Jump to content

Björns Locostbygge, Emekseven blir till!


Recommended Posts

Kilkenny: Ett andra inlägg från ditt trevliga samvete som numera känner sig lugn och trygg att plan och mål går som tänkt. Ditt samvete blev lite oroligt en stund där men ---- idén innefattar en viss svarvare, och även en viss sömmerska,--- det känns igen och du är numera friad från misstankar om avsteg mm.

Men ditt samvete håller koll, dygnet runt (utom torsdagar kvartal ett mellan klockan 15:00 och 18:30)

Bästa hälsningar från ditt samvete, via du vet vem (eller hur?)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jepp, nån bra idé på lager?

Rund version

post-2753-126315632549_thumb.jpg

Denna kanske passar din form bättre

post-2753-126315638226_thumb.jpg

några förslag, om de passar ditt bygge är upp till dig att avgöra ;)

(Jag skrotade den rektangulära modellen eftersom jag inte kunde göra den tillräckligt smal för att smälta in bra med min tunnel)

Link to comment
Share on other sites

(utom torsdagar kvartal ett mellan klockan 15:00 och 18:30)

Ehmm, vad har jag missat nu? är det bingo då? eller kanske logdans??

Andersk: Den runda va fin, sådan tänkte jag göra , men sen kom jag på den andra. (som ingen vet hur den ser ut än) :)

Hur gjorde du den?

Clecos är grymt bra :thumbsup:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Konsollen gjorde jag så här:

Vik en kant med lagom radie i sicken (går lika bra med et rör och hammare)

post-2753-126316055334_thumb.jpg

Krymp kanten tills det blir en cirkel

post-2753-126316052989_thumb.jpg

Gör en cirkel med nedsänkning, ungefär så här:

post-2753-126316052513_thumb.jpg

Skär rent och svetsa ihop, sen är det bara ett hål som fattas

post-2753-126316052089_thumb.jpg

Har man en Pullmax är det mycket lättare....

Link to comment
Share on other sites

Här kommer sena kvällsrapporten:

Idag har jag mest justerat, hamrat, mätt, justerat, och hamrat lite till, syns inte så värst, men jag har fått flera tråkiga jobb gjorda :thumbsup:

IMG_1100.jpg

Inredningen i bagaget, lite lustigt formade plåtar, kommer att täta med karosserikitt tror jag.

Alu-plåten kommer gå att dra ut åt sidan och på så sätt frigöra tank å bakaxel.

IMG_1102.jpg

Bägge sidbågarna kapades bort, och mätte lite, satte dit dom igen, nu betydligt högre.

Nu finns det plats kvar när fjädringen bottnar :)

IMG_1106.jpg

Min nya specialtång, den här har sparat otroligt mycket tid idag.

IMG_1110.jpg

Används till att finjustera välvda ytor, nu är det tajt hela vägen runt på scuttlen, noskonen fick sig en omgång också :515:

Går att böja med åt bägge håll, med bra känsla :thumbsup:

IMG_1113.jpg

Noskonen ville icke vara med på att böja sig som jag ville, fick snitta upp en fin tårtbit läns med mitten och svetsa ihop den igen, krympen klarade inte att går tillräckligt långt in, men nu börjar det likna något, pust...

Imorrn tror jag det är dags att böja till en huv :) bäst den blir bra direkt för nu har jag snart slut på alujummjummplåt :unsure:

:racesmile: :racesmile: :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Bra att du tar tag i "tråkjobbet" också. De skall ju göras trots allt.

Ta ett steg tillbaka i verkstaden och titta 5 mintuer på bilen. Ser du vad vi andra ser? Det är lätt gjort som byggare att missa det, man står så när att skogen syns inte för all aluminiumplåt, här blev det fel menar träd såklart.

Det är en bil! Är du det minsta lilla osäker häng då på däcken så garanterar jag att du ser vad vi ser.

