Jump to content

Björns Locostbygge, Emekseven blir till!


Recommended Posts

  • Replies 1.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Där var den:

art no:36144 ---> 109 spänn, dvs mer än en st PHxxxxx fälg

fan, nu springer väl alla å köper såna här, bara det inte blir nån jävla trend ;)

Jag har en sådan som tutknapp sedan i vintras. Vill bara säga det så du inte tror jag har härmat dig....

Link to comment
Share on other sites

Edit: visst är hon fin? Där fick Thomas nåt att bita i :)

Sååååå, då kommer följdfrågan (igen) däckena är 195:or, vad kan tänkas vara optimalt?

Behålla 195 fram å bredda till .......225 bak?

Nu finns det ju möjlighet att få precis vilken bredd som helst. ponera att det kan bli någon extra häst i stallet nån gång i framtiden

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Har också funderat på fälg/däck dimensioner... kommer köra med 205 bredd fram. Visst ser det mysigare ut med lite fetare bak...men hur påverkas väghållningen egentligen? Eftersom en sjua är såpass lätt och många har några extra pållar under huven så lite extra grepp vore ju inte fel...eller?!! :blink:

Link to comment
Share on other sites

Släng på fyra beg 205:or och kör bilen ett tag och testa balansen. Är det tydligt överstyrt får du köra bredare bak... så hade jag gjort i vart fall. :)

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

saxar lite från tidigare i tråden, något nerkortat då:

Cealm sa: CealmSeven och CealmSeven V8 har båda: Bak 225-50 16 och fram 205-55 16

Belo sa: Jag åker på Pirelli Zero 225x50x15 ZR runt om. Det håller i fint! ;-)

Morty sa: 205 fram och 225 bak kan bli estetiskt rätt i mitt tycke.

Jay-c sa: 245 säger jag, jättemjuk gummiblandning så den sprätter iväg bra från glasskiosken

Ezroller sa: Släng på fyra beg 205:or och kör bilen ett tag och testa balansen.

Jag själv säger: 195 fram och 225 bak.

Är jag riktigt klok? :huh:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Haha.. NEJ! :D Men då hade du nog inte byggt sjua alls om du varit klok! Mao e du i gott sällskap. Men i ärlighetens namn.. har man diffbroms kan det kanske funka; mer krängare bak alltså. Men jag tror nog ändå på en bil justerad till att ha bra balans med samma däck fram och bak... mest lättkört och troligen snabbast. :)

Link to comment
Share on other sites

bra, då vet jag, jag är i gott sällskap, och diffbroms finns på hyllan. :thumbsup:

får mina däck avkrängda i slutet av veckan mot en mindre muta, sedan väntar blästring, sen breddning bak, provkör, å breddar sedan fram om det behövs.

Link to comment
Share on other sites

En hög med bilder:

IMG_0976.jpg

Stick-skär så nära chucken som möjligt

IMG_0980-1.jpg

IMG_0983.jpg

Och navet spändes med en specialare fast i dubbdockan

IMG_0982.jpg

Vilket ger ett en mycket god möjlighet att få det hela rakt och med rätt spalt i fogarna.

IMG_0985-1.jpg

Remsa på 30x8mm ilagd,nästes på plats, riktigt smidigt och lätt att få det hela runt.

Pappa Vimar med på bild :)

IMG_0987-1.jpg

Såhär blir det, kanske vitlackade...vem vet....

På tidag ska det svetsas så ögonen poppar ur :D

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

app app app... inte svetsa allt på en gång vettu, även om det lockar :)

Kuriosa: En breddningsremsa L=1185mm ---> 1185 x 2(långsidor) x 2(in å utsida) x 2st Fälgar = 9480mm svetsfog :blink:

Kan ta en stund..... kaffe intravenöst löser nog detta.... :D:)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

En espresso är en sorts super-koncentrerat kaffe som man gör i en maskin med en massa vred på. Perfekt för maskin- och apparat-nerdar. :D

Man blir extra skakig av espresso. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Njaajanej ähhhhhh eller?

