Jump to content

Björns Locostbygge, Emekseven blir till!


Recommended Posts

  • Replies 1.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jepps!

Inte grejat idag, men tog en sväng ner till garaget ändå, för på utsidan stod min blivande kaross lutad mot väggen :thumbsup:

0,8mm kallvalsad stålplåt till golvet, 1mm Alu till sidor och paneler, å 1,5 mm Alu till allt som skall välvas/valsas.

Nu fick jag just hur mycket som helst att göra, puh..

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha läst den glada nyheten om Cealms lyckade besiktning, så ilade jag ner till garaget och tillbringade 8 timmar i slipdamm å svetsrök, utav bara medkänsla eller nåt i den stilen :thumbsup:

Grattis än en gång Calle! det tål faktiskt att upprepas :)

IMG_0866.jpg

En styck golvplåt (å kompisen i bakgrunden), färdig att bränna fast. Kryssrillad med dräneringshål i mitten.

IMG_0868.jpg

Typ 8,5mm borr tror jag det var. (den låg närmast på bänken)

IMG_0863.jpg

Och en triangelplåt påsvetsad på undersidan riktad från färdriktningen.

IMG_0871.jpg

punktsvetsad på utsidan och strängsvetsad på insidan, känns väldigt stabilt!

(vaddå bakaxelolja? vardå? :prop: )

:racesmile: :racesmile: :racesmile:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Bra att du for ner i verkstaden och körde igång vi vill få ut din bil (lagligt) på gatan.

Snyggt golvplåt. Det är ok att vi ser golvplåten nu när du "bygger fast den" men sedan får du inte "visa golvplåten fler gånger" bara så du vet..

Skönt att höra för en icke kaffe/te drickare som äntligen fått förklaringen vart allt kaffe tar vägen. För dricka det är väl ändå ingen som gör, eller? Alltid trott det var i blomkrukor som kaffet försvann men det är tydligen i bakaxlar istället. SAE ??? 80 eller 90 eller 223?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Frågan är helt fel ställd. ---- Hur kan du bygga i ditt tempo UTAN att dricka kaffe??? ----

Jag blev hotad med att just få dricka kaffe om inte bilen var klar och i drift senast 2009-10-23 klockan 15:18 och jag klarade det hela med 0,23 millisekunders marginal. Marginalen var liten men på rätt sida om kaffeavgrunden.

Link to comment
Share on other sites

Jocke4u: Där sa du nåt, Guinnesen är slut....tar mig en liiiiten Lagavulin istället.

Cealm: strax innan jag slutade för idag så välte jag min kaffekopp i golvet, får fixa en ny tills imorrn :(

IMG_0873.jpg

Ska man kapa massa plåt kan det vara en fördel att ställa skivorna upp, inte minst för rygg å knän.

går fint att kapa rätt igenom trät som dom kom med.

IMG_0880.jpg

Detta är mittkonsollens lock, en 90gradare först och sedan böjd runt ett rör med handkraft.

IMG_0883.jpg

IMG_0887.jpg

Den sprack när jag sträckte plåten så det får fyllas med svets.

IMG_0886.jpg

Passagerarens fotutrymme, växellådan tar en del plats :)

IMG_0892.jpg

Efter 2 misslyckade försök att göra radien till instrumentpanelen så gjorde jag detta verktyg i MDF, busenkelt egentligen, plåten klämms fast och hålls rak så man kan banka å ha sig utan risk för bucklor.

Inte helt lätt att få till denna radie som ändrar sig samtidigt som krökningen minskar till nästan ingenting, men kul är det :thumbsup:

IMG_0893.jpg

Dagens skörd.

:racesmile: :racesmile: :racesmile:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Det är nästan otäckt snyggt som du bygger. Fina fartränder på tunneln förresten, skall du verkligen ta bort plast (pappen)?

Ser att du tar lite silvertejep mellan varven.

Allvarligt Kilkenny --- Cealm: strax innan jag slutade för idag så välte jag min kaffekopp i golvet, får fixa en ny tills imorrn ---

DET ÄR ETT TECKEN................

Link to comment
Share on other sites

Michael: det är 1mm och 1,5mm, den tjockare där det behövs(eller känns bättre) stor skillnad i styvhet på bara en halv mm faktiskt.

Det var ett tips jag fick av BeLo för längesen, och han hade helt rätt, igen :)

Vid beställning så uppgav jag dom siffror som Arrowsmith rekommenderat, 4007-10 och 4007-14 tror jag det var.

Men materialcenter hade igen som helst aaaaaning om vad detta kunde vara för siffror???

Jag trodde det var sis, dvs svensk industristandard, men det hjälpte inte.

Sa som det var istället, jag ska bygga en kaross, halvhård och djupdragingsaluminium, då förstod dom :huh:

Kanske det är nya siffror som gäller?

Cealm: Det är icke silvertejp! Någon grön modell med liknande egenskaper som skyddsplasten, lämnar ingen kladd och är jättestark.

Och det är väl helt uppenbart att det är ett tecken, på att gravitationen och betonggolvet smider planer och konspirerar så fort man vänder ryggen till ;)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Vid beställning så uppgav jag dom siffror som Arrowsmith rekommenderat, 4007-10 och 4007-14 tror jag det var.

Men materialcenter hade igen som helst aaaaaning om vad detta kunde vara för siffror???

Hej !

Har du fått siffror av mej så är de som följer:

Havhård (kaross) 4007-14

Djupdragningsalu. (scuttle) 4007-02

Saltvattenbeständig hård(golv) 5754

Det är SIS beteckningar och borde inte vara svåra att hitta.

Jag köpte min alu på EAAB (www.eaab.com) och fick beteckningarna där.