Du har många byggdagar kvar, sedan får du ta jobbledigt (dvs jobba) ett par dagar för att vila från bilen. Frammot torsdagen veckan därpå kl 19:00 kan du börja byggeriet igen.

Link to comment
Share on other sites

De senaste inläggen har fått mig att fundera på hur andra ser på sina projekt.... mitt ser jag som ett verktyg för rejäla adrenalinkickar, sätta snabba varvtider i.. jakten mot nollpunkten?? En säker och snabb död? *S*

Tror jag sett Le Mans för många gånger... ni vet den med The King of Cool..

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: visst är det så... "Det är en bil!" bara ett par dekorationsskyltar kvar ..... nästan ...

Svaret på ezrollers fråga: Varvtider och adrenalinkickar det kan jag överlåta åt andra, Drake till exempel eller ezroller. Att bygga mekaniska saker och framförallt att bli klar inom rimlig tid samt att ha ett eller ett par stycken bilbyggen eller hjullastare eller grävmaskiner eller något annat mekaniskt i "pipeline" det är sånt jag blir glad över. Plus forumet också, inte att förglömma samt träffas live (och kanske få äta biskvier).

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Intresset för dessa bilar är väl en idealisk kompromiss av tre världar. På sommaren jagar man nollpunkten (men försöker överleva), på vintern bygger man (om) och under tider som man inte får vara i garaget är man på forumet. Ser ni några brister i resonemanget??

Link to comment
Share on other sites

Morty: Nä, inget att tillägga :)

Idag har jag både hotat och slagit noskonen :515: , hur många hundra slag vet jag inte, men nu börjar jag få fason på den, den passar iallafall, sista finishen får bli med spackel.

IMG_1115.jpg

Min sista helplåt, gissa om jag skar försiktigt, vill ju inte klanta mig nu precis :wacko:

IMG_1124.jpg

Och det lönade sig, passar alldeles utmärkt :racesmile:

Körde det gamla tricket att böja för hand runt en gastub, funkade fint.

IMG_1123.jpg

Å hyggliga linjer verkar det bli.

IMG_1125.jpg

Hade först tänkt att göra en lååång bula för att ge plats åt kamdrev, oljelock å fördelaren, men så hostade hjärnan igång, varför inte göra en sån där snygg droppformad-hotrod-svullo stället?

Tog en halvtimme att rulla fram denna...

IMG_1133.jpg

...så jag gjorde en till :) tänkte nita fast dom med riktiga alunitar, sedan lacka ovanpå, kan bli läckert :thumbsup:

IMG_1136-1.jpg

Typ sådär, kanske...

Är nu inne på andra storpacket med Billy´s Panpizza, jättebra för magen!

Speciellt ihop med alldeles för starkt kaffe :D

:racesmile: :racesmile: :racesmile:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Gott dagsverke, och kameran fungerar. Håll lite koll på laddningen av kamerabatterierna så det inte blir stopp plötsligt.

Jag gillar speciellt din bild nummer fem i ditt inlägg ovanför. Den bilden som är tagen precis rakt framifrån. En "riktig fet bil".

Link to comment
Share on other sites

Byggandet har helt klart sina poäng.. särskilt nät man kommit dithän att man kan börja göra förändringa och se hur det lirar med varvtider och körbarhet... :prop: :racesmile: :hypocrite:

Billys Panpizza är uschligt på de allra flesta sätt skulle jag vilja påstå. Och har nog en tendens att påverka prestande både lång- och kortsiktigt...

Link to comment
Share on other sites

Det är lite skillnad mot när kompisens juggepappa gjorde ett scoop till sin Fiat 131 på 80-talet, t.o.m ungarna i kvarteret skrattade :D

Jag har själv funderat på att skippa popnit på vissa ställen och iställlet använda rostfria M4 insexskruvar, ser ganska tufft ut tycker jag, lite mekanokänsla, kanske skulle passa till dina bulor, lackade bulor med rostfria skruv som kontrast?

