Jump to content

Björns Locostbygge, Emekseven blir till!


Recommended Posts

  • Replies 1.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tack gubbar!

Var just ute på en runda med farsan upp till Hamburgsund och tillbaks.

Solen i horisonten, kurviga vägar och 15 grader ute, riktigt najs.

Imorrn får det nog bli en liten sväng till...kanske....

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Grattis!

Visst är det en speciell känsla!

Kör dit det finns folk och parkera bilen och köp en glass, då får du se andras reaktioner - vilket är minst lika kul.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Dåså, nu har lådbilen varit laglig i över en vecka, och det hela börjar väl sjunka in ganska bra. :prop:

Fakta: Det är jävligt kul att köra riktig bil, helt underbar känsla att glida omkring på kurviga kustvägar i bara t-shirt och hjälm med solen lågt i horisonten, eller närsomhelst annars för den delen.

Jag har blivit starkt beroende tror jag. :lol:

Och inte har det krånglat så farligt som jag befarade heller, efter två dagar så gick en soppapump, visade sig att en O-ring var felmonterad och hade tagit sig in i pumphjulet (Biltema) men jag fick ersättning utan diskussion.

Resan till Kinnekulle gick bra, kryssade mellan skurarna hela vägen och klarade mig helt torr, och på vägen hann både Jörgen och Krolleg ikapp.

Och ett stort tack till BeLo för plats i hans tält förresten. :thumbup:

Så, det luriga har varit att bilen dragit kopiösa mängder bränsle, minst 1,5 och gärna 2 liter milen, även vid lugn körning, felet blev värre under bankörningen(ryckigt vid låg/dellast), men den gick alltid som ett skott på fullast så det var väl inget bekymmer egentligen. B)

Eftersom den gick ryckigare och ryckigare så bestämde jag mig för att inte köra på banan dag två, utan hoppades på att den inte skulle säcka ihop på hemvägen. (Dessutom så smälte ju mina däck tillslut så det var nog klokt i dubbel bemärkelse)

Resan hem gick bra men väldigt nervöst på dellast fortfarande och tomgång hade jag ingen alls tillslut,

väl hemma så bytades:

Luftmassemätare, utan resultat.

Bränsletrycksregulator, -"-

Bränslebox -"-

Tändbox, -"-

Returledningen för soppa drogs temporärt utanför bilen, -"-

Och till sist Lambdasond, fortfarande ingen skillnad....hmmmmm.

Sen kom jag ju på att jag har diagnosfunktion på skrället, lyxutrustning alltså....

Datorn tyckte att det fortfarande var fel på luftmassemätaren så jag bytade till ännu en annan , och passade på att montera en helt ny Lambdasond, och vips! Nu går han som han ska. :thumbup:

Det jag tror har hänt: Luftmassemätaren har varit av fel modell hela tiden, och har succesivt blivit sämre, vilket har fått motorn att feta på rejält med bränsle, vilket i sin tur har sotat igen Lambdan, som då gett fel/inget värde, varpå datorn fetar på ytterligare mer bränsle för säkerhets skull!

På Lh jetronic 2,4 systemet som jag har är Lambdan med och reglerar på just låg/dellast för att sedan gå på förprogrammerat vid fullast, där gick den ju riktigt bra, så jag tror på denna förklaringen så länge.

När jag sedan skulle provköra en sväng så kom jag inte mer än ett par kilometer förrens varvräknarnålen ramla ner i bott, mjaha tänkte jag, glapp troligvis.

Sedan ramlade hastighetmätarsnålen ner efter 200m, ajfan.

Ytterligare 500m längre bort slocknade allt ljus, helvete, lågt med ström?, vände hastigt och puttrade hem, mätte upp 8,4 volt på batteriet.

Det visade sig att jag långsamt steker batteriet, batteriet sitter helt enkelt för nära turb/grenrör. Köpte ett nytt batteri, dunkade dit den, mätte 14,2 volt direkt, inget fel på dynamon alltså, och borrade upp ett gäng kylhål framför batterilådan, och nu verkar det fungera bra igen.

20120710_170450-1.jpg

20120710_173209.jpg

Är det bra väder imorrn så blir det slussarna i Trollhättan. Och mjukglass.

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Tackar.

Pressningen är gjord i en sick/fals maskin, dvs rullade fram, så man kan få vilken form man vill utan att tillverka en massa pressverktyg. Kom upp och kika om du vill. :thumbsup:

Kom förövrigt just hem från slussträffen i Trollhättan, kryssade mellan regnskurarna som vanligt och rullade in i garaget 10 sek innan regnet började ösa ner, utsökt tajming! :racesmile:

Och nu ligger förbrukningen under litern! Miljöbil.

Link to comment
Share on other sites

Igår var det långkörning, var nog ute i totalt sex timmar på småvägar runt uddevalla och sedan upp till grebbestad, och tillbaks mot Lysekil på alla småvägar vi kunde hitta. :thumbsup:

När vi tillslut nådde smögen vid typ elvatiden på kvällen bestämde sig växelkonsolen att gå av, bara sådär i lugn fart.

