Jump to content

Grahm

Forumdeltagare
  • Posts

    51
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

About Grahm

  • Birthday 11/09/1975

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Mikael Grahm.
  • Ort
    Kallinge

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. kolla med http://manton.se/ jag har för mej att jag inte gav så mycket för mina muttrar.
  2. Hej alla. Har varit och svetsat lite till. bågen svetsad och väntar på ett par snesträvor samt en mitten bit till bälten. Lyfte i motor och satte på detaljerna till hjulupphängningarna. sumpen sticker ner ca 45mm under ramen så den får nog modifieras lite iallafall. Jag har inte spännt fjädrarna mer än med handkraft så den är lite mjuk. Hoppas den reser sig lite också för just nu är den i lägsta laget och klarar inte 7cm som lägsta punkt. Sen blir det baksträvorna till bågen, fixa styrstång, bältesfästen, pedalställ och torpedplåt, styrväxel mm så kanske man kan köra en SFRO1 någon gång under nästa år :)
  3. Wohoo igen :) Ett par spacerplattor från Manton kom och hoppade in i garaget idag. En sak till att bocka av :)
  4. Whooh fick ett litet paket i dag :) Ett par Fighter stolar från Ridetech med fyrpunkts bälten. Ett par sekunder senare var den med skohorn nedtryckt i ramen provisoriskt :) Ett par sekunder till så satt jag och funderade lite på vart jag skulle köra :) kan ju inte vara så mycket till att göra.... :prop: monterade även par stylingdetaljer nu när den har fått en stol, ser ju rätt rejsigt ut :racesmile: dom kommer nog inte stanna så länge men för 39:- så fick man ett gott skratt iallafall :) Mvh Micke. Nu med skavsår på skinkorna... :)
  5. Jo det är ett sätt man kan göra det på. Bra med lite idéer så man kan välja och vraka lite :)
  6. Jo tanken är att wiren ska sitta i botten, får kolla om det känns lustigt när jag kompleterat stället och fått de lite mera på plats. Ska spara länkaget från bmw stället så kanske man kan bygga om pedalen likt koppling och broms.
  7. Jo det får nog bli en bit silverstål. Får ta en koll i materialförådet :)
  8. Har svetsat lite idag. Ett stycke pedalställ. Test med pedaler. Kollade lite hur det såg ut i ramen :) Så nu är det dax att fixa det sista i sittbrunnen så jag kan montera pedalstället. Vad använder ni för tryckstång till bromsen? funkar det med en 12.8 bult i lämplig dimension? eller en silverståls bit? Mvh Micke.
  9. Jotack jag testade att sätta mej på golvet för att se hur det kändes och då satt jag som en äldre dam med hatt och tittade igenom ratten :) Sista monteringen av stången lär väl bli när jag fixat ett par stolar.
  10. Tjoho på Håller på med att måtta in sittbrunnarna och diverse detaljer. Lite pedaler byggda av fyrkantsrör. Bussningar till pedaler och koppling. detaljer som ska svetsas ihop till pedalstället. Ett försök till att hitta en bra possition för ratt. Ratten ska bytas till en Momo ratt som jag fick av en bekant, så då behöver jag ett nytt rattnav och ska se om det finns snapoff nav direkt till sierra stången. Ska beställa en ny klinga till Rage sågen också, den har nog fått gå lite hårt så den skär inte så mycket som att den försöker mala bort materialet. Ha det bra :) Mvh Micke.
  11. Absolut :) de e bara att komma. har precis kommit in efter att jag rensat chassit från rörliga delar och fortsatt med svetsningen. Ska se om jag kan börja med sittbrunnarna imorgon :)
  12. Hej hopp alla. tänkte det kanske var dax att damma av denna lilla tråd lite igen, det var ju ett tag sen nu :) Det har ju stått still ett tag pga hus renovering, diverse andra undanflykter och lite tappat sug. En kompis ringde för ett tag sedan och nämnde att han och hans bror var på gång att ge sig in i detta lilla träsk och att dom skulle åka till kitcarsweden i Karlskrona (Nättraby) för att titta på deras GBS Zero kit dom hade och kanske få provköra deras "skyltex". Det gjorde vi och jag fick åka en runda och det räckte för att suget skulle komma tillbaka som en käftsmäll :) Letandet efter navkåporna till sierra hubbarna började med att Ford inte tillverkar dom längre och att beställa från England kändes inte helt rätt när det bara var två små kåpor. Jag lyckades hitta ett par som sitter på någon typ av bilsläp på Meca. Knott 64mm. Jag fick buckla till flänsen lite som ett kryss då diametern var lite för liten men sen satt dom som en smäck. Jag kollade lite på hur bakvagnen såg ut och märkte att en av fyrkantsprofilerna hade böjt sig lite pga att jag inte hade gjort färdigt och inte hade några snedsträvor. så det enda rätta jag kunde se var att slipa bort ett par punktsvetser och plocka bort det sneda och bygga om. Hade lite otur med min Kemppi svets (matningen gör som den själv vill) så det var lite svårsvetsat. Fick låna en enfas kemppi av svärfar och vilken skillnad det var... i glädjeruset över en fungerande svets så råkade jag börja helsvetsa chassit, nu är det lite kvar att ta undertill så det blir att vända på paketet. Ett par grövre rör inhandlades till störtbågen och efter ett par timmars vatten och sandfyllande och bankande testade jag att bocka med biltema bocken. jag fick lite veck på insidan av ena bocken och vet inte hur jag ska göra riktigt, tror ni det är problem med hållbarheten pga vecken eller är det mest "skönhetsfel", röret är sömlöst kalldraget 60.3mm med 2.9mm gods. liten test av placering på båge ska sänka den en liten bit till hade ca 15cm över huvudet vid provisorisk sitt test, finns det någon standard på höjden? tycker mej komma ihåg att jag läst något om 5 cm över huvudet med hjälm på. sen fick vi lite fnatt idag när grannen var och hälsade på så vi kastade på hjul och lyfte ner projektet på golvet för att se hur det ser ut innan svetsningen ska ske på undersidan. Hjulafton :) Det som kommer närmst nu är: helsvetsa det befintliga och fixa golvet. lyfta i motorn och fixera den med motorfästen och dyl. beställa spacerplattor till bakänden för breddning av BMW axlen och byte av bultmönster. pedalställ. styrning. leta upp en rolig och skön modell av stol eller bygga egen. fixa sittbrunnen. och en himmla massa saker till :) sen någon gång framöver kanske det blir SFRO 1 :) ps sorry för kvaliten på bilderna ni får tjoa om det är något speciellt nin vill se så kan jag fixa en bättre bild på de. Mvh Micke.
  13. jahapp så nu är det bara att börja riva Sierran då :)