Link to comment
Share on other sites

Gerhard: kromspray då? :prop:

Cealm/My consciusness: Will do, yes box!

ezroller: nämnde jag att jag tryckt i mig ett storpack med piroger också?

Pågen: Jaaa, där sa du nåt, beroende på vad det nu blir för färg på karossen så kan det bli en riktigt snygg kontrast, ska tänka på`t. :)

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Jag har inte sett dagens rapport än (för den är annu inte skriven av dig) men jag har ett par justeringar att göra. Det gäller ditt intag av mat för att kunna hålla det intensiva byggtempot du är inne i.

Vi skall lägga in en liten kulinarisk sensation (chock) = lite grönsaker. Skicka ut någon och köp:

1 liter mjölk = nyttigt obs skall drickas...

1 salladshuvud, valfri sort

1 paket rädisor

1 gurka

1 eller kanske 2 äpplen

1 flaska dressing av lämplig sort

Skölj och skär ner (med kniv inte skärbrännare) grönsakerna i en skål eller vad du kan ha tillgängligt.

Blanda i dressingen och ät.

Det är inte så mycket grönsaker i Billys eller Piroger.

Vi tar gärna emot kort på den är lilla grönsaks-chocken. Och så klart som vanligt bilder på bygget.

Smaklig måltid.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Sallad, trevligt, får nog steka på något blodigt kött till detta. :)

Vad kallas denna variant, tankarna går åt coleslaw....cealmslaw?

Har farit runt hela uddevalla å letat alu-nitar, kammat noll, nån som vet vart det finns?

BeLo vet, han har en snygg modell på sin bil. :thumbsup:

Köpte biltemas bromsok mod 240 runtom, å lite annat godis till garaget. :)

Har även forskat runt lite vart man kan få tag i gummilister, äre nån som vet så får man gärna höra av sig.

Link to comment
Share on other sites

det är flygplans nitar du skall ha i sådana fall :)

Antingen ringer du saab å hör med dom om du kan köpa där eller om dom kan tipsa om nått.

Eller så kan du be mig att fråga plåtarbetarna på jobbet lite snällt om dom vet vart du kan köpa.

Eller så kikar du länken

http://www.aircraftspruce.com/catalog/hapages/solidalumrivets.php

Link to comment
Share on other sites

Nitar är nu på väg med post, tack Christer!

Fått Nya SFRO-Bygghandboken också, den är mücket intressant, fina bilder å så, skall studeras noggrant :)

Och dagens arbete då...Ja vad ska jag säga? Totalt hjärnsläpp :banghead:

Började måtta in nya styrväxeln i ramen, visade sig att jag kan använda dom gamla förlängarna till armarna, men dom måste kortas, tänkte passa på att svarva nya fina nylonbussningar till kuggstången, sagt å gjort, ger farsan noga instruktioner om mått å sånt.

(han svarvar mycket snabbare än jag,dessutom tycker han det e skoj :))

Fin passform, löper fint på kuggaxeln,inget glapp, men när vi bonkar dom på plats, tvärstopp!

Lokaliserar felet till fria änden (tror vi), svarvar upp denna något, innan vi efter mycket grubblande inser att det ska ju inte vara någon bussning i den änden växeln sitter i , där är det (vet vi nu) kugghjulet och plast-stödet som ersätter stöttar och centrerar axeln.

Ur med denna, justera glappet mot kuggen, och ur med den nu för stora bussningen i fria änden.

Tillbaks på ruta ett alltså, å sista biten nylon gick åt......

har iallafall lärt mig något.

Imornn blir det Aftershave å Anders Eriks i Gbg, med mat å allt, får trösta mig med det. :racesmile:

Lördag blir nästa byggdag :thumbsup:

Peace out

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Sallad, trevligt, får nog steka på något blodigt kött till detta. :)

Vad kallas denna variant, tankarna går åt coleslaw....cealmslaw?

