Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Lägger till nedan uträkning med slutliga vikter och korrigerad utväxling för pedalstället.

Det ska endast krävas 20kg pedaltryck för max bromskraft. Det stämmer INTE.

Så något är knas, undrar vad bara 🤔

Screenshot_20250830-200534.png

Edited by swedishGT40
Posted

20 kilo? Låter som en Citroën.

Jag skulle tro att jag ligger runt 75-100 kilo på min pedal utan någon beräkning. 100 kilo är som att stå på tå på en fot, vilket är väldigt lättrampat

Posted (edited)

Så det är kanske tvärtom då, att den pumpar för lite volym och bromskraften uteblir?

Kalkylatorn startar på 19kg innan man matar in värden.

Jag fick till mig nånstans att hårda racebromsar ligger runt 50kg pedalkraft och då la jag mig under det för att få det lite mer lättrampat. Kanske var helt ute o cyklade med andra ord?

EDIT: testade o sätta mig i hallen med ryggen mot väggen o personvåg på motsatt vägg.

Trycker jag hårt så landar jag lite över 50kg. Jag kommer inte över 60.

Men så hårt vill jag inte behöva ta i heller. Så 35kg som jag hade som riktmärke i ursprungliga kalkylen är nog rätt lämpligt. Det är tungt, men inte så man tar ut sig.

Edited by swedishGT40
Posted
31 minuter sedan, Christer J sade:

20 kilo? Låter som en Citroën.

Jag skulle tro att jag ligger runt 75-100 kilo på min pedal utan någon beräkning. 100 kilo är som att stå på tå på en fot, vilket är väldigt lättrampat

Njaa, håller inte med. 100kg är som att du ska resa dig från sittandes på ett ben. Klarar du det? (Du trycker ju endast med en fot på bromspedalen)

Posted

Många poster här. Sorry, men nu är det intensivt arbete med o säkerställa teorin innan jag kikar imorgon om jag kan hitta något fel mekaniskt som kan förklara den svaga bromskraften.

Hittade texten med ursprungliga pedaltrycket jag hade i bakhuvudet. Men det var satt lågt och höjde till 40kg istället och hittade ett fel i kalkylen jag korrigerade.

Även 45kg är helt ok och därmed ser det ut på papper som att jag har rätt storlek på cylindrarna iaf.

Bifogar texten samt korrekt uträkning(hoppas jag)

Screenshot_20250830-210821.png

Screenshot_20250830-210831.png

Posted

Justerade fram bromsarna maximalt och provkörde med några hårda inbromsningar.

Nog fan tar bromsarna allt.

Slutade med att jag fick justera bak det lite igen, men ändå mest balans framåt.

Så nu är jag redo för sfro2 i veckan. Ibland löser det sig lätt. Och jag är förbluffad att fel balans kan kännas så otroligt klent bromsmässigt 😅

Posted

Akut behov av biltrailer för onsdag kväll till torsdag kväll

Ev. Torsdag sen förmiddag till kväll om det kniper.

Dags för SFRO2 och mina ordinarie kontakter använder sina släp torsdag t.om. söndag denna vecka 😕

Posted
21 minuter sedan, swedishGT40 sade:

Akut behov av biltrailer för onsdag kväll till torsdag kväll

Ev. Torsdag sen förmiddag till kväll om det kniper.

Dags för SFRO2 och mina ordinarie kontakter använder sina släp torsdag t.om. söndag denna vecka 😕

Hur bred är bilen?

Posted (edited)
12 minuter sedan, Mildseven sade:

Hur bred är bilen?

176cm mellan utkant bakdäck. Karossen är aningens bredare, men inte mycket.

420cm lång, men endast 320cm mellan däckens yttre kanter i längsled(resten kan sticka ut utanför släpet)

Vikt 1178kg

Edited by swedishGT40
Posted

Angående pedaltryck så finns det en del tydliga regler att förhålla sig till.

Man ska nå minst 5 m/s2 vid bromsning från 80 km/h (lastad till totalvikt) vid max 490 N pedaltryck (och halva pedalvägen). I en bil som en GT40 kan man säga att normalt sett är 5 m/s2 ungefär hälften av den maxretardation man brukar kunna få ut.

Prova med en G-mätarapp i din telefon för att få en känsla för hur kraftig retardation det är.

Sedan ska hela pedaltransmissionen tåla minst 980 N utan deformation eller skada.

