Jump to content

Recommended Posts

Posted
18 timmar sedan, Morty sade:

Vad blir det nu 2.3 ,2.4 eller 2.5?

Om det fortfarande är Duratec I4 du bygger, så är "Cranc vent blanking plate" helt onödig. 

Det är en 2.5 som står och lurar och jag vet att den inte gör skillnad mer än att man inte behöver dra slang från den befintliga.

/Vedde

Posted

2.5 är trevligt!

Bara plugga original. Jag gjorde en plugg med uttag för vakuummätning på min och till några andra racekompisar. 

Posted

Ja, jag kör 2.0. Drömmen är en 2.4, men det går inte in i reglementet utan att jag skulle behöva vikta bilen väldigt mycket. 

  • Like 1
Posted

Jag hoppas på lite ökning i vrid och hk när jag kör samma koncept som idag men på 2,5:an. Den är galet bra idag men man kan alltid få lite till. Dessutom är det kul att bygga nytt.
Kanske ska hitta något kul att sätta 2.0:an i - en Miata vore kul, synd att de är så dyra.
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

  • Like 1
Posted

En 2.5 har ju lite mer roterande massa som du behöver kompensera för om du vill varva lika mycket. Antar att det krävs H-stakar, smidda kolvar och racelager på veven för att få tillförlitlighet. 

Posted

2.5:an går inte att varva lika mycket som en 2.0 oavsett, man får leva på ökat vrid och effekten vid ett lägre register. Vedde ska väl fortfarande köra överladdat, så han kan kompensera på det sättet.

Det är just anledningen till att jag drömmer om en sug 2,4. Man använder 2.5 blocket, med en smidd 2.3 vev och toppen från en 2.0/2.3.. Då kan man varva lite mer än med 2.5 veven, men tyvärr inte lika mycket som 2.0:an. Med andra kammar, större ventiler och snyggt portad topp får man ut tillförlitliga 300+hk.

Posted
23 minuter sedan, Morty sade:

2.5:an går inte att varva lika mycket som en 2.0 oavsett, man får leva på ökat vrid och effekten vid ett lägre register. Vedde ska väl fortfarande köra överladdat, så han kan kompensera på det sättet.

Det är just anledningen till att jag drömmer om en sug 2,4. Man använder 2.5 blocket, med en smidd 2.3 vev och toppen från en 2.0/2.3.. Då kan man varva lite mer än med 2.5 veven, men tyvärr inte lika mycket som 2.0:an. Med andra kammar, större ventiler och snyggt portad topp får man ut tillförlitliga 300+hk.

Tror Vedde bara ska varva 5500

Posted

Ok. Hur har det gått med generatorn? När jag letade efter mina bälten så hittade jag en 90A generator från tösens skrotade golf. Den har ett audi märke på sig så jag vet inte om det är en orginal till en golf men den satt på original plats i den bilen. Vi bytte den p g a ett oljud vi hade men det visade sig komma från avgasröret.

IMG_20231020_124259303.thumb.jpg.9548c956295069e0c3cbd62226569e15.jpg

IMG_20231020_124319800_HDR.thumb.jpg.c9daf592a3ebd910901b436fd5eab3c3.jpg

Posted

Jag kommer nog lägga varstopp på snälla 7000, som idag, räcker bra med överladd.
Vad gäller Generator så var den Toyota Denso jag köpte liten med alldeles för stor för att få plats på det sätt jag har styrningen. Men Biltemas med mindre remskiva funkar toppen än så länge.

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted
On 2023-10-20 at 07:26, Kjelland28 sade:

En 2.5 har ju lite mer roterande massa som du behöver kompensera för om du vill varva lika mycket. Antar att det krävs H-stakar, smidda kolvar och racelager på veven för att få tillförlitlighet. 

Sånt ligger på hyllan och väntar - gör samma som med min 2.0l för att det skall hålla för överladdet.

  • 3 weeks later...
Posted

Lite uppdatering av framspindlar och inflyttning av kylare och fastsättning av vattenpump.
Ska även byta batteri och städa upp lite el.
Blir även ny vindavvisare.
Behöver kanske även längre övre bärarmare191bfb4a4a136d2738565e5efaaa4ed.jpg42cc866b68a9d49b54ab7e5c3328f828.jpg

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk



  • 1 month later...
Posted

Tidiga julklappar!
Rally designs aluhubbar till aluspindlar fram och en Denso 2017 60ah.
e1a8f365a83ed252629b0f94f7fa9352.jpgcb0a6fa17b9dc9f6d3c1fd672d29af52.jpg

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk



  • Like 1
Posted

Hade det på min med men den slutade ge rätt volt. Biltemas funkar med deras egen och tänker att jag flyttar över den större jag har till min nya 60ah Denso.
Den är f ö samma storlek som 45ah

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted
Motorbytet då?
Väntar på att £ ska falla lite mer så jag kan handla det förbannat dyra tråget.

