

IMG-7845.thumb.jpg.d256ec1bdd2bc6a0c959d712f1deb662.jpg

Igår kom skyltarna och jag och grabben tog en kortare provtur och var och tankade. Sen blev det hem för lite kontroll och skruvförband och ett oljebyte och lite annat småfix. Idag trots att det bara var 5 grader ute så fick det bli finbilen till jobbet. Snudd på att det behövs långkallingar för det blir ganska kallt om låren. Nån sorts vindavvisare måste också skapas framöver. 

Edited by Mats Karlsson
  • Like 15
Link to comment
Share on other sites

Kan nästan se den hög glans polerad, som ett flygplan ifrån -40talet!

Hade varit en riktig show stopper!

Grattis till ett riktigt snyggt bygge, en god inspiration till oss alla!

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...