Jag har i sommar byggt en mätare för pedaltryck och kan säga att 980 N är ganska svettigt att uppnå, jag får ta i ordentligt...

Posted

Tack Gustaf, får kolla vid tillfälle.
Nu är det bara regn regn o lite mer regn i prognosen.
Så hon får stå torrt o vila lite.

Försöker hitta något sätt att beräkna rekommenderat däcktryck. Någon som har tips?
Däckgubben sa ca 2 kg fram, och 2,2 bak.
Jag tycker det låter lite, men är ju också van vid lägre profiler på däck så.

Kör 245/45R17 fram, 315/35R17 bak. Vikt 510kg fram, 670kg bak.

Posted

Däcket ska tåla max belastning vid max tryck. Sen är det teoretiskt linjärt neråt så 80% av Max last vid 80% an max tryck.

2 Bar låter ganska högt för ett kallt tryck.

/T

Posted (edited)
1 timme sedan, tpau sade:

Däcket ska tåla max belastning vid max tryck. Sen är det teoretiskt linjärt neråt så 80% av Max last vid 80% an max tryck.

2 Bar låter ganska högt för ett kallt tryck.

/T

Ok, så du menar att om däcket är gjort för säg 600kg och jag har 500kg på axeln. Då ska jag räkna 80% av angivet maxtryck?

Eller skall vikten delas upp per hjul och inte per axel?

Edit: om jag fattat dig rätt så ska jag ha 1,3bar fram och 1,4bar bak? 😳

IMG_20250901_174235_HDR.jpg

IMG_20250901_174315_HDR.jpg

Edited by swedishGT40
Posted

Vad är det för däck? Alltså märke och modell. Med treadwear 300 låter det inte som ett R-däck utan mer som ett "vanligt" lite sportigare gatdäck.

Jag tycker däckfirmans rekommendationer låter rimliga som utgångsvärden för gatbruk. På bana börjar man gärna med ett lägre kalltryck för att få rätt tryck varmt men på gata är det inte riktigt samma läge.

Värt att tänka på rent allmänt när man har "små bilar med stora hjul" är att däcken ofta är onödigt hårda. Däck med maxlast 850 kg som belastas med hälften kan upplevas "hala" eftersom stommen och gummiblandningen helt enkelt blir för hård, även med lågt tryck. Det är en anledning till att den här typen av bilar ganska ofta upplevs trevligare med R-däck (som tyvärr också blir rätt dyra).

Posted
35 minuter sedan, therealpinto sade:

Vad är det för däck? Alltså märke och modell. Med treadwear 300 låter det inte som ett R-däck utan mer som ett "vanligt" lite sportigare gatdäck.

Jag tycker däckfirmans rekommendationer låter rimliga som utgångsvärden för gatbruk. På bana börjar man gärna med ett lägre kalltryck för att få rätt tryck varmt men på gata är det inte riktigt samma läge.

Värt att tänka på rent allmänt när man har "små bilar med stora hjul" är att däcken ofta är onödigt hårda. Däck med maxlast 850 kg som belastas med hälften kan upplevas "hala" eftersom stommen och gummiblandningen helt enkelt blir för hård, även med lågt tryck. Det är en anledning till att den här typen av bilar ganska ofta upplevs trevligare med R-däck (som tyvärr också blir rätt dyra).

Mickey thompson street comp som har lite för många år på nacken tyvärr. Så ja, dom känns hala då dom blivit rätt hårda nu.

Var extremt mjuka och klistriga när jag köpte dem.

Posted (edited)

Om du jämför med en bruksbilar som kanske har 205/55r16 med en axellast för framaxeln på strax över tonnet. Den pumpar man till 2.2-2.5 Bar,

Du ska ha 50% bredare däck och 50% lägre last.

Min sjua har jag 1 bar för 195/45r16 med ca 350kg axellast. Det går fint på landsväg och sliter inte konstigt på bana med Yokohama S-drive 320 threadwear.
Mustangen 1996 GT går med 1.5 Bar i bak med 285/35r18

Någonstans börjar däcket slira på fälgen och riskera att kränga av, så för låga tryck är också tokigt, tror att det ligger runt ett bar men beror så klar på kombination av däck, fälg och effektuttag. Lite för högt tryck blir struttigt och halt, lite för lågt blir svampigt och oprecist.