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted
15 minuter sedan, vedde sade:

Väntar på att £ ska falla lite mer så jag kan handla det förbannat dyra tråget.
 

Jag minns inte vars jag såg det men de var ute ett tråg till Duratec för ett tag sen

 

//Nisse

Posted

Finns ett Raceline 10 graders till 2.0 här under säljes men jag har ju 2.5 och dem är inte samma enligt Raceline.

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted
10 timmar sedan, vedde sade:

Finns ett Raceline 10 graders till 2.0 här under säljes men jag har ju 2.5 och dem är inte samma enligt Raceline.

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

Har du ingen svets?

  • Like 1
  • 3 months later...
Posted

Nya bärarmar övre fram för nya spindlarna!
Version 1 till vänster och senaste till höger.
V.1 Sierra utan camberjusterarhylsor
V.2 Sierra med hylsor
V.3 Rally design med hylsor.
Hoppas det blir bra.
/Vedde0d0daec89a43e072c1603991d5ad0242.jpg

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

  • 4 weeks later...
Posted

Nu händer det saker, nya anslutningar på kylare och intercooler svetsade- tack Marcus A!
Nya styrförlängare på gång - tack Mats för svarvhjälp!
Sen ska noskonen kortas invändigt och tightas till. Oljekylare till kompressorn uppflyttad och kommer få egen lufttillförsel via intag ovanpå noskonen.
Ska försöka hinna få bredda min double bubble så jag kan byta bort den gamla.

Lite är på gång men största är nog nya spindlarna - blir spännande att testa.
/Vedde
ea32a7e74a180f319eaea32510ca0d78.jpg

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk



  • Like 2
Posted

Fundera på vilken luftfilterna du får i hål ovanpå noskonen. I bakändan av noskonens ovansida och framkant huv är det ett lågtrycksområde

Se bilder jag snott från nätet Rött är övertryck och grönt är undertryck.

Högtrycket framför rutan har ju inte du men förklarar varför bilar tar in kupeluft där

IMG_1677.thumb.png.2d7c3a04a418a3e19711e37aca530846.pngIMG_1674.thumb.png.ca68c76cb0544026606f896b5eb4d577.pngIMG_1675.thumb.png.a4bda6f666031ee027cc9c19fda7ea9a.png

IMG_1672.thumb.png.52a8add70197f31a53c62efd2adb8f43.png

Posted

Blir nog på det gula området längst fram så det blir nog bra- vill ha bra kylning till kompressorn.

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

  • Like 1
Posted

Tack Mats för grymma styrförlängare!
/Vedde08aba17e4553ed9066a2b2a1a558be14.jpg

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

  • Like 2
  • 2 weeks later...
Posted

Nu har jag skruvat ihop allt och skulle ha i vatten och starta upp. Blankade vattenpumpen läcker som ett såll- löstagen och igensvetsad! Nytt försök att få vattnet tätt imorrn- sen provstart för säsongen. Allt för att hinna till träff på lördag! Kör lite trådmetoden för att ställa toe någotsånär.
Corden framme på höger bak, har ny sula så det löser jag på fredag.
Alltid något när man ska igång


Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted

Hjälp sökes!
Har en 2 trådar induktiv givare till min Speedhut mätare. Den är det nu kortis i då mina knutar rört sig då diff fästerna gav sig i fjol.
Jag är usel på elektriska ting och undrar om jag behöver lägga över 1000kr för en från USA eller om det finns lika här hemma?(över 500kr i frakt ska de ha)
Se nedan och ge alla förslag ni kan
/Veddeb0cfde24998f49c59c83a86c9c445d3e.jpg2d3b10f67f789db77dad0dc55b37db02.jpg

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted
10 timmar sedan, vedde sade:

Hjälp sökes!
Har en 2 trådar induktiv givare till min Speedhut mätare. Den är det nu kortis i då mina knutar rört sig då diff fästerna gav sig i fjol.
Jag är usel på elektriska ting och undrar om jag behöver lägga över 1000kr för en från USA eller om det finns lika här hemma?(över 500kr i frakt ska de ha)
Se nedan och ge alla förslag ni kanemoji16.pngemoji8.png
/Veddeb0cfde24998f49c59c83a86c9c445d3e.jpg2d3b10f67f789db77dad0dc55b37db02.jpg

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

Kan vara så att jag har en likadant . Kan kolla imorgon. 

// Sorin 

  • Like 1
Posted

Tack för hjälpen Andreas, och trevligt samtal!
Tack Sorin! Har du en som du inte behöver så köper jag gärna den och betalar frakten såklart!
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted
10 timmar sedan, vedde sade:

Tack för hjälpen Andreas, och trevligt samtal!
Tack Sorin! Har du en som du inte behöver så köper jag gärna den och betalar frakten såklart!
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

@vedde Jag glömde kolla det idag men jag ska till garaget imorgon igen .