Har farit runt hela uddevalla å letat alu-nitar, kammat noll, nån som vet vart det finns?

BeLo vet, han har en snygg modell på sin bil. :thumbsup:

Köpte biltemas bromsok mod 240 runtom, å lite annat godis till garaget. :)

Har även forskat runt lite vart man kan få tag i gummilister, äre nån som vet så får man gärna höra av sig.

Hej ,vad för sorts nit ska du ha ? vet var det finns 4 mm diam med längd på ca 20mm och kullrig skalle, det ligger drivor av dom .betalade 25:- kilot.. köpte 1 kilo.

Har som sagt en del hemma men om du ska mycket så är det hos Bäreberg Järn o Maskin (BJM)liger bortom grästorp som dom finns att köpa.

Hör av dig om du vill ha av mig, 0733-328258 så kan du samtidigt kolla in mitt bygge i THN.

Jörgen

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Lite OT, om man använder vanlig popnit, blir det inte ett hål i mitten då så vatten kan rinna in i ramen? Det kanske inte är något problem men det skadar inte att fråga...

Om man vill/behöver använda popnit så finns det "trycktät popnit" att tillgå.

Den har det fula hålet på ovansidan där skaftet sitter, men är tät i botten så den inte läcker.

Tycker dock att om man lägger till extra arbetet med vanliga nitar, så är det betydligt snyggare.

Detta är naturligtvis under förutsättning att man kommer åt baksidan.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Han har redan berättat för mig hur man gjorde förr  :D

Jag har också farsan som jobbat med bilar oavbrutet sedan 1955!! Förutom lumpen, då. Och han tycker fortfarande om att renovera startmotorer och generatorer. Tyvärr har jag inte lyckats involvera honom i bygget än, har du ngt bra tips? Man skulle ju gärna ha lite hjälp med småfix här och där, även om största glädjen är att ha gjort allt själv. Christer.

Link to comment
Share on other sites

Smicker :) Funkar på alla människor

"kan inte du fixa xxxxx åt mig, jag vet inte om jag klarar detta?"

"Det blev så bra förra gången, kan du hjälpa mig lite igen?"

"har du nån bra idé här?"

Osv, funkar inte detta, mutor!

Kaffe, bullar, sprit, vadsomhelst som han e svag för.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Smart, två flaskor:

- 1 Vara kvar flaskan

och

- 2 Gå hem flaskan

---- lyckats involvera honom i bygget ---- Gör som alla andra "småungar", KRÄV! Han är din far och borde rätta sig efter ungens krav ......... eller är det där ändrat nuförtiden.

Link to comment
Share on other sites

Hej! Jag skulle gärna vilja framhäva www.qparts.se som en utmärkt liten firma med ett otroligt sortiment.

Ladda gärna hem katalogen där det mesta finns i form av fästelement till fordonsindustrin,men också gummilister och mycket annat.

Link to comment
Share on other sites

www.qparts.se är nog bra men de verkar enbart ha prylar i imperial (tum) vilket är lika användbart för modernt bilbyggande som Karlssons Klister. Antar att det är mest jänke-folk som shoppar där...

Link to comment
Share on other sites

Jag har också farsan som jobbat med bilar oavbrutet sedan 1955!! Förutom lumpen, då. Och han tycker fortfarande om att renovera startmotorer och generatorer. Tyvärr har jag inte lyckats involvera honom i bygget än, har du ngt bra tips? Man skulle ju gärna ha lite hjälp med småfix här och där, även om största glädjen är att ha gjort allt själv. Christer.

Muta farsgubben med några gamla startmotorer & generatorer :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kom precis hem från Galenskaparnas Show, kul gubbar och god mat, lite finsprit fick man i sig också :)

Kollade postlådan på vägen in, där låg en påse med nitar!

Och som om inte det var nog, en avi om att ett paket med Dzus finns att hämta på posten, lycka! :racesmile: :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...