Det är din bil, du är konstruktör och behöver pröva dig fram till hur den beter sig bra.

/T

Edited by tpau
Posted
14 timmar sedan, therealpinto sade:

Man ska nå minst 5 m/s2 vid bromsning från 80 km/h (lastad till totalvikt) vid max 490 N pedaltryck (och halva pedalvägen). I en bil som en GT40 kan man säga att normalt sett är 5 m/s2 ungefär hälften av den maxretardation man brukar kunna få ut.

Prova med en G-mätarapp i din telefon för att få en känsla för hur kraftig retardation det är.

Sedan ska hela pedaltransmissionen tåla minst 980 N utan deformation eller skada.

Jag har i sommar byggt en mätare för pedaltryck och kan säga att 980 N är ganska svettigt att uppnå, jag får ta i ordentligt...

Försökte testa med diverse appar.

Gav allt mellan 0.6-1.8g. snacka om opålitligt 😅 skulle påhöva en pålitligare mätare. Eller så kör jag igenom sfro2 bara o hoppas på det bästa 🥶

Posted

Jag hade för jättelänge sedan en riktigt bra app till Iphone (som jag använde på en Ipod Touch, är det nån som minns en sån?). Tyvärr har jag inte hittat lika bra till Android...

Posted

Skruvade ner o testade om nå kolvar eller något kärvade. Men icke.

Svårt o kontrollera bromsars effekt utan bromsrullar tyvärr 😐

Fick dit emblemet o kör sfro2 imorgon.

En fundering då jag inte fått nedslag vid sfro2 förr. Om det skulle hända att något inte är till belåtenhet vid sfro2, krävs ytterligare en besiktning? Eller tas restpunkten med till regbesiktningen för slutlig kontroll?

IMG_20250903_165516_HDR.jpg

• Like 3
Posted

Fick några smågrejor som anmärkning, fick skicka bilder till kontrollanten.  Det kommer gå bra! man brukar ändå oroa sig för fel saker, så oro har man inget för.😎 

Posted

Större grejer, som om bromsbalansen är fel, bromsverkan otillräcklig, styrningen inte fungerar som den ska eller konstruktionsfel behöver vi ju titta på igen.

Enklare saker kan besiktningsorganet kolla eller så kan man ta det på distans på något sätt.

Posted

Ok, blir spännande o se vad det blir av slutbesiktningen då.
Är just bromsarna jag är fundersam över då det är smått omöjligt att testa på hemmaplan om det tar jämnt.
Att det tar, absolut! Men hur jämnt och till vilken styrka... mjaa. Den e svår utan bromsrullar.

• Like 1
Posted (edited)

Gick bra och inte bra. Bygget tiptopp, buller gick galant, men körbarheten...

För hård i framvagnen, så måste se över dämpar inställningen och kanske byta fjädrar till något rejält mjukare.

Allmänt pissig gång på motorn(den gick fan sämre nu när jag kom hem o körde den också. Hmm...) så lär ta den till en mappare.

Sen de som kan va svårt o lösa, bromsar! Dom tar otillräckligt. Han låste upp dem fram och ändå otillräcklig bromsförmåga 😳

Ska sägas att däcken blivit torra efter att stå i 8 år, så det var pengar rakt ner i avloppet. Men nu undrar jag om tips på vart man hittar gatlegala r-däck i dimension 245/45r17 samt 315/35r17 (sista hittar jag lite överallt, men 245erna verkar vara betydligt svårare)

Mottager tacksamt tips på vad ni kör med för fjäderkonstanter ni som har GT40. Samt från er alla tar jag tacksamt emot tips på vart man köper r-däck i ovan nämnda dimensioner med bra bett och gatlegal märkning. 😊

IMG_20250904_115721_HDR.jpg

IMG_20250904_124741_HDR.jpg

Bifogar bild på köpta fjäderkonstanter.

350lbs/inch fram är nog helt enkelt för hårt. Borde nog ner till 200-250. Men det är vild gissning bara. Önskar input här från någon som har lite mjukare fjädring och kör sin gt40. Vad har ni monterat?

Screenshot_20250904-183205 (1).png

Edited by swedishGT40
  • Like 1
Posted
On 2025-09-01 at 07:41, therealpinto sade:

Jag fick 8m/s2 som resultat. Däcken är torra så den låser upp vid det värdet.