  • Like 1
Posted

Helt OK @sorin
Samma problem idag som i fjol, måste vara så att jag har för mycket förbrukare för den lilla generator jag kör på 45ah. Ewp, fläkt, 044 pump verkar dra mer än jag kan fylla batteriet med även om den ger 14,4v. Sakta men säkert dräneras batteriet och jag kan inte starta utan hjälpbatteri.
Har en Denso 80ah som jag nu tänker försöka få in och se om jag inte kan råda bot på mitt problem.
Större batteri ger bara lite längre tid tills det dräneras.
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted

Ser exakt lika ut! Skickar PM

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted

Knepigt med generatorn?

Du borde ha runt 30-35A ur den när du kör lugnt = runt 400W.

Om man räknar ihop belysning, motorstyr, pumpar, tändning så kanske det är lite klent. Vill minnas att du även kör kylarvattnet med elpump?

En sak man måste lägga till är den energi man tömt batteriet på när man dragit startmotorn, den drar flera hundra ampere innan den börjar snurra, rättare sagt det blir kortslutning ett kort ögonblick. 
 

Jag har snikat in på belysningen (LED) utom strålkastarna där halogenet drar 2*35W. 

 

Posted

En 044 pump drar ju 10-14 A beroende på tryck bara den och elvattenpumpen 8-10 A så det är nog en bra idé att uppgradera. 

Posted

Testade idag med alla förbrukare på och knappt över 12v på tomgång och inte ens 13v med lite varv när det borde ge över 13v för att inte dränera batteriet.
Sen verkar batteriet sjunga på sista versen också, ska kanske byta till mitt nya Odessey som står och mognar när jag ändå byter generator.
Försöker få in 80ah men går det inte så får jag testa med 60ah varianten.
Hoppas kunna fixa i helgen
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted

Ok, nya fästen tillverkade och nya "lilla" Denson på plats- god för 60ah till skillnad från innan lilla Biltemas 45ah.
En skillnad bara 2 kablar på biltemas in och 3 på Denso?
På biltemas är ju 1 tändningsström och den andra laddlampa.
Vilken ytterligare måste till på Densos 3?
Nästan klar med bytet- bara denna detalj kvar- någon som kan rädda min helg?
/Vedde13429e306d49148f8e2be617fc2f7673.jpge7df5457198738e2368e178b8e78503a.jpgb58e3e0baa0de74cdfdc5dadc1702bb9.jpg

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted

Brde motsvara typ 4 och kontakterna vara
IG, L och S.
IG= tändning
L= tändningslampa
S= ?f80a7c5b6c9fed605cd03cc408f5af6b.jpg

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted

Googlade fram till S=Spänningsavkänning och går direkt mot batteri +.

Nu ska den igång

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

  • Like 2
Posted
56 minuter sedan, vedde sade:


Nu ska den igångemoji38.pngemoji51.png
 

👍

Har själv en trilskandes TPS men det är på G att lösas.... lite platsbrist

måste göra adaptern lite minde

Posted (edited)
3 timmar sedan, vedde sade:

Googlade fram till S=Spänningsavkänning och går direkt mot batteri +.

Nu ska den igångemoji38.pngemoji51.png

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

S drar du via tändlås +15 

Edited by Christer J
Posted

Succé!
Allt igång, soppa pump fläkt, vattenpump, lysen och allt extra.
14v på batteriet!
Nu vore det väl fan om det inte skulle funka!
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk



Posted
S drar du via tändlås +15 
Körde den direkt på batteri +, vad skulle vara ev nackdel?


Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted
21 timmar sedan, vedde sade:

Körde den direkt på batteri +, vad skulle vara ev nackdel?


Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

Risken är att den drar lite ström och drar ut batteriet. 

Posted

Körde till mamma i Stockholm för att få lite lång test. Fortfarande inget batteri kvar när jag kört 10 mil!
Måste troligen byta även batteriet.
Blir ett stop på Biltema på väg hem!


Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted
1 timme sedan, vedde sade:

Fortfarande inget batteri kvar när jag kört 10 mil!
Måste troligen byta även batteriet.
 

Hur stort batteri har du ?

Posted

12v 45ah, gammalt biltema batteri har jag.
Nu kör vi nytt större så får vi se om det är lösningen annars vet jag varken ut eller in.
Måste lossa grenrör för att få ut batteriet så det blir imorrn då allt svalnat.
b41ac1891898c171b27749fd11000e7d.jpg

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted (edited)

Hur bra var batteriet laddat innan långtestet?

Nu var det här bara ungefär 8 minuters körning i Fällfors

Sjunker ner till 12v när kabeln till generatorn lossnar.

Skärmklipp 2024-05-21 15.04.02.png

Edited by super7
Lagt till bild
Posted
Hur bra var batteriet laddat innan långtestet?
Ett dygn med min Ctech laddare som indikerade fullt batteri.
Tror det var för gammalt och inte tog laddning något vidare längre. Testar igen idag med nya batteriet till Ulva. Har stått sen igår eftermiddag med samma Ctech laddare.
Håller tummarna nu!
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...