De är stora på alu och bra att ha och göra med.

Link to comment
Share on other sites

Och då kan man ju undra varför ett ställe som dagligen säljer alla sorters metall inte vet vad sis står för? :huh:

Bra att du gick in å rätade mina siffror Håkan :thumbsup:

Å så en bild:

IMG_0905.jpg

:racesmile:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Jag ville inte i första hand göra mitt inlägg för att rätta något, bara bekräfta att det är

SIS nummer du fått och förklara vart jag fått dom nuffrorna ifrån samt tipsa om en bra inköps

kanal för de som ska handla.

Nu har vi sett de salta kexen och kaffepottan, dax att zooma lite på Nightwish planschen/bannern

föreslår jag..... :thumbsup: :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Nightwishfan måhända? Bannern köptes på lisebergshallen under en livespelning precis då dom bytt till nya sångerskan. Jäklar vilken pipa hon har den tjejen! :wub:

Sen kan det bli tillökning på bannerfronten efter årskiftet, då ska jag nämligen på Depeche Mode :thumbsup:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Lägger ut ett par bilder så att det ser ut som jag gör nåt

IMG_0899.jpg

Instrumentpanel No:3, det är plurigt att knacka runt rattstången, och speciellt när det övergår från radie 8 till radie 20, många bank blir det :thumbsup:

Har nu lärt mig att det är lättare att slå lätt många gånger än att dra till utav helvete några få ggr, :hypocrite:

IMG_0902.jpg

Den som känner sig manad får gärna hjälpa till med designen på luftutblåsen vid motorn, vad ska jag ha, hur ska det se ut???

Runda hål, ovala hål, fyrkantiga hål, scoop, gälar, lutande gälar, lungor, sträckmetall???

Alla har ju Paint på datorn, seså inte vara blyg nu, släpp fram konstnären inom er, påverka!!!

:racesmile: :racesmile: :racesmile:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

En plåt som är hålsågad med 20 eller 25 mm hål. Hålen kan sitta symmetriskt men det kan vara snyggare med hålen osymmetriskt placearade. Du menar väl den "trekantiga" plåten som på bilden ännu inte finns runt avgasröret?

Vill du vara lite designad, fräs en trekantig (eller annan form) stans motsvarande sådan som man har för att ta upp hål i diskbänken till blandaren. Två delar och en bult igenom. Du både fräser och svarvar ibland så kunskapen är inget hinder, men inte idag för i en annan tråd läste jag att du just nu är whiskey-påverkad och har du dessutom tagit små salta "cracks". Nej nej ingen maskin, bara tänk så länge...... såja inga maskiner nu ....

Link to comment
Share on other sites

Kanonsnyggt som alltid! :notworthy:

Om du gör stora gälar som "bara" är utvinklade borde du kunna göra en form i hårdträ eller metall, vika och knacka till det utan att nita på gälarna extra? Det blir mest bara i hörnen du måste massera plåten då, resten kan bara vikas. Testa på en skräpbit!

Jag är verkligen ingen designer, men för att det inte ska se rörigt ut brukar det vara en god ide att titta på befinliga linjer (streck) i karossen och sedan förhålla sig på lämpligt sätt till dessa. Du kommer t.ex. ha en vertikal linje i främre och bakre änden av huven som ansluter mot plåten med gälarna. Frågan är om du ska luta gälarna om de linjer du har i närheten är vertikala?

Praktiskt med lutande så att man slipper få in vatten förståss.

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

man tackar!

Nitar är väldigt snyggt, den modellen du kör med på din kärra, inte popnit alltså utan de riktiga. Har du lust å lägga upp en närbild så alla får se? :)

Lutningen är för att få lite fart i det hela, jag skulle kunna göra några löst så kan jag ju tejpa å testa :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att det måste vara en undertryckszon om du inte ska ha gälar, annars kommer det motverka syftet med hålen. Följer tråden med stort intresse eftersom det är en av vintermodifieringarna som jag ska göra på min bil.

Link to comment
Share on other sites

Mina tankar har varit en kombination av ditt första och det andra, men har inte kommit så långt att jag har gjort förslag i paint än...

Har du tillgång till att pressa gälar?

Link to comment
Share on other sites

Falshjul tillverkade å härdade, provkörde på scuttlen igår med hjärtat i halsgropen, funkade helt ok. :thumbsup:

Dessutom så trodde jag att jag visste hur plåt betedde sig, men efter att ha kommit styvt halvvägs i karossbygget så inser jag att det finns massvis att lära sig, återkommer i ämnet. :racesmile:

vart la jag kameran????

Link to comment
Share on other sites

Inga bilder, men en halv noskon har blivit till, rullad å krympt, nu gäller det att passa in grejerna på ett snyggt sätt i resten av karossen. :racesmile:

Engelska hjulet är ruskigt kul att pyssla med, det går otroligt fort när man fått lite kläm på hur man inte ska göra :)

vart tusan är den förbaskade kameran?

Link to comment
Share on other sites

Kameran låg uppe på kylskåpet

På Håkans begäran, Dark passion play :)

IMG_0917.jpg

IMG_0920.jpg

IMG_0922.jpg

En scuttle börjar ta form, efter falsning och dubbelvikningen så blev den riktig styv. (plåten, alltså)

IMG_0932.jpg

4mm falshjul

IMG_0916.jpg

Åsså början på en noskon, sidorna består av två delar vardera

IMG_0926.jpg

mittendelen skall smalnas av så att sidorna passar mot ramen.

Funderar på att ha helt öppen framvagn på sidorna, kan bli en snygg kontrast mot all slät plåt.

:racesmile: :racesmile: :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...