Med andra ord borde mitt "bromsproblem" egentligen vara ett däckproblem o bromsarna har troligen mer att ge då man låser upp däcken relativt enkelt.

Posted

Hej Detta körde jag på när jag hade GAZ dämparna och det var inga problem.

Men det är ju mycket som spelar in i en hjulgeometri för att allt ska lira.

Vad har du för statisk rollcenter höjd? jag har runt 84mm fram om jag räknat rätt

Fjäder 2.25"

SKU: 531330

Längd
9" (229mm)
Hårdhet
350 lbs/in (62,5 kg/cm)

Fjäder 2.25"

SKU: 531393

Längd
10.5" (267mm)
Hårdhet
450 lbs/in (80,4 kg/cm)
Posted (edited)
6 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Ska sägas att däcken blivit torra efter att stå i 8 år, så det var pengar rakt ner i avloppet. Men nu undrar jag om tips på vart man hittar gatlegala r-däck i dimension 245/45r17 samt 315/35r17 (sista hittar jag lite överallt, men 245erna verkar vara betydligt svårare)

Hej Daniel.

Slå dessa en pling Däck - Pelle Palmqvist Engineering AB

A052 👍 Bra men dyra...har det på min M3E30

//Nisse

Edited by super7
Posted

Eftersom 80% av bromsverkan är fram så skulle det nog räcka med att bara byta framdäcken först. Bakdäcken kommer ju gå åt snabbare än fram sen ändå när den är klar. Trevligare för plånboken med.

• Like 1
Posted
7 timmar sedan, Magnus. Viktorsson sade:

Hej Detta körde jag på när jag hade GAZ dämparna och det var inga problem.

Men det är ju mycket som spelar in i en hjulgeometri för att allt ska lira.

Vad har du för statisk rollcenter höjd? jag har runt 84mm fram om jag räknat rätt

Fjäder 2.25"

SKU: 531330

Längd
9" (229mm)
Hårdhet
350 lbs/in (62,5 kg/cm)

Fjäder 2.25"

SKU: 531393

Längd
10.5" (267mm)
Hårdhet
450 lbs/in (80,4 kg/cm)

Jag tror inte du är långt ifrån rätt på dessa värden.
Jag testade i göra ett snabbt tryck på bakvagnen igår. Stötte ner den med raka armar och min fulla vikt.
Fjädrade finfint.
Framvagnen med samma behandling = stum, så något är fel, det borde röra på sig med tanke på att det är aningen mjukare konstant fram.
Eller så är fjädrarna jag fått fram felmärkta och stenhårda. Visar sig väl när jag börjar plocka isär fram och testar av del efter del för rörelse.

Posted
5 timmar sedan, super7 sade:

Hej Daniel.

Slå dessa en pling Däck - Pelle Palmqvist Engineering AB

A052 👍 Bra men dyra...har det på min M3E30

//Nisse

Värt o kolla. Jag ska försöka summera alla r-däck och leverantörer jag kan hitta för att se vilka som kan leverera båda önskade dimensionerna.
Optimalt för fälgen fram är 245/45r17. Närmaste som verkar finnas lite överallt är 235/45r17 alt. 245/40r17. Första känns aningen smal, men är endast 1,3% mindre i diameter. Andra alternativet är rätt bredd, men skiljer 3,6% i diameter och skulle då sänka rideheighten fram med 13mm. Det är redan lågt, så en sänkning känns inte så attraktiv men går kanske kompensera för med ökad preload på fjädrarna fram.

Posted

Vanliga gatdäck är optimerade för max bromsprestanda, det är en av de saker som tillverkarna blir uthängda för om det inte fungerar. R-Däck däremot är köpkretsen och journalister mer ok med lite so so prestanda innan de kommer upp i temp.

Däcken på min sjua låg i garaget i tio år innan jag började använda dom, de funkar bra. Hur plast/gummi åldras påverkas av mycket mer än bara kalendertid.

Personligen tror jag inte nya däck är lösningen på bättre bromsprestanda.

Posted
1 timme sedan, tpau sade:

Vanliga gatdäck är optimerade för max bromsprestanda, det är en av de saker som tillverkarna blir uthängda för om det inte fungerar. R-Däck däremot är köpkretsen och journalister mer ok med lite so so prestanda innan de kommer upp i temp.

Däcken på min sjua låg i garaget i tio år innan jag började använda dom, de funkar bra. Hur plast/gummi åldras påverkas av mycket mer än bara kalendertid.

