cealm Posted November 3, 2009 Share Posted November 3, 2009 Tjusigt. Tänk att aluminium kan vara användbart ibland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted November 3, 2009 Share Posted November 3, 2009 Riktigt snyggt :thumbsup: Är det svårt att få samma radie på båda sidorna ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted November 3, 2009 Author Share Posted November 3, 2009 Tack :) Ja, det är svårt, man får jämföra dom mot varandra, och man kan kolla höjden = radien genom att lägga dom mot något plant. Hört på jobbet: "Något lite mer än rakt" "Lite snett är också rakt" "Det får inte vara rakare än något annat, då ser det snett ut" visdomsord? vete fan.... :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted November 3, 2009 Share Posted November 3, 2009 Har du gjort några gälar än? Här får du ett förslag att bita i... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted November 3, 2009 Author Share Posted November 3, 2009 :blink: :) Det där var ju nyskapande på riktigt, och snyggt dessutom, men jag är för feg för att testa något såhär radikalt :icon_oops: Finn det någon här som vet vad en Vee Two Squalo är? Fanns en bild på den när den var i prototypstadiet i nån motorcykeltidning för en massa år sedan, ruskigt snygg var den och Ronnys design påminner om denna starkt. Kul idé Ronny! Tror det blir en massa små gälar trots allt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 Premiär för "Hajen 7" Fiskgälar är ju ett solklart val.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wackt Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 (edited) Ett tips istället för gälar är att göra en luftutsläpp i bakkant. Då får du ett sug av luften hur motorrummet. Sen tycker jag att man får lite renare linjer än med gälar men det är en smaksak. Så här gjorde Stefan som rullade mina sidor i det berömda hjulet. Så här ser det ut på min.. Sidan under tillverkning. Det är framkanten mot avgassystemet som ni ser. http://www.geting.se/viewimage.php?image=166626-20090423%20002.jpg Allt på plats. http://www.geting.se/viewimage.php?image=190537-PWR%20SFRO2%20022.jpg En detalj på utsläppet. http://www.geting.se/viewimage.php?image=170198-20090510%20197%20(Large).jpg Ett annat tips. Hur du än gör sidoplåtarna gör dom avtagbara. Mina sitter med tre dzus lås. Det är jättesmidigt att kunna ta av allt huv, noskon och sidor när man ska meka. Det går ju inte få ner så mycket som ett finger uppifrån med bara huven av, i alla fall på min bil. Men jag har väl byggt fel. Föresten jättesnygga plåtarbeten. Jag är imponerad. Gillar alunoskonen !!!!!! Edited November 4, 2009 by Per Wackt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted November 4, 2009 Author Share Posted November 4, 2009 (edited) Hajen 7, :lol: Den va bra Per: Mjo, den typen du har är den jag först ville ha, jättesnygg och inte allför bråkig att tillverka, men så har jag snöat in på riktigt gamla hotrods och övermotoriserade bilar från strax efter 1:a världskriget, finns väldigt många häftiga byggen och många kör med gälar. Ser att du kör med helt öppen framvagn, har du lust att slänga upp lite bilder på det också? kom inte på hur man navigerade runt på din sida :unsure: Jätte snygg bil föresten med helt rätt färgval :thumbsup: Avtagbart ska det bli, turbon måste lossas om jag skall få ut motorn så det finns inget alternativ, och du har inte byggt fel :) Vart köper man Dzus bäst tro? Tackar tackar :notworthy: Edited November 4, 2009 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 Som jag skrev tidigare så går jag i liknande tankar, så denna diskussionen är jättebra. Min första tanke var att göra som Per och många andra har gjort. Det som jag inte är 100:a på är om det räcker. Min idé är att ha en hel plåt under motorn (och hela bilen) och då blir dessa utsläpp tillsammans med den luften som passerar genom kardantunneln de enda evakueringsvägarna för luften som pressas in genom noskonen och kylaren. När luften passerar kylaren blir den uppvärmd och expanderar. I en gammal tråd läste jag att man bör ha dubbel area på evakueringen kontra insläppet. Med gälar vill jag gärna tro att det är lättare att få upp arean med bibehållen ejektorverkan. Hur rätt tänker jag?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wackt Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 Kilkenny: Som jag skrev så är det en smaksak allt beror på vilken stil man vill ha. Jag tror att gälar kan bli skitsnyggt på din bil, kör på !! Jag ska kolla om jag har några bilder på framdelen av bilen när den är färdig. Men jag är nöjd, ger lite rå stil till bilen tycker jag. Dzus fäste har jag köpt på dalhems och snowball racing. Finns säkert massa utlänska sidor som säljer billigare. Men jag beställde när jag ändå beställde annat. Funkar riktigt bra ! Morty: Ja dina tankar är väldigt intressnata. Jag funderar också på om mina gälar är tillräkligt. Jag körde utan plåt vid pedastället ett tag och det kommer mängder med varmluft in vid fötterna. Jag ser tendenser på att bilen går varm och då har jag ändå inte kör den i sommarvärme. Frågan är vad det beror på luft i systemet eller något annat tex svårigheter att bli av med luften efter kylaren. Jag tror att det rätta är att bli av med kylluften så nära kylaren som möjligt. För ska luften förbi motorn så är det svårt att få ett bra flöde på grund av alla delar som sitter och bromsar. Jag funderar på att sätta plåtar och leda ut luften i mina öppna sidor vid hjulupphängingarna. Och bara låta gälarna ventilera ut intercoolervärmen och direkt överskotts värme från motorn. Ska även komplettera med plåtar runt kylaren för att få tät mot noskonen. Det här med att kyla en turbo seven ingen lek.... det är trångt om härligheten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 Jag har inga som helst problem med att hålla tempen nere som min är byggd idag. Efter 42 varv non stop på Knutstorp i 26° värme låg oljetempen på 92° och vattentempen på 85°. Min termostat ska reglera in på 87° och jag har vattenkylare till oljan. Samma resultat hade jag på Kinnekulle, men jag tror inte jag körde mer än 35 minuter non stop där innan soppan tog slut (glömde tanka innan...). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted November 8, 2009 Author Share Posted November 8, 2009 Dum di dum.... originalet har bara vart en mall, inget jag följt slaviskt, min är ca 10cm smalare i bakkant och har ett annat gap. Andra kurvor i botten och på sidorna. Mera svängd, både inåt och längsmed än originalet. Den slog sig ganska rejält under svetsning så riktningen kan bli ett rent helvete, kanske :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted November 9, 2009 Share Posted November 9, 2009 Snygg bilnos. Du kan alltid spackla den rak......... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted November 9, 2009 Author Share Posted November 9, 2009 usch :thumbsdown: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted November 9, 2009 Share Posted November 9, 2009 Riktigt snyggt jobbat :thumbsup: Och jag som har problem med att hitta någon som kan gör en tank :o Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted November 9, 2009 Share Posted November 9, 2009 du e duktig du..inget snack om det!!! :notworthy: :thumbsup: :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted November 9, 2009 Share Posted November 9, 2009 Ett sånt konstverk förtjänar enbart polering. SNYGGT!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted November 9, 2009 Share Posted November 9, 2009 Jag anser att det är lite taskigt mot oss andra att lägga upp sådana bilder på forumet.... Jag vill också kunna....snyft.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted November 9, 2009 Author Share Posted November 9, 2009 Stort tack allihop :notworthy: Gerhard: Du få gärna låna pressverktyget till tanken, bara att komma å hämta :thumbsup: Morty, visst är jag taskig, men du kan trösta dig med att det inte blir någon polering iallafall, blanksvart tror jag på :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted November 9, 2009 Share Posted November 9, 2009 Jag får väl trösta mig med att köra en runda i min plastjolle... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted November 9, 2009 Author Share Posted November 9, 2009 :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grahm Posted November 9, 2009 Share Posted November 9, 2009 hmm ett fat autosol och ett par trasor :thumbsup: Grymmt snyggt jobbat :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jay-c Posted November 9, 2009 Share Posted November 9, 2009 alternativt putsa och glasblästra. sånt här fint hantverk ska synas, målar du den mattsvart finns risken att den kommer se ut som vilken glasfiberkon som helst.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted November 10, 2009 Share Posted November 10, 2009 Instämmer :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted November 10, 2009 Author Share Posted November 10, 2009 hmmmmmmmmmm, jag avskyr att putsa å polera, ett alternativ är att slipa snyggt med flexen och köra så en säsong, så vet ju alla att det är aluminium under sen när den e lackad.... den är ärlig talat inte rak någonstans så att få den så rak att den skulle gå att polera är inget jag gör nu iallafall, vi får se om lusten faller på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted November 10, 2009 Author Share Posted November 10, 2009 Om man har en krympmaskin så... ...kan man göra en skärm :thumbsup: Nej den är icke för djup, det är däcket som är för smalt, än så länge.... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted November 11, 2009 Share Posted November 11, 2009 Får ta och komma å kolla in ditt bygge igen nån dag, sist jag var där fick vi med oss en volvo bakvagn gratis med oss hem, undrar vad det kan bli next :lol: Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted November 11, 2009 Author Share Posted November 11, 2009 salta kakor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted November 11, 2009 Share Posted November 11, 2009 Grymt att göra allt i ALU! All heder till dig, snyggt blir det! /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted November 11, 2009 Author Share Posted November 11, 2009 Jörgen: Du e välkommen, hur går det med cobra planerna förresten? Vill minnas att det var 2 bakvagnar? = 2st Cobra? Ska se om det finns nåt skrot jag inte behöver.... Tror jag har en radiobil nånstans om nån är intresserad Tack för det Vedde! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted November 11, 2009 Author Share Posted November 11, 2009 And now for something completely different: En låg bil förtjänar en låg oljepåfyllning, gobbarne på torslanda kanske inte ville böja sig ner i motorrumet för att kunna fylla på olja? Såhär ska det se ut, vadå bara ditlagd? nehej då... där ser ni :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted November 11, 2009 Share Posted November 11, 2009 Det är snart jul, precis en sådan ventilkåpa har jag önskat mig. Har du min adress eller kör du via Tomtefrakt för där finns redan adressen till alla snälla pojkar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted November 11, 2009 Author Share Posted November 11, 2009 Skicka hit en så fixar jag den åt dig, det hinner vi med innan hjul :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted November 11, 2009 Share Posted November 11, 2009 Tackar, då går den i samma paket som ditt "vågsedelpris". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted November 11, 2009 Author Share Posted November 11, 2009 det locket i plast på nedre bilderna är redan så lågt det kan bli, den övre i metall är just därför bara jobbig att bygga om, barasåduvet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted November 12, 2009 Share Posted November 12, 2009 Jörgen: Du e välkommen, hur går det med cobra planerna förresten? Vill minnas att det var 2 bakvagnar? = 2st Cobra? Ska se om det finns nåt skrot jag inte behöver.... Tror jag har en radiobil nånstans om nån är intresserad Tack för det Vedde! Volvo grejjerna var till kompisen som bygger cobra, har svetsat chassiet och hjulupphängningentill honom. Den står nu på hjul och snart SFRO 1 färdig. Hör av mig snart. Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted November 14, 2009 Author Share Posted November 14, 2009 Början till en framskärm. Å nya fälgar, den som kan namnet på dessa får en morot, priset var en hundring styck så det var svårt att pruta:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted November 14, 2009 Share Posted November 14, 2009 skärmarna blir snygga kommer du falsa in en tråd i kanten eller dubbelvika den?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted November 14, 2009 Share Posted November 14, 2009 Jaha där ser man gamla noskonen som "gick i väggen" när nya kom på plats. Och plåtskärmarna bli så bra när du är klar att även jag kommer stå ut med att du tillverkar dem i aluminium. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted November 15, 2009 Author Share Posted November 15, 2009 Micke: Vet inte om det behövs dubbelvikas nån kant, känns rätt så stabila ändå, men kanske besiktningen kräver detta? Han med tre aktiva trådar samtidigt: Det känns bra att jag har ditt fulla stöd cealm :) :thumbsup: Fälgarnas namn börjar på P :huh: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted November 15, 2009 Share Posted November 15, 2009 (edited) Känns som fälgarna bak är lite "tunna" :) eller planerar du för 15 cm spacer :D (eller så är det perspektivet som lurar mig) Ja, dina plåtis-arbeten är som vanligt kanon.. Edited November 15, 2009 by Jocke4U Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted November 15, 2009 Share Posted November 15, 2009 Å nya fälgar, den som kan namnet på dessa får en morot, priset var en hundring styck så det var svårt att pruta:) Kan det vara Penta eller Polaris ? :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted November 15, 2009 Share Posted November 15, 2009 Volvo orginal ? då fanns det en som hette pegasus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted November 15, 2009 Share Posted November 15, 2009 Kilkenny: Nu får jag skriva det igen, jaaaaaaaaaaa och det var ett tag sedan--- > här kommer det -->> VVFS 2003:22 kräver bara "rundhet" alltså inga vassa kanter det kan gälla både framåt och åt sidan. Invikning, rundpressning eller såna här kantband till och med. Fast ett kantband på de skärmarna skämmer en del så skippa kantbandet om det inte bara är ett besiktningsband (tex Swedol har billiga sådana). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted November 15, 2009 Author Share Posted November 15, 2009 (edited) Bak skall det breddas, hur mycket vet jag inte än, och skärmen skall eventuellt kortas in. Penta, polaris och pegasus är inte rätt, haha. Calle: då är kantband ett hett tips alltså, så får det bli! (siktar ändå på svart kaross) Dessa mystiska fälgar var heta potatisar runt -95 då jag var tie bast och 15 tum var stort för en aluminiumfälgar. Tillverkarens namn börjar på 1. Och dom är gjorda i England, det enda på bilen just nu som är det tror jag. (kan det vara en bra grej kanske?) Edited November 15, 2009 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 15, 2009 Share Posted November 15, 2009 100+? kan det inte vara ? eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted November 15, 2009 Author Share Posted November 15, 2009 100+ är rätt! en halv morot till Thomas, resten då? Nu blir det nästan för lätt: PHXXXXX Idag var jag en sväng på Kjell å kompany. Där hittade jag en startknapp till emekseven minsann, vit lysdiodcirkel,åtrfjädrande å rostfri med o-ring. jag är så lycklig..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted November 15, 2009 Share Posted November 15, 2009 Magiskt!!!! Art no?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted November 15, 2009 Author Share Posted November 15, 2009 dum di dum....... *googlar* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted November 15, 2009 Author Share Posted November 15, 2009 Där var den: art no:36144 ---> 109 spänn, dvs mer än en st PHxxxxx fälg fan, nu springer väl alla å köper såna här, bara det inte blir nån jävla trend ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.