  14. Köpte sågen på Ebay uk totalt med frakt runt 3000:- ,fick byta kontakten på kablen bara.
  15. Här var det tätt mellan updateringarna :) Lite har hänt i garaget iallafall. McSorley-fronten fick lämna sin platts för en lite modifierad Gibbs front (25mm högre), även ett par utav ramrören fick flyttas och nya motorfästen ska byggas. Jag har iförskaffat en ny såg till metallkapning och den fungerar bra, stänker lite varma spåner men fungerar ok. Var inne på Haynes forumet och såg att dom gjorde ett gruppköp på stötdämpare så där lyckades jag slinka med, det ligger 4 fina dämpare på bänken :) Forden jag köpte fick släppa ifrån sig lite delar, dom var täckta i en puppaliknande substans. Det var dax att testa lite el-kemi för att få bort den otäcka substansen. Efter 10 min såg det lugnt och trevligt ut. Efter ytterligare 2h såg det lite annorlunda ut. Ett dopp någon? :) Lite bearbetning med borste visade att det fanns ett par hjulnav under substansen. Nu är det dax för bromsok att ta sig ett bad, sen blir det en resa till Biltema för lite renoverings satser till diverse. Det rullar på, kanske inte så snabbt men iallafall åt någon typ av riktning. :) Mvh Micke.
×
×
  • Create New...