Personligen tror jag inte nya däck är lösningen på bättre bromsprestanda.

Mjaa. Om man låser upp hjulen redan. Hur ska bromsarna bita bättre menar du utan högre friktion mot underlaget?

Posted (edited)

Har summerat lite.
Något ni tycker jag missat?
NT05 verkar vara rätt mix av mjuka gatdäck och går även att ta på banan om än lite långsammare än r-däck.
Svårigheten är o hitta leverantörer av däcken...
Preferenser här någon? R-däck på gata, är det ens o tänka på eller måste man jobba dem varma innan dom greppar?
Har bara erfarenhet av r-däcken på bana tyvärr, aldrig kört dem på gata.

image.thumb.png.c6bd18a1c038b22fd42fb184b7ff7961.png

EDIT: En fundering som far runt i huvudet på mig just nu är om utebliven fjädring i fram eliminerar grepp från däcken?
Det skulle förklara varför den lätt låser upp i fram och full bromskraft uteblir.
När jag testade fjädringen i garaget ikväll så kan jag trycka till med raka armar och min överkropp som vikt så bilen fjädrar någon centimeter. och det känns rimligt.
I fram så händer ingenting. bokstavligen ingenting. Det är som att man ersatt fjädern med en solig stång.

Edited by swedishGT40
Posted
On 2025-09-05 at 06:09, Mats Karlsson sade:

Eftersom 80% av bromsverkan är fram så skulle det nog räcka med att bara byta framdäcken först. Bakdäcken kommer ju gå åt snabbare än fram sen ändå när den är klar. Trevligare för plånboken med.

Jag tror inte jag håller med om det på en GT40 som är baktung (och inte heller de flesta Sevens). Min erfarenhet är att det krävs betydligt mer bromsverkan bak på dessa bilar, än på en vanlig produktionsbil, för att verkligen få bra retardation.

För hård fjädring fram (eller i värsta fall, en låsning i geometrin) gör definitivt att det blir dåligt grepp och att däcken släpper tidigt. Just fjädringens inverkan på bromsförmåga är något som ibland glöms bort.

Min erfarenhet av R-däck på gata är att när det är rimligt mycket sommar funkar det fint, men vill man köra när temperaturen närmar sig noll är det en helt annan sak.

• Like 1
Posted

Tänker att du torde få mindre viktförflyttning i bilen om den är stum fram, samt att det blir en mindre följsam bromsning av hjulet, så jag kan tänka mig att det kan bli stor skillnad med mjukare fjäder, börja med det. Tänker att det ska va riktigt dåliga däck om det inte ska klara ett sånt där bromsprov. Testade på skoj med min brukspulka (BMW E46 med Mustang body) med slutkörda 225or, inte mätt något så men det bromsar jhu satan, rätt förvånad att det högg så hårt. Även byggt en del roddar som jag Sfro besiktigat med rätt tveksamma däck och små bromsar, har bromsat en bra bit över godkänt värde...

Posted
14 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Preferenser här någon? R-däck på gata, är det ens o tänka på eller måste man jobba dem varma innan dom greppar?
Har bara erfarenhet av r-däcken på bana tyvärr, aldrig kört dem på gata.

Hej.

Som jag skrev tidigare så kör jag med A052 på min M3:a av den enkla anledning att jag inte hittade några andra däck i dom dimensionerna jag var ute efter samt att kompisen som har däckfirma gav mig så bra pris.

Sen är det lite som Gustaf, att när det närmar sig nollan får man tänka sig för lite...

Posted

Har suttit o räknat fjäderkonstanter, vinklar o annat imorse och räknade fram att ca 275lbs/inch vore lagom fram.

Sen gick jag ut till verkligheten och vinklade om krängarna till "full soft". Ingen skillnad.
Jag lossade krängarna helt för att eliminera dem. Ingen skillnad.

Mätte upp längden på coilsen i körläge samt upphissat läge. och det skiljde ca 52mm.
Räknade av detta från slaglängden och hade 41mm kvar. Tänkte för mig själv att detta låter vettigt, kan t.om. preloada fjädern lite mer och få upp ride height några millimeter för optimering.
Men ville se vad som orsakade det upplevda "stoppet" i fjädringen.