Konstigt att det inte händer på Kinnekulle exempelvis? Hursomhelst, så länge det går att laga med najtråt så är det inte trasigt, och vi lyckades få i fyran, och med marinveven i motorn så gick det fint att puttra hemåt, dock fick kompisen sitta och lyfta spaken hela vägen annars skrapade det lite otrevligt.

20120716_111509.jpg

Efter lite grävande kunde man se felet tydligt, utmattning i svetsfogen, det rör sig nog mer här än vad jag hade trott.

20120716_121933.jpg

En extra fjäder och en massa ampere så blev den som ny, fast bättre. :thumbsup:

20120716_135115.jpg

Och jag lade ett snitt i mittkonsolen så man inte behöver ta ut passagerarstolen varje gång man skall komma åt kardantunneln ovanifrån, finishen skjuts till nästa år.

20120716_134945.jpg

Nu får det bli en sväng runt bullaresjön. :racesmile:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Motorn har inte gått riktigt som jag velat nån gång hittils, även om den varit pigg, har varit lite ryckig på dellast, och ibland så har den hostat och smällt om man gasar hastigt (och det händer ju att man gör det)

Bytade spjällägesgivaren igår, och nu är motorn hur snäll som helst, känns som en helt annan bil. :racesmile:

Sen kan det hända att det hamnade ett T-kors på wastegateslangen också men jag vet inte vem det kan vara som springer runt och monterar sånt på våra bilar?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Nu tänker jag avsluta den här byggtråden för gott, eftersom att det är ju en byggtråd och bygget är klart!

Men! Man slutar ju inte skruva bara för att man är klar, så fortsättning följer i min andra tråd.

Se fortsättningen ---> Emekseven Fas 2

Som ni säkert vet så inträffar det alltid roliga och intressanta saker runt våra bilar, och det är en stor del av våran hobby visar det sig.

Några få vågar komma fram och fråga om dom får provsitta,vissa ger en spontan tummen upp och många vrider på nacken och stirrar, oavsett åldersgrupp, bilintresserade eller ej.

Och det är det som är så jävla kul, folk som faktiskt inte bryr sig det minsta om bilar kommer ändå fram och frågar roliga saker.

Som när jag stod i Färjekön från Flatön på väg till Lysekil, framför står en farmor med sitt barnbarn vid sin minibuss och bägge(!) skruvar på sig nervöst innan farmodern smyger sig fram släpandes på pojken och ställer följande fråga:

"Alltså jag måste bara få fråga en sak?"

-"Ja?" svarar jag inifrån min integralhjälm.

"Alltså, ehhhm, ÄR det en bil?"

Varpå jag skrattar försäkrar henne att "bilen" faktist är en bil, ja den är laglig att framföra på allmän väg och jag har minsann byggd den själv.

Eller när jag rundar ett gatuhörn inne i Lysekil, och kommer upp bredvid en pappa med sin lille son i ett fast grepp i sin hand.

När pojken ser min bil så börjar han hänga nästan horisontellt rakt ut från sin far som snabbt får agera motvikt, varpå pojken höjer sin röst rejält för varje ord:

"Titta pappa en RÄSERBIL!!!"

Han fick en rejäl urvarvning till svar för han hade ju helt rätt, det är en racerbil.

Eller när man fräser fram på motorväg och plötsligt ser en småbil av utländsk härkomst envist kämpa sig upp jämsides i redan ganska hög fart, bara för att upptäcka när man vrider på huvudet, att alla 3 (förutom föraren) trycker sig upp mot sidorutorna, fotograferar vilt, ger tummen upp och hånflinar.

Kan man svara på annat sätt än att ge tummen tillbaks och demonstrera hur en riktig omkörning går till? Nej, det kan man inte. :)/>

Eller som när vi åkte till kinnekulle, på klubbens årliga träff, och jag faktiskt hängde med någotsånär i tempot med många andra fartbaroner, i en liten plåtburk man byggt själv utan att jag kört på bana förut.

Sådan tillfredställelse är inget som går att köpa för pengar.

I skrivande stund har det blivit 550mil sedan jag fick skyltarna, och det har varit otroligt roligt hela vägen, även om vissa grejer har bråkat lite så är det helt klart värt det.

Glöm aldrig det, ni som är på väg att fixa er en egen seven. :)/>

Vissa av er kanske känner igen orden, inte så konstigt eftersom jag helt klart är inspirerad av denna post: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=9547&pid=103057&st=0entry103057

Avslutningsvis så vill jag tacka alla som hjälp till och förverkliga en dröm (ni vet vilka ni är),

och för allt stöd å hejarop.

20120703_102846_zps475c862f.jpg

Stort tack allesammans. :)/>/>/>/>/>

/ En supersevenägare tillslut.

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...