Vitt eller orange är väl ok men är det det allra bästa till ren aluminium verkligen? Orange som ser ut som eloxerat i så fall. Håller med om att skall vara en ljusare färg. Eller menar du "knallorange".

Har du något exempel eftersom du föreslår orange --- vitt. Bild??

Link to comment
Share on other sites

Klockrent orange om valet endast är mellan orange och vit men du måste "blinga på med" lite annat. Fast jag kan bli lurad av det svarta för orange och svart är en sån där, ursäkta uttrycket, vanlig kombination. Du hittar den lite här och var. Blir alltid bra och det syns på Porschen (för det är väl en sån).

Du har aluminium för din svarta noskon hänger på väggen, glömt bort det???

Jag vill se Porschen Photoshoppad i al-färg med orange fälgar för att slutgiltigt hålla med.

Slutsats--- > Photoshoppa eller leta på nätet eller varför inte klippa ut hjulen och Photoshoppa in den med din al-bil på samma sätt som när vi resonerade om hur bilens rumpa och linjer skall se ut.

Hoppas Alfaronny läser detta för han är riktigt bra på att fixa med beslutsdesign. förse forumet med en sidobild på AL.bilen så kan jag råka slinta i PM funktionen och av händelse få fram Alfa----- i ett brev som egentligen skulle gått till dig. Men bara om han missar det här.........

Låter det som en ok arbetsgång?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Efter att ha tittat på Porsche bilden här ovan alldeles för länge:

Orangea fälgar, ram, båge, backspeglar och eventuellt en rand på sidan + lite i fronten på noskonen.

Karossen blanksvart.

Svarta säten med orange söm.

Motorn växelvis svart/orange.

:wacko: :)

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: --- Karossen blanksvart. ---

Kör med orange som du skriver eftersom du har ändrat till svart bil i huvudsak. Kommer du kroka ner gamla noskonen istället för den i Al. Hur gör du med Al skärmarna. Svarta de med?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Inte för att rakka ner på ditt färgval, men blir det inte lite copycat porsche wannabe? Jag tycker att din bil är en av de snyggare som jag har sett och tycker nog att du kan hitta ett lite mer "eget" färgschema till den.

Som sagt det är din bil, synd om folk inte ser den för vad den är utan en wannabe porsche. :(

Bara jag som tycker(inget att bry sig om, om man inte vill).

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Det där är en bra åsikt faktiskt, vi är ju på dröm-stadiet ännu så här kan man säga precis vad man tycker :)

Tack för förtroendet :icon_oops:

Ny idé:

Vita fälgar, ram, båge, backspeglar och eventuellt en rand på sidan + lite i fronten på noskonen.

Karossen blanksvart.

Svarta säten med vit söm.

Motorn växelvis svart/vit

:wacko: :)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Känner att jag måste lägga en kommentar här.

Har följt bygget från början och måste bara säga att man blir glad av att kika in i tråden och se alla uppdateringar :D

Allt är så klockrent gjort från början till slut. Speciellt tig svetsningen i aluminium :)

Kan själv tiga aluminum och vet hur sjukt roligt det är :)

Fortsätt som du gör, och det är inte en bil du bygger, det börjar bli mer av en konstverk ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej Kilkenny

Kul att man kan inspirera och uppmana till eftertänksamhet ibland, jag tror att Svart/Vit kommer vara mycket snyggt på din bil, man kan ju sedan kopiera det man gillar av en annan design om vart det skall vara olika färger men att ha sitt eget blir ju lite roligare.

Keep up the good work! :thumbsup:

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Vedde: Det är ju precis detta forum är till för , tycker jag iallafall, att det ska vara ett bollplank, att bara prata med sig själv leder sällan till utveckling, snarare tvärtom :) att man kör sitt race ändå och ångrar sig sedan. :wacko:

Fälgarna blästrade ännu en gång, och topparna nedslipade, nu ska jag bara få tag i ca-primer innan det är dags för spackel å lackning.

Kameran hade jag med mig men jag glömde ta kort istället, men det är inte så mycket att se för tillfället ändå ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...