Sagt o gjort så opererade jag ut coilsen och förde upphängningen upp/ner med domkraften. Rör sig klanderfritt. hmm 🤔

Skruvade isär toppöglan och plockade ur fjäder, air cups, gummi osv.
Mäter tjockleken cupsen stjäl, 23mm. Mäter gummit, 18mm. Tappar alltså 41mm fjädringsväg redan innan något komprimeras. Räknar av hur mycket bilen sätter sig och vad blir kvar? 0mm!
Tacka fan för att den upplevs hård, den har legat o gnuggat genomslagsgummi i fram hela tiden...

Återmonterar grejerna men utelämnar cups och gummi. Sänker ner bilen igen utan krängningshämmare installerad. Den sätter sig på exakt samma höjd igen. Dvs. den hade vilat precis emot gummit, och gummit är inte vad som stoppade fjädringsvägen för ride height. Däremot förhindrar den ytterligare fjädring.
Testar därefter att komprimera bilen för hand så som jag testat bak. Och nu fjädrar den fint igen. Aningen mjukare än bak t.om. skulle jag påstå, men marginellt. Detta trots att jag har 100lbs/inch hårdare fjädrar än vad beräkningarna säger att jag borde ha om jag jämför med resultatet bak. Tror jag behåller den fjäderkonstant jag valt med andra ord.

Ska försöka få tag i Libell nu och höra om det går att bygga om dämparen så jag får 41mm+ längre stång för att svälja cups och gummi utan att påverka slaglängden. Skulle dessutom behöva 1" längre dämpare om jag ska återgå till standardlängd på fästögglan.

Detta vart en måttligt lång historia om ett väldigt banalt fel som borde upptäcks långt tidigare. Men men. Felet är konstaterat och lösning på det finns, är bara frågan om vilken väg det blir.

Ni skriver att fjädringen påverkar bromsförmågan. Men hur mycket? Jag har som sagt haft stumt i fram, och bromsar 8mm/s2 uppmätt vid slutbesiktningen.
Jag måste upp minst 25%. Men skulle önska den där känslan av "herrejävlar, nu lämnar njuren kroppen" känslan när man sparka ned bromspedalen. (Notera att inget bromsservo finns på bilen, endast våg)

• Like 2
Posted

Jag skulle inte bli förvånad om du bromsar 10 m/s2 med samma setup , fast med fjädringsväg istället för att den direkt går mot genomslagsgummina 😉

• Like 1
Posted (edited)
1 timme sedan, therealpinto sade:

Jag skulle inte bli förvånad om du bromsar 10 m/s2 med samma setup , fast med fjädringsväg istället för att den direkt går mot genomslagsgummina 😉

är 10m/s2 gränsen för godkännande, eller är den flytande beroende på besiktningsmannens bedömning av vad bilen borde prestera?

EDIT:
Gjorde en uppdaterad beräkning på bromsarna då r-däck har högre friktion än 0.9.
Enligt dom beräkningarna så bör jag byta till 0,625" bromscylinder för främre kretsen.
Kanske värt o göra det bytet nu isf. när bilen ändå kommer stå i väntan på bromsbänken och åtgärd på dämparna.
Då kanske man får bättre svängrum att justera in bromsbalansen också så det blir herrejösses effekt när man stämplar pedalen i botten.

image.thumb.png.5982a5fef3907479aba39e62d4f2acd4.png

Edited by swedishGT40
Posted
17 minuter sedan, tpau sade:

Beläggens friktionskoeffecienten verkar väldigt konservativ i den modellen, är det utifrån valda belägg?

https://mintex.com/wp-content/uploads/2021/08/Mintex-Racing-Spec-Sheets-M1144.pdf

/T

Tyvärr inte. Fanns ingen data att tillgå.

Kör på powerstop z26. Skall vara keramiska belägg. Skulle ju kunna fråga deras tekniska avdelning om man kan få svar på kall/varm koefficient.

Hittade förhoppningsvis anledningen till varför tomgången kan vara lite hispig, o särskilt återhämtningen efter gaspådrag.

Visar sig att kontakten till tomgångsmotorn var felaktigt stiftad från början. Jag reagerade när jag gjorde en 30 sec tomgångsloggning idag och tomgångsmotorn visade 0% under hela loggen... 😅

Stiftade om o den visade position och reglerade direkt. Så imorgon ska jag justera in rätt utgångsläge för spjället och inställningarna för tomgångsmotorn.

Förhoppningen är att det löser problemen med att bilen är svår att köra på väldigt svagt gaspådrag.

Posted
2 timmar sedan, heralue sade:

Avgassystemet är inte heller optimerat för bra gång i motorn …..

Enbart optimerat för dB …😉

O låga dB vart det. 77 för o vara exakt. 😊

Posted
18 timmar sedan, swedishGT40 sade:

är 10m/s2 gränsen för godkännande, eller är den flytande beroende på besiktningsmannens bedömning av vad bilen borde prestera?

Det är vad bilen borde prestera. 🙂

Posted

Hittade ett fel igår som jag började nysta i.
Tomgångsmotorn har inte fungerat, därav min oroliga tomgång som försökts regleras av sprutet genom att backa tändningen. Men den har fått för mycket luft då tomgångsmotorn på en jänk är tvärtom mot vad jag är van vid. Dvs. fullt öppen när den inte funkar/är igång. Och stänger när den är aktiv. Därav att den vandrat uppåt 1500rpm och inte velat lägga sig.

Detta borde också förklara varför den upplevs ryckig och svårkörd på låg gas och låga varvtal då den har svårt att reglera flödet av luft till motorn under 2k rpm.
Jag hittade att felet var felstiftad tomgångsventil i härvan, så detta åtgärdades och direkt så fick jag en reglerad tomgång.

Tog vid idag och varmkörde och började tuna in tomgångsmotorn. Så nu startar den raskt och fint, och mer eller mindre ingen eftergång finns på öppen tomgångsventil. Den varvar 1500+ och dalar ner direkt efter start.

Den håller nu också idle target som är satt +/- ca 30rpm. har satt target på 700rpm. Kändes som lagom tomgång.
Fipplat med gasåterhämtning och tomgångsläge o annat. Så nu är den riktigt fin och stabil!

Skulle behöva ut o testköra några repor på avlyst område, men inväntar just nu hur och när jag kan ha en åtgärd på stötdämparna i fram. (Den står uppallad och delvis demonterad i fram)
Men jag tror detta löst oroligheten och körbarheten, men kan inte bekräfta det förens jag kört lite på riktigt istället för torrvarvning i garaget.

Tomgångslogg, så fort afterstart enrichment går ner så åker även lambda ner mot target.
Vid hårkorset så har enrichment klingat av och lambda dalar neråt och håller sig inom 0.01 av riktvärdet.
image.thumb.png.fada1d1371e934bf19c03133f91ec276.png

Logg på varvning i garaget. Även här följer lambdan riktigt fint. Så känns bra. Finns ett område där hårkorset ligger där han sticker iväg från lambda. Borde synas tydligt i learn table att den vill feta på lite mer där för att möta target.
Gasar man till rejält så river den iväg utan bekymmer till maxvarv, inga tvekningar eller hostningar förekommer 🙂
image.thumb.png.8a93d56839713383e2e969f6861cc3ae.png

• Like 1
Posted

Dämparna var framme hos tillverkaren på fm idag. Dom ringde upp mig kl14 och frågade vart det skulle skickas.
Då hade dom gjort de nödvändiga modifikationerna. Det är vad jag kallar service!
Borde anlända mitten nästa vecka ungefär så jag kan skruva ihop, justera ride height och testa om jag kan släcka punkterna från SFRO2. Det vore väldigt trevligt isf 🙂

Posted

Härligt! Är nyfiken på hur din bromsprestanda kommer ändras med fungerande fjädring fram, bör ju bli markant skillnad.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Posted
On 2025-09-12 at 17:34, Danielsson sade:

Härligt! Är nyfiken på hur din bromsprestanda kommer ändras med fungerande fjädring fram, bör ju bli markant skillnad.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Vi hoppas det 😊

Nu är dämparna åter och monterade.

Ska finjustera ride height imorgon och sen återstår bara praktiska prov när det bjuds på torrt väder.

Kan tillägga att bilen är oerhört mjuk fram med mina 350lbs fjädrar. Skulle troligen behöva ändras till 500+ 🤔

Posted

Fjädertryck är lite svårt men generellt sett har man bäst grepp och bäst funktion med så mjuka fjädrar som möjligt - förutsatt att geometrin är bra och att man inte kör så mjukt att bilen slår igenom. 

Över 500 lbs/inch lät hårt men det beror på motion